Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Her er en fin liten reklamefilm om emosjonsveiledning som jeg har fått være med å lage. Den illustrerer hvor vanskelig det kan være å håndtere foreldrerollen av og til - særlig når man som forelder er emosjonelt aktivert, og hva man kan gjøre litt annerledes for å få en vanskelig situasjon til å snu. Produsert av Norsk Institutt for Emosjonsfokusert Terapi. m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Kkz7frj6TLk
Sorry, den filmen der ble for emosjonell til at jeg kunne ta det alvorlig. Foreldre som strever har nok mer å stri med enn én enkelt unge som sitter stille og forsiktig og oppfører seg fint.
Eg synest den var fin, eg. Klart ein kan ha større utfordringar, men den viser eit kvardagsleg eksempel på at den voksne kan ta ansvar og snu situasjonen. Det har overføringsverdi til andre situasjoner.
Litt mye gjentakelser synes jeg. Også så rørende at ny bruker benytter sitt første innlegg til å reklamere for en film lagt ut på youtube for ett døgn siden...
Det er åpenbart reklame, men dei lager mykje godt materiale. «Alfred og skyggen» er og laga av dei og er veldig fin. Men første innlegg og alt det der...
Kan du fortelle litt mer om hvorfor den er godkjent? Uavhengig av innhold, så er den jo kun lagt ut for å reklamere for et privat firma så vidt jeg kan se? Pernikke ber ikke om innspill på hvordan videoen kunne vært bedre, legger ikke opp til en samtale eller en diskusjon.
Jeg har ikke noe i mot filmen i seg selv, men jeg må jo lure på om det er andre regler når dette er venner av en profilert FP-bruker? Hvordan er egentlig forumets holdnig mot egenreklame?
Jeg ble tipset av en jeg ikke vet hvem er om videoen via melding til Foreldreportalens facebookside, jeg syns den var fin; ikke noe jeg umiddelbart deler uten mer kontekst der eller her. Jeg spurte tipseren om de hadde brukerkonto i forumet, denne svarte at hun hadde registrert seg og spurte så om hun kunne dele videoen, jeg svarte OK men at han godt kunne delta i forumet litt først. Denne tråden oppsto.
Lenke til denne youtube-videoen er rimelig diskret i forhold til feks å lenke til facebook-side (med liker-knapp) eller hjemmeside, reklamen var helt på slutten og om noen følte de trengte profesjonell hjelp etter å ha sett denne videoen så syns jeg dette er en god sak å støtte.
Det er ikke all reklame vi ser, og det er heller ikke uvanlig at vi oppdager reklame og later som om vi ikke har sett det, vi utviser skjønn. Jeg setter stor pris på alle rapporteringer, også de vi har fått på denne tråden.
Jeg er ikke enig. Som det er nevnt over så kan problemet ligge mest hos den voksne. Det kan også være slik at relasjonen mellom den voksne og barnet er så frynsete at selv så små hendelser kan være nok til å skape en reaksjon helt ute av proporsjoner, eller at den voksne er så utkjørt at det ikke skal noe til for å utløse en negativ reaksjon. For noen foreldre er det også normalen å reagere med sinne eller frustrasjon på de fleste hendelser. Jeg syns filmen var helt realistisk, for min del.
Nå syns jeg faktiskndere som vil at slike innlegg merkes med reklame er litt storforlangende. Vi har et gratis forum som driftes ved hjelp av reklame og masse frivillig arbeid. Så glipper dette gjennom, og vi skal bli snurte?!
Jeg syns videoen var fin, den lærte meg noe som jeg kan bruke og jeg ble ikke berørt av reklameaspektet.
FP tjener ingenting på at lenken til denne video er her, HI har ikke kjøpt reklameplass; siden det lenkes til reklamerer for noe (som de fleste av lenkene som deles i forumet gjør).
Nå uttaler jeg meg som bruker og ikke som moderator, da jeg ikke har vært med i noen diskusjon på dette.
Jeg synes egentlig at brukere som er godt kjent godt kan få lov til å komme med tips og anbefalinger av alt fra klær til filmer og utstyr uten at man må tagge det som reklame. Og det er heller ingen som hadde reagert dersom noen av de mer erfarne brukerne hadde linket til denne.
Her er vel det som er litt uvanlig at forumeier har forhåndsgodkjent (som innimellom skjer og/eller at man slepper reklame gjennom når ledelsen synes at saken er ekstra bra eller noe sånt).
Nei, FP tjener ikke på det, men bedriften som har lagt den ut gjør det selvsagt. Reklame trenger ikke være betalt for å være det. Og selvsagt er det en forskjell hvis en aktiv bruker av forumet legger ut en lenke til en fin, informativ og rørende video hun eller han ikke har laget selv, og at noen ene og alene registrerer seg for å reklamere for noe, til og med uten å si i fra at vedkommende har laget den.
Jeg skjønner godt at man ikke greier å få med seg alt som admin og modder, og jeg skjønner også at man kan gjøre unntak for regelen om å ikke tillate reklame. Jeg lurte kun på hvorfor det ble godtatt i dette tilfellet, i og med at det brøt med såpass mye jeg syns er god forumskikk (som å delta aktivt på forumet, være ærlig med hensikten bak innlegget osv) og regler i samfunnet ellers for merking av reklame.
Det går altså ikke på innholdet av videoen, som jeg syns er greit nok, men prinsippet rundt hvordan slikt formidles.
Jeg er da ikke snurt? Jeg har på en nøytral og fin måte sagt at jeg synes detn bør fremgå hvis noe som legges ut er reklame. Jeg tenkte da på tilfeller det trådstarter har interesse av at vi klikker. Hvorfor i all verden skulle det ikke være greit å opplyse om at det er egenreklame? Prinsippet er akkurat det samme som om jeg drev et hotell og la ut link til "verdens koseligste hotell i Lofoten". Sikkert noen som trenger slikt tips også. Men det er selvsagt relevant om det er jeg som eier hotellet eller en tilfeldig turist som benytter adjektivet "koselig".
Eg tenker og - til tross for at eg synest filmen var nyttig (om ikkje "rørende") - at det er greit å poengtere at ein anbefaler ein reklamefilm, når det er det ein gjer. Det er og stor forskjell på "Eg vil anbefale dette firmaet og arbeidet dei driv" og "Dette er rørende", uavhengig av egeninteresser. Problemet med HI er ikkje tilknytning til firmaet som eigar eller bruker, men formuleringa i anbefalinga av filmen. Ein vri som "Dette er eigentleg ein reklame for Senter for emosjonsbasert terapi, men eg synest den var rørande og den seier noko om korleis ein som foreldre kan håndtere emosjoner" ville gjort HI langt meir spiselig. Eg synest det er forskjell på "Sjå denne reklamefilmen" og "Sjå denne filmen".
Likevel, det er litt gråsone - Alfred og skyggen er vel og ein reklamefilm for den same institusjonen, men den blir anbefalt av profesjonelle folk i ymse samanhengar, fordi filmen er bra. Og det same gjeld eigentleg denne.
Forumet er fullt av innlegg frå begeistra brukarar og kundar, som svarer på spørsmål eller anbefaler produkt. Eg tenker at forskjellen på HI og ein generell "Sjå på denne!", er at det blir omtalt som "rørende" og at det ikkje kjem fram at det er ein reklamefilm. Likevel er eg glad forumleiinga slapp denne gjennom, for den gav i alle fall meg noko å tenke på.
Det er jo ikke en reklamefilm, men når vedkommende legger filmen her så er det jo fordi den fungerer som en reklame for firmaet. Og det er da enda mer problemtisk at vedkommende ikke sier at det er hun selv som har laget den. Om det hadde vært en eller annen som ikke var knyttet til dem så er det jo helt uproblematisk.
Det handler heller ikke om innholdet, men måten det blir presentert på, typ: "Jeg er en helt tilfeldig person som vil anbefale denne".
Det var eigentleg det eg og prøvde å seie på ein rotete måte. Eg synest HI er uklart og villeiande, fordi det ser ut som ein tilfeldig person som anbefaler noko "rørande". Likevel skjønner eg at den er blitt klarert, sjølv om det burde komme tydeligare fram av HI at dette er content marketing.
... faktisk kan man si at Pernikke bryter markedsføringsloven ved å legge ut denne, uten å si noe om at hun faktisk er produsent av den, og at den er knyttet til et firma som tjener penger på å gjøre sine tjenester kjent.
Fra Forbrukerombudet om markedsføringsloven:
Her skriver jo Pernikke en varm omtale om sitt eget produkt, uten å opplyse om at det er nettopp det det er.
Jeg syns det er rart at man syns det er greit, bare fordi innholdet er godt og relevant.
Hadde teksten i HI vært noe sånt som "Vi er et firma som jobbe rmed sånn og slik, og vi har laget en rekke små filmer som tar for seg blablabla. Vi tror de kan være fine små remindere i hverdagen, vi håper dere liker dem også. Gi oss gjerne en tilbakemelding om hva dere syns", og Pernikke deretter hadde deltatt i tråden, så hadde det ikke plaget meg det grann.
Heisann! Ferietider og lite sosiale medier! Beklager hvis jeg har brutt kotyme på innlegg. Det var virkelig ikke meningen. Jeg la ut innlegget i hu og hast, og så først etterpå at administrator hadde skrevet at jeg gjerne burde presentere meg i forumet først ect. Tenkte da at det kanskje ble litt kleint... Det gikk litt fort i svingene med mye jobb og små tvillinger rett før ferien:) Tanken var at denne filmen kunne være relevant for foreldre i dette forumet da vår største målsetning er å spre psykologkunbskap med et ønske om å øke kunnskap om følelser og emosjonell bevissthet. Hvis jeg får det til (uten PC noen uker til), skal jeg endre den opprinnelige teksten og få med at det er en reklamefilm for Norsk institutt for Emosjonsfokusert terapi. Fortsatt god sommer til alle:)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.