Flyselskapet er i hardt vær om dagen, og det bunner vel i hovedsak ut i konflikter med de ansatte, som selskapet etter min mening ikke håndterer spesielt godt.
Jeg visste ikke at kabinpersonalet (for det er vel bare dem?) får provisjon av salget om bord som del av sin lønn:
På en måte er det gunstig å komme hjem hver dag, men grunnlønna er så lav at storparten av lønna er diettpenger og ulempetillegg. For å ikke gå i minus har Norwegian sagt av vi skal få dobbel provisjon, det vil si 1,5 prosent av det som selges ombord. Det dekker ikke det vi ellers hadde tjent.
Jeg reagerer, og lurer på om det er fordi jeg har ønsket å tro på sikkerhetsaspektet ved kabinpersonalet, i tillegg til den rene serveringen. Mulig jeg bare er mer naiv enn jeg har likt å tro.
Jeg reagerte også på det, og syns det er ugreit at en så utsatt stilling hovedsaklig betales i ulempetillegg, diett og provisjon av et salg som antakelig er ganske begrenset.
Norwegian er en useriøs arbeidsgiver og et useriøst selskap, det finnes det ingen tvil om.
¨
Helt enig og dette har jeg alltid ment. Forretnings-modellen til norwegian bryter totalt med det vi verdsetter høyt i arbeidslivet her i Norge. Men det sagt, - Bjørn Kjos konkurrerer på et internasjonalt marked og gjør det som må til for å konkurrere med andre internasjonale selskap. Han har ingen statlig garantist i ryggen.
Visste i og for seg ikke at Norwegian-ansatte fikk provisjon - i hvilken grad det er problematisk kommer først og fremst an på i hvor stor grad man kan ha en vanlig lønn uavhengig av salg eller ikke.
At Ryan Air-ansatte har en viktig del av lønna fra salg om bord har vært kjent lenge, og er en av mange grunner til at jeg skyr RA.
Man kan ha mange prinsipper om det, men spørsmålet er om man er villig til å betale det det koster, f.eks. ved å fly SAS. Det er nemlig det det hele kommer an på - hva markedet ikke bare "vil ha", men hva markedet er villig til å betale for. Det er akkurat det samme med slot'er i lufta - grunnen til at RA ikke venter på passasjerer, ikke har connecting flights osv- er fordi det koster penger for dem å få en ny plass i køen ut fra flyplassene. Det gidder de ikke betale, da kansellerer de heller flighten din. Synd for deg, men de holder prisene nede. Så lenge passasjerene deres betaler kveg-pris, blir de behandlet som kveg. Da blir du jo sittende 7 timer på Antalya, da.
Norwegian har åpenbart solgt seg godt inn som lavprisselskap når det er "gitt" at SAS MÅ være dyrere.
I høstferien flyr vi med SAS til Malaga. Det kostet 18.000 for fem. Norwegian skulle ha nesten 29.000 for flyvninger de samme dagene til og fra, men til mer ugunstige tider enn SAS. Jeg sjekker alltid SAS først.
SAS har jo også masse lavpris billetter om ikke samme antall per flight. Jeg tror aldri jeg har betalt mer en 699 eller kanskje 849 kr med SAS til London de siste årene med SAS. norwegian har billetter på samme strekning til lavest pris 399 kr, men når du legger på avgifter og pris på baggasje blir det minst det samme om ikke mer.
Utrolig at de fortsatt klarer å leve på dette "lavpris" konseptet og bruker det på den måten de gjør.
Enig. Jeg flyr ikke med Norwegian hvis det kan unngås.
Det undrer meg også at Norwegian oppfattes som så mye billigere enn SAS. De siste ca 10 flyturene jeg har bestilt har enten SAS vært billigere, eller de har vært noen hundrelapper dyrere. Noen større forskjell enn det har jeg sjeldent fått, og det har heller ikke alltid vært Norwegian som har vært billigst de få gangene det har skjedd.
Jeg flyr ganske mye i jobben, og selv med bagasje og plassbestilling har Norwegian uten unntak vært betydelig billigere både på jobbreisene og på privatreisene jeg har tatt de tre siste årene. Den ideen om at SAS egentlig ikke er dyrere stemmer ikke altså. Kanskje en gang innimellom, men virkelig ikke jevnt over.
Når det er sagt syns jeg Norwegian har blitt dårligere og dårligere på arbeidsforhold og jeg kvier meg derfor mer og mer for å fly med dem.
Nemlig! Jeg sjekket tur-retur Trondheim-New York for 5 personer. Når du legger på mat, sete og koffert blir deres billigste billett dyrere enn deres nestbilligste alternativ (som har mat inkludert - muligens var sete og koffert det også, men det husker jeg ikke), i tillegg var både det billigste og nestbilligste alternativet dyrere enn SAS sitt billigste (som inkluderer mat, sete og koffert). Når noen myter/fortellinger får lov til å feste seg blir det vanskelig å kvitte seg med dem. Det tar sin tid.
Mulig det er annerledes når man har Gardermoen som utgangspunkt, men skal man til utlandet fra her hvor jeg bor er det knapt forskjell. Det er vel innenlandsdelen som drar opp prisen hos Norwegian da. :vetikke:
Jeg har flydd i rute mellom Bergen og Trondheim de siste årene, med en og annen svipp til Oslo. SAS har vært billigere eller like billig hver gang.
Jeg tror knapt jeg har valgt Norwegian en eneste gang. (Jeg skyr dem jo i utgangspunktet, men arbeidsgiver har retningslinjer ...)
Og jeg har helt motsatt erfaring på Bergen, Trondheim, Tromsø, Edinburgh, Kristiansand, København, Stockholm og New York. Jeg sjekker alltid etter billigste billett (på grunn av retningslinjer) og har kun flydd SAS to ganger de siste fem årene. Ene gangen på grunn av at avgangen passet bedre. Mulig SAS er bedre på trafikk mellom de mindre flyplassene, men fra Gardermoen har jeg aldri erfart at de er det. I tillegg så trenger jeg jo nesten aldri bagasje på jobbreiser, og da blir de ikke bare litt billigere, men betydelig billigere.
Men uansett, det har aldri vært aktuelt for megå fly Ryan air til tross for enda billigere priser, og jeg syns Norwegian beveger seg i samme retning. Det blir derfor mindre og mindre aktuelt å velge dem. Synd, fordi de startet som et innmari kult selskap som var gode på kundehåndtering, tilbud, hadde smarte og moderne løsninger, og det var lett for dem å konkurrere med ganske traurige og gammeldagse SAS i starten.
Jepp. Akkurat som det er nå på flyplasser der Norwegian er enerådende. Som f.eks. Bardufoss, der finnes ikke lavprisbilletter. Som gjør at folk gjerne kjører til Tromsø der man kan velge SAS eller Norwegian.
Min erfaring er at prisen er ca den samme, årsaken til at jeg skal fly Norwegian (innenlands) i sommer er at de har avganger som passer bedre tidsmessig enn SAS.
Det irriterer meg forøvrig stort at man må betale for å få lov til å betale med kredittkort hos Norwegian, i tillegg til alle tilleggene for bagasje. Jeg og ungen betaler 300 kr bare for bagasjen hos N i sommer.
Sist jeg fløy SAS var det også tillegg for bagasje, så de beveger seg i den retningen. SAS go light, het det vel, til utlandet.
Vi har firmapolicy på å velge Norwegian så sant det går, siden det er klart billigst samlet sett. Privat har Norwegian klart flere direkteflights enn SAS, så jeg ender ofte med dem da også. Jeg foretrekker SAS, flyr ikke Ryan, og tenker at Norwegian antagelig er på linje med andre europeiske flyselskap i nedre prissjikt (men ikke så ille som spottpris). Det er vel primært fagforeningene i Norden som gjør at prosessen går langsommere i SAS, men jeg er ikke tvil om at de går i samme retning.
Vi flyr med de som har avganger. Ryanair, Norwegian og SAS. Slik er det når man bor nær en liten flyplass. Vi reiser ikke tre timer ekstra hver vei for å komme til London en helg. Da flyr vi heller med Ryanair.
Jeg har samme erfaring som Tallulah, på Oslo - Ålesund, Bergen, Haugesund og København. Forskjellen er sjelden stor, men stort sett en hundrelapp eller tre hver vei. Jeg flyr alltid lett og betaler ikke for sete eller bagasje, da.
Til København syns jeg ofte det er verdt å reise SAS + for tilgang til Lounge for å kunne jobbe/slappe av. Særlig ved forsinkelser. Som i dag. :påflytogetendeligHalvannenTimeEtterSkjema: :gal:
Uff, så leit om lønnen er basert på kundenes kjøp på flyet.
Egentlig kunne vi like gjerne valgt SAS på årets sommerferie men jeg valgte Norwegian fordi avgangen var lengre utpå dagen. Samme når det gjaldt hjemreisen. Det økes jo på med Norwegian pga alle tillegg og nå også den flyseteavgiften på 320,- ekstra.
Håper det roer seg ned med de interne problemene og at de flyr de avgangene som er booket fremover. :cool:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.