Vi kjøpte oss en Opel Zafira for snart tre år siden, og jeg skjønte fort at det var et skikkelig bomkjøp (ammetåkekjøp faktisk). Jeg synes den er uoversiktlig, pga tykke stolper, trang, den er treg å kjøre, webastoen er ikke bra nok og masse andre greier. Vi ville ha mulighet for syvseter, men det er såpass klønete å få opp de setene så vi bruker dem nesten ikke.
Den nye bilen bør være romslig, spesielt bagasjerommet. Muligheter for syv seter er ett pluss, men ikke veldig viktig. Gjerne hybrid!
Aner ikke noe om hybridbil og behov med 3 barn men en nabo som har 3 barn har akkurat kjøpt Mitsubishi Outlander.
Jeg satt i bil med ryggekamera i dag og det skal ihvertfall være i min neste bil. :cool: Jeg lar meg lett imponere og synes vi hadde så flott og ny bil siden vi endelig har fått ryggesensor. :p
Jeg skjønner ikke at S-Max kan gi romskipfølelse. Vi har Mondeo, og går gjerne for S-Max neste gang. Det er faktisk ikke veldig stor forskjell på bilene, det er snakk om centimeter i lengde og bredde. Og siden jeg blir bilsyk bare av å snakke om kjøring, så ee jeg veldig vár for hvordan bilen føles på veien. Mondeo er ganske stiv og gir lite "duving", og S-Max er faktisk til forveksling lik sånn. F eks.
S-maxen har lavt tyngdepunkt og er for typen bil veldig god å kjøre. Vi har kjørt mye på svingete vestlandsveier og den er virkelig ikke vanskelig å manøvrere altså, og bedre enn mange andre biler vi har hatt.
Vi har også Mondeo og er kjempefornøyd med den. God plass bak til store ungdommer, selv 3 baki.
Vi er ferdig med bilsete da men har kjørt med 3 stk på putestol i Focus. Gikk akkurat.
Vi har VW Sharan og er knallfornøyde med den. Den har gode seter også for sete 6 og 7, og veldig god bagasjeplass når setene ikke er i bruk. Også plass til noe bagasje når setene er i bruk. Setene er enkle å ta opp og gjemme. Et pluss med bilen er integrerte barneseter som Trygg Trafikk bekrefter er helt fine å bruke.
Våre kriterier var komfort, god plass i alle seter, god bagasjeplass og automatgear. Vi skulle gjerne også hatt firehjulstrekk, men det har vi ikke.
Vi har hatt Peugeot 5008 og har nå Citroën Grand C4 Picasso. Veldig gode biler begge to. God kjørekomfort, de fineste bilene i den klassen synes jeg (franskmenn kan virkelig design, og om man sammenlikner med f.eks. Ford så ser den nærmest vulgær ut i forhold), enkeltpenkelt å sette opp 3.seterad, full setebredde i alle seter på 2.rad og setene kan justeres individuelt fremover og bakover, som passasjer har jeg også hvilestolfunksjon hvor benstøtte kan foldes ut ved et tastetrykk :blafre: Og nevnte jeg ryggmassasje?! :filer:
Okei, ryggesensor, to faste instillinger på førersetet og masse tekniske kjørehjelpemidler jeg ikke benytter meg av, men som mannen digger :knegg:
Den har vi også. God bil, men litt mindre enn S-Max -en. Ikke noe stort problem for oss med to barn. Men for andre med tre barn eller hund blir den litt liten.
Er det nye typen Zafira dere har i utgangspunktet eller en eldre modell? Hvilken motor, siden du mener den er treg? Automat eller manuell?
Tykke A-stolper er noe man vil se på svært mange biler i dag. Dette henger sammen med sikkerhet, samt at det også er plassert airbag-er i A-stolpene. Spesielt på SUV-er og flerbruksbiler blir designet også slik at disse blir tykke, eller at det blir relativt langt fram til vinduet slik at de blir litt mer i synsfeltet.
F.eks. C4 Picasso nevnes her - her har du virkelig et A-stolp(er) som kommer i synsfeltet, selv om man riktignok har et lite vindu mellom dem. Ikke så ulikt den løsningen man har på nyeste Zafira, men tror faktisk de er enda mer innover og at man sitter enda litt lengre bak.
MEd alderen som står på barna her er det mange biler som ellers nevnes i tråden som vil være upraktiske med tanke på bruk av flere barnestoler/sitteputer. Selv en del av bilene med 7 seter, hvis man ikke ser for seg at man skal bruke et av de bakerste setene ofte slik at det bare sitter to i det vanlige baksetet.
Webasto-en dårlig? Er det programmerbar/fjernstyrt Webasto, eller bare en som skal starte når bilen starter for å gi ekstra varme? Og dere er sikker på at den faktisk fungerer?
Volvo XC70. Det har vi og vi er godt fornøyd. God plass til tre store unger baki, fordi det er tre hele seter og ikke to vanlige seter og et litt mindre i midten som det er i mange biler. Og ikke minst et romslig bagasjerom.
Jeg er nå på min 3. Citroen c4 Grand Picasso. Jeg kjører 60.000 km i året, blant annet pga lang reisevei til jobb. Jeg har tre barn (nå 11-14 år), stor hund, og kjører ofte store ting i jobbsammenheng, så jeg er avhengig av en fleksibel bil med god kjørekomfort, god drivstofføkonomi og selvsagt en levelig innkjøpspris. Jeg har hatt veldig lite trøbbel med disse tre bilene. Den ene ble byttet fordi jeg ble påkjørt, den andre fordi den hadde gått 250.000 km og den jeg har nå, håper jeg å kunne kjøre så lenge jeg trenger såpass stor bil. Jeg har byttet en luftsekk på to av disse bilene, men det har blitt dekket av garanti. Ellers kun normale slitasjedeler.
Det er forøvrig plass til tre barn i barneseter på midtre seterad uten problemer. Sist testet med naboens barn hvorav en satt i babystol med base, en treåring i bakovervendt sete og et stort barn i beltestol. Det er iallefall en problemfri kombinasjon.
Uffda, jeg mente XC70, det er det vi har, ikke billig den heller, men billigere enn 90. Det skrytes fælt av den nye XC90, kan visst ikke sammenlignes med gammel versjon.
Xc90 har nå 7 seter og den er ikke noe dyrere en andre biler på samme størrelsen
Min xc90 bruker mindre drivstoff en mann sin a6. Billigere på service og i forsikring , siste servicen min koster 900 kr og da med 1 års gratis veiservice . Servicen i forfjor kostet med 350 kr.
Servicen i fjor ble litt dyrere med at jeg skift bremser så betalte hele 2000 kr
Og alle med oljeskift
Når vi har alle setene oppe har vi plass til en enaljunga barnevogn liggende , ikke stårnde. Om en sånn vogn er ikke akurat liten , vogna fuller min venninna audi4
Haha, morsomt hvor forskjellige vi er, jeg liker godt å kjøre S-maxen (på landevei, på småveier føles den som å kjøre en traktor), men jeg HATER Mondeoen dypt og inderlig. Og jeg skal love at jeg fikk prøve den rikelig, for HERSENS Bilia brukte en måned på å fikse en liten knekt stålring, så jeg måtte slite med Mondeoen som lånebil. :gaah:
Hvilket bringer meg til konklusjonen på S-max: vidunderlig bil på funksjonalitet. Men vår er en mandagsbil, som sammen med Fords ELENDIGE service (virkelig, helt HÅRREISENDE dårlig) gjør at totalopplevelsen er veldig negativ.
I lengden er Superb stor i baksetet, men i bredden er det kanskje litt knapt til tre når stoler og puter benyttes. Det går, men ikke optimalt. Men, hvis hybridelementet er viktig blir jo Passat GTE (plugin-hybrid) kanskje verdt å se på hvis det er ny bil som skal kjøpes. Superb er basert på Passat, men forlenget litt - selve bredden blir den samme. Hvis man skal på en noe velutstyrt Supert uten de minste motorene blir ikke prisforskjellen til en Passat GTE nødvendigvis så stor.
Hehe. Nei. Hadde man lagt på en 0 bakom der, er man nok nærmere hva som er reelt. Ser man bare på prisen av noen liter ok motorolje, henger ikke dette på greip.
Hadde et par kollegaer med forrige generasjon XC90, og der ble det turer til Sverige når det var service. Av dem jeg kjenner og når man ser generelle erfaringer med forrige generasjon XC90, er dette absolutt ikke en billig bil å ha. Det har vært mye problemer og servicene er temmelig kostbare.
Nye XC90 framstår imidlertid som en fantastisk bil. Men så billig i drift med tanke på servicer og generell kvalitet har jeg litt mer tvil til.
Vi har også Outlander :jupp:
Hadde ASX før det, men ble Outlander når det ble 4 barn. Setene (for at det skal bli 7 seter) er superenkle å sette opp. Det er en veldig god bil, og jeg synes vi får mye for pengene.
Vi har lyst på Hybrid, men de har ikke det i 7 seter enda :sukk:
Men dyre servicer etc gjelder vel en del andre merker også? Audi og BMW blant annet. Jeg har også hørt at nye Xc90 er helt super og ikke kan sammenlignes med tidligere versjon. Vi er forøvrig nå over garantien på vår XC70 og bruker ikke merkeverksted mer, men et uavhengig som vi stoler veldig på, brukt mye med gamle bilen. Sparte 5 tusen på det nå på liten service og hjulskifte med nye dekk.
Joda, men prisene som nevnes her virker helt urealistiske.
Og det er mange merker som har ganske høye kostnader på service - BMW og Audi tror jeg ikke er så spesielt mye dyrere enn mange andre. Servicen på vår Nissan er langt over det vi opplevde hos VW, samt tettere serviceintervaller hos Nissan slik at på sett og vis kan man vel si at servicen kan vise seg å være 2,5x så dyr. Og jeg tenker nok også at plug-in-hybridene har dyrere service enn vanlige biler og elbiler.
Med VW opplevde jeg at uavhengige verksteder ikke var spesielt rimeligere enn merkeverkstedet. På de litt større servicene, f.eks. når jeg skulle bytte registerreim og bremseklosser, ble det en del tusen spart ved å bruke merkeverksted i Sverige. Bruke merkeverksted i Sverige da etter at garanti og reklamasjon var gått ut - senere hadde jeg en reklamasjon på rust, der Møller først kom med tilbakemelding at de tilbakeviste kravet pga. bilen ikke hadde hatt service på merkeverksted (dvs. ikke registert i deres systemer) - men det hele fikk en annen lyd når man kunne vise til at det var merkeverksted i Sverige som var benyttet.
Hvordan kvaliteten på nye XC90 er kan naturligvis bare framtiden vise ettersom den er såpass ny.
Vi har nye XC90 med syvseter, og det er den beste bilen vi noengang har hatt. Uendelig mange funksjoner som jeg er blitt helt avhengig av, og som jeg aldri trodde jeg kom til å trenge. Den føles ikke ut som en lastebil slik tidligere modell gjorde. Den er nesten lydløs innvendig, og veldig smidig og myk og kjøre.
S-max var som en varebil i forhold. Bråkete og stiv.