Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hva hadde du krevd? Ferie og smådyr på rommet

#1

Apple sa for siden:

Er på et Sunwing hotell i Spania. Har vært her siden lørdag kveld/ natt. Hver dag, med unntak av i går har det vært en skokk insekter, type flyvemaur/ bananflue under gardinene i stua. Første dagen avventet jeg litt, men de ble flere og flere og til slutt sikkert hundrevis. Ringte resepsjon, de kom og sprayet noe og de døde. Damme prosedyre påfølgende dager. Nå ha de sprayet i kveld, for 2,5 t siden og det lukter forjævlig på rommet. Jeg ga beskjed om at dette er gjentagende og at de må gjøre noe med problemet. De skulle melde fra i morgen, men i kveld måtte de bare spraye.

Så vi sitter her. Små unger skulle lagt seg, men vi orker ikke den lukta. Vet ikke hvor sunt det er heller, akkurat. Så akkurat nå har vi jo ikke noe rom vi kan være på. Hotellet er fullt.

Hva ville du gjort? Hva kan vi kreve? Vi pleier ikke klage ofte, men dette holder ikke, synes jeg. Betalt over 50 000.


#2

GinaK sa for siden:

Huffda. Sånn skal det jo ikke være. Sitter det noe mat klint i gardinen da? kommer jo der hvor maten er gammel. Ville prøvd å ta vekk gardinen, kanskje.. Går det an?


#3

Apple sa for siden:

Tror ikke det. De er på terrassen også. Som et reir i veggen mellom terrasse og stue.


#4

Tallulah sa for siden:

Kjære vene, så ekkelt! Sånn vil man ikke ha det på ferie. Jeg hadde vært ganske plagsom og stått på at de fikk fikse et nytt rom temmelig umiddelbart.


#5

Isa sa for siden:

Har du fått et telefonnummer til Ving lokalt? Jeg hadde forsøkt å ringe de, de pleier å være tilgjengelige hele døgnet.


#6

Apple sa for siden:

De sier de ikke kan gjøre noe i kveld og at hotellet er fullt. Det er det sannsynligvis de neste 10 ukene også. Er ganske sur. Skulle lagt oss for en time siden, men orker ikke legge ungene i den stanken!


#7

millact sa for siden:

Ville ringt Ving i morgen og klaget.


#8

Niobe sa for siden:

Vi fikk penger og gavekort i restauranten rett fra hotellet da AC'en i stua på vårt Sunwingrom ikke virket i et par døgn. Og AC'en på soverommet virket jo, så vi anså det ikke som noen krise, og tenkte ikke på kompensasjon. Nytt rom har de neppe mulighet til, hotellene er jo stappfulle på denne tiden.


#9

Elisabet sa for siden:

Så ekkelt. Ville krevd å fått noe annet. Men faren da er at dere må bytte hotell. Om dere ikke får noe nytt rom, krev å få en skikkelig kompensasjon. Det ødelegger jo litt av ferien. Og med en så dyr ferie hadde jeg satt høye krav.

Har litt mindre krav her vi reiser ei uke billig uspesifisert til Spania. Men at det kryr av dyr og må sprøytes det hadde jeg uansett ikke godtatt.


#10

Lavender sa for siden:

Det er ekkelt, min største sympati.

Vi var på Mallorca i fjor og var plaget med noe hinsides med småmaur. Vi la igjen bestikk i oppvaskkummen med bittelitt matrester og kom tilbake til et tog maur fra veggen i dusjen, inn oppholdsrom og inn i kjøkkenkroken. Og det var toppetasjen.

Vi fikk to store bokser kverk i resepsjonen umiddelbart da vi nevnte det. Og leste senere at Spania har vært, og er plaget av uvanlig mye maur.

Hvis alle er plaget, er det ikke så mye å kreve. Hvis dere har mer enn andre gjester, så klag på stedet til Ving, og forlang ny bolig eller kompensasjon.


#11

Timar sa for siden:

Uæææ, det er ikke i Cala Bona, håper jeg? :eek:

Jeg ville ihvertfall sendt "klagen" skriftlig til ving, slik at du kan dokumentere at dere har sagt i fra på et tidlig tidspunkt, men at hotellet ikke klarte å hjelpe dere.

Hvor mye dere bør få i avslag/hvilken annen kompensasjon dere bør få, kan jeg dessverre ikke noe om.


#12

Michelle sa for siden:

Jeg hadde fått ødelagt min ferie om jeg hadde opplevd dette og om problemet ikke ble løst.
Utrolig viktg å skru korken igjen på brusflasken, ikke la smuler være igjen på gulv og benk mm. Tøm rask så fort som mulig. Det skal svært lite til før maur og andre dyr kommer.
Ta bilder for evnt å dokumentere om det trengs. Snakk med Ving i dag. Om det ikke nytter å snakke med de på hotellet så be om å få snakke med "hovedkontoret" på stedet eller noen andre ansvarlige.
Selv om det er høysesong og hotellet er fullt så kan de iallefall sjekke om de kan hoste opp et rom et annet sted om dere kan tenke dere det da.


#13

GinaK sa for siden:

Håper de ordner opp i dag. Sånt er ekkelt og irriterenes.
Feristedet høres dyrt ut så dette er jo ikke akseptabelt.:(


#14

Niobe sa for siden:

Jeg er litt overrasket over at så mange synes dette er fullstendig uakseptabelt. Man reiser tross alt til varmere strøk, det er mer insekter og småkryp der. Selvsagt skal rommet man har betalt for være brukbart, men shit happens. Insekter happens. De gjør jo i det minste det de kan for å rette opp, jeg hadde ikke forventet så mye mer.


#15

Charlie sa for siden:

En kakerlakk eller to må man tåle. Hundrevis av fluer synes jeg er over grensen.

Det du kan få er et annet rom, enten på hotellet - eller mer sannsynlig her, kanskje - på et annet hotell. Det er ikke så mye mer enn det man kan KREVE. Er det fullt så er det fullt, lizm.

Nå er jo ikke all den sprayinga så veldig sunt heller, så jeg hadde vel gått for et annet rom for min egen del, men da risikerer man jo et hotell man ikke ville valgt ut fra katalogen, ikke sant.

Enig i at man skal ta det med Ving så de får mulighet til å rette, og gjerne gjøre det skriftlig. Evt skriftliggjøre det i en melding om dere har en muntlig avtale ("bekrefter med dette at vi før i dag avtalte med reiseleder Gunilla at... og hvis ikke, så skal vi få nytt rom ..")


#16

Pelle sa for siden:

Man kan klage når man kommer hjem også - og få refusjon, men viktig å dokumentere laging underveis, slik at de kan rette hvis det er mulig.


#17

Tallulah sa for siden:

Jeg har reist ganske mye og finner meg i det som er vanlig der jeg er. Jeg har bodd i USA hvor kakkerlakker er dagligdags, samme med skikkelig agressive veps. Jeg har vært i afrikanske land hvor det er vanlig med flere titalls edderkopper på rommet. Jeg har hatt maur på rommet i et lite minihotell i Hellas. Men jeg syns allikevel det er noe annet enn flere hundre fluer på et hotellrom. Og når man først har dratt på overpriset charter så har man betalt for at slikt fikses på en måte som gjør at gjesten ikke lider overlast.


#18

Michelle sa for siden:

Jo men når tiltakene ikke nytter så må de finne på noe annet. Her høres det ut som om det er mere enn nok. Jeg har selv bodd og jobbet i b.la Spania og Hellas og jeg synes ikke at man skal tåle dette.
Jeg er enig i at man må regne med litt andre "forhold" i varmere strøk og en bør selv ta sine forholdsregler. F.eks sitter en ute på verandaen om kvelden så ha av lyset inne. Dyr tiltrekkes av lys.


#19

Elisabet sa for siden:

Jeg har reist mye i både Hellas og Spania på alle typer standard. Men det er kun en eneste gang jeg har opplevd 1 eneste kakerlakk på rommet. Og den overlevde vi fint uten å klage på noe siden det ikke dukket opp flere. Har aldri opplevd hverken flyer eller maur i herskarer. Passer selvfølgelig på å ikke ha mat fremme på benken. Denne gangen har vi til og med reist superbillig på uspesifisert og og vi har jo bedre standard enn de som reiser til det 10-dobbelte av prisen vi gjør. Stiller med litt mer åpent sinn og lenger toleransegrense om jeg har betalt mindre kanskje, men til overpriset charter på Sunwing så bør de virkelig få høre det og kreve kompensasjon etter de prisene og standarden de lover.


#20

Nenne sa for siden:

Ferie til over 50 000 skal være perfekt!

Jeg hadde laget bråk helt til det ble fikset. Dokumenter! Ta bilder. Klag skriftlig. Hver gang det er noe. Dere burde få ny ferie.


#21

007 sa for siden:

Etter opptelling: Vi har vært 20 ganger i Spania (inkl. Kanariøyene og Mallorca) og har kun opplevd maur på altanen. En gang var badet fullt av kakerlakker (de klasket ned i badekaret fra lufteventilen), og vi ble flyttet til en ny leilighet på samme hotell. Spraying ble prøvd uten resultat. Jeg synes man kan leve med litt maur og noen kakerlakker, men ikke drøssevis med innsekt. Og. alle fall ikke til den prisen!
Jeg håper dere har fått hjelp av Ving.


#22

Niobe sa for siden:

Fem tusen, femti tusen eller fem millioner, det blir uansett tullete å ha forventninger om at alt skal være perfekt. Jeg er enig i at hotellet selvsagt skal gjøre det de kan for å ordne opp, men de kan jo ikke trylle, de heller. Jeg blir faktisk litt matt av sånt som dette. Ny ferie? Virkelig?


#23

GinaK sa for siden:

Vi har heller aldri opplevd noe i nærheten de gangene vi har funnet leilighet via Finn etter at vi har fått barn. Ikke når vi har booket charter heller.

En gang, i 1996, dro jeg og en venninne med buss til Gøteborg og fly til Kos for å få det rimeligst mulig. Da var det kakkerlakker på badet. De kom og vasket ekstra og vi kunne byttet leilighet men vi valgte å bli for leiligheten var fin ellers. Hørte at det klakket i gaten når vi kom hjem i mørket så det var nok mye kakkerlakker i den byen. De kakkerlakkene som var på badet forsvant under dusjkabinettet når vi kom hjem.


#24

Bloppy sa for siden:

Vi har vært mye på ferie i varmere strøk. Med charter. Kun en gang vi hadde litt maur på kjøkkenet. Men de roet seg da vi ble obs på de, og flinkere til å ikke ha noe som helst tilgjengelig for de.

Jeg er ikke enig med deg her Niobe. Når man betaler 50 000 for en ferie for 4stk, så syns jeg faktisk man kan forvente at de rydder opp i dette. Og evt får en kompensasjon i ettertid om det tar tid å få ordnet opp i det. Ja, det er mye dyr i varmere strøk. Og de har ikke den samme byggtekniske standarden som her hjemme. Vi har hatt maur inne i huset vår vi også altså. Det er ikke det.

Men dette synes jeg reiseselskapet skal ordne opp i snarest. Evt flytte dere til et annet hotell til de får kverket de som har inntatt leiligheten deres nå. Kan ikke se for meg at det er spesielt sunt å oppholde seg der det nylig har blitt sprøytet mot insekter. Ei natt et annet sted mens skadedyrkfolk tar seg av utøyet tror jeg jeg hadde satt pris på.

Sørg for dokumentasjon og bekreftelse fra reiseselskapet på at dere har vært i kontakt med de.


#25

Malama sa for siden:

Egentlig lurer jeg mest på om dere har fått noe svar fra Ving, ordner det seg?


#26

Nenne sa for siden:

Ja, virkelig! Når noen tar seg betalt 50 000 + for å ferie for fire mennesker, så har de jammen å levere. Dette skal de være proffe på. Det er det de lever av. Her leverer de ikke. Rett og slett.

Å si at man ikke kan forvente at dette skal ordnes opp i er som å si at det holder at tre av fire kokeplater virker på komfyren/platetoppen man kjøpte. Hvis de har prøvd å reparere den og de ikke får det til må man da bare leve med det? Eller synes du man skal få en ny? HI m/fam. har kjøpt et produkt og de får ikke det de har betalt for. Da må noen fikse det eller så må de få et nytt produkt. Rett og slett.


#27

Apple sa for siden:

Hyggelig at dere er engasjert på våre vegne!

Jeg har klaget skriftlig til Ving og fått svar om å kontakte deres person på stedet med Div info om hvordan.

Vi har vært på farten i hele dag og nettopp kommet hjem, derfor vet jeg ikke om de har fulgt opp. Jeg sjekket dog den utsatte plassen med én gang jeg kom hjem og da var det fritt for dyr ihvertfall. Men vet ikke om det er tilfeldig og om de er tilbake i morgen. Jeg skulle ønske at hotellet uoppfordret ga tilbakemelding om tiltak, det savner jeg. Jeg kommer til å høre med dem i morgen.

Jeg er delvis enig i at man må forvente litt bugs i varme strøk. Jeg har vært på utallige turer og ikke opplevd tilsvarende som dette. På Rhodos hadde vi maur på badet daglig, uten at jeg klagde. 10-15 maur på vasken tørket jeg bort selv, hver dag.

Dette ble så mye at jeg ikke orket, og det ble bare fler og fler mens vi spiste lunsj. Og det er rett ved senga til eldstemann. Og ikke er jeg særlig lysten på å sove i den gassen hver natt heller.

Og jeg synes at er selskap skal levere. Jeg synes ikke man skal sitte uten tilgang på rommet sitt 1-2 timer daglig. Da må de tette hullet, stenge rommet, kompensere, eller noe annet altså. Om dette er er stort problem generelt på hotellet, så mener jeg de må la være å fullbooke, ha noen rom i reserve. Ett eller annet.

(Og det er Cala Bona, for den som spurte;)) Supert her ellers, altså.


#28

Apple sa for siden:

Oppdatering. I går fikk vi tilbud om å bytte rom da jeg etterspurte hvilke tiltak de hadde iverksatt. (De sa de skulle gjøre noe dagen etter, men bare kunne spraye på kvelden) Fikk ikke noe svar på tiltak, men tilbud om rombytte, hvilket vi takket ja til. Det betyr at det er avreise/ ankomstdag i dag og at vi får rommet til noen som drar og nyankomne får vårt gamle.

Vi så ikke så mye til dyrene de neste to døgn (littegrann) men vil tro de er der fortsatt. Ser ut som de er i veggen og plutselig kommer ut.

Er det ikke litt sleipt å flytte folk rundt sånn? Spraye noen dager, love å fikse, trenere og så bytte rom til det kommer nye som går samme runde. Ikke sikkert det er sånn, selvsagt, men jeg synes dette er litt kjipt.

Nå har vi fått nytt rom da, så fornøyd sånn sett. Men ikke noe kompensasjon for å ha vært uten rom noen timer mange dager. Også i dag, siden de må vaske ut osv. Det må de jo få gjøre selvsagt, men vi bytter jo ikke for moro, så det er jo ulempe for oss, definitivt.

Vi har fått makent rom da, men ikke air con som virker. Så nå sitter vi her, 29 grader på rommet og 27 ute. Har gitt beskjed, men de sier de ikke kan Finse det nå og gjentar at vi ikke har Stilt inn riktig. Hvilket vi har, vi kjenner dette air con- anlegget ganske godt.

Så helt ærlig, jeg er ikke sånn som roper erstatning i vilden sky, har som sagt aldri klaget før, men jeg synes at de nå burde kompensere på noe. Om ikke annet så beklage og ikke snakke til meg som om jeg ikke skjønner A/C, eller bytter rom for bedre utsikt.

Blir en varm natt!


#29

Nessie sa for siden:

Jeg hadde også mislikt det der sterkt. Og jeg synes det er forskjell på en type uspesifisert reise, og en reise til 50 000.

Bra dere fikk byttet rom da, men kjipt at det ikke er helt på stell det og. Om de mener dere gjør det feil, så får de komme og stille det inn for dere da?


#30

Apple sa for siden:

Ja, ikke sant? "Alle dører må være lukket". Ja, det vet vi. "Symbolet med snøkrystall på være på". Jada.


#31

Nenne sa for siden:

Dokumenter det hele og send klager til turoperatøren. De er ikke tjent med at hotellet skalter og valter på denne måten.


#32

Taien sa for siden:

Dette høres ikke særlig bra ut.
Og jeg er HELT uenig med deg, Niobe. Man betaler for et produkt, og da forventer man at man får et bra produkt.
Og det er stor forskjell på noen få småkryp her og der, og en invasjon av kryp.
Kan du sende meg hotellnavnet, Apple? Vi vurderer Cala Bona i august...


#33

Niobe sa for siden:

Som sagt så tilbød Sunwinghotellet oss en liten økonomisk kompensasjon og gavekort da AC'en i stua ikke virket på rommet vårt. Det var jo helt ok, og vi fikk tilbudet kjapt og uoppfordret. Og som sagt så hadde jeg også forventet at de gjorde alt de kunne for å rette opp i problemet. Hvorvidt de gjør det er jo vanskelig for meg å vurdere. Det er utsagn som "kreve ny ferie" jeg reagerer på, og som ikke harmonerer med min virkelighet. Det er tross alt et problem vi antagelig må laste Moder Jord for. Men jeg er kanskje desillusjonert i forhold til hva man kan forvente? Vi betaler over 50.000 kr for 14 dager i syden hvert år, og jeg har ingen forventninger om at livet skal være mer perfekt da enn ellers. Shit happens, samme hvor man er og hva man har betalt for å være der.


#34

Niobe sa for siden:

Du kan forresten gå inn på [url]www.pakkereisenemnda.no[/url]. Dere kan du se tidligere saker de har behandlet, og det kan gi en pekepinn på hva du kan forvente av kompensasjon.


#35

Sneglo sa for siden:

Lå på sunwing på Cala Bona for 3års tid siden er det vel, og hadde en FANTASTISK ferie. Så ikke en maur eller flue. :p Hadde en sånn firfirsle greie på altanen, men han stakk når jeg skrek stakkars. :knegg:

Så tror dere absolutt har vært maks uheldig.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.