Vi har akkurat kjøpt ny bil, med bil nr. 1 i innbytte. Så ble det brått natta for bil nr. 2, og vi trenger derfor en ny bil. Til nå har vi hatt to "store" biler, men nå vil vi ha en "stor" og en liten - ala symaskin på fire hjul. :knegg: Og at det skal være en ny bil. Men vi aner ikke hva vi vil ha eller trenger.
Eneste kravet er at vi bør ha mulighet til å ta med hunden med en hundebilsele. Hunden er en liten søt valp på 40 kg. :knegg: Har sett litt på Opel Astra, men aner ikke om det er et lurt valg.
Bil nr. 1 er en Toyota Avensis stasjonsvogn, og som da skal brukes som familiebil/fremkomstmiddel når hele familien er på tur (5+hund). Er av erfaring veldig glad i Toyota, men vet ikke om vi vil ha en Auris, som er størrelsen og prisklassen vi vurderer. Jeg vil ikke si at vi trenger en "konebil" for her i huset har konen den kuleste og største bilen. Alltid.
Vi har en Volkswagen e-Up som bil nummer 2 og er blitt utrolig glad i den. Har hatt den i 2 år og merker at vi bruker denne bilen mye mer enn bil nummer 2. Overraskende god plass til at den er så liten, og veldig god å kjøre.
Jeg hadde en søt liten Opel Corsa i mange år - den holdt faktisk til vi fikk barn nr 2, og han viste seg trenge rullestol, da ble den for liten. Åh hvor jeg var glad i den bilen - stødig og trofast liten fjellgeit, gikk som ei klokke og kom seg fram hvor det måtte være. (Man får plass til et helt flyttelass i en Opel Corsa, så fem personer går faktisk, om alle er funksjonsfriske.)
Vi vurderer også å bytte biler snart, og mens avensis ligger godt an som "stor bil" så vurderes vw golf og Audi a3 som liten bil. Vi satser på biler som er et par år gamle da.
Vi byttet akkurat ut stor stasjonsvogn nr 2 med en Nissan Leaf. 2016model med 30kw batteri. Den fungerer til alt for oss. Vi har forsatt en Mazda 6 stasjonsvogn men den blir ikke brukt mye.
Det at det var en elbil gjorde at vi hadde råd til helt ny. Ellers hadde det blitt en mye eldre.
Hundai i20 er helt fin bil også.
Nissan pulsar kommer vi kanskje til å bytte stasjonsvogner inn i om et par år den er liten helt til du setter deg inni den.
Ja, han trenger gjerne litt mer enn en symaskinmotor med sine 100 kg. :knegg:
Vanskelig dette her! Siden vi ikke ennå har byttet inn den "gamle" nr. 1 bilen (ettersom vi venter på nybilen), vurderer jeg nesten å beholde den, istedenfor å kjøpe en til ny.
Problemet er jo at den står som innbytte i kjøpskontrakten, men det er kanskje mulig å endre?
Vi har bare en bil , mannen kan ikke kjøre, men skulle jeg hatt nummer to ville jeg hatt en elektrisk en. :nemlig: Har hørt mye bra om den lille elbilen fra BMW, og om e-golf. Jeg kjører Leaf når jeg har møter i sentrum (jobb-bil), den er også helt fin å kjøre syns jeg - men ganske stygg. Huyndai kommer også med en rimelig elbil nå så jeg, fikk grei omtale.
Vi kjørte tur retur Bergen - Stryn sist helg. Brukte vel 30min ved hurtigladestasjoner (2 korte, mye fjell på den strekningen). Hadde tissepauser samtidig.
Dere vil jo ha en annen bil så mye dere kan bruke på sånne turer. Dere kjører vel ikke begge to 300km for dagen samtidig alltid?
Jeg kjører heller elbil og betaler rundt 100kr i strøm og en tissepause enn 800kr i diesel og dyrere bompenger og ferge. I følge appen til bilen har jeg brukt 40kr i strøm denne mnd. Men da beregner den ladet hjemme og ikke på hurtiglader. Tror vi lå på ca 100kr på de turen.
Jeg kjører nesten daglig en strekning med mye kø, og vintertid har det faktisk innimellom tatt meg to timer å komme frem (de gangene jeg har måttet kjøre). Jeg har da set el-biler stående i veikanten, tom for batteri.
Hvor mye blir batterikapasisteten redusert vinterstid? Jeg vil tro at det vil ha en stor innvirkning at vi ikke har garasje heller. Så bilen vil bli stående ute i beinkulde om natten, dersom det er det.
Vist du kjøper en norsk og ikke imponert vil du få batterivarmer som vil hjelpe på. Jeg tror ikke det bil bli et problem. Men kan ikke si det med sikkerhet. Vi kan fint kjørte i 2 timer uten å lade, men vi har bare hatt vår siden mai.
Det er forskjell på gamle og nyere elbiler. Nye Leaf 30kw og kia soul har en del større batteri en gamle Leaf med 24kw. De nye har også varmepumpe på varmen sånn at det ikke bruker like mye av batteriet fra bilen.
Du har full kontroll hele tiden på hvor mye batteri du har. Så om du virkelig står fast i kø så kan du kjøre av ved neste lader og lade litt. Tror ikke de bruker veldig mye om de bare står i ro i stillestående kø med varme på. Litt Men ikke like mye som å kjøre i to timer.
Elbil forumet kan nok svare deg bedre enn meg. Sikkert flere mer erfarne her og.
Det ble ikke en liten bil, det ble en Opel Astra stasjonsvogn, 1.0. De hadde rentetilbud på Opel akkurat nå.
Etter å ha forhørt oss med Elbil-forumet, våget vi ikke å risikere start og kjøreproblemer i vintertid, ettersom vi ikke har garasje.
For å lette litt på min miljø-samvittighet, så er bilen i det minste i miljøklasse B.