Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bompenger Norge vs utlandet

#1

annemede sa for siden:

Etter å ha blitt tutet ørene fulle av at det er så dyrt å kjøre bil i Norge versus Utlandet, av vg.no blant annet. Så registrerte vi i ferien at jammen er det billig å kjøre bil i Norge versus Utlandet. Bømlafjordtunnelen og Rennfast innkrevningene var ingenting sammenlignet med Brennerautobahn og italienske motorveier.
Hvordan kan det forresten ha seg at det er greit for EU at man fremdeles betaler for å kjøre Brennerautobahn, men ikke at det er greit at man betaler for de undersjøiske tunnelene på Vestlandet?


#2

Tjorven sa for siden:

Vi kjører lite bil i Norge, men vi erfarte også at det var ganske så dyrt å velge motorveien i Italia.


#3

løve70 sa for siden:

Ja, da, det er jamen dyrt å kjøre på motorvei ellers i Europa også :nemlig:

Om jeg husker rett er innvendingen fra EU at det skal finnes et gratis alternativ til bomveien. Det gjør det vel både i Brennerpasset og ihvertfall på de italienske motorveiene. (I Spania er det f.eks. veldig lite trafikk på betalingsmotorveien, de fleste kjører på den som er gratis).


#4

GinaK sa for siden:

Vi har akkurat kommet hjem fra Spania og kjørte 2 ganger på motorveien fra Albirtraktene og til Alicante. Det kostet 3,40 euro. 65km.


#5

annemede sa for siden:

Vi svidde av 600 kroner ene dagen på motorveier. :dåne:


#6

Polyanna sa for siden:

I Italia kan man jo alltid velge, da. Og så kjører man på temmelig bra veier. Å kjøre E39 nedover Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane, der det er lange strekk uten gul midtlinje og pinadø såvidt det er asfaltert mange ganger, mens man møter trailer etter trailer som frakter million etter million med eksport og vareproduksjon i form av laks og pizza og møbler og høyteknologi, og man passerer bomring etter bomring, så skjønner jeg godt at man tenker at det er et urimelig forhold mellom skatte- og eksportkroner levert og infrastrukturmidler levert. Og i tillegg må høre på ignorante idioter av noen østlendingene som syter over at det brukes mye penger på vei på Vestlandet. :gal:

Sykkelveien jeg sykler på til jobb i Oslo har langt bedre standard enn mye av E39.


#7

oslo78 sa for siden:

Det går ca 1200 kr hver vei for å kjøre tur-retur Spania. Da kjører vi altdrnative veier hvis det er prakgisk mulig. Synes ikke det er så mye egentlig.


#8

Myria sa for siden:

Bare å kjøre til/gjennom Danmark er jo svindyrt. 500 for Øresundbroen og 250 for Storebælt.


#9

Fløyel sa for siden:

Det er dyrt med bompenger i Europa. Men dyrt nok i Norge også syntes jeg, tur/retur Oslo-Lillehammer koster kr 266,-, fine veier ja, men mht hva vi betaler i veiavgift her så syntes jeg ikke det sorterer under kategorien "billig"..


#10

oslo78 sa for siden:

Det er dyrt å kjøre motorvei i Norge rett etter de er bygget. Men så forsvinner jo bompengene etter hvert, det gjør de ikke i utlandet tror jeg.


#11

oslo78 sa for siden:

Men det er jo i stedet for å betale ferje.

Lurer på om de broene noen gang blir nedbetalt forresten?


#12

Charlie sa for siden:

Bompenger i USA, også.

En viktig forskjell er forresten at det er strenge regler for bompenger i Norge. Pengene kan kun gå til veien du kjører på, og bommene skal ned når veien er betalt. I utlandet kan du visst risikere at bompengene går til en privat eier som tjener penger på veien.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.