Jeg havnet i en diskusjon i går. Sommerskolen i Oslo er gratis og det sendes ut informasjon til alle elever som går på skolen.
Ungene mine går på sommerskolen i Oslo denne uka. Knerten går på et kurs som kombinerer engelsk og gym, og snuppa er på et kurs i animasjon. Sommerskolen i Oslo er altså mye moro og litt fag, synes jeg. Den jeg diskuterte med mente at sommerskolen allikevel er med på å øke forskjellene mellom ungene. De ungene som hadde trengt det mest blir ikke sendt på sommerskole. Årsakene kan selvfølelig være mange, men en del unger vil virkelig ikke på skole når det er ferie. Begrepet skole er noe de assosierer med noe negativt. Dette selv om opplegget bare til en viss grad har preg av skole. I tillegg er det i større grad de ressurssterke foreldrene som fremsnakker sommerskolen og promoterer dette.
Er det problematisk at Oslo kommune bruker så mye penger på et tilbud som trolig er med på å øke forskjellene i elevmassen? Hva kan eventuelt gjøres for å inkludere enda flere?
Jeg misunner dere virkelig sommerskoletilbudet i Oslo. Jeg synes ikke det er problematisk at kommunen bruker mye penger på det, det må gjerne heller jobbes med få med de som ikke treffes av opplegget? Vi kan ikke kutte ut alt som potensielt skaper forskjell, og hvertfall ikke der tilbudet faktisk gis til alle.
For meg er ikke det viktigste forskjellene det eventuelt skaper, men at det gir et trygt og godt gratistilbud til barna i sommerferien, der ikke alle har anledning til å være sammen med barna i 8 uker. Med andre ord, det er en trygg, positiv måte for å få sommerferien til å gå opp. Om den treffer helt? Jeg vet ikke. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom økonomi og skoleflinkhet.
Selv tilhører vi mindretallet der vi bor som går på sommerskole, men snuppa elsker det og angrer på at hun ikke begynte tidligere (hun var med for første gang etter 3. trinn). For henne er det først og fremst det sosiale og mestring som gjør at det er en suksess, det faglige er underordnet. Nye venner, nye leker og lære å ta bussen alene er viktigere.
Det kan jeg være enig i. Det jeg lurer på er hvilke tiltak som faktisk vil medføre at sommerskolen favner flere enn den gjør i dag.
Jeg har på facebooksidene til klassene til både snuppa og knerten promotert sommerskolen. Fortalt hva det innebærer, fortalt at det kan bety gratis svømmeundervisning til de som trenger det (særlig relevant for knertens klasse som skal ha 10 lusne svømmetimer det kommende året, og da skal alle ha lært å svømme) og vært veldig positivt innstilt. I tillegg har jeg fortalt hvilke kurs mine egne unger har søkt på slik at de som vil kan søke seg til samme sted, og mange andre har gjort tilsvarende. Men jeg ser jo at de elevene som kanskje hadde trengt det aller mest ikke har søkt.
Jeg tror ikke sommerskolen treffer så bredt som man kunne ønske seg. Ikke i vår kommune i alle fall. Kurset som poden er på denne uka ble fullt etter tre minutter. Det krever foreldre som er litt på hugget for å få disse plassene. Nå vet ikke jeg om det reserveres plasser utenom de som legges ut, men det tror jeg ikke har blitt gjort foreløpig.
På den andre siden, så er jeg litt der Niobe er. Det er noe med å ikke la det beste bli det godes fiende. Sommerskole er et fantastisk tilbud for de ungene som går der.
Jeg tror ikke man kan favne alle, og folk står nå en gang fritt til å velge selv, selv om valgene er dårlige. Det kan man jo kun ta fra dem ved å gjøre sommerskolen obligatorisk. Det gjelder jo også andre ting som egentlig hadde vært bra for "alle".
Har tenkt på det samme. Kanskje vært lurt å kalle det noe annet enn "skole"? Feriekurs for eksempel, eller ferieklubben. Tror "skole" skremmer mange barn fra å ville være med. Det er jo et fantastisk tilbud, som kommer oppå at AKS har åpent i samme tidsrom, så akkurat der er vi i Oslo virkelig heldige.
Og dette tror jeg er et godt poeng :) Min datter ville nok ihvertfall vært negativt innstilt i utgangspunktet til noe som het skole...Ulike aktivitetskurs har hun derimot satt stor pris på opp gjennom årene.
Jeg tenker at visse ting må den enkelte familie faktisk ta ansvar for selv. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og en sommerskole for en sommerskole.
Det er så absolutt ikke galt å bruke penger på et godt, gratis tilbud, som alle barna har like muligheter til å komme med på. Etter at de begynte med loddtrekning er det så rettferdig som det kan få blitt. Tenker jeg.
Jeg er grisemisunnelig på Osloskolens sommerskoletilbud, og tenker at dette er en "ikke la det beste bli det godes fiende"-problem. Klart det er unger som kunne hatt mer nytte av sommerskolen enn enkelte som går der, men å ikke ha det er jo ikke noe godt alternativ.
Og særlig hvis det er loddtrekning som Gaia sier, da er det ikke lenger første mann til mølla, noe som utjevner problemet med at det er de ressurssterke som er først ute.
Forsåvidt enig, men er det tiltak man kunne foretatt for å få flere til å søke. I år fikk begge mine unger plass på to kurs, så det er tydeligvis godt med kapasitet.
Det er ikke førstemann til mølla lenger. Man må søke innen et gitt tidsrom på ca 2 uker (tror jeg). Det er heller ikke noen vanskelig teknisk løsning for å få det til (behov for BankID osv).
Jeg er enig. Og vet om mange barn som ikke går på Sommerskole. Felles for dem alle er at de ikke vil, og at foreldrene isteden bruker masse penger på andre tilbud for dem. Så ift deltakelse er det sannelig ikke slik at alle de ressurssterke deltar og de andre gjør ikke.
Jeg er enig i disse. Jeg syns ikke det er sommerskolen som er problemet, men de kan se på hvordan de kommuniserer tilbudet ut til mer ressurssvake grupper. For det er ressurssterkt på kursene. Jeg tror dog ikke det er skolenavnet som gjør utslaget, men at noen foreldre ikke skjønner vitsen eller hva det er for noe. Det finnes jo nok av ressurssterke barn som også syns sommerskolen er teit/kjedelig/ikke noe for dem, og jeg syns ikke man skal endre et svært godt fungerende konsept bare fordi alle ikke vil være med. Det er litt som en mor på vår skole, som ikke ønsker at AKS skal tilby gratis, frivillige aktiviteter fordi det er urettferdig om ikke alle er med. Selv de som ikke vil være med. :snill:
Men man må sørge for at alle som potensielt vil være med på sommerskolen får det til på noe vis.
Det synes jeg er en lur ordning. Hos oss er også sommerskolen gratis, men det er førstemann til mølla. Påmeldinga har de siste to årene åpnet klokka 10 - et tidspunkt som neppe alle har mulighet til å sitte parat vil jeg tro.
Man kan virkelig ikke legge ned et godt tilbud som folk står i kø for å benytte seg av, bare fordi ikke enda flere står i kø for å benytte seg av det altså. Ærlig talt.
Jeg tror ikke sommerskolen har så stor betydning for barns utdanning at det gir noen reell konkurransefortrinn for dem som går der. I alle fall ikke ut i fra det jeg hører mine venner i Oslo fortelle om. Det virkelige konkurransefortrinnet har mange av disse barna fra før og uansett, fordi de har foreldre som sørger for å sende dem dit.
Å legge ned sommerskolen vil ikke gjøre barn av ressurssterke foreldre bedre eller dårligere stilt; de vil fortsatt ha et fortrinn over barn av foreldre med færre ressurser. Det er rett og slett ikke alt man kan utjevne, og sommerskolen tror jeg er en dråpe i havet i utdanningssammenheng.
Problemet kunne enkelt vært løst ved at skolene informerte foreldre til svake elever som kunne ha nytte av sommerskolen om tilbudet og påtok seg å melde evt. interesserte elever på. Et visst antall plasser burde absolutt vært holdt av til de mest ressurssvake da en "førstemann til mølla"- ordning ofte ikke er til deres fordel. Jeg synes sommerskole er et godt tilbud, men dersom den ble laget for å prøve å utjevne forskjeller, er dagens ordning håpløs. Jeg ser forresten det samme på skolen der jeg jobber. Vi har et utmerket tilbud om matte-leksehjelp en gang i uken, gratis og med utdannede matematikklærere til stede, men det er stort sett de mest ressurssterke elevene som benytter seg av tilbudet. Veldig synd at det er slik. :sukk:
I de familiene jeg møter med barn som ikke er på sommerskole men burde vært det, kan det ofte knyttes til:
-Foreldrene har ikke forstått konseptet pga språk.
-Foreldrene er for ustrukturerte til å få med seg info og/eller melde på.
-Info og påmelding via internett er vanskelig.
-Familien skal til opprinnelsesland hele ferien.
De tre førstnevnte årsakene tenker jeg man burde få gjort noe med. Det vil i så fall kreve ressurser for skolene eller AKS.
Sommerskolen i Oslo har eksistert i godt over 10 år, så den har jo et solid fotfeste.
Det tror ikke jeg heller, og jeg jobber der. Og denne artikkelen sier vel omtrent det samme. Jeg har naturfag og tingene vi driver med er i hovedsak ting som er utenfor de ordinære kompetansemålene i skolen og oppleggene er ofte preget av at de skal ha litt wow-effekt. Jeg tror naturfag-kursene er godt egnet til å vekke elevers interesse for realfag. Andre fag skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har bare hatt naturfag.
Jeg mener at sommerskolen er kjempebra og et fantastisk tilbud. Men det er mye annet enn det faglige som gjør det så bra. Barn får møte andre barn fra andre skoler, og utvikler sosial kompetanse. De blir kjente med nye skoler og nye steder og de får gjøre andre ting enn å bare henge formålsløst hjemme. Jeg tenker at de elevene som har størst utbytte av sommerskole og som burde være der, i hovedsak er de elevene på mellomtrinnet som ellers ville vært alene hjemme hele dagen og de som trenger å oppleve sosial mestring på en annen arena enn hjemmeskolen.
Jeg kjenner flere unger, inkludert mine egne, som nekter å gå på sommerskolen fordi det er skole. En annen betegnelse hadde kanskje hjulpet noe.
At de heller ikke har trivdes sosialt de gangene de har prøvd har ikke hjulpet på motivasjonen for å melde seg på. Det var første gang i år at de ikke var påmeldt, men de har avbrutt oppholdet tidligere pga mistrivsel.
Om de ikke har likt det hadde det vel ikke hjulpet om det het noe annet? Jeg syns det er viktig at det heter skole, slik at de faktisk har en forventning om at de skal lære noe, og være med på et fastsatt opplegg.
Det er jo faktisk skole, og mye av det som er vanlig i Osloskolen (og mange andre skoler i Norge), er jo med inn i sommerskolen. Blant annet at det alltid er et mål for dagen (eller timen). Oppleggene foregår i klasserom, jeg er lærer, det er fokus på regler og rutiner osv. Elever som trodde de skulle på noe annet enn skole hadde nok blitt ganske skuffa, og for meg som skal være lærer i en veldig uvanlig situasjon (med elever kontinuerlig fra 8.45 til 16.00 hver dag, jeg rekker ikke engang pause) ville det nok for bli uholdbart om ikke elvene kom med visshet og forventning om at de skal på skole.
Ring til aktuelle baser og spør sånn i lunsjtider på mandag og gjerne nå på fredag, i tilfelle de allerede da har fått beskjed om elever som ikke kommer. Det er alltid elever som ikke møter opp og de mister plassene sine. Uke 33 er erfaringsmessig den uka det er mest frafall. Jeg fikk én ny elev midt på dagen i går og én i dag tidlig. Jeg skulle hatt 32 elever, men har 26. Altså har det vært 6 elever som ikke har kommet. Står man på venteliste må man selv ringe og høre om det er ledig plass, og det er det vel også ganske få som gjør.
Beklager, jeg blingset på tretallet. Det heter Ent3er (uttales enter) og er et mattetilbud til elever i en rekke kommuner der det finnes et universitet eller høgskole. Drives i regi av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, holdes av realfagsstudenter og er åpent for elever fra 10. klasse og ut videregående.
Nå i mai hadde de døgnåpen telefon- og onlinesupport for 10. klassinger som hadde kommet opp i matte. Ellers kjøres det ettermiddagsgrupper i mattematikk gjennom hele skoleåret. Anbefales for elever med 3, 4 eller 5, som ønsker å forbedre mattekarakteren, eller toppelever som bare vil ha noe mer avansert å bryne seg på.
Enig. Storebror har vært heldig, men mange av barna jeg kjenner som ikke vil mer, var på kurs med bråk og tull på lavt trinn. Det tenker jeg kan henge sammen med forventning og om barna er påmeldt av foreldre eller velger selv. Matte med svømming feks, det blir mye matte om du hadde mest lyst til å bade.
På høyere trinn tror jeg det er mindre tull, naturlig nok, men dem som da var falt fra kommer ikke tilbake.
En av venninnene til snuppa hadde blitt skikkelig overrasket over at de skulle ha matteundervisning HVER dag på kurset "Regndansen". Men det var etter førsteklasse.
Begge mine liker sommerskolen godt. De liker det skolearbeidet hvor man får fordype seg, og det er jo akkurat det de får mulighet til på sommerskolen.
Jeg tror nok også at det kan være en del unger som blir tvunget til å gå sommerskolekurs de egentlig ikke vil på på de laveste trinnene, og at det skaper en del støy. Etterhvert som de blir større så finnes det flere alternativer, og de som melder seg på kurs vil faktisk være der.
Nå er det ikke noe tilsvarende her lenger, men den gang det var var det loddtrekning - bare at noen plasser ble fordelt til barn som trengte det. Det ble ikke kommunisert, men jeg vet at noen plasser ble fordelt etter samarbeid med barnevern/ sosialtjeneste.
Det er sånn at pengene blir mest effektivt brukt hvis det er "nøden som styrer", men for en del tilbud anser man at tilbudet - og de som trenger det mest - er mest tjent med at det er barn fra ressursrike familier med på sånne ting. Delvis fordi det er nyttig ifht sosial kompetanse, dels fordi da blir det oppfattet som er barnetiltak, og ikke et fattigdomstiltak.