Jeg er så usikker på hva vi skal gjøre med stua, rent fargemessig og materialmessig. Veggene er pr i dag striebelagt, hvitmalt og ganske skitne. Stria er ikke pen, men det er et alt for stort prosjekt å fjerne den, så jeg tror vi rett og slett må leve med den.
Stua er stor, rundt 50 m2, og todelt i spisestue og stue. Den har mye lys med sør- og østvendte vinduer, stor peis og mellom de to delene er det en liten vegg som går omtrent 1/3 inn i rommet.
Vi har mye teakmøblement (bord, hyller, skjenk), grå sofa, en oransj platehylle og hvite bokhyller. Mye av kunsten vår er av en eller annen grunn grønn. Jeg vil si at fargepaletten er oransj/grå/petrol/grønn. Stil: midcentury modern / scandinavian retro.
Hva gjør vi med veggene? Skal vi beholde dem lyse, eller skal vi gå litt mer crazy med fargene? Siden stua er såpass stor er jeg litt tvilende til å male hele i en mørk farge. Jeg har lenge tenkt på tapet, men de jeg liker blir også too much over hele. Det er selvsagt mulig å tapetsere en vegg, men hva gjør jeg da med resten? Maler i en lys tone som matcher? Bare har en nøytral lys?
Vi har hatt en grusom midlertidig stue i ti år, men hvit Jotaplast og mange ulike strier under.
Nå har vi fått lagt tapetfornyer, en litt tykk og kostbar type. Malt Minty Breeze og Soft Mint, eller vi er ikke helt ferdig, men det blir veldig bra. Mannen synes det har vært mye hardt arbeid, og angrer nesten på at han ikke la tynn gips, sparklet og malte. Vi er sikkert veldig 2014 hjemme, men vi er ikke så nøye på akkurat det.
Jeg tror ikke mint funker på stua. Det blir for sterilt, liksom. Det grønne i kunsten er ulike varianter av primærgrønn. Gress, furu, skog, skittengrønn. Alle fargene er ganske skitne, egentlig. Både petrolfargen i putene og i en lampe, og det oransje i hylla og i trekket på spisestuestolene er en skitten variant.
Dere trenger ikke leve med strien, altså! En gjeng "altmulighåndverkere" (for å ikke si "polakker") helsparkler den på en dag eller to, det trenger virkelig ikke koste mange kronene å få gjort! De jobber hvitt også, nu til dags. Pass på å studere dem nøye mens de jobber, og plukk opp teknikken. Det er arbeid det virkelig er tigangeren, om ikke mer, på tidsbruk om man gjør det selv, vs lar noen som kan det, gjøre det...
Farge er jeg litt blank på, men er fondvegg et alternativ? Den mintgrønne elelr oransje i paletten til observatøren på en lang bakvegg bak spisestuen?
Neida, jeg er ganske gjerrig, så det tror jeg ikke. :knegg:
Det koster ikke så mye mer enn de kostnadene man har til maling uansett. En mye billigere løsning enn mye annet, som tapetfornyer og sånt.
Og så finnes det sikkert youtube-tutorials på hvordan helsparkle, og dere er jo et par handy folk, så dere fikser det sikkert fint selv også. Selv JEG har klart å helsparkle et rom, liksom. :p
Du kan godt gi beng i å skrive "polakker", parantes eller ei, synes jeg.
De polske arbeiderne som jobber for mitt firma har for øvrig jobbet hvitt de siste ti årene, i motsetning til en del av de helnorske firmaene som foreslo svart betaling da jeg la ut jobb på mittanbud for et års tid siden.
Jeg har bestilt prøve på den gule polkadottapeten, og tar det derifra. :knegg: Valmuesøster er fremdeles med i vurderingen der inne. :nikker: Jeg skulle gjerne funnet fargekoden på den, riktignok, slik at jeg kunne kjøpt den hos min lojale fargehandler som ikke fører Nordsjö.
Takk, da har jeg litt å sammenlikne med. Jeg ser av 10 år gamle priser at det koster fra 7500 og oppover å helsparkle 50 m2, og forskjellen da er jo at man må ta alt på en gang, man kan ikke spre kostnadene utover tid.
Jeg mangler et godt ord for disse altmulighåndverkerselskapene som nesten alltid består av polske arbeidsfolk som sjonglerer en blanding av snekring, sparkling, maling og småjobber, men ikke er "malerfirma", "tømrer", etc., sjelden har fagbrev og tradisjonelt ofte har tilbudt "svart, hvitt eller grått?" som betalingsmåte, men nå stort sett har fått veldig orden i sysakene. Jeg syns de et strålende innslag i markedet og mye lettere å forholde seg til enn mange av de mer tradisjonelle norske selskapene som er strukturert som mer "siloselskaper", der du får masse koordineringsmikk. Ikke ment degraderende, altså, den parantesen, men ser at den ikke falt heldig ut.
"Lei en gjeng polakker til å helsparkle" høres jo ikke bra ut, jeg hører det, altså, men fra min side bunner det i den hemningsløse begeistringen og beundringen jeg følte da jeg så to polske håndverkere sette i gang og bare grasiøst og lynraskt og perfekt gjøre den jobben jeg hadde brukt UKER på i et annet rom. Det er som når jeg ser folk slår hjul eller flikkflakk, det ser helt UMULIG og veldig imponerende ut. :p Men fortsatt en stereotyp, selvsagt, de fleste polakker er sikkert helt gjennomsnitlige sparklere, og det finnes flust av andre folk som er kanongode på det, men de som har imponert MEG er polske.
(Seriøst, polakkene kan le hele veien til banken, altså. De har de siste 10-15 årene vært utrolig flinke til å bygge kompetanse og utdanne folk på mye mer enn håndverkertjenester, og er i ferd med å ta over markedet for mye, mye mer enn sparkling og maling. De gjør HR, IT, regnskap, etc. for veldig, veldig mange norske og europeiske selskaper, og jeg tror vi kommer til å våkne opp en dag og lure seriøst på hva som skjedde med alle de arbeidsplassene. Så "polakk"-ordet er i ferd med å få helt nytt innhold).
Et alternativ som kan konkurrere prismessig med å leie inn "altmulighåndverkere", som tar tid, men som dere kan gjøre selv: Da vi tok stua nappet vi ned veggplatene som strietapeten satt på, smalt opp nye sponplater, grunnet dem og tapetserte. Vi skulle bytte listene uansett, ellers er det lurt å ha samme dimensjon på veggplatene.
"Polakk" på engelsk er et skjellsord, så jeg synes i det minste det er like greit å unngå misforståelser og bruke "polsk". I den grad det er nødvendig med nasjonalitet, da.
(Avsporing: Jeg fniste hjelpeløst da NRK hadde en reportasje fra en eller annen tunnellboring i Oslo hvor det hang noen arbeidere i taket, og en av dem sa et svært høyt og tydelig "KURVA!" :knegg: Litt polsk har jeg fått med meg.)
sånn det ser ut nå får jeg ikke jobben gjort for under 10' om jeg skal sette det bort og det er betydelig mer enn "nesten ingen penger" for min del, så sparkling er utelukket.
Vet du hvor hardt strien sitter? Vi trodde bare vi måtte leve med vår, men oppdaget da vi rev plater på kjøkkenet hvor lett den var å ta av. Vi rev av, pusset, malte et strøk, sparklet der vi trengte og så malte igjen. Stueveggene ble veldig bra sammenlignet med før altså. Ikke noe særlig kostnad, men litt jobb
Vi malte nettopp stua i St Pauls blue og den er fantastisk vakker. Jeg sitter fortsatt og nyter synet av den. Fått veldig mye skryt, veldig god å se på og det gjør ingenting at den er litt mørk.
Smash, det var en av blåfargene jeg så på og likte veldig godt! Men jeg får ikke helt grep på hvor mørk den egentlig er. Kunne jeg få se et bilde fra din stue? :blafre:
Jeg er litt usikker på farge igjen nå da, etter å ha sittet på Pinterest en times tid. Jeg liker godt farger i mindre rom. Jeg vet ikke helt om et så stort rom som dette vil kle (mørk) farge på alle veggene.
Har du sett den nye blågrønne Jotunfargen som heter Oslo?
Vi totaloppusser et hus nå, og har både tatt av strie, metervis med masse forskjellige tapeter og diverse, og det er en jobb, altså!
Vi har også brukt litt Walls2Paint for å slippe sparklejobb med gips, og det kan også anbefales. :)
Jeg hadde nok vurdert en sterk farge på en lang vegg. Det er kanskje ikke helt inn (jeg regner med at det er ut nå), men det er jo ikke så mye jobb å male på nytt om noen år. Oransje poppet opp i hodet mitt, en varm oransje farge, men det passer kanskje ikke til den møkkete oransje? Kanskje det blir for lite rolig i din stue? Med dempet punktbelysning kan det bli flott.
Jeg blåser i om det er moderne eller ikke, så lenge jeg liker det. Det jeg lurte litt på er å male ene kortveggen i en mørk farge, og halvveggen i en som matcher, og de andre lyse. Langveggene har vinduer på ene siden og dører, hyller og peis på andre siden, så det tror kanskje det blir penest med to litt "ubesudlede" vegger.
Jeg begynte også å tenke å biritapet, det trenger jo ikke jevnt underlag. :knegg:
Nå fikk jeg tapetprøvene jeg har bestilt, og den sorte svaletapeten er bare helt overjordisk vakker. :hjerter: Men ser seff usikker på hvordan jeg skal tapetsere. :gal:
OK, her kommer noen bilder av stua (ikke våre møbler), jeg trenger hjelp. Tenk mørkt treverk i stedet for furu. Alle karmer og dører skal lakkes hvite.
Her er utsikten fra TVn. Vår sofa (grå ull) står rett ut i rommet her, og bak den (der palmen står) har vi en teakseksjon. Vi har et teakspisebord på samme sted som bordet på bildet, og en lav teakskjenk der den hyllesaken står ved siden av døra til kjøkkenet.
Utsikt fra sofaen:
Den står med fronten mot peisen, også står TVn innafor der. Langs hele veggen der det står et bilde og en plante har vi en hvit bokhylle.
Utiskt fra døra til kjøkkenet:
Der bokhyllen står er det en platebenk som er litt skittenoransj.
Dette er den vidunderlige svaletapeten:
Den ser litt grønn ut på bildet, det er den ikke, den er matt sort og svalene er i sølv-gull-ish. Den er jo så mørk at vi ikke kan ha den i hele stua, men hvor?
Først så jeg for meg at den kunne være fin på kortveggen inn mot kjøkkendøra, i spisestuedelen der den lave teakskjenken står (se første bilde, der det står en furuhyllesak). Men blir det da rart med den lille halvveggen inn mellom spisestue og stue?
Så tenkte jeg at man kunne ha den på veggen med vinduene, men lurer på om det blir rart å ikke ha den på flere. Så til slutt tenkte jeg vinduesvegg og endeveggen inn mot kjøkkenet, men det blir muligens litt mye?
Vindusveggen skulle jeg unngå, dels for at det er mye vinduer og mer jobb i forhold til tapetseringen og for at man ikke får helt helheten i mønsteret. Jeg liker også når lyset spiller litt i tapeten.
Der er det også et vindu, mellom sofaen og TVn. Den er litt "busy", med sofaen delvis foran, TV-hylla i ene enden, vinduet og teakseksjonen i andre enden.
Utsikt fra den lille halvveggen:
Sofaen står rett ut fra omtrent midt på veggen mellom vinduene, også rekker sjeselongen ned til vinduet. Bakveggen med planta har teakseksjon på seg.
Den andre veggen er liksom litt mer "ubesudlet", og tapeten kan komme skikkelig godt til syne.
Bør halvveggen beholdes lys, syns dere, eller bør den males i en mørkere farge for å matche tapetveggen på noe vis?
Ja, det kan jeg jo. Jeg trodde kanskje jeg hadde kommet litt over de svalene, men når jeg fikk tapetprøven kjente jeg at jeg rett og slett ELSKER dem. Den er så ny-hy-hydelig.
Vi har malt langveggen som går fra stue/spisestue til kjøkken i sjøsmaragd fra Lady. Det er skjønt. Har eikeparket, okergule fliser på kjøkkenet, knallgule (malte) spisestuestoler, turkis sofa, mørkt treverk eller bambus og ellers hvite vegger. Har ofte oransje snittblomster på bordet, fordi det står så fint til veggen.
Jeg har jo nesten bare bilder med en hel haug med barn på, men her er et med oransje blomst. :knegg: Ikke så bra bilde, men der er vel mulig å få et inntrykk, håper jeg.
Ups, litt teknisk trøbbel. Nå synes det vel? Legger ved et til, som viser kjøkken med fliser.
Veldig fint! Kjøkkenet ditt er ganske likt vårt i utforming, bare at vi ikke har plass til bord så vi har høye stoler bak kjøkkenøya, også mangler vi det vinduet helt til venstre. Har du benkeplater i bambus?
Nei, benkeplatene er i eik. Og når jeg tenker meg om så er ikke spisebordet vårt i bambus lenger. Det du ser på bildet er jo nytt (for oss - kjøpt brukt) og i et eller annet litt mørkt treverk. :knegg: Lampene som henger over kjøkkenbenken er i bambus, da.
Hvordan fungerer halvveggen? Stjeler den mye plass i stuen, eller sørger den for nødvendig avskjerming? Jeg tenker at svaletapeten kunne fungert på en av veggene som ikke er vindusvegger. Jeg hadde nok tenkt meg om både to og tre ganger før jeg hadde brukt den i hele rommet, men så har jeg også sett effekten av å male et mørkt rom lyst. Det ble omtrent dobbelt så stort. St. Paul blue vurderer jeg som fondvegg på vårt soverom. Jeg ser at den gjør seg godt mot lyse vegger. :jupp:
Og jeg simpelthen eeelsket grønntonene i det første bildet du la ut som dere har :hjerter: Oransje vil vel funke til alt - både møbler, bilder, ting og tang?
Ja, den er nydelig! Men spørs om husets yngste medlem er enig. Jeg bestilte en tapetprøve av gullpalmer på midnattblå bakgrunn, og han sa "mamma, vi kan ikke ha den. Det kommer til å se ut som vi bor i India".
Det viser seg at noen FPere er enige med Høvdingen om at den sorte tapeten kan bli The black hole of doom! :what:
Han vil generelt ha lysere vegger. Jeg ser poenget. :mumle: Selv om St. Pauls Blue er så fi-hi-hin.
Problemet med leiligheten er at man ikke kan male ett rom uten å ha med seg det neste, fordi man ser både gang og stue fra kjøkkenet, og omvent fra stua.
Jeg tror jeg har landet på en syrlig, veldig lys mintgrønn til kjøkkenet. Og da må jeg finne noe som matcher til stua og gangen, men som allikevel ikke er altfor likt. Også vil jeg så gjerne ha noe gult.
Jeg har ikke lest hele tråden. Men leste begynnelsen og ser vi har samme stil og mye samme farger. Jeg skal ta det røde kjøkkenet mitt nå og male det ferskenrosaorange. Det kommer til å bli fint til det grå og petroleumsfargede jeg allerede har. Og resten av kjøkkenet er svart. Jeg har ikke enda helt funnet nyansen for denne ideen ble klekket i helgen, men altså. Ferskenrosaorange.
Vi er jo ikke kjent for å bestemme oss kjapt, da. :knegg: Nå ser det ut som vi har landet på å ta utgangspunkt i fargekartet Verner Panton utviklet, samt de klassiske Bauhaus-fargene. Jada, nerdete, I know. :knegg: Sånn går det når man er et par som feiret når sønnen endelig lærte om Ittens fargesirkel på skolen. :knegg: I luv Itten.
Her ser dere Mira-X-systemet til Panton:
Siden vi har mye møbler i teak, som attpåtil er trukket i litt skitten-rust-rød ull og konjakkfarget lær, så kan vi gå tvers over fargesirkelen og finne de litt støvete blåtonene som matcher.
Vi har nok ikke tenkt til å falle helt i fargebøtta slik som Panton selv, det tror jeg kan bli litt slitsomt i hverdagen, men det er utrolig interessant å lese fargeteori. Og det gjør det lettere å få rommene til å henge sammen. Jeg har fundert veldig på kjøkkenet, og hvordan få det til å henge sammen med resten. Hvorfor vil jeg har knallgult eller saftig mint der, egentlig? Hvorfor ikke noe mer støvete, slik som med resten? Jeg tror kanskje det har med oppfattelsen av friskhet og hygiene å gjøre? Det er også det eneste rommet i huset uten andre farger som spiller inn. Skapene er hvite, og det er nesten ingen løse møbler der inne. Fargen på veggen blir derfor rommets identitet, i mye større grad enn på stua, hvor veggen skal være et backdrop eller et lerret for resten. I tillegg er det knyttet til barndommen. Mine klareste minner er knyttet opp til når jeg syns noe var vakkert. Da jeg fant mormors dyprde lebestift fra femtitallet, den lilla silkekjolen fra førtitallet som jeg fikk lov til å kle meg ut i og ikke minst; minnet om en turkis kopp på mine besteforeldres femtitallskjøkken sammen med dyprøde grytekluter.
Bauhaus og Itten går jo hånd i hånd, Ittens fargehjul er jo egentlig hans forståelse av Bauhausfargene. Han underviste på Bauhausskolen i nettopp fargeteori. Klassisk Bauhaus er ikke like subtil og elegant som Panton, det er mye knallfarger, men det er også bakgrunnen for all moderne fargelære.
I tilegg var jeg på boligmessa i går, og møtte en fargehandler som selger økovennlig, diffusjonsåpen maling (norsk og svensk produsert), linoljemaling og hadde god oversikt over historiske farger og malingstyper. Han hadde også damper for å fjerne den kjipe malingen på kjøkkenet, og kunne komme på befaring for å se hva som er best å gjøre ift. stria på stua.
En av forandlerne av Farrow & Ball var der også, men hun var mer opptatt av å snakke med par på sin egen alder, enn en jypling som meg. Men det er virkelig NYDELIGE farger. Så nå må jeg se om duden på Vålerenga med de historiske fargene kan mikse dem til meg.
OK, nerderambling, sikkert ikke så interessant for dere. :flau: