Jeg har malt en trappeoppgang og masse furudører, grunnet med sperregrunning og malte over. Furu helvette fra 60-70 tallet, ene veggen var lakket men den ble like fin som de andre med samme behandling.
Ok. Vi mangler en smiley som viser hvor trassig, sutrete, lat og flat jeg føler meg med tanken på å male panelet (for det er selvsagt ikke flatt) og seks furudører.
Jo, vi hadde egentlig bestemt at vi skulle få dem lakket, men da må vi være uten dører i to uker, og da må vi vente til neste sommer og jeg vet ikke om jeg holder ut med furua til da.
Vi har lakket alle furudørene, og leverte de minst kritiske i første runde, og så monterte vi de i soveromsdører etc når neste runde var til lakkering.
Fordelen med hoftepanelet (det rekker neg nemlig til hofta, ikke brystet) i gangen er at jeg kan gå litt crazybanana med tapet over. For da blir det ikke så overveldende selv om det er trangt.
Hvis det hjelper, kan jeg oppmuntre ved å si at jeg har malt 8 furudører med høyglansmaling, og de ble helt supre. Penselstrøk vises selvsagt, men ikke mye, og så lenge det går i treretning ser det naturlig ut. Litt jobb fordi hver dør må grunnes og males, tror jeg tok tre tynne strøk, og man får ikke tatt begge sider på samme runde, men hvert dørblad tar ikke lang tid.
Takk, Rug. At man ser penselstrøk syns jeg i og for seg er greit. da ser det jo menneskelig ut, tross alt. Og det syns at jeg har lagt ned masse arbeid i det. Fint det også. :nemlig:
Fordriver er super å bruke både etter pensel og rulle. Jeg anbefaler varmt å rulle panelet, for deretter å bruke fordriver. Det krever at man bruker en skikkelig maling, dog, og ikke sånn Sens-tull, som er hurtigtørkende. Oljemaling eller vanntynnet oljemaling av skikkelig kvalitet gjør susen.
Husk for øvrig på at sperregrunn og/eller kvistlakk må være av samme type som toppstrøk. (Oljebasert kvistlakk eller sperregrunn hvis du skal male med oljemaling osv.)
Jeg maler panel slik: først en liten rundpensel som jeg maler sprekken/skjøten mellom bordene med. Deretter en liten rulle for glatte flater. Til sist fordriver på bordene.
Bruk pensler av god kvalitet. Naturbust til oljemaling. Blandingsbust (syntet- og naturbust) til vanntynnbar maling.
Hvem spør?
- For malere som jobber med dette daglig? Nei.
- For deg som skal bo i malingen: oljemaling er et av de beste alternativene, for den avgir bare gasser en kort stund (og da lukter det). Etter at lukten er borte, er malingen sunnere enn mange akrylmalinger, som kan gasse lenge etter at de har sluttet å lukte. (Det var i alle fall det jeg lærte for 10–15 år siden. Ting kan ha endret seg seiden.)
Ja, jeg gjorde det slik som Teofelia. Liten kost, liten rulle og fordriver. Hadde ikke oljemaling, men ikke sånn som tørker superraskt heller. Med nye håndtak og låsdeksel ble de kjempefine.
Nå har det etterhvert blitt ganske vanskelig å få tak i oljemaling. Jeg begynner å innse at jeg må lære meg å like slike malinger, da oljemaling begynner å nærme seg en utdøende greie, virker det som.
Jeg bruker klassisk oljemaling på karmene, men panelet har jeg malt med vanntynnet oljemaling, Supreme Finish fra Jotun. Jeg synes den er helt strålende! :jupp:
Jeg har også hørt dette, men lurer på om jeg også har hørt at det er en myte? :vetikke: Malingen jeg bruker nå er i allefall både økomerket og astma- og allergiforbundet-merket. Tror jeg.
Jeg har funnet noen svinedyre antroposofmalinger basert på sitrusoljer som jeg selvfølgelig falt helt for, men de har fått litt vekslende kritikker. :knegg: De er visst ikke veeeldig gode.
Jeg vet ikke om det er en myte. Det kan jo absolutt tenkes. Problemet med slike øko-astmavennlige malinger, er gjerne at de er så dårlige, i forhold til hvordan det ferdige resultatet blir. :absolutt hater rennespor og synlige penselstrøk i maling:
Jeg tror sannelig det var Supreme Finish jeg brukte. Jeg stoler sånn på fargehandleren her at jeg sjelden sjekker om det kan finnes et bedre produkt, så jeg husket ikke i farten hva det stod på spannet...
Maleren på malebutikken når jeg kjøpte det sa at jeg trengte bare et strøk grunning.
Vet ikke om det er komment igjennom da jeg solgte huset for snart 2 år siden men skinnte ikke igjennom på se 2 årene jeg bodde med veggene etter å ha malt de. :knegg:
Men 2 strøk hørtes egentlig lurt ut :riktig:
Vi har malt alt furupanelet i huset og har brukt denne kvist og sperregrunningen. Kan absolutt anbefale den. På dørene har vi brukt høyglansmaling og er veldig fornøyd med resultatet.
Sier hvem? Jeg har opplevd kvistgjennomslag etter å ha malt 40 år gammelt panel, og da jeg restaurerte 60 år gamle vinduer for et par år siden, var den veldig kompetente malemesteren som jeg kjøper maling hos helt klar på at jeg skulle bruke to lag med kvistlakk.
Det er uansett idiotisk å slumse med grunnarbeidet når man maler. Det ødelegger ikke bare for denne rundens resultat, men også for fremtidige jobber, siden man da må tilbake til bart treverk og gjøre grunnarbeidet på nytt, i stedet for å bare male over.
Jeg har malt ti år gammelt panel med bare ett strøk sperregrunn og fått kvistgjennomslag på de største kvistene. Bare sånn for å avlive myten om at man ikke trenger mer enn ett lag når panelet er gammelt og slitt. Det kan hende produktene er bedre i dag, men jeg ville tatt meg en prat med noen som jobber med dette hver dag. Eventuelt hørt med Jotun.
Malerne "mine" sier at folk som meg, som ikke kan male, skal legge to strøk. Og at profesjonelle malere kan klare seg med ett strøk, fordi de klarer legge tykkere. Jeg ser poenget deres, når jeg har sett på vegger jeg har grunnet et strøk på og vegger de har grunnet et strøk på.
Ta to strøk med sperregrunn. Det er verdt den tiden det tar, i forhold til det helsikes spetakkelet og arbeidet det er dersom det viser seg å ikke være nok. :værsågod: