Cuyahoga sa for siden:
Jeg leste denne kronikken, og kjente meg nok en gang ikke igjen i beskrivelsene av små barns skolehverdag.
Drives Oslo-skolene på en annen måte enn andre skoler?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Cuyahoga sa for siden:
Jeg leste denne kronikken, og kjente meg nok en gang ikke igjen i beskrivelsene av små barns skolehverdag.
Drives Oslo-skolene på en annen måte enn andre skoler?
Input sa for siden:
Oslo-skolen er vel kjent for mer testing og kartlegging enn noen andre steder i landet. De har egen Oslo-standard for en del ting. Og vi lærerstudenter blir fortalt at Oslo-skolen er annerledes enn andre skoler.
Om det er en reel stor forskjell vet jeg ikke, jeg har bare erfaring med å jobbe i Oslo-skolen.
Nenne sa for siden:
Dette høres ikke ut som den skolen mine barn har gått på i hvert fall.
Input sa for siden:
Har dere sett den dokumentaren som kronikken er en kommentar til? Den var veldig vondt å se og det er positivt dersom den ikke gjenspeiler virkeligheten (skolen "beskylder blant annet filmselskapet for spekulativ klipping), samtidig må man jo også ha i bakhodet at alle kan ha dårlige dager, også barn. Jeg tror ikke nødvendigvis barn som gråter fordi de ikke orker å lese mer trenger å bety at barn generelt er stressede og skoletrøtte allerede i 1. klasse.
Cuyahoga sa for siden:
Ja, jeg vet ikke om det er kronikkforfatterens politiske agenda som er greia, eller om Oslo-skolen drives annerledes. Eller begge deler.
nokon sa for siden:
Delvis, ja. Oslo har ein del kommunale kartleggingsprøver og liknande i tillegg til dei nasjonale prøvene. Det er endå større grad av målretting av undervisninga og målorienterte leiarlønningar i Oslo, enn resten av landet. Bruken av Vurdering for læring i barnetrinnet, med skjema for grad av måloppnåelse som skal fyllast ut, trur eg òg er særskilt for Oslo.
I tillegg er Oslo eit eige tariffområde, som ligg utanfor KS, med eigne lønnsavtaler. Med eit forbehold, trur eg det er større bruk av lokale lønnstillegg i Oslo, enn i KS-området. Kombinert med større grad av målstyring, skaper dette meir konkurranse om å kunne dokumentere måloppnåing og utvikling på ein del skular.
Oslo har hatt Høyre-byråd veldig lenge, og det er ein langt meir reindyrka "Høyre-modell" enn den nasjonale.
Pelle sa for siden:
Jeg synes faktisk ikke den dokumentaren var så ille, jeg. Et par ting reagerte jeg litt på, men slik er det vel over alt?
Mine barn går i Bærums-skolen, som også har høye krav til diverse, og det synes jeg så langt er supert. Aner ikke i hvor stor grad den avviker fra Oslo-skolen. Noe avvik tenker jeg bare er positivt, for jeg hører jo mye negativt om all kartleggingen i Oslo.
nokon sa for siden:
Det er reell forskjell. :nemlig: Særleg når det kjem til dokumentasjonskrav til læraren. Eg søkte meg til Akershus, fordi eg ville litt bort frå mitt eige nærmiljø, og det var tilfeldig at eg endte opp i nabokommune og ikkje Oslo. Men forskjellen er såpass stor at eg ikkje kjem til å søke meg til Oslo-skulen seinare igjen.
Tallulah sa for siden:
Osloskolen drives nok itt andereledes, ja. Vi har ekstra kartleggingsprøver, og barna har flere skoletimer enn resten av landet.
Skjema for måloppnåelse, kun basisfagene, ikke estetiske-, samfunns- eller historiebaserte fag, og det er enorm fokus på matte, lesing og norsk. Også er det selvsagt store variasjoner fra skole til skole, og fra lærer til lærer. Oslo har også enorm ulikhet fra skolekrets til skolekrets, både med tanke på vedlikehold av gamle skolebygg (som må gjøres innen samme budsjett som en skole med helt nye, vedlikeholdsfrie bygg) og urfordringer i elevmassen (skolen må ansette lærere på våren når de ser hvor mange barn som skal begynne på skolen, og får trukket tilbake penger på høsten om ikke så mange elver startet allikevel. Men da er lærerne allerede ansatt. Dette går spesielt hardt utover "transittbydeler" i sentrum med små leiligheter og stor gjennomtrekk av elever). Så Osloskolen har høye krav, men veldig ulik forutsetning og ressurser til å nå dem.
Input sa for siden:
Nei, det tror jeg ikke. Jeg mener å huske (men det er godt mulig jeg tar feil og blander med en annen artikkel) at "lærerrolleutvalget" pekte på VfL som en av veldig få områder man kunne se at det hadde skjedd en endring i læreres praksis. Og det er i hvert fall i bruk i områdene rundt Oslo, som Akershus og Telemark. Den saken i Sandefjord der to lærere nesten mistet jobben, var ikke det også VfL og skjemaføring som var kilden til problemet?
Nei, det var det jeg prøvde å si også. Om man ser den for bare det man ser, er den ille. Men disse barna ble fulgt over et helt år, og selvfølgelig er mye klippet bort. Det er dessverre lett å tro at det er dette som er essensen i hverdagen til disse ungene, når det er dette som vises.
apan sa for siden:
Jeg tror at Osloskolen sett fra de ansattes perspektiv oppleves annerledes enn resten av skolen, blant annet ift større krav til dokumentasjon og kartlegging. At det kan være mer arbeidskrevende stemmer nok.
Jeg har 2 barn i Osloskolen, og har på ingen måte samme opplevelse som det som skildres i artikkelen. De har en skolehverdag som på alle måter har vært og er fin.
Derimot er det ganske mange foreldre og andre i Oslo som velger å la det bli en personlig kampsak å kritisere Osloskolen, og velger å gjøre det til enhver tid. Blant annet ved å gjenfortelle en virkelighet som i alle fall ikke jeg kjenner meg igjen i - om testregimer og voldsomt resultatpress. Jeg skjønner ikke at de ikke flytter når de mener det er så ille. Jeg hadde ikke giddet bo i dyr Oslobolig for å ha barn i et skolesystem jeg syntes var så til de grader ille.
Tjorven sa for siden:
Jeg så dokumentaren da den ble sendt første gang (og undret meg egentlig litt over at den ikke skapte noen debatt her inne). Det var veldig vondt å se den, men jeg kjenner en av lærerne som ble fremstilt ganske godt og jeg vet at de må ha klippet noe aldeles grusomt for å få Oslo-skolen til å fremstå så forferdelig.
Men jeg tror så gjerne at Oslo-skolen skiller seg ut, men det er nå den jeg er vant til å forholde meg til. Personlig ser jeg at det kommer en del positivt ut av den testingen som foregår, og er ikke like negativ til den som mange andre er.
Pelle sa for siden:
men hva synes du var så ille? Jeg har jo ikke barn i Oslo-skolen, og syntes den var helt ok. Klart det er vanskelig for små barn å begynne på skolen. Mye nytt, mye kjedelig, mye stillesitting og krav. Overganger er jo tøft. Men sånn er det jo for mange, hvorfor var denne filmen så vond?
Tjorven sa for siden:
Det jeg synes var ille var at de bare viste hvor mye lærerne kjeftet og maste om de måtte jobbe. De viste ingenting fra noe som helst koselig, og hvis det er slik man ønsker å fremstille oslo-skolen, så vil man den vondt.
Særlig siden jeg kjenner en av dem og vet at de er så mye, mye mer enn kontinuerlig kjeftende.
Bille sa for siden:
Absolutt langt fra hva vi opplever. Har to barn i hhv 4. og 2. klasse.
Pelle sa for siden:
Ok. Jeg tenkte ikke sånn på det i det hele tatt.
Niobe sa for siden:
Ut fra jeg ser og hørern så oppfatter jeg også Oslo-skolen som noe annet den skolen vi kjenner til. Presset på både lærere og elever virker langt høyere.
Blå sa for siden:
Jeg kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsene fra Oslo. Og tror at det er både gode og dårlige ting i det som skiller den fra resten av landet.
Når jeg hører om den tilretteleggingen noen barn får der så skal jeg innrømme at det hender jeg har litt lyst til å bo et annet sted. I Bergen er tilrettelagt opplæring et fremmedord. Og det er ikke fordi vi ikke har hatt høyrebyråd, for det har vi da virkelig hatt i så godt som hele den tiden mine barn har gått på skolen.
Tjorven sa for siden:
Dette er jo det jeg oppfatter som den positive delen av dette. Ja, ungene testes en del, men det brukes til å gi dem riktig opplæring. Det klarer jeg ikke helt å se problemet med.
Men igjen, dette er jo skrekkelig læreravhengig. Vi har hatt flere helt fantastiske lærere som bruker disse testene helt rett. Noen sånn midt på treet og en helt elendig. Men heldigvis flest av den første gruppa, og nå har vi jo vært innom en del lærere i årenes løp (dog bare på en skole).
Hondacrv sa for siden:
Men kvifor har Oslo-skolen fleire timar?
IzziCreo sa for siden:
Vi har erfaring fra 3 ulike Osloskoler, og det er så innmari store forskjeller at det er helt utrolig. Mitt inntrykk er også, når vi snakker med venner/familie/lærere fra andre distrikter, så er det noe annerledes. Testregimet er det som nevnes oftest (spesielt av lærere/rektorer). Når det er sagt så har vi aldri sett på det som noe problem, på noen av skolene. Ja, det er forskjeller på hvordan testene brukes og vektlegges, men testingen i seg selv ser vi ikke noe negativt på. Ikke barna heller for den saks skyld.
Skolen barna går på nå er vi strålende fornøyd med. Jeg tenker at er man misfornøyd med skolen og endringer er vanskelig å få til, har fritt skolevalg og muligheter, så er det å bytte skole en mulighet jeg synes flere bør benytte seg av. En god skolehverdag er utrolig viktig, og vi må vel kunne si at det er knapt nok noen av oss voksne som hadde orket å være på en arbeidsplass man mistrivdes og ikke fikk faglig utbytte, i mange år uten å gjøre noe med det. På en side så kan man jo si at slik skal det jo ikke være, man skal ikke behøve å bytte skole. Ideelt sett, nei, men vi har funnet ut at vi ikke ønsker å ta den risikoen, og har gjort et aktivt valg fremfor å forsøke å gå en veldig lang og tung vei for å endre og med usikkert resultat. Feigt?! Tja, kanskje, men igjen, det er en sjanse vi ikke tør å ta på vegne av våre barn.
Det er ikke dermed sagt at vi ikke skal ha debatt om skolen. Det er utrolig viktig. Men jeg tror vi alle føler på at det kan være langt fra debatt, skolepolitikk og til erfaringen man har med skoleverket på individnivå.
Pelle sa for siden:
Vår kommune har også flere timer enn normalt (husker ikke om det er alle trinn eller kun noen). Fordi våre politikere mener engelsk er et viktig fag, så har de avsatt ressurser til dette. Og det synes jeg er helt topp.
(Med høyde for at jeg har misforstått)
Tallulah sa for siden:
Fordi (forrige) byrådet ville det.
www.nrk.no/norge/kunnskapsministeren_-norsk-skole-trenger-flere-timer-1.13087806
www.aftenposten.no/norge/Hoyre-vil-gi-Oslo-elevene-halvannet-skolear-ekstra-29934b.html
My sa for siden:
Jeg har ikke sett filmen, bare lest kronikken det linkes til. Jeg har hatt mine barn på kun en skole, og det er ikke en Oslo-skole. Jeg opplever i alle fall ikke (og har ikke hørt at ungene gjør det heller) mye sammenligning, testing, vurdering, konkurranse og stress. Det kan selvsagt ha med at jeg har unger som glir relativt friksjonsfritt gjennom skoleløpet, men de har aldri grått over ei eneste lekse, og bruker ikke spesielt lang tid på det heller. Skolen er stort sett bare lystbetont for alle tre.
Hondacrv sa for siden:
Åja. Eg trudde timetallet på ulike trinn var fastsett ein gong for alle.
Tallulah sa for siden:
Nei, det er vel et minimumskrav.
Benzo sa for siden:
Jeg har ikke sett filmen, men begge våre barn har hatt gangeprøver med stoppeklokke regelmessig. 04 jenta hadde det hver dag en periode og ble kjempestresset. 06 gutten klarte 1 gang alle gangestykkene, men fikk ikke diplom fordi han brukte 10 sekunder mer enn tillatt.
Blånn sa for siden:
Minimumskrav har man, men om den enkelte kommune vil finnansiere flere timer er det opp til dem.
Candy Darling sa for siden:
Mja. Jeg har ikke sett filmen, men
høres da ut som helt vanlige kartleggingsprøver, som vel er obligatoriske over hele landet?
Og at selv skoleflinke barn sutrer over leksene en gang i blant, er vel ikke akkurat breaking news. Ellers er jeg særdeles fornøyd med (vår lille flik av) Oslo-skolen. Vi har hatt svært gode lærere, dedikerte og tilretteleggende, både for utfordringer og muligheter.
Blånn sa for siden:
Jepp, høres ut som kartleggingsprøvene. Grunnen til at de går på tid er jo for å avsløre om elevene har gode nok strategier for å løse oppgavene.
Candy Darling sa for siden:
Ja, og de er vel laget slik at vanlige elever uten utfordringer i faget skal klare over 90 %?
Blånn sa for siden:
Det stemmer.
nokon sa for siden:
Eg trur kun det gjeld dei skulane som er med i Groruddalssatsingen. Dei har hhv. fem og seks vekestimar med norsk, i staden for fire og fem, på ungdomstrinnet i alle fall.
Edit: Ser at eg tok feil. Det gjeld visst alle skulane. Men Groruddalssatsingen har i alle fall fleire norsktimer.
Einhyrningur sa for siden:
Vi hører ikke til Oslo-skolen, men har kartleggingsprøver, unger som gråter over lekser og førsteklassinger som ikke synes noe er kos. Så at Oslo-skolen skal være så skrekkelig klarer jeg ikke forstå. Jeg tror skole generelt kan være tøft for mange. Det spørs bare hvordan man framstiller det.
Gaia sa for siden:
Jeg syns "vår" Oslo-skole er tipptopp på de aller fleste områder, og jeg syns de er flinke til å bruke kartleggingsprøver til det de er ment til, nemlig sikre nivåtilpasset opplæring og fange opp de svakeste elevene. Og ellers blir jeg oppgitt over den konstante "jakten" på Osloskolen. For den er stort sett veldig god. Problemet med slik jakt er at de gangene det er behov for å adressere et problem, så er systemet så utslitt og lei av (urettferdig) kritikk at de faktiske problemene ikke adresseres skikkelig.
Nessie sa for siden:
Jeg så dokumentaren "Fra barn til borger", og ble litt sjokkert. Jeg tror ikke det er helt ulikt, men jeg føler likevel det ikke er helt likt som her i byen :vetikke:
Jeg synes iallefall skolen mine går på har ivaretatt spesielt min sønn bra, som er typen med maur i rompa som elsker lek. :jupp:
Pamina sa for siden:
Grorudalsatsingen, som tidligere var Oslo Indre Øst-satsingen, gir en time ekstra i matte og en i norsk i noen bydeler. Akkurat nå er midlene ikke der og alle elevene har vanlig timetall. Med ekstra så får elevene 4,5 timer (60 min) norsk og 4 timer matte.
Osloskolen har de beste resultatene i landet, og antagelig den største kompetansen på hetrogene elevgrupper. Selv har jeg jobbet med skole i Bærum og Asker i tillegg til Osloskolen, og fagtrykket og jobbing med å løfte elever som har dårlige forutsetninger for å lære språklig eller sosialt er veldig fokusert i nettopp Osloskolen. Det er store forskjeller i skolen fra bydel til bydel, og den kartleggingen folk maser med er slett ikke så fæl som alle vil ha den til. Den sikrer at alle elever blir målt og fulgt med og man slipper å finne ut at en 10.klassing (i Asker) faktisk ikke kan lese i 10.klasse, men fanger det opp en god del tidligere. Eller at elever først får dysleksidiagnose (i Bærum) i 9.klasse og mister fullstendig selvtilliten, men vi finner forhåpentlig dette ut så de får hjelp tidligere. Fortsatt er det mange elever som ikke får det de trenger i skolen, men jeg tror jo at når elevene vet at vi digger dem og de kommer med store smil og klemmer første dag etter ferien, så er det håp for Osloskolen fortsatt.
Tjorven sa for siden:
Men akkurat det samme sier jeg om hvordan jeg oppfatter vår skole, og en av de lærerne som vises har vært ganske mye i klasserommet til knerten. Og han sier at det ikke oppfattes som så strengt.
veobra sa for siden:
Osloskolen er veldig resultatorientert. Jeg opplever alikevel at det er en skole som absolutt setter trivsel og fellesskap høyt. Våre barn trives. Jeg har ikke sett filmen det linkes til så jeg kan ikke kommentere dem. Mine barn kan forresten finne på å gråte over selv de minste lekser. Noen ganger vil man bare ikke. Jeg synes ikke det er så rart.
Rektor hos oss er veldig opptatt av resultater. Jeg har snakket en del med ham og det er ressultater og økonomi som er førstepri. Jeg har inntrykk av at det er et veldig press på dette ovenfra. Heldigvis er det kloke folk i ledelsen, inkludert rektor, som setter trivsel, skolemiljø og den enkelte elev høyt. Så jeg er ikke bekymret for barnas hverdag.
Trixie sa for siden:
Har ikke sett den.
Men hvorfor må man teste mer i Oslo enn resten av landet for å gi alle barn tilrettelagt undervisning? Dette er jo noe alle har rett på.
Og hvordan opplever ungene denne testingen? Hva voksne føler om den er jo ikke viktig, det er barnas skolehverdag.
Det kom for ikke lenge siden en norsk forskning om overgang bhg/skole og det er intr forskning. Det burde i overgangen bhg/skole hvert mer sammenheng for å lette overgangen. Nå er det i svært mange tilfeller bhg som skal på besøk hos skole og se mot dem, det er svært nyttig om skolepersonell også ser hva barna har gjort i bhg for å skape sammenheng.
Input sa for siden:
I den nye grunnskolelærer-masteren skal de som velger 1-7 ha praksis i bhg og de som velger 5-10 ha praksis i vgs, nettopp for å lette disse overgangene.
Bille sa for siden:
Trixie, nå kan jeg ikke svare vedrørende de nasjonale prøvene, siden mine ikke er så store ennå. Men når det gjelder den andre testingen, altså kartleggingen, så er det noe lærerne er ganske flinke til å ufarliggjøre altså. De gjør så godt de kan, det er det som er poenget. Ingen av mine har snakket noe spesielt om det eller oppleved noe stress rundt det. Men igjen, det kommer jo helt an på skolen og lærernes holdninger til dette.
Candy Darling sa for siden:
Jeg har hatt barn i osloskolen i over 6 år, og kartlegging og testing har aldri blitt opplevd som noe stressende for dem. Nasjonale prøver var litt stressende for oss foreldre. :knegg:
Jeg vet ikke hva rasjonalet er, om det er politisk motivert eller pedagoisk forankret, men det er klart at noen av osloskolene har helt andre utfordringer enn skoler med færre ikke-norsktalende barn - for ikke å si foreldre. TIEY kom tidlig til Oslo, og kartlegging for å sikre at de aller fleste er over kritisk grense i norsk og lesing er noe som har vært nyttig for alle i osloskolen, tror jeg.
Toffskij sa for siden:
Jeg har to osloskolebarn, og kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. Vår skole er en heterogen østkantskole med mye gjennomtrekk i elevmassen, da, så de tingene som beskrives i kronikken (har ikke sett dokumentaren) hadde neppe vært mulig.
Tjorven sa for siden:
Nå er det jo sånn at foreldrene til de barna trolig heller ikke kjenner seg igjen i dokumentaren. Den velger virkelig bare å vise en eneste side av skolehverdagen.
Polyanna sa for siden:
Jeg har to barn i en privat osloskole med alternativ pedagogikk, så barneskolen generelt kan jeg ikke si så mye om. Men ungdomsskolen vår er FANTASTISK, og de er utrolig flinke til å fokusere på LÆRING og ikke testing, og testing som et verktøy for læring der det er hensiktsmessig.
Nå tror jeg at vi har en utover det vanlig bra skole (vi fikk en ny gutt i klassen nå, og mammaen der hadde veldig bred erfaring med ulike skoler, i både heterogene og homogene miljøer, per i dag faktisk barn på 4 skoler bare nå, og mente vår var den beste hun hadde vært borti. ), men jeg har inntrykk av at det generelt gjøres ekstremt mye bra arbeid i Osloskolen. Jeg tror arbeidet med å forbedre skoleledelsen har begynt å bære frukter, og det virker som om et er mange veldig dyktige rektorer der ute, som klarer å bygge skikkelig gode team ut av de gode lærekreftene som også finnes.
På vår skole er de veldig tydelige på at de vil ha tonet ned fokuset på karakterer, som de mener er et nødvendig onde, nærmest.
Tallulah sa for siden:
Vi er også jevnt over fornøyd med skolen vår, og hva de får til med så lite ressurser. Det er masse fint med Oslo-skolen. Men det er også masse de er dårlig på, og som gjør at det blir så enormt store forskjeller fra skole til skole. Ressursfordelingen er for eksempel veldig dårlig, og ideen om at pengene følger eleven slår ekstremt dårlig ut.
Input sa for siden:
Jeg tror helt sikkert at det kunne sett ganske stygt ut dersom man fulgte meg et år på jobb og kunne klippe det som man ville til en kort dokumentar etterpå.
Maverick sa for siden:
Samme her. :grineler:
Pelle sa for siden:
Indeed. Jeg tenkte på det i går etter å ha diskutert her inne, og jeg ville lett fremstått skikkelig uempatisk og ond. Riktignok kan jeg nok fremstå uempatisk i jobbsammenheng, men jeg er likevel knallflink. Særlig bra hadde det ikke tatt seg ut tror jeg. Og nå sitter jeg på FP midt i arbeidstiden....
Polyanna sa for siden:
"Hjemme hos" kunne også blitt til rene skrekkfilmen, tror jeg, hjemme hos hvem som helst, om man over en uke eller to plukket bare fæle øyeblikk. Og la på litt trist og dramatisk musikk. Og zoomet inn på smuler og grimaser.
Tjorven sa for siden:
Og det er akkurat det jeg føler at skjedde i denne dokumentarfilmen. Jeg har god kjennskap til en av disse lærerne, og som de fleste lærere så vil det noen ganger være behov for å være streng. Det viste jo denne filmen ganske tydelig. Men alle de koselige hendelsene ble slett ikke vist.
Selv er jeg brølemamma rett som det er. Jeg vet godt at jeg kan fremstilles som verdens verste mamma hvis man bare viser de scenene, men heldigvis er livet langt mer enn det. :puh:
emm sa for siden:
Jeg synes Osloskolen virker veldig bra, og kunne tenkt meg et tilsvarende opplegg her vi bor. Selv med to totalt forskjellige barn hva skole angår. Men jeg ser jo bare dette utenifra og har ikke hatt barna mine der, så det blir synsing.
Utover det har jeg blitt superskeptisk til dokumentarer, jeg tar ikke umiddelbart alt for god fisk.
Polyanna sa for siden:
Hva er forresten vanlig rektorutdanning rundtforbi? Er det vanlig/prioritert at rektorer tar dette?
Ser at det bare er et tilbud i Oslo, Bergen og Trondheim?
Trixie sa for siden:
Jeg synes fokuset på testing er altfor stort og ser at dette er tøft for mange barn. Jeg synes vi nå får en skole rettet for sterkt mot realfag, skaper man en skole for alle eller for de få. Skulle gjerne skrevet mer men på mobil fra ferie. Denne kronikken står på trykk idag og er verdt å lese. www.nrk.no/ytring/tra-varsomt-i-skolen-1.13122501
På skolen hos oss har man nå barn som faktisk er "sykmeldt" pga stress, de er riktignok større men det er veldig urovekkende.
Jeg er veldig glad for "Sandefjord-saken" og at den satte fokus på dette. Jeg ville aldri hatt mine barn i Oslo-skolen. Et alternativ til testing er jo f.eks slik de har gjort det på ungdomsskolen hos oss, 3 lærere i realfagstimene, dette er et forsøk, for å se hva det gjør med læringsutbytte til elevene.
Candy Darling sa for siden:
Ville aldri hatt barna dine i osloskolen? Seriøst? Så hvis du hadde fått tilbud om ny jobb i Oslo hadde du takket nei eller pendlet fra langtunnastan for at barna skulle slippe å være blant de 60-70 000 som går på skolen her? :humre:
(Og den kronikken du linker til er altså den som ligger i HI som er grunnlaget for tråden, og som vi osloborgere ikke kjenner oss igjen i.)
Trixie sa for siden:
Nei, jeg ville ikke hatt barna mine i en skole hvor det er så fokus på testing. Jeg mener det er helt feil sted å legge ned innsatsen. Så nei, mine barn skal få slippe det. Hva gjør Oslo-skolen så mye bedre? Er testing eneste vei å gå? Jeg har min tro på at den faglige dyktige læreren ved hjelp av sin kunnskap, prøver og faglige skjønn klarer å legge til rette på læring og utvikling. Man bør bruke lærerens dyrbare tid til å la vedkommende utføre dette arbeidet, og ikke nok en gang bruke masse tid på testing.
Det er det samme som i bhg. Hvorfor i all verden skal man bruke tid på å språkkartlegge alle barn? De barna man har en bekymring for, ja, men det er langt fra alle og det er ekstremt tidkrevende.
Mye intr lesing her: www.utdanningsforbundet.no/mob/Artikkel/?FetchID=133425
Og her; www.mestrermestrerikke.no/2015/12/prver-og-programmer-som-styringsverkty.html?m=1
Tjorven sa for siden:
Og det at vi som har barn i Oslo-skolen sier at vi slett ikke opplever noe fokus på testing, er helt irrelevant?
Trixie sa for siden:
Vel Tjorven: det er jo bra det. Men når det gjennomføres og legger mye merarbeid på lærerne så mener jeg det er tid som skulle vært brukt på annet arbeid. Jeg synes kronikken er veldig fin.
Også er det vel slik at alle opplever det ulikt, som i det meste, og jeg kjenner både ansatte, foreldre og barn som opplever dette særdeles vanskelig. Tviler på at Oslofolket som har svart her har full oversikt over alle.
Pamina sa for siden:
Trixie - jeg jobber i Osloskolen, det er altså ikke mye merarbeid, disse prøvene legges inn i arbeidsavtalen. Som kjent for mange er det sånn at lærere har 43,5 timers uke, og med god planlegging så er det sånn at den kartleggingen (som er nødvendig når du har mellom 25 og 30 elever i klassen) ikke blir mer arbeid, men nødvendig for å få en oversikt og klan drive tilrettelagt, få henvist og undervise på rett nivå og ikke minst, sjekke ut om det du gjør i klasserommet faktisk fungerer i forhold til elevenes læring.
Trixie sa for siden:
Pamina: ja det er nok mange meninger.
Klart at nasjonale prøver må gjennomføres. Det er den ekstra kartleggingen jeg er kritisk til.
Det er min mening. Og det er nok mange forskjellige meninger.
Pamina sa for siden:
Det er statens kartleggingsprøver for å avdekke dyleksi i 1. 2. og 3. klasse, så er det en Statlig 4.klasseprøve om ikt, selvrettende, så er det en naturfagprøve i 4.klasse og 7.klasse, selvrettende, så er det leseprøve i 6.klasse som må rettes (denne er frivillig), det er prøver for å gi informasjon til mellomtrinn om elevenes lesenivå slik at tiltak kan settes i gang med en gang i stedet for at nye lærere skal bruke et halvt år på å bli kjent med dem før tiltak settes inn. Det aller viktigste er jo at lærerne vet om den undervisningen de holder på med virker.
I ungdomsskolen er det bare de nasonale prøvene og en frivillig Osloprøve i digitale ferdigheter.
Så helt hva du maser om skjønner jeg ikke, Trixie!
Trixie sa for siden:
Den siste kommentaren der er????
Vi er uenige sånn er det.
Candy Darling sa for siden:
Jeg tror bare noen av oss lurer hva du baserer uenigheten din på. Siden du hverken jobber eller har barn i osloskolen, i motsetning til mange av dem du er uenige med. :)
Pamina sa for siden:
Jepp, takk Candy, jeg kunne uttalt meg mer nøyaktig!
Testkjøret du maser om viser seg å være 4 ekstra prøver der to er frivillige på 10 skoleår.
Trixie sa for siden:
Selvsagt må man ha noe kartlegging, men ikke for mye. Og de skal ikke styre skolehverdagen. Jeg er, som tidligere skrevet heller for å øke ressursene inn i skolen, som de får til i min kommune med 3 lærere inne i realfag, funker foreløpig veldig bra sier skolen.
Trixie sa for siden:
Skrev innlegg, slettet det.
Men div småprøver, sure og blide ansikt, er nok for meg.
Dette diskuteres jo om igjen og om igjen, både på masterstudiet som jeg går på, og på hele fakultetet.
Så det er vel ikke bare noe jeg "maser" om...
Anne C sa for siden:
Det begynner å bli noen år siden jeg jobbet i Oslo-skolen, men jeg vet at jeg aldri vil jobbe der igjen. Hvorfor? Bare en uggen følelse som sikkert bare er begrunnet i de fire årene jeg faktisk jobbet der for en evighet siden. Men nå jobber jeg i en nabokommune, og der tror jeg aldri at jeg vil slutte.
Bille sa for siden:
Du leste jo ikke hva jeg skrev over her, Trixie - på vår skole er det faktisk ikke noe særlig fokus på testing. De testes, ja, men det fokuseres lite på det.
Synes du overdriver noe veldig nå.
Trixie sa for siden:
Så bra da.
Er nok kanskje ikke alle som opplever det på den måten...
Bille sa for siden:
Men, og arrester meg gjerne hvis jeg ikke har fått det med meg i tråden her, har du noen egen erfaring eller har du snakket med noen som faktisk opplever det sånn?
Input sa for siden:
Selvskryt bør sjelden taes med i betraktningen når man skal evaluere tiltak. Og økte ressurser synes jeg faktisk Oslo-skolen er veldig bra på, jeg vil faktisk påstå at det er Oslo-skolens største styrke.
Candy Darling sa for siden:
Ja, og TIEY har vel beviselig senket antall barn under kritisk grense i lesing betraktelig etter det ble innført på noen osloskoler? Der er vel kartlegging helt sentralt, uten at det betyr rødpenn og prøver?
Tjorven sa for siden:
Jeg opplever testene som et forsøk på å finne de som trenger hjelp og for å gi alle adekvat undervisning. Snuppa stressa noe innmari over nasjonale prøver, men disse kartleggingsprøvene er helt greie siden de blir så ufarliggjort av lærerne.
Knerten er testet veldig mye, men igjen; for å tilpasse undervisningen til rett nivå samtidig som de vil sjekke at han ikke får store hull når han forserer.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.