Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvordan inkludere?

#1

Kaija sa for siden:

Poden forteller at de har fått en elev i klassen. Denne er utenlandsk, snakker ikke norsk eller engelsk, og er i tillegg sterkt synshemmet. De har en liten guttegjeng i klassen, som har det ganske trivelig sammen, men de er litt treige - veldig dataspillgutter. Når guttegjengen treffes er det gjerne for spilling og lan. Poden vil gjerne inkludere denne gutten, men synes det er vanskelig. Har dere noen kjappe tips og ideer blir jeg kjempeglad.


#2

Balanse sa for siden:

Spør læreren. Eller foreldrene.


#3

Tjorven sa for siden:

Jeg synes også det er vanskelig når ungene verken kan norsk eller et annet språk de kan kommunisere på.

Mitt forslag er at du arrangerer lan-party hjemme hos dere og kontakter guttens foreldre i forkant og avtaler tidspunkt slik at dere er sikre på at han kommer.

Det er jo lov til å håpe at guttegjengen vil se en annen side av gutten i litt andre omgivelser.


#4

Maverick sa for siden:

Hvilke språk snakker han, da? Finnes det noen Røde Kors-ungdomsklubb eller noe lignende i nærheten, så kan de dra dit sammen? (Store sjanser for at det er noen som kan tolke/hjelpe i gang.)


#5

Dali sa for siden:

dersom gutten er sterkt synshemmet er det ikke sikkert data er den beste inkluderingsmåten. Kommer ikke på andre ideer i farten heller, men hva med noe ute?

#6

Maverick sa for siden:

Tror ikke jeg skrev noe om data?


#7

Kaija sa for siden:

Lan hadde vært kult, men gutten ser ikke, og da er det vanskelig m spill. Finnes det dataspilløsninger for blinde og svaksynte? Har hørt noe om audiogames, men det er stort sett på engelsk. Og da er vi like langt.

Vet ikke hvilket land han er fra. Har vanlig arabisk navn.

Poden skal be læreren om hjelp med dette. Og jeg håper vi skal kunne hjelpe med å finne måter å få denne gutten med. Synes det er så leit hvordan han blir isolert nå.


#8

veobra sa for siden:

Jeg fant denne veilederen hos Blindeforbundet. Det er klart dette er ekstra vanskelig når han ikke kan språket heller. Jeg regner med foreldrene heller ikke snakker norsk eller kjenner norske forhold. Kan dere møtes guttene i klassen med foreldre og finne på ideer? Disse som er mye sammen allerede. Noen ganger hjelper det å være med å finne på ting man kan gjøre. Jeg vet ikke vhor gamle barna er, så det må jo tilpasses deres modenhet.

www.blindeforbundet.no/rad-tips-og-rettigheter/veileder-i-sosial-inkludering-av-synshemmede-elever-i-barne-og-ungdomsskole


#9

Kaija sa for siden:

Takk.
De er ganske store, ungdomsskolealder, og jeg tror nok de helst vil være uten for mye foreldreinnblanding. Og så er de litt tafatte, vet ikke hvordan de skal gjøre ting. Mye kjennes kleint og vanskelig, også i denne situasjonen.

Læreren var ikke på skolen i dag, så det ble ingen prat. Skal minne poden på det i morgen igjen. Så går det vel an at han spør litt om hva denne gutten liker å holde på med også. Jeg sjekket med ungdomsklubben nå, men de er stengt i hvert fall fram til over jul. Kanskje videre også.

Tenker vi starter med at det inviteres til pizza og skravling en dag, eller noe i den duren. Det bør vel i hvert fall gå fint om han kan ha med tolk.


#10

Kaija sa for siden:

Noe av det dumme i denne situasjonen er at det er null info fra skolen. Det vi vet er det vi har hørt fra poden selv. Skolen har ikke engang informert om at det er kommet ny elev i klassen. Og kontaktinfo eller annet har vi ikke fått. Mangel på info og åpenhet vanskeliggjør virkelig det å skulle hjelpe guttungene til å inkludere denne nye karen i gjengen.


#11

Dali sa for siden:

Quotet feil innlegg! :flau:
Dårlig å ikke informere om ny elev. Men de sender vel kontaktlister på forespørsel?


#12

Kaija sa for siden:

Vet ikke. Vi får spørre. :)


#13

My sa for siden:

Så flott pode du har Kaija!


#14

veobra sa for siden:

Når de er så store kan ønsker de selvfølgelig å være mer selvstendige. Jg ville hørt med skolen om kontaktinfor itl foreldrene. Det er sikkert lurt å snakke med noen andre foreldre også.

Kjempefint at dere gjør dette, denne gutten trenger jo åpenbart at noen legger i litt innsats for at han skal bli inkludert.


#15

Guttemammis sa for siden:

Åh, Kaija. :rørt: Takk og pris for sånne fine ungdommer som gutten din og gjengen hans!:hjerter:


#16

Engasjert sa for siden:

Så flott at dere og han vil inkludere den nye gutten!

Jeg har blitt overrasket over hvor synshemmet barn og unge kan være, og likevel ha glede av dataspill. Hvis dere finner en måte å kommunisere med ham på, vil dere sikkert få vite om dette er noe han driver med. Kanskje har han egen laptop med forstørrelsesprogram, eller så flytter han seg bare nærmere dataskjermen og spiller like fullt.


#17

Kaija sa for siden:

Poden spurte læreren, men fikk ingen gode svar. Hun ba ham snakke med tolken i stedet. -Litt skuffa over responsen derfra. Vi får høre med henne når vi skal på foreldremøte om litt. Vi skal nok finne på noe.


#18

Kaija sa for siden:

Mannen snakket med foreldrene og tolken på foreldremøtet nå, og fortalte at guttungen gjerne ville bli kjent, men at han syntes det var litt vanskelig. De avklarte at det viktigste blir å få kommunikasjonen på plass. Snakke sammen, si hvem han er når han prater, snakke rolig og tydelig, og være klar på at han er positiv til å bli bedre kjent. Bruke tolken underveis, så sant det er mulig. Nå blir det mye opp til poden å følge opp videre. Vi har sagt fra at vi regner med at han tør å engasjere seg, både fordi han er klassekamerat, og fordi han er tillitsvalgt i klassen. (Litt mildt press er vel ikke feil.) Så får vi prøve å ha åpent hus for "mingling" på ettermiddagstid. Håper det skal ordne seg for guttene, med litt hjelp.


#19

Guttemammis sa for siden:

:rørt: Dere er virkelig flotte foreldre, med en flott sønn. Skulle vært flere av dere!:hjerter:


#20

gajamor sa for siden:

Har gutten fått støttekontakt, eller fungerer tolken som støttekontakt? Ofte kan støttekontaktene være unge folk som det ikke er like flaut å ha med på ting som foreldre, og har man riktige person så klarer han litt diskre å jevne ut dumpene.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.