Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg kjenner jeg blir sur av dette forslaget. I Oslo skal det nå være slik at på dager med ekstrem forurensing, skapt av bilistene, så skal bompengeavgiften gå kraftig opp, men kollektivtransport skal være gratis.
Man blir altså belønnet med gratis reise fordi man har brukt masse bil, mens dem som bruker kollektivtransport fast skal få økte billettpriser.
Ikke skal kollektivtilbudet utvides. Ikke skal det bygges parkeringsplasser ved innfartsårer slik at man kan kjøre fra hjemmet sitt til stasjonen, og velge kollektiv framfor kø.
Det er jo helt hull i hodet, og ikke minst: URETTFERDIG! :trasser:[CENTER]Save
Save[/CENTER]
De satt opp gratis direktebusser i Bergen for noen år siden, da det var som verst. Det var et glimrende tiltak. Bare så dumt de direktebussene ikke finnes ellers, for flere av dem hadde ment kortere reisetid for min del. Jeg kan ikke fordra melkeruter, selv om jeg skjønner at man trenger noen av dem også.
Selv har vi kun mate-buss til nærmeste terminal hjemmefra. Var en pest og en plage en periode, men sånn egentlig har vi delt buss og byttet på terminalen i over 25 år så det var ikke egentlig en stor overgang. Fra å være irritert over å måtte bytte buss, har jeg egentlig bevegd meg mer over på at det er løsningen.
Selv om jeg tidvis bruker bil inn til Oslo pga. krøll med kollektivt, så er jeg enig i at det burde bli dyrer å nettopp bruke bil. Men jeg hadde virkelig ønsket et bedre, og ikke minst stabilt, kollektiv-tilbud for de som bor "på landet" før det blir dyrere.
Jeg synes (bombe) at hvis man mener alvor med grønn satsing, så må man investere ordentlig i det som virker. Ordentlige, separate helårs sykkelveier, og kollektivtrafikk som er et reelt alternativ til bil.
Dette her er jo bare tøys. Gratis buss på enkeltdager når det allerede er stappfullt og 2 busser i timen?
Dette med gratis kollektivtrafikk vil jo bare gi bilistene bedre argumenter for å ta bilen. Det vil sikkert bli fullere på bane og buss og de stakkars bilistene som må over hit vil bare klage og sutre for det var jo så fullt og det var jo så forsinket.
Da det ble innført i Bergen, som midlertidig strakstiltak, så ble det satt opp ekstra busser. Ordinære rutebusser gikk som vanlig, men det ble satt opp direktegratisbusser ut i periferien der det er mange som bruker bil.
Vi har jo også fått relativ grei økning i bompengeringen i rushtiden og de har attpåtil fått go for tidenes grisedyre økning på dager med mye forurensing. Jeg tror desverre ikke at det monner fullt ut, for de man trenger å treffe - menn, 45+, som kjører SUV med matpakken sin, - de driter i det.
De som får svi er som vanlig småbarnsforeldre med arbeidstid til kl 16 i en by der 99% av barnehagene stenger 16.30 og man kan få plass på andre siden av jordkloden/byen enn der man bor og/eller jobber. :dåne:
Jeg er enig med deg. De som alltid reiser kollektivt kjøper månedsbillett, får økte priser og dessuten ingen som helst glede av de gratis dagene. Økte bompenger er derimot bare fint.
For et idiotisk tiltak. :gaah: De dagene det er iskaldt slik at det blir gratis buss/tog/whatever vil det være STAPPFULLT, og dermed vil folk bli enda sikrere på at de ikke vil ta kollektivt de dagene bilen er et alternativ.
Tullete, og tror som dere at dette ikke vil løse noe som helst annet enn luftkvaliteten de få dagene det er snakk om. Jeg synes det virkelig skal MYE til før bil skal være et godt alternativ for Oslo-boere. Enda bedre kollektivtilbud, stor utbygging av innfartsparkeringer og rimeligere måneds- og årskort. Gjerne finansiert gjennom høyere bompenger.
Ja, det er jo nettopp det. Det svir for de som ikke har råd til det og kanskje ikke har andre alternativer. Dilemma, det der.
Dette var en av årsakene til at jeg aktivt prøvde å få jobb innenfor bomringen, da de stadig økte prisene ikke akkurat er så enkle å ta økonomisk, når man ikke har et eksisterende busstilbud og derfor MÅ ha bil for å i det hele tatt være yrkesaktiv og ha et liv utenfor nærområdet. Fatter ikke at økt kollektivtilbud er det siste de tenker på når det gjelder miljøtiltak. Hadde jeg hatt et bra busstilbud her, hadde jeg solgt bilen asap! Jeg HATER å være avhengig av bil (og vi må attpåtil ha 2 stk, noe som ikke akkurat er billig).
Jeg synes det hadde vært en ide å tilby redusert kollektivavgift for reisende utenfor sone 1, dvs. de som ofte velger bil inn til Oslo foran kollektivt, fordi de er av den oppfatning av at det er lettere. Men bortsett fra det er det helt bak mål, for de som virkelig vil kjøre inn til byen på disse dagene vil gjøre det uavhengig av hva det vil koste.
Jeg tror ikke kollektivtransporten er så prissensitiv som de skal ha det til uansett. Altså, jeg syns det skal lønne seg økonomisk å reise kollektivt, men grunnen til at jeg ikke tar tog til jobb er fordi det er pes, ikke fordi det er dyrt.
Jeg synes det skal være signifikant mye billigere å kjøre kollektivt enn bil. Når det koster 50 kr i bompenger å kjøre bil til Oslo og 100 kr å kjøre kollektivt (det gjør det her), så gidder vi jo ikke å kjøre kollektivt inn til Oslo når vi er to voksne som skal dra. Det blir 200 kr tur-retur mot ca 60 for å kjøre. Det burde vært omvendt, 60 kr for to voksne på T-banen og 200 kr i bompenger.
Kollektiv transport har jo et pris system som er gunstig for de som bruker det mye. For oss som bruker det av og til, syns jeg enkelt billetter er ganske dyre. Hvis jeg skal på konsert med familien I Oslo Sentrum koster det 208 kr I helgen og ca 300 på en ukedag. Bilen blir dermed stort sett brukt til slike utflukter selv om vi kan være I sentrum på 20 min med kollektivttransport.
Så vidt jeg har fått med meg innebærer Oslopakken at bompenger brukes til sponsing av kollektiv transporten, slik at månedskortsbrukere i realiteten ikke må sponse billister på gratis dagene, de får bare mindre sponsing fra billistene.
247 kr for en biltur til oslo høres jo såpass dyrt ut at mange vil la bilen stå. Men jeg tror de må ta hjemmekontor, for det er jo ikke kapasitet på bane, tog eller buss til flere enn de som bruker det idag med mindre det settes opp flere buss/tog/baner.
Jeg synes folk flest er for lite opptatt av å velge grønt/kollektivtransport generelt, ihvertfall når jeg leser på diskusjonsfora, i media etc. Det MÅ være billigere enn bil, det MÅ være nøyaktig samme tid eller mindre, uaktuelt å bytte i et knutepunkt etc.
Man glemmer at man faktisk får frigjort tid til å gjøre noe annet som f.eks. hvile, lese, se film/tvserie, jobbe, svare på mail/meldinger.
Vi bor i Oslo. 3 av 5 i huset bruker kollektivt hver ukedag. Vi har ikke t-bane og trikk med få minutters mellomrom, men vi har buss og tog nært (bane og trikk kan også brukes, men da må de bytte over til buss de siste stoppene). Alle tre må bytte en gang. Noen ganger må de stå, men som regel får de sitteplass. Det er bare i streiketider og når det er hauger av innstilte togavganger at de ikke får plass på første avgang. Og ingen av de må stå opp i otta for å rekke skole/jobb. Selv med 10 min mellomrom på buss, og 15 på tog.
Ja, det trengs flere innfartsparkeringer og billettprisen kan sikkert senkes noe, MEN folk må rett og slett slutte å klage og heller bare bestemme seg for at man skal ta kollektivt i størst mulig grad. Hva så om det tar 5 min mer til jobben, at man må gå i 10 min eller bytte i byen?! Just deal with it :nemlig:
Ja, men så idealistiske er ikke folk. Så da må politikerne gjøre det dyrt å kjøre og billig å ta kollektivt samt ha et bra nok tilbud til at hverdagen kan gå opp.
Altså, til og med jeg, sutreøversteprestinne når det kommer til kollektivtransport, er på glid. Og jeg må ta 3 føkkings busser for å komme på jobb ...
Så det er håp for alle, men man må ha noen gulrøtter og det må være tilrettelagt.
Innfartsparkering (med oblat! Jeg driter i syklistene som kjører litt og sykler resten, de får betale de også! diskusjon fra annet sted ), godt utbygde bussruter osv.
I Bergen koster det typ 50 kroner å ta bussen innad i byen om man betaler på bussen. 36 ,- dersom man kjøper billett på app, automat eller hos forhandler som selger billetter (Narvesen, Bunnpris - gud veit). App og kort over hele linjen, alle kan gå inn alle dørene og bussene kjører stappfulle og fornøyde avgårde. Det er mye å spare på å effektivisere store deler av den der bransjen der, altså.
Hør på meg! Hva har skjedd?! Er det blårussen som kommer frem i lyset? :angst:
Men det er jo ikke nødvendigvis sånn. Enten må jeg bytte 3 ganger - buss-bane-tog-buss - eller så må jeg gå 15 min til bane -bytte til tog- gå 15-20 min i andre enden. Either way tar det minst 1 t 20 min med kollektivt. Det er ikke 10 min mer enn bil, altså. Selv i verste rushtid klarer jeg ikke å bruke mer enn 50 min med bil, vanligvis under 40. Da snakker vi en forskjell på minst 1 time HVER ENESTE DAG!
Og bussen går 4 ganger i timen mellom 8 og 9, og mellom 16 og 17, ellers er det hver halvtime. Så hvis jeg kommer ut av kinoen 22:35, må jeg altså vente i 29 minutter i kulden for å ta bussen hjem. Eller jeg kan ta banen som går hvert kvarter og gå et kvarter derfra i mørket, og være hjemme omtrent samtidig.
Det er vanskelig å få folk til å gjøre det av ideologiske årsaker, altså. Tilbudet må forbedres hvis det skal være et reelt alternativ.
Ja, pes i forhold til mer tid, dessverre.15 minutter med bil og 50 minutter kollektivt. Det blir nesten 6 timer mer i uken om jeg skulle reise kollektivt. Jeg hadde gjerne tatt kollektivt for det er god egentid, men det blir for stor tidsforskjell. Nå sykler jeg en del (som jeg regner som trening) og kjører ellers alltid elbil. Jeg bor og jobber i Oslo.
Nå sjekket jeg hvor lang tid det tar med buss til jobben min. I følge Kolumbus skal det ta 15 min (og det i rushtiden). Dersom det viser seg å stemme, er det faktisk et ikke så helt ille alternativ - de har tydeligvis lagt om rutene i forhold til tidligere. Det kjipe er at bussen kun går to ganger i timen, så det må planlegges noe veldig.
5 minutter ekstra du. :knegg: Der jeg kommer fra, så tar det 45 minutter å kjøre til sentrum av den nærmeste byen (mange pendler til byen), og like over 2 timer med bussen. En vei.
Jeg synes man skal bli mye flinkere til å lage digre parkeringsplasser utenfor de store byene med direkte(!)busser inn til sentrum. Det tror jeg er den eneste måten å få folk som pendler inn til byene over på bussen. Når det gjelder de som bor i sykkelavstand, så er det bare skikkelige sykkelveier som vil hjelpe. Syklende, gående og kjørende må skilles. Jeg må velge mellom bilveien og fortauet på en del av strekningen når jeg sykler til jobb, og akkurat der er det litt et valg mellom pest og kolera. Andre steder går det fint å sykle i veien, men skal man få "bermen" over på sykkel, så kan man ikke basere seg på at syklister skal sykle mellom biler og fotgjengere.
Jeg er så møkklei den såkalte "grønne" byråden i Oslo. Og jeg er en av de som virkelig burde være i målgruppen, siden jeg både er kollektivbruker (vi bor oppå en av de større knutepunktene i byen, så det er enkelt å velge kollektivt, siden det stort sett alltid er noe som går), og jeg foretrekker å sykle når det er vær til det. Hvis man skal få til et grønt skifte, så må det være ENKELT for folk å velge grønt, ikke bare vanskelig å velge bil. Man må sørge for at kollektivtransporttilbudet er supergodt og kjempebillig, man må satse på utbygging av t-banenettet til et skikkelig "edderkoppnett". Det må gå på kryss og tvers av hele byen, hele tiden, og man må være villig til å legge inn de investeringsmidlene som er nødvendige for å få dette skikkelig opp og gå. Sånn helt seriøst, lissom. Gulrot fungerer så utrolig mye bedre enn pisk for å legge om vanene til folk. Når det er fristende og enkelt å velge kollektivt, så velger folk kollektivt.
Til tross for at vi bor i et knutepunkt har det hittil vært umulig for mannen min å velge kollektivt, selv om han også er en som gjerne velger det, hvis det i det hele tatt er mulig. Men, neida, til jobben hans, som ligger i et område med masse arbeidsplasser, må man bytte kollektivt minst tre ganger, ingenting korresponderer, og han må gå minst 10 minutter når han er fremme på sin holdeplass. Forskjellen på å bruke bil og å bruke kollektiv er nesten en time. :dåne:
Vi tar så og si alltid kollektivt til sentrum. Men av og til må vi faktisk bruke bil. Og det er blitt en hårreisende kjip opplevelse. Ikke minst på grunn av omleggingen av kjøring og parkering i Oslo sentrum. Det er helt greit at man må betale skjorta, de få gangene man må parkere. Men la det i det minste være greit å komme seg ut og inn av sentrum. Og sørg for at det finnes plasser til de som en sjelden gang tar seg råd til å kjøre ned, fordi kollektiv ikke er et alternativ. Sånn som det er nå, fører det til at de som innimellom må bruke bil ender opp med å forurrense utrolig mye mer enn de hadde gjort ellers fordi man ikke kommer seg ut av sentrumslabyrinten, når man først er kommet inn i den, og dessuten ikke finner en eneste ledig plass, siden alle plassene er byttet ut med bysykkelstativer. MDG kan du få gratis av meg, altså. :mumle:
Så veldig, veldig enig! Jeg tar toget til jobb hver dag, og for meg som jobber omtrent like ved Oslo S er jo det helt gull. Det var ikke like kult da jeg hadde oppdragsgiver som lå et stykke unna, sånn at jeg først måtte med tog til Oslo S, så bytte til T-bane og så gå et stykke før jeg var på kontoret. Da hadde jeg spart mye, mye på å kjøre bil (men jeg gjorde det ikke, for jeg orker ikke risiko for å havne i kø og jeg er glad i tiden for meg selv som togreisen gir).
Men for å få flere over fra bil til kollektivt må det være attraktivt å reise kollektivt, ikke bare supervanskelig å kjøre bil. Nå skal det jo plutselig ikke bli lov å kjøre til Oslo S, nevermind at man nettopp har bygget ørten kontorbygg der og det er der alle tog ankommer. En ting er bilfrie soner i byen, men da får man jaggu plassere dem der det gir mening. Ikke bare fordi det er et vakkert prinsipp å ri. :gaah:
Jeg har vært stor fan av kollektiv og aldri eid bil selv, om jeg tok lappen som 18 åring. Brukt samboers og arbeidsgivers bil har jeg.
Men så fikk vi dårlig kollektivtilbud i fem år, buss for bane som brukte 50 min på 12 km til byen, og kostet den gang 1120,- pr mnd. Jeg begynte å sykle de 12 km t/r, det gikk fortere, spesielt når to barn skal hentes eller leveres i to forskjellige barnehager. Nå klarer jeg knapt å like banen, står som sild i tønne sammen med reisende som hoster og nyser fra nå til april, verst nå. Prisene på månedskort har stenget et par hundre fra 560,- som var gjenåpningstilbud.
Arbeidsgiver skal flytte ut av Oslo, da får jeg bane, vente, tog, gå 10 min. I alt 50 min hver vei. Det liker jeg så dårlig at jeg vurderer å bytte arbeidsgiver. Vet det høres sutrete ut, det er mange som har det værre, men det er tross alt mange alternativer her.
Månedskort skal bli veldig billig for at det blir hyggelig å reise 1 time og 40 pr dag hele arbeidsåret som sild i tønne og uten å lese mobil privat. Jeg vurderer elbil, ikke så mye elsykkel fordi det tar like lang tid som å reise kollektivt.
MDG. :hjerter: Jeg jobbet sammen med en som er aktiv lokalpolitiker og miljøfantast. Han var veldig stolt av at han aldri kjørte bil, hadde ikke engang førerkort, neida, det holdt med el-sykkel og buss. Jeg visste at han bodde ikke så langt fra meg, og at dette neppe holdt stikk, spesielt ikke da han drev og pusset opp en leilighet. Da jeg spurte hvordan han fikk fraktet maling og materialer hjem, eller hvordan han kom seg rundt da bussene ikke går på kveldstid og sånt så han ikke problemet. Da satt han jo på med kona! :knegg:
Det er jo en vesentlig forskjell for miljøet om de har to biler som begge er i daglig bruk, enn om de klarer seg med én. Så en familie med to voksne, 1-2-3-ish barn, fulle jobber osv. som velger å ha bare én bil selv om det er upraktisk og innebærer mer jobb for dem, synes jeg fortjener litt cred for det.
Jeg sanker også kred for at vi "bare" har en bil, selv om det virkelig er upraktisk i blant, og strekker våre kreative evner et godt stykke i hverdagslogistikken (i dag: måtte stå opp halv syv for å få kjørt og gjort det jeg skulle gjort før jeg trengte bilen hjemme igjen kl 11). Men det er virkelig noe helt annet enn å klare seg uten bil, noe jeg syns det står mye mer respekt av!
Vi var åtte måneder uten bil i fjor. For oss voksne går det greit, nå hadde det gått enda greiere med Kolonial levering på døra. Men vi trenger bil så lenge et barn som spiller håndball to dager i uken pluss cup, og et barn som spiller fotball tre dager i uken pluss cup. Men kanskje hvis barna bare hadde danset på nærmeste kurssted.
Flere busser/baner, rimeligere billetter samtidig som bompengesatsene økes. Mange flere avganger!
Jeg tar som oftest buss til jobb, og er så heldig at jeg bor nær endestoppet slik at jeg alltid får sitteplass, men jeg forstår godt at det er lite fristende å basere seg på buss når den kjører forbi stopp pga at det er fullt. Hadde det vært meg som stod igjen i regnet flere hustrige morgener på rad hadde idealismen min pakket sammen og satt seg i bilen.
Høh, det er da mange som har prøvd seg med den her på FP flere ganger og blitt høvlet ned for det. Inkludert meg. :snurt:
Vi har altså bare én bil, og den er helt gratis å bruke - inkludert bompenger og diesel - og ENDA sykler vi begge til jobb. (Nevnte jeg hvor langt det var, ja? Én gang, kanskje? Og at vi tok båt og tog til Berlin og var i Norge hele sommeren? Jeg er jo rene dydsmønsteret. :skuffet: )
Vi har også bare en bil nå, men kjører nesten like mye som før. Jeg må hente mannen på jobb, blant annet. Vi er altså ikke noe flinkere enn før, da vi hadde to biler.
Vi klarer oss også med bare én bil. Det er jeg som bruker den mest fordi jeg tar meg av alt av levering/henting på skole og i barnehage (som ligger hver sin retning i forhold til hvor vi bor). Mannen tar tog og buss til/fra jobb. Vi bor på den ene siden av Oslo og han jobber på den andre så han reiser tvers gjennom hver dag. Tidsmessig kommer han faktisk ut ganske likt, noe som jo selvsagt er mye av grunnen til at vi kan velge det slik. Han bruker 45 min fra dør til dør, inkludert ett bytte, og det skal godt gjøres å klare det raskere med bil i rushet.
Jeg kjenner flere som gjør sitt beste for å klare seg med én bil selv om de har mer enn god nok råd til to. F.eks. en familie hvor den ene reiser tidlig til jobb, sykler til stasjonen og tar toget derfra. Den som starter senere leverer i barnehagen og parkerer på stasjonen. Den som startet tidlig og derfor slutter tidlig bytter og tar bilen fra stasjonen og henter i barnehagen mens den som slutter sent overtar sykkelen.
Har ikke lest tråden men synes det er supert at det er satt igang et tiltak som antakeligvis har den effekt at vi ikke får dager som i vinter. Jeg har to kolleger som faktisk ikke kunne komme på jobb de dagene forurensningen var som verst i vinter (har aldri skjedd tidligere).
Jeg har månedskort i Oslo og kjøper det uansett siden det nesten alltid blir billigere en ukeskort og dagskort. Tror det koster 680 kr? Jeg synes det er helt utrolig billig at jeg kan reise ubegrenset for under 200 kr i uka. Er det virkelig dyrt i dagens samfunn? Jeg synes ikke det er dyrt overhode men faktisk at de tingen som er billig i Oslo. Reisekostnader per uke er samme pris som fire Caffè latte for å sette det i perspektiv. Jeg kan godt la meg irritere over dyr kaffe og vinglass til 120 kr men å klage på dyr kollektivtransport i Oslo med månedskort til 700 kr, og som har blitt så mye bedre med årene synes jeg er en uting.
På sikt håper jeg de gjør det grisedyrt å eie og kjøre bil i Oslo, i alle fall innenfor Ring 2.
Månedskort er billig, å bruke kollektivt den ene dagen man skal inn til byen for oss som bor litt utenfor er grisedyrt. 360 kr tur-retur for vår familie for ca 15 km hver vei. Frister med bil da gitt. For ikke å snakke om hvis vi skal til venner på Korsvoll. Da bruker vi 100 min med buss, klarer oss ikke med enkeltbillett og må kjøpe 5 dagskort - og 20 min med bil for 10 kr diesel og bompenger.
I praksis kan vi ikke besøke dem en ettermiddag med kollektivt.
Effekten er at veldig mange mennesker med kroniske lidelser forhåpentligvis kan gå ut disse dagene i Oslo nå i vinter. Det kunne de ikke i fjor, derfor synes jeg det er et supert tiltak.
Dette var et akuttvedtak for å forhindre at vi får slike dager i vinter, så jeg synes det er flott tiltak rettet mot et spesifikt problem = at folk kan gå ut. Hvis det betyr gratis buss og det løser problemet, helt supert!
Dette tiltaket var ikke ment for noe annet, kun forhindre disse dagene. Så jeg synes det er et flott "skreddersydd" tiltak for akkurat det spesifikke problemet det ønsker å løse.
Det faktum at jeg som betalende kunde skulle irritere meg over at bilister får gratis kollektiv akkurat denne dagen blir veldig sekundært i forhold til at mennesker med kroniske sykdommer får den fordelen at de kan oppholde seg utendørs på disse dagene. Veldig mange kunne ikke det i vinter. Jeg får ikke sagt hvor glad jeg er for at vi har politikere som setter behovet til kronisk syke før pendlere til arbeidsplasser.
Det er kanskje snakk om 2-5 dager per år? Fatter ikke at det kan irritere så mye. Igjen, dette tiltaket er kun på disse få dagene!
Jeg er ikke uenig i det altså. Men du kan ikke stå og messe om at bil og førerkort er unødvendig å ha så lenge du bruker bilen daglig, og til alle ærender. Jeg kan ikke skryte av at jeg ikke har kjørt bil i hele påsken, fjelltur til tross, da jeg har sittet ved siden av mannen i passasjersetet. :hehehe:
Vel, jeg syns forebygging av disse dagene hadde vært langt bedre. Jeg tror ikke det funker. Det er jo ikke en gulrot som får folk til å ta bil i stedet, kun når det allerede hadde blitt ille. Jeg hadde ikke blitt sur om man hadde dinglet gulrøtter for å få folk til å ta kollektivt oftere, men jeg syns det er idiotisk å belønne bilkjørere med gratis buss når de først har ødelagt lufta, samtidig som de ikke gjør en dritt for dem som allerede bruker kollektivt, til tross for at det tar lengre tid og er ubekvemt. Ingen utbygging av bussrutene inn til byen, og dyrere billetter.
Med en gang verdiene synker, kjører bilistene igjen.
Ja, bilistene kjører igjen med en gang verdiene synker. Men hva har det med dette tiltaket å gjøre? Hensikten her er jo utelukkende å gjøre det mulig for veldig mange Osloborgere å kunne bevege seg ute på disse få dagene i året det er høye verdier. Dette var det vel rent politisk flertall for tror jeg (utenom Frp sikkert)
Hvordan kan det være idiotisk å belønne bilister med gratis buss hvis det betyr så mye for så mange mennesker med sykdommer? Det var jo mange barn som ikke kunne gå på skolen også i vinter på disse dagene. Jeg synes definitivt prioriteten her ligger på riktig sted. Takk og pris for at hensynet til mennesker som bor i Oslo veier tyngre en bilister.
Ruter har forøvrig økt tilbudet betraktelig de siste årene så vi får flere avganger og bedre tilbud hele tiden til under en to-hundrelapp i uka hvis man har månedskort. Hvis man regner på gjennomsnittsinntekt så bruker vi ikke så lang tid på å tjene inn et månedskort. Jeg synes det er utrolig billig hvis man setter det i perspektiv.
Så kan jeg legge til at jeg står sammenklemt som sild i tønne på 31 bussen og 17 trikken daglig men busser og trikker går hvert 3-5 minutt så jeg synes ikke jeg kan klage!
Ja, det er idiotisk men det løser ikke det faktum at disse dagene vil komme. Hvis du så på debatten om dette tiltaket så ble det presisert mange ganger at dette var et tiltak utelukkende for å løse de dagene som som vil komme nå i vinter. Tiltak for å redusere forurensning på lenger sikt jobbes det jo også med og hvis MDG får gjennomslag for mer av sin politikk så har jeg tro på at man kanskje kan få vekk disse dagene helt. La oss håpe det.
Jeg lurer på om det er en ting dere ikke har skjønt: Når man er ihuga bilist så er det aldri en belønning å måtte ta buss, uansett gratis eller ei. Det er en straff å måtte ta bussen.
Når jeg tenker at 700,- for månedskort er dyrt, sammenligner jeg med å bruke den bilen som står nesten ubrukt, og som jeg betaler avgifter og forsikringer på. I tillegg kommer verditap. Hvis jeg nå skal jobbe nord i Oslo, bruke minst 50 min hver vei, hele året, er det godt mulig fossil bil blir byttet med elbil. Og jeg igjen setter meg i bil med varm kaffe og attpåtil sparer både tid og penger.
Selv med EL-bil tviler jeg sterkt på at man kommer under 700 kr mnd i utgifter. Å ha og bruke en bil koster mye mer enn veiavgift og forsikring, man må også ta med utgifter til f.eks. service og vedlikehold.
Evnt. 1758,- . :sone 3: Når man likevel har/må ha og påkoster en bil, så sitter det langt inne å bruke et så og si alltid forsinket tog som (i utgangspunktet) går to ganger i timen, og når det heller ikke er buss tilgjengelig. Jeg blir så frustrert og oppgitt av det at det er tid spart som veier tungst i enkelte situasjoner. Jeg vil så inderlig gjerne være miljøbevisst, men veien dit er lang når man bor langt uti huttigheita og jobber i Oslo.
Men bilen er alltid (nesten) siste utvei. Og det er kun for å spare selve bilen. Ikke penger.
Jeg er lat og bruker bilen mye. Men jeg bor heller ikke i Oslo. Hadde jeg bodd og jobbet i Oslo hadde jeg helt sikkert brukt kollektivt. Jeg var over 30 år før jeg fikk lappen, før det brukte jeg alltid kollektivt. Men da bodde jeg også i Oslo.
Som nevnt her så gjelder jo dette også i Bergen, dyre bompenger dager med høy forurensing. Personlig synes jeg det er bedre enn datokjøring, for da har man et reelt valg dersom man vurderer det slik at man må kjøre. Ja, dyrt, men man kan likevel kjøre uten å risikere bot.
Det jeg synes er merkelig er at de setter i gang et slikt tiltak uten å forhøre seg med buss-selskapet om det er gjennomførbart. De har uttalt at de har ikke ekstra sjåfører eller busser å sette inn i trafikk.
Selv begynte jeg som kollektivreisende i januar i år. Det var økte bompenger i rushen som gjorde at jeg valgte å gi det et forsøk. Jeg skal innrømme at det er litt styrete. 2-3 busser for å komme meg hjem, 30-45 min lengre tid hver vei. Nå er jeg i bilen igjen for en periode (grunnet helse)
Målet mitt er at fra januar igjen er jeg i gang igjen med buss. Jeg innser at jeg er i målgruppen for å la bilen stå til jobb nå som ungene er blitt store. Og jeg må legge bort tanken om at det er styrete og heller fokuserer på det positive.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.