Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tesla?

#1

Høst sa for siden:

Fortell meg om Tesla. Tesla i Nord-Norge?

14 mil pendling til jobb tur/retur - er Tesla sikker nok til det?

Hvilket utstyr er ett "must"?


#2

Carrera sa for siden:

14 mil er ikke noe problem, selv ikke på vinteren. Rekkevidden er vel på oppunder 40 mil mener jeg å huske.

Vi har hytte ca 20 mil unna. I teorien kjører vi dit og hjem igjen uten å lade. Det skjer ikke i praksis, da bilen jo også blir brukt når vi er på hytta, men det sier nå litt om hvor langt den går.

Vi kjører også strekningen Trondheim-Mosjøen. Broren til mannen min kjørte den turen uten å lade, men da kjørte han veldig økonomisk de siste milene. Vi tar en liten halvtime på Grong når vi kjører, og får litt ekstra der.

Utstyr skal jeg ikke si så mye om her, for jeg husker rett og slett ikke hva som er standard og hva som er ekstra.

Vi har den 4-hjuls drevne. En fantastisk bil!! Hadde uten 4-hjulsdrift før, og også den viste seg fenomenal på vinterføre. Lavt tyngdepunkt pluss hauger av hjelpeanordninger som sørger for sikker kjøring.

Anbefaler bilen på det varmeste!!


#3

Pelen sa for siden:

Vi har to. En S og en X. Vi er veldig glad i dem!

X-en er vår femte elbil. Kjørelengden blir som på alle elbile rkortete op vi teten, men Teslaen beregner mye mer tikgit enn andre elbiler (som jeg har prøvd) hvor langt man kan kjøre om man legger inn en rute. Vi klarer oss altså med bare elbil i huset og det går riktig bra. Vi må bare legge inn noen ekstra stopp på veien, men når man er klar over dete r det jo greit, man sover litt, spiser litt eller sjekker mobilen.

Det man må tenke igjennom er om man trenger en hurtigere lader hjemme. Det har vi og det trengs om man f,eks kjører langt to dager etter hverandre, det tar lang tid å lade på 10 ler 16 ampere.

Utstyr må jeg spørre mannen om for jeg husker ikke heller hva som er standard og hva som ikke er det.


#4

mrc sa for siden:

Et problem i Nord-Norge har vel tidligere i hvert fall vært avstanden til verksteder.


#5

Carrera sa for siden:

Ja, det er sant. Trondheim har jo lenge vært det nordligste, men nå har de også servicesenter i Tromsø.

Usikker på planene fremover der, men det kommer nok flere nordover. Kapasiteten her i Trondheim er sprengt, og ventetiden lang.


#6

mrc sa for siden:

Drammen er fortsatt også eneste verksted ved karosseriskader?

Om man ikke har behov for størrelsen/utstyret/statusen til Tesla, seiler jo ellers Opel Ampera-E fram en særdeles aktuell elbil - med 50 mils rekkevidde og pris på under 300 000 levert. Slik interessen er, bør man vel så raskt som mulig bestille for at ikke leveringstiden skal bli ekstrem.


#7

Pelen sa for siden:

Det er eller blir verksted i Oslo også, hørte heg mannen min snakket om.


#8

Høst sa for siden:

Er ikke Opel Ampera-E å regne for en småbil? Vi har i dag en 9-seters caravelle samt en Outlander phev, og tenkte å kvitte oss med begge disse til fordel for en elbil...I tillegg har vi da en gammel bil som backupbil. Men vi må ha størrelse, 4hjulstrekk og gjerne 7-seter (som jo er mulig med Tesla)...Alternativet vil være den nye hybriden fra Skoda, men jeg skulle helst hatt ren el-bil. Vi bor nært nok Tromsø til at det holder at det er ett servicesenter der.


#9

Carrera sa for siden:

Hmm, mulig eneste som er Teslas eget ja. Ble usikker jeg nå.

Men, her i Trondheim i hvertfall har Tesla samarbeid med Toyota når det kommer til lakk og karosseri.


#10

Carrera sa for siden:

Tesla er vel den eneste som kan fåes med 7 seter ja.

Snakket med en mann her en dag som holdt på å sette to barn baki der. Måtte bare bort og se og høre jeg, for jeg har aldri sett de i bruk. (vi bestilte uten)

Mannen var strålende fornøyd. De var en stor familie, og han hadde lett lenge etter en 7 seter han virkelig likte. Type Caravelle var helt uaktuelt, da kjørte han heller to turer :knegg:

Eneste minuset med å ha to barn baki der som han sa, det var at det ikke var like enkelt å stoppe en gryende krangel blant de to. Men stort sett gikk det greit som han sa.

Og så hadde han opplevd hele tre ganger og bli stoppet av rasende mennesker som mente han var klin gal som satte barna i bagasjerommet... Ene gangen kom politiet, og det hadde vært litt diskusjoner om hvorvidt dette var godkjente seter eller ei. Dette da bilen var ny og ukjent for de fleste. De to andre gangene hadde politiet kun tatt det på telefonen.


#11

Pelen sa for siden:

Karosseriverkstedet i Drammen er ikke Teslas eget. Men forhåpentlig så trenger man ikke det. Om man ikke får en ølboks på panseret eller krasjer. Alt annet tar jo det vanlig Tesla-verkstedet. Uten at jeg vet det så dekker kanskje forsikring at man må frakte bilen til Oslo. Bilen er jo i aluminium så det er ikke alle verksteder som kan ta det. Tesla er, i følge vår erfaring veldig greie med utlån av bil om bilen må inn på verksted. Mye kan også fikses via nettet når du har bilen stående hjemme. De kopler seg opp og går inn og fikser på ting.


#12

Høst sa for siden:

Da står det en lekkersmekker demotesla utenfor huset! Så langt er vi så begeistret at vi nok bestiller i morgen dersom de mener å kunne ta inn to biler for innbytte. Møkkaføre, sludd og regn på tur hjem i dag gav oss et ganske greit bilde sv en veldig god vinterbil selv på piggfrie vinterdekk!!! :O Jeg skal ha piggdekk dog...Verkstedet i Tromsø har forøvrig alle sevicenivåer, både vanlig servicer og karosseri. :D


#13

Carrera sa for siden:

Bilen er konge på vinterføre!! Er en tung bil med lavt tyngdepunkt, så den ligger godt på veien! Og den er jo fullpakket med systemer som griper inn og forhindrer at noe skjer på glatta. Nesten skummelt, for man tenker ikke over at det er glatt. Ikke før man skal bremse...

Vi kjører piggfritt på vår, og har gjort det hele tiden. Null problem. Nå har vi firehjulstrekk da, men vi opplevde det helt uproblematisk på den første vi hadde som ikke var firehjulstrekk også.

Lykke til med bestemmelsen!!!


#14

Høst sa for siden:

Firhjulstrekk er et must for meg, men også pigg - vi kjører på mange rare steder...:)


#15

Carrera sa for siden:

Ble det bil på dere?


#16

Høst sa for siden:

Nå har vi satt igang prosessen med innbytte av de to bilene vi ikke har bruk for, og selger vet at så snart de er solgt, skal det bestilles en Tesla til oss! :hyper: :)


#17

Høst sa for siden:

Det har tatt litt tid, men nå drar jeg denne opp igjen - hvis alt går som planlagt, bestiller vi en Tesla model x på førstkommende tirsdag. Mandag henter vi ut en for prøvekjøring.

Jeg trenger alle fordeler og ulemper med denne bilen! Det blir den desidert dyrest bilen jeg har kjøpt hittill, og jeg vil vite mest mulig om hva jeg kan forvente å bli glad for, og hva jeg kan bli grinete over.

:D


#18

Pelen sa for siden:

Høst, du kan få rabatt (8000 kr tror jeg) om det er noen som du kjenner som har Tesla går inn og registrere din/mannens mailadresse. Si ifra om du trenger det.

Er det viktig å ha mye lasteplass? Holder det med 5 seter? Da kan dere legge ned setene og få stort lasterom. Gå for 90 watts batteri.

Ulemper:

  • Ikke speil i solskjermingen
  • Kan noen ganger være litt utfordrende med sterkt motlys, greit å alltid ha solbriller i bilen. Solskjermingen fungerer dog bra.
  • Baksiden på andre seterad på 7 seteren er ikke helt praktisk (høyglans).
  • Litt dårlig lyd når man snakker i mobilen. Andre kan høre deg noe dårlig. (Hjelper om man lener seg litt frem).

Fordeler:
Man glemmer sammenligningen mot andre biler en del etter å ha hatt Tesla lenge (som en av de første i Norge).

  • Du kan ordne mye via appen, om du glemmer bilnøkkelen så kan du låse opp og starte med appen.
  • Hurtigladestasjoner
  • Masse fantastiske funksjoner/løsninger
  • Det store kartet/skjermen.
  • Programvaren i bilen oppdateres hele tiden med nye funksjoner.
  • Mulighet for hengerfeste som en av de få elbilene.
  • At den holder farten til bilen foran.
  • At du kan høye den om du kjører på dårlig vei.

Og masse andre ting.


#19

Høst sa for siden:

Pelen, så snilt, takk, men det er fikset - alt er klart, finansieringen, oppsettet av bilen etc, men jeg tenkte det var greit å prøvekjøre x også før vi sier endelig ja...Prøvde jo s forrige runde, men når jeg fant ut at x hadde seks seter forovervendt, så kan jeg leve med dørløsningen....:knegg:

Vi må ha (minst) 6 seter og tenker gå for 100D. Alt utstyr, så luftfjæringen er med, og tenker den vil være gull på våre dårlige veier....:D

Hvordan er det med Tesla og kulde? Der vi jobber kan det tidvis være veldig kaldt vinterstid (-15 feks), og liten mulighet for å stå på lading, vil start da være problematisk? Ser også på video at bakdørene skal kunne åpnes i parkeringhus og andre parkeringssituasjoner uten å ta borti noe, fungerer det virkelig så knirkefritt? Dørene er det som bekymrer meg mest, pussig nok...

Det er jo en dyr bil, men sammenlignet med låneutgiftene til de to bilene vi nå har kvittet oss med, så går vi ned noen tusenlapper i måneden med en Tesla. Så er det en årsavgif tmindre, gratis parkering på jobb, mye mindre drivstoffutgifter i måneden selv om det blir litt ekstra strømbruk, etc...Så hvis det tekniske/praktiske fungerer også på vinterstid, så vil tesla være absolutt suverent! Det finnes jo billigere elbiler, men komboen distanse, størrelse og firhjulstrekk tumfer det meste...


#20

Carrera sa for siden:

Kulde er ikke noe problem! Bruker noe mer strøm i kulda selvfølgelig, men det har ikke vi opplevd som et problem.

Jeg har ikke så mye kjenneskap til modell x, men dette med dørene er noe jeg også har stilt spørsmål ved, men i følge mannen så er de leddet, og de "ser" om det er hindringer og bøyer da bare mer inn på leddene.


#21

Pelen sa for siden:

Ja, størst batteri bør dere ha (mulig jeg skrev feil størrelse).

Kulde går bra.

Dørene stopper før de kommer bort mot noe. Det eneste med vinteren er at du må fjerne snø på taket før du åpner dørene. Og fjern den der greien med at førerdøren åpnes av seg selv når du kommer nær bilen, i hvert fall på vinteren. Jeg går forbi X-en hver morgen og X-en åpnet døren av bilnøkkelen som lå i min veske og slapp inn snø i førersetet. :humre: Ikke lurt.

Og så er det diggnå kunne åpne dørene enkelt fra innsiden av bilen. :nikker:


#22

Carrera sa for siden:

Kjenner jeg er så i tvil om jeg liker X-en jeg. Den er fin, men samtidig er den bare en svær klump :P

Og så synes jeg disse dørene er teite da...hehe.


#23

Pelen sa for siden:

Dete r noe som er bedre med X. Vi bruker engerfeste mye og det er fler seter. Noen ganger er det flott å sitte høyt. Jeg kjører S til daglig og er fornøyd med den.

Vår 7-seter har faste seter på rad to som ikke går å felle ned. Det er dumt noen ganger.


#24

Carrera sa for siden:

Hengerfeste er et stort pluss!! Bare tull at det ikke er godkjent på de andre også, da de er mer enn klare nok til å dra en henger.

Hvor stor trekk-kraft er det på X-en forrsten?

Spent på å se om den "lille" Teslaen som kommer (husker ikke navnnå) er med hengerfestemuligheter. Vi har vistnok bestillt en slik, men med angremuligheter ennå i lang tid.


#25

Juste sa for siden:

Modell 3. Neste blir vistnok modell Y. Og siden modell 3 egentlig skulle hett modell E men Opel hadde tatt den så blir modellene til Tesla. S-X-3-Y. Eller SEXY om du snur litt på det :) Elon Musk er altså en artig rar liten fyr.


#26

Carrera sa for siden:

Modell 3 ja, det var det.

Elon er ikke bare en artig og rar liten fyr, han er klin hakke gal :knegg:


#27

Høst sa for siden:

Det var ett godt tips! Og ad snø på taket - regner med at når den står på lading over natten, så er det mulig å stille inn noe slik at den starter varmeanlegget eller noe slikt om morgenen før man skal kjøre? Så ting er tint ned? Og kan den gjøre tilsvarende på bare batteri om ettermiddagen?


#28

Pelen sa for siden:

Ja, det går å varme den opp fra f.eks. Appen. Jeg har bare ikke funnet at man kan tidsinnstille den på et klokkeslett og dager. Det kunne jeg til og med på Leafen. Det tar jo ikke all snø, men på vinduer osv. På vinteren er det greit å stille inn at vindusviskerne stiller seg opp hver gang du parkerer. Det må du gds gjøre hver gang. Bilen må være i P og vindusviskerne av for at de ska gå opp. Da blir de varmet opp og dete e enklere å fjerne ev snø på morgenene. Vindusviskerne ligger på en måte ellers langt ned.


#29

Høst sa for siden:

Takk - Pelen, det aner meg at du vil komme til å få flere spørsmål om tips og triks etterhvert...:knegg: :blomst:


#30

Pelen sa for siden:

Bare spør. :glis:


#31

Høst sa for siden:

Hjelp - var innom forhandler på messe i dag og fikk vite at det nå er mulig å få finansiering med 0,25 % rente over 7 eller 10 år, men BARE dersom vi velger 75 eller 90, altså ikke mulig på 100D. Hvor "ille" er det å velge 90D? Er det bare rekkevidden som er forskjellig? Vi kan leve uten de ekstra milene, men dersom det er andre store forskjeller/fordeler med 100D så bør vi kanskje ta de ekstra kostnadene?

Lånekostnaden over 10 år feks vil være 225 000 mer for 100D enn for 90D (ca 1900 mer i mnd for 100D). FInansieringen for 100D er ordnet allerede, men dersom vi kan klare oss med 90D er det jo en grei sum å "spare"seg for....?


#32

Pelen sa for siden:

Mannen mener at de bare er batteriet som er forskjellen. Vi har nitti, hundre eksisterte ikke når vi kjøpte. Av ukjent årsak så får jeg ikke skiftet til nummertastatur på ipaden min akkurat nå ...


#33

Høst sa for siden:

Da har vi bestilt bil!!! :D

Model X 90D 6-seter med alt utstyr bortsett fra midtkonsoll bak!!! Og det beste av alt er finansieringen gjennom DNB som gjør det nesten like rimelig som det vi har i dag!!! :D

Jeg er så bliiiiiiiid! :D


#34

Pelen sa for siden:

Så greit! 6-seter er sikkert greit. Det bakerste midtsetet tar litt sv sikten bak.


#35

Mex sa for siden:

Grattis!!
Jeg er sikker på at du kommer til å bli fornøyd. :)
Vi har nettopp fått ny S-modell i hus, hadde 2 mnd uten el-bil og jeg syns det var grusomt å gå tilbake til fossilbil på langturer.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.