Vi planlegger Thailand-tur og skal nå bestille billetter. Vi skal reise med Thai Air og ser at det er billigere å bestille gjennom type Go to Gate, Supersaver, Ticket og lavprisfly.no.
Sist vi reiste bestilte vi rett fra Thai Air, men om vi kan spare noen tusenlapper så gjør vi jo gjerne det.
Spørsmålet er enkelt: er det greit og problemfritt å bestille gjennom slike sider? Er det noen man bør foretrekke, eller styre unna?
Jeg vil nødig strande i Thailand (eller joda, men ikke på grunn av noe sånn) på grunn av vi har valgt noen som roter det til for oss.
Jeg har vel kjøpt av Travellink, Supersaver, Momondo og Ticket. Men velger ofte å og søke der, men kjøpe hos flyselskapet. De reisebyråene er alle medlemmer av Reisegarantifondet. Men noen service underveis er det ikke å forvente, det er overlatt til det flyselskapet du reiser med, og etter hvilken billett type du har kjøpt.
Vi har bestilt av alle ovennevnte bortsett fra lavpris.no.
Aldri vært noen problemer. Ticket er forresten utrolig servicemidende, jeg hadde skrevet feil navn på en flybillett og det var store problemer med å få byttet det navnet hos flyselskapet, men Ticket tok saken og ordnet det for oss kostnadsfritt.
Bare ett lite tips, når du får bekreftelse og bookingnr så gå inn på flyselskapets sider og book seter tidlig, billigbillettene kan få dårlige seter, men vi har erfart at dersom vi går rett på flyselskapet og booker seter får vi ok plasser mot en liten avgift.
Tenker det er greit å bruke søkemotor om du vil det. Forutsatt at det er en av de store, kjente. Vet en som fikk problemer på hotellet fordi nettagenten de hadde brukt hadde misligholdt overfor hotellet, dermed var hotellet mildt sagt lite interessert i å følge opp (fordi agenten ikke hadde gjort opp for rommet).
Jeg pleier å sjekke søkemotorer og så bestille direkte.
I noen tilfeller kan det være slik at du får dekning gjennom Reisegarantifondet hvis du bestiller reise og losji samme sted, ved at det da regnes som en pakkereise. Kommer litt an på turen om det spiller en stor rolle, men kan være greit å vite om.
For kun flyreise har det ikke nødvendigvis stor betydning, men man bør være obs på at flyreisen kan inneholde ulike elementer avhengig av hvor man bestiller den (innsjekket bagasje? Hvor mye? Setereservasjon? osv.) For min egen del synes jeg ofte nettselgerne underkommuniserer hva som egentlig er inkludert, så lurt å undersøke.
Skjer det noe underveis (flyet blir kansellert, tider forandret osv) så henviser mange flyselskap til reisebyrået du har bestillt billeten av. Hos mange nettreisebyråer er kundeservice noe som er mildt sagt ikke eksistrende. Telefontid er ofte bare noen timer per dag med lang ventetid og en mail bruker de 2-3 dager på å svare på.
Eneste hederlige unntak er Ticket og Widerøe (de selger billetter til andre selskaper også). De har gode åpningstider på kundeservice og Widerøe har til og med 24 timers chat på ukedager.
Det blir det sikkert, som sagt er Ticket en av de få seriøse. Kundeservice som er åpen 08-21 ukedager og 09-18 på lørdager og faktisk svarer på telefonen:)
God tur!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.