Vi skal kjøpe ny bil, og vi tenker i utgangspunktet på å kjøpe en helt ny bil. Det er det vi har gjort tidligere. Vi liker at alt fungerer og tenker at dette er den greieste måten å unngå hyppige besøk på verksted.
Pr i dag har vi en Peugeot 5008. I sin tid anskaffet fordi det helt problemfritt var plass til 3 bilseter i bredden i tillegg til virkelig stort bagasjerom. Det har unektelig vært praktisk, men nå er selv minstemann i ferd med å avslutte bilstolbruken (i hvert fall innen vi har fått rotet oss til å kjøpe ny bil). Og så enormt mye bagasjeplass trenger vi egentlig ikke.
Vi bor midt i Oslo, og kjører ekstremt lite bil. Den nå 6,5 år gamle bilen har akkurat rundet 50 000 km. Den brukes til fotballtreninger (fordi det er vi som har med utstyret), fotballkamper og til hytta.
Vi har lyst til å velge et miljøvennlig alternativ som neste bil, men hvilket alternativ vil kunne fungere for oss? Ren el-bil? Hybrid? Hvor mye forurenser egentlig en dieselbil med vårt bruk? Bensin - rett og slett?
Det er 17 mil til hytta, og det vil ikke være superenkelt å lade der, men det skal kunne la seg gjøre (med 100 meter skjøteledning ... som vi forsåvidt allerede eier siden vi pumper vann fra tjernet).
Er det noen som har betraktninger?
Gjerne både rundt miljøaspektet? Men også konkrete bilmerker?
Vi har en Phev, og den ville fungert utmerket som bybil, da hadde vi kjørt bare på strøm (reell rekkevidde i kalde nord 3,8 mil på litt dårlige veier).
Vi vurderer imidlertid nå (eller nei, vi har lagt ut våre for salg nå) og kjøper Tesla når våre nåværende biler er solgt. 40 mil reell rekkevidde på den vi ser på, som med lademuligheter underveis og dit vi pleier kjøre vil være helt riktig for oss! :) Men de er jo dyre da....Dog sparer man fremdeles litt på elbil kontra vanlig (utover drivstoff), bompenger enkelte steder feks....
Vi har nylig kjøpt en Mitsubishi Outlander hybrid. Veldig fornøyd (bortsett fra at den piper om alt, hvis dør står åpen osv) Vi bruker den mest i nærområdet, og noen langturer. helt perfekt for oss. Litt bensin bruker den jo uansett, men vi fyller mye sjeldnere enn før. Kjører ca 2 mil på strøm, skifter så uten at man merker det til bensin.
Siden dere bor sentralt i Oslo ville jeg ikke valgt diesel om jeg skulle kjøpt helt ny bil, i og med at det mest sannsynlig kommer restriksjoner på bruken.
Det er jo rekkevidden på strøm. Den har bensin i tillegg.
Jeg prøvekjørte en Outlander Phev her om dagen, den var veldig god å kjøre - bortsett fra rattet som var hardt og glatt. Men litt stor som bybil kanskje? :vetikke:
Ok, her avslørte jeg jo fullstendig min uvitenhet. Jeg visste ikke at Phev var en hybrid.
Ettersom vi bruker bil så lite så er ikke muligheten til å kjøre i kollektivfelt eller gratis bomring noe som er viktig for oss. Dette er ordninger jeg tenker forsvinner relativt raskt uansett.
Vi har en gigantisk bybil i dag, men det har altså andre årsaker.
Vi har hatt 2 år med Tesla og er storfornøyd.
Vi ser at kostnadene rundt bilholdet for vår del har gått ned, selv med et litt høyere billån. Serviceene er forutsigbare, og har faste summer. Ingen overraskelser.
Vi har kjørt på bilen rundt 90 000 km, og har ikke hatt noe problemer. Så for vår del, den desidert beste, mest stabile og pålitelige bilen vi har hatt.
Nå selges Teslaen vi har, og ny oppgradert utgave er bestilt.
Jeg tror kanskje jeg ville vurdert A3 eller Golf? De kommer vel begge som oppladbare hybrider - jeg kjenner noen som har en A3 og er veldig fornøyde. Men den har jo litt begrenset med bagasjeplass - regner med det er det samme for Golfen. Mener du får Passat i oppladbar versjon også?
Om jeg skulle kjøpt ny bil, har jeg kjøpt enten Golf GTE eller Passat GTE. Begge plug in hybrid. (Altså oppladbar hybridbil med elmotor som kan kjøre inntil 5 mil på ren el-motor) Golfen er liten, snerten og god å kjøre. Dere vilkunne ha denne som elbil til bykjøring,men og bensinmotor til lengre turer. Passaten vil jo ha bedre plass om dere har med mere.
Vi har 14 mil pendling t/r jobb hver dag, så for oss er Tesla en investering (og billånet for den ene vil tilsvare våre 3 i dag...) men de er svindyre,ja. Ladbar hybrid vil nok være det beste for dere - ikke nødvendigvis Phev, det finnes jo flere, men vi er råfornøyd med vår på alt annet enn at den ikke har så lang rekkevidde på strøm. Men jeg hørte rykter om at neste modell av denne skulle ha økt rekkevidde, så det kan jo være verdt å følge med på? :)
Men om du søker på ladbar hybrid, så vil du nok kunne få en grei oversikt over modeller som er tilgjengelig. :)
(Forresten enig med Pelle i at pheven piper en del, den varsler om det meste, men noe av det lar seg skru av. det hjelper klokken halv 7 om morgenen. :knegg: )
Sjekk evt bruktbilpriser på de nyeste typene.
Mange bytter nå bil for å få autopilot 2.0, og dersom dette ikke er noe must, kan man få en god bil til en fin pris.
(Vi selger den gamle vår nå for 430')
Vi har nettopp kjøpt Outlander Hybrid. Nå i vinterkulda rekker den mellom 3 og 4 mil på strøm, etter det kobler den på bensinmotor, den skal ha lengre rekkevidde om man ikke trenger å bruke klima/varme i tillegg.
Jeg har kun hatt den siden før jul, men jeg er veldig fornøyd. Vi gikk fra Mitsubishi ASX til Outlander, så forskjellen er ikke så stor, annet enn at vi nå har enda mer plass i bagasjerommet og baksetet er hakket romsligere.
For meg var det viktig at det var ladbar hybrid og ikke bare hybrid, og at prisen ikke var så helt ille.
Jeg ville vurdert den nye Opel Ampera som kommer i løpet av året, elbil med lang rekkevidde. Diesel ville jeg unngått, dieselbiler liker ikke gjentatt småkjøring noe særlig. Opelen er jo betydelig mindre enn den dere har, men kanskje stor nok?
Ladbar hybrid kan du plugge i veggen og lade opp, og så er det den strømmen du bruker når du kjører. Altså er den en elbil til den er tom for strøm, da blir den en bensinbil.
Vanlig hybrid lader selv den elektriske motoren mens du kjører, og så bruker den strømmen senere. Det vil i praksis si at den elektriske motoren bare er en måte å gjøre totalkjøringen mer effektiv på. Når det er "krefter til overs" i bensinmotoren så lager den strøm av dem. Helt ok som bensinsparende tiltak, altså.
Ladbar hybrid kan lades med kabel på samme måte som elbil (den kan også parkeres på noen av elbilparkeringsplassene, de som er merket med ladbar motorvogn), "vanlig" hybrid har batteri som lades når du kjører og bilen lager overskuddsenergi. Det vil si at jeg kan fullade batteriet før jeg kjører, og den velger å kjøre kun på batteri så lenge det har kapasitet (unntaket er når det er skikkelig kaldt og bilen skal varmes opp, da hender det at bensinmotoren blir koblet til). Det betyr at jeg med min bruk nesten bare bruker av batteriet, siden jeg sjelden kjører lengre enn batteriet holder. Unntaket er når vi kjører til hytta.
Kan jeg si njaaaa her? Phev'en kan kjøre som ren elbil, eller som en kombo av el/bensin. Bensinmotoren brukes primært til å fylle på batteriet, som driver hjulene, med mindre andre ting fordrer mer kraft, varme eller lignende, da sender også bensinmotoren kraft rett til hjulene. Men når den er tom for strøm og kjøres feks bykjøring i lave hastigheter og greie temperaturer så går kraften fra bensinmotoren om batteriet før det går til hjulene.
Og man kan lade batteriet ved å bruke bensinen, ca tre liter bensin (tror jeg) for å lade batteriet fullt.
Dette gjør pheven også, men det er jo ikke akkurat snakk om at det er så mye som blir ladet underveis via overskuddsenergi fra hjulene da (bremsing feks) 2-3 kilometer strøm i de lengste bakkene liksom...
Jeg er ingen ekspert, men mener å ha lest at den bruker 3 l på mila mens man lader mens man kjører. Som altså tar en god stund. Ikke veldig lønnsomt å lade mens man kjører. Men man kan jo også lade i nedoverbakker og slikt ved bruk av hendlene bak rattet. Det er lurt og bruker ikke bensin.
Kan nok stemme (uten at jeg husker tallene helt), men jeg mente i parkert tilstand - jeg kan sette ham fra meg tom for strøm på jobb om morgenen, og trykke på knappen, og da mener jeg det var 3 liter for å fulllade batteriet i løpet av timene jeg er på jobb. Fristet i morges når det var 13 minus på jobb, men jeg droppet det....:)
Vi ser også på Opel Ampera som eneste bil i husholdningen. Men jeg vil tro den er litt liten for dere med hytte. Takstativ og skiboks er nok lov, men ikke hengerfeste. 2017 er kanskje utsolgt.
Vi så på (og prøvekjørte) Tesla, A3 og Outlander, før vi endte med VW passat (ladbar hybrid). Teslaen føltes for stor, A3 var for liten og Outlanderen synes jeg ikke var så god å kjøre. Vi tittet også på Golf, men bagasjeplassen ble for liten når vi skal avgårde på hyttetur eller ha med en del korpsutstyr.
Med deres kjøring ville jeg helt klart ha sett på ren El-bil. De fleste merkene nå har rekkevidde på i allefall 20 mil på de nye bilene.
Selv har vi den gamle versjonen av BMW i3, og den har rekkevidde på ca 10 mil på vinteren, 15 på sommeren.
Den nye i3 skal ha 20 mil vinterstid og 30 sommeren.
Vi elsker el-bilen vår, og du vil ikke tro kostnadsbesparelsene i forhold til dieselbilen vi byttet inn. Vi har i allefall 1500,- mindre utgifter i måneden, og da har vi kun ladet bilen hjemme.
Med unntak av forsikring så tenker ikke vi så mye over kostnaden ved å ha bil. Vi fyller drivstoff omtrentlig en gang i måneden, tror jeg, og bompengeutgiftene er også neglisjerbare. (Dog skal det bemerkes at vi begge har månedskort og en viss utgift på bussbilletter til ungene også, så transportkostnader har vi jo.)
Men, NB elbil - det anbefales vel ikke lading av slike (eller hybrider) via skjøteledning? Vi fikk i alle fall beskjed om dette nå vi kjøpte vår. (Så lading hos foreldrene mine utgår feks...)
Og altså, det er ikke bare besparelse som gjør at jeg anbefaler el bil - det er like mye miljøhensyn, men også at det faktisk gjør meg glad å ikke ha motorstøy. Det er helt sært, men jeg hadde aldri trodd at jeg skulle kjenne slik glede ved ikke å høre motordur fra en bil om morgenen...(varierer sikkert fra merke til merke, men lell...) :)
Det er ikke ulovlig, men ledninger kan gå varme, så en el-sjekk i forkant er anbefalt. I tillegg til er det mer uøkonomisk med ledning, så hurtiglader er anbefalt hjemme.
Jeg ville ikke hatt elbil som eneste bil om jeg skulle bedrive kjøring til hytte, tror jeg. Men syns ladbar hybrid virkelig er det beste av to verdener! (Mens vanlig hybrid er litt mer "meh")
Vi har en helt ny Toyota RAV 4 hybrid, og er kjempefornøyde med den. Den har fått større bagasjeplass enn de tidligere modellene og burde funke fint for deres behov. Den lades når den kjøres - vi merker allerede (etter 700 km) at den bruker adskillig mindre bensin.
Jeg kjører en Toyota Yaris hybrid (kanskje? Liten Toyota hvertfall) leiebil for tiden, og den avbefaler jeg hvertfall. Makan til kjedelige greier. Den kommer sikkert ikke frem til noen hytte hvis veien dit innebærer oppoverbakker. Den er ikke plugin da.
Men ulempen med hybrid, ladbar eller ei, er vel at den er mye tyngre og dermed mer energikrevende enn en ren bensinbil? Så man skal altså kjøre en temmelig stor andel av tiden på strøm for å veie opp det energitapet? Og produksjonsmiljøkostnaden enda større enn en vanlig elbil?
Jeg endte altså med en dieselbil (som riktignok med AdBlu gir mindre NOX-utslipp enn bensin), så jeg skal kanskje ikke snakke. Jeg slipper dog å bekymre meg om bruktbilprisen, siden det er en firmabil. Men det vil forbause meg om de kan ende opp med generelt dieselforbud i sentrum når det så åpenbart ikke henger på greip - i hvert fall før det blir mulighet for mer rasjonell styring. :mumle:
Jeg hadde ikke kjøpt Tesla, altså, selv om det er en lekker bil. Den er virkelig upraktisk stor i en by, hvis man ikke er mer enn gjennomsnittlig glad i å parkere i trange parkeringshus.
Den har bestillingstid og man er nok langt bak i køen nå. Men verdt å sjekke ut hvis det ikke haster, rekkevidde på 500 km til den prisen er jo supert.
Det mest miljøvennlige er helt klart å beholde bilen dere har. Den har bare gått 50.000 og burde klare 3-400.000 til.
Jeg fikk forresten avbefalt diesel da jeg begynte å kikke på "ny" bruktbil. Kjører for korte turer til det. Var noe med partikkelfilter elns som går tett, og det har en venninne av meg hatt problemer med så hun må ta langturer innimellom for å unngå stopp i bakken opp fra byen (som skjedde henne en ettermiddag).
En oppladbar hybrid er ofte så tung at den bruker mye drivstoff når det er tomt for strøm. Vi vurderte å bytte ut var prius (ikke oppladbar) med Outlander i fjor, men fant ut at drivstofforbruket ikke ville gått ned. For at man miljømessig skal kunne si at den oppladbare er "best" må man kjøre veldig myr småkjøring på elektrisitet.
En ladeboks hjemme er ikke en hurtiglader. En hurtiglader bruker DC, ikke AC, og koster mangfoldig flere tusen enn det man bruker på en hjemmeladeboks. Hurtigladerne kan lade opp bilen på kanskje 15-30 minutter, ikke flere timer, som man gjør hjemme.
Dette har vi vurdert, og det er sågar en bilkollektivbil i naboblokka. Men på grunn av fotballen, så blir det lite hensiktsmessig. Vi kjører ikke langt, men når vi tar ut en bil så blir vi borte i over 2 timer (parkert ved siden av treningsfeltet).
Vet ikke. Men vi fyller nå bensin på en ganske liten tank en gang i måneden, fremfor ca hver 14. dag på en noe større tank tidligere. Strømutgiftene for huset har økt litt, men ikke mye.
Ja, det stemmer. Men det er ingen som har hurtiglader hjemme, det blir som å si at man har en bensinstasjon i garasjen fordi man har en litt større kanne enn de vanlige små.
Det er vel ikke tilfelle? Du utligner ikke produksjonsmijøkostnaden ved ny bil gjennom å forurense litt mindre, selv om det ved dominobruktbilsalg skulle medføre at det var den aller mest forurensende bilen som nå ble kjørt på dynga?
Vi har god tid. Mannen min bruker måneder og år på å ta noen beslutning på dette. (Leilighet kjøper vi på noen få timers betenkning selv om det koster 20 ganger så mye.)
Jeg har kjempelyst på Ampera, men min bil er bare 2 år gammel, så jeg vil vente litt til. For oss hadde den vært litt liten, men høres passe ut for dere.
Men da blir det enten én bil mer på markedet, eller man kaster en bil - idéelt en som er enda dårligere enn denne.. Uansett koster det så mye å produsere en ny bil at det ikke utligner forskjellen mellom den nye og den kastede bilen.
Vi la opp til 400 volt kabel og tre fas her hjemme. Vi måtte foreta oss noe da kursen som lå i garasjen allerede var ganske belastet, og da vi fikk el-bil så måtte vi begynne å tenke på hva som sto på når den skulle lades.
Og nei, det er jo ikke det samme som en hurtiglader, men holder i lange baner. Usikker på hvor lang tid det tar å fullade bilen (Tesla), men det er ikke mange timene, og mer trenger man ikke.
Når vi kjører på hytta så lader vi på ordinær kontakt. Da må bilen stå på lading natta over, men det fungerer jo godt det også.
Jeg mente aldri hurtiglading som på veistasjonene, men hurtigere lading hjemme. Som i å oppnå 22 kwh inn til bil hvis 3 fas anlegg. Nye el-biler har bedre komponenter for å oppå det. Og det blir ikke så stor forskjell, men det kommer an på bilens teknikk. For oss blir el-bil eneste bil, og da er det viktig å kunne lade fort hjemme og rimelig.
Neinei, altså, det er jo mye mer komplekst enn det! Enkelt sagt så er det som påvirker mest hvor lenge bilene kjøres før de skrotes (som er det man er ute etter dersom man ønsker minst mulig antall biler produsert) hvor godt bilene er vedlikeholdt. Og prisen på nye biler. Å kjøpe en ny bil påvirker ikke noen av delene direkte. Det er skrotingen i bunnen av dominorekken som driver toppen, ikke omvendt.
En viss påvirkning har det, fordi du dytter på pris-/etterspørselkurven, men absolutt ikke så mye at du må "påta" det ansvaret for produksjonen av en hel bil.
Det ansvaret deles ut på alle som eier bilen gjennom dens levetid.
Hvis produksjonen av en bil koster ca 6000 kilo CO2 (og ca det dobbelte for en elbil, og jeg antar at en hybrid er enda høyere, med høyere vekt og med batteri) og bilen kjøres i 20 år så må ansvaret deles ut på eierne, slik at de hver er ansvarlige for 300 kilo per år. Dersom de steller skikkelig dårlig med bilen sin slik at den skrotes etter bare 15 år, er det årlige ansvaret plutselig 400 kilo.
Dersom man ved å kjøpe en ny bil gjør at det totale presset på bilpoolen øker slik at gjennomsnittstiden biler lever reduseres med en promille eller så (egentlig mye mindre, selvsagt), så blir du ansvarlig for, hva blir det, 30 gram? 300 gram?
Gitt at du slipper ut 15 gram per kilometer så blir det ikke store impacten, da.
Og det at en elbil koster dobbelt så mye CO2 å produsere som en bensinbil er det som gjør at elbil strengt tatt ikke er voldsomt mye mer miljøvennlig i andre markeder enn de som har tilnærmet ren fornybar elektrisk energi (altså omtrent bare Island (?). Ikke Norge, vi er del av et europeisk energimarked). Men den har selvsagt en veldig positiv effekt på lokal forurensing, og i tillegg blir det heldigvis snart en større del av energimiksen som er fornybar, selv om det grønne lokomotivet Tyskland til omtrent i går fortsatt bygde mer kullkraft enn fornybar energi, og i mellomtiden er det jo supert at man bidrar til utvikling av elbiler sånn at den dagen vi faktisk har mer miljøvennlig strøm så står bilene klare.
Men da antar du at alle biler kjører til de ikke kan brukes mer, det er vel ikke tilfelle. Noen dumpes fordi det er enklere å skaffe ny bil enn å fikse gamle, noen fordi de er umoderne, og noen bare kjøper en ekstra fordi man har råd.
Hvis ingen selger bruktbil men kjører den til den faller sammen, så er selvsagt vedlikehold viktigst faktor. Men hvis folk kjøper nye biler mens den virker, så dytter man i utgangspunktet en ekstra bil inn i markedet. Folk som ikke har råd til to nye biler, får råd til to eller tre gamle. Da får vi flere biler på veien pluss kostnaden ved produksjon?
Eller man kaster biler som virker. Uansett er det ikke lønnsomt å bytte bilparken annet enn gjennom naturlig avgang?
Ja, du dytter en bil til inn på markedet, og påvirker dermed balansen noe. Du skyver ørlite grann på gjennomsnittstiden bilene er i markedet. Og det er den lille forskjellen du må påta deg ansvaret for. Og siden jeg ikke kjenner etterspørselskurvene for dette markedet så kan jeg ikke regne på det, men din del av ansvaret tilsvarer ikke en hel bil, bare en brøkdel av det.
Jeg kjøpte ladbar Passat i fjor og er veldig forbøyd. På sommeren/høsten kjørte jeg frem og tilbake til jobb på en lading (vi har ladestasjoner på jobb), men nå på vinteren varer ladingen bare den ene veien. Så nå bruker jeg litt bensin også, da jeg ikke får ladet hjemme.
Nei, enig hvis du erstatter en ganske ny Peugeout 5008 med en helt ny 5008. Da går nok vinningen minst opp i spinningen. Men om du erstatter den med en som slipper ut vesentlig mindre per mil OG kostet mindre CO2 å produsere så mener je at du reduserer din families CO2-avtrykk, selv om du påvirker bilpoolen noe i retning flere biler på veien.
Hacker meg inn i denne tråden med følgere.
Vi skal levere inn vår leasingbil 30/11 og må ha ny.
Har mest småkjøring i hverdagen, og ca 1 gang/mnd lengre turer (2 timer).
Dermed har jeg oppdaget fordelene med en ladbar hybrid! Midt i blinken for oss å kunne kjøre kun på strøm i nærområdet!
Har prøvd VW Passat GTE (ladbar hybrid) - for en fabelaktig bil! Behagelig, miljøvennlig og økonomisk. Og masse hester, kult å akselerere så du blir pressa bak i setene med GTE-knappen. Da kicker både elmotor og bensinmotoren inn, gøy på motorveien. Pent og oversiktlig utseende også.
VW Golf GTE er snerten og har samme gode egenskapene, men vi blir litt låst med den lille bagasjeplassen. Da må vi i såfall leie større bil til ferier/hytteturer. Men det er ca 1500-2000 kr billigere med Golf vs. Passat/mnd (snakker nå leasing).
I dag prøvekjører jeg Mitsubishi Outlander Phev (ladbar hybrid).
Uvant med den digre litt "kassete" bilen, den var litt ubehagelig i fartsdumper. Ellers fin å kjøre, men akselererer tungt med el-motoren.
Batteriet tappet seg raskt, syns jeg. Ladet i 2 timer, fortsatt bare halvveis ladet. Kjørte så på bensinmotoren til nabobyen, det var behagelig kjøring også i 125 km/t - men halve tanken ble overraskende fort mindre enn kvart! Drakk altså merkbart.
Prismessig skal visstnok Phev-en være i samme klasse som Passat GTE, har enda ikke fått pristilbudet. Men her har du en 4WD (4x4) og en SUV, sånn sett mer for pengene.
Men holder en knapp på Passat GTE.
Flere innspill på hybrider? Evt Golf E med 300 km rekkevidde?
Vi skal bare ha én bil. Og Tesla blir for dyrt.
Jeg skrev jo at mannen min kom til å bruke lang tid på dette, så vi lurer fremdeles. Nå har vi kommet frem til at vi venter til sommeren. Da skal vi flytte, og slipper å betale for en ekstra ladeboks på parkeringsplassen vår.
Jeg har kommet frem til at jeg egentlig ønsker meg en helelektrisk bil med lang rekkevidde. Opel Ampera er visst et greit alternativ da, men den har jo over ett års leveringstid. Og så tenker vi at det skjer MYE i dette markedet for tiden slik at hvis vi venter et halvt års tid så har det skjedd enda mer.
I mellomtiden har vi måttet ha peugeoten vår på reparasjon. Det er jo akkurat slikt vi ikke orker å forholde oss til, så vi vil ha en ny bil.
... og for å komplisere det hele - det siste halvåret har vi brukt alle 7 setene i bilen vår mye mer enn tidligere. Vi har rett og slett blitt litt usikre på om vi ønsker oss en bil med bare 5 seter.