Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvilken forfatter tok eksamen i norsk vg3 og mislyktes?

#1

Pebbles sa for siden:

Jeg husker at en norsk kvinnelig forfatter tok eksamen i norsk vg3 (på oppfordring fra et tidskrift?) for noen år siden. Hun misforsto noe av teksten i ett av vedleggene og fikk ikke en spesielt god karakter på eksamenen også ble det eb sak ut av dette som dreide seg om hvolke krav som egentlig stilles i norskfaget. Noen som husker hvem det var? Jeg trodde det var Agnes Ravatn, men finner ikke noe på det når jeg googler.


#2

Pingis sa for siden:

Olaug Nilssen, mener jeg å huske.


#3

Pebbles sa for siden:

Takk, Pingis!


#4

Tallulah sa for siden:

Jupp, i Morgenbladet. Så vidt jeg husker dreide det seg om en dårlig formulert oppgave, ikke at tolkningskravet var for høyt. Den saken kom senere, med en teateranmeldelse sv Ibsen, tror jeg.


#5

Stompa sa for siden:

Dette var vel et "stunt" regissert av Morgenbladet. Hun gikk ikke opp til eksamen formelt, men besvarte en oppgave fra sidemålssettet og fikk den vurdert på privaten av en erfaren sensor.

Hoveddelen av vurderingen ligger bak betalingsmur hos Morgenbladet, men ut fra det jeg kan se svarte hun ikke på oppgaven, og skrev bare langsvarsoppgaven, ikke kortsvarsoppgaven. Dermed fikk hun, såvidt jeg kan se, ingen karaktervurdering, bare en kommentar.


#6

Pebbles sa for siden:

Ja, hun misforsto innholdet i "Norges Skaal" - det var oversettelse av ord som fikk henne til å snuble, tror jeg.


#7

Stompa sa for siden:

Ut fra det jeg kunne se av tilbakemeldingen fra "sensor", var hovedproblemet at hun skrev en kreativ tekst. Oppgaveformuleringen åpner ikke for dette; den ber om en resonnerende tekst. Det vil alltid få store følger for vurderingen hvis man gjør dette.

Her er oppgaven hun besvarte:


#8

Hondacrv sa for siden:

Det er ei enormt lrevande oppgåve!
Det er jo både samanlikning og dermed underliggende tolking, og i tillegg skal ein skrive resonnerande om kulturhistorie.
Og det blir heilt håplaust å svare kreativt på den type oppgåve. Dette seier noko om inndelinger i norskfaget og at ein blir stilt svært høge krav til ved eksamen i VG 3.

Og kortsvar i tillegg :svett: Enkelt å forstå at ho kutta den :knegg:


#9

Stompa sa for siden:

Ikke sant, Hondacrv.

Jeg tror veldig få som tok videregående før og under R94 og som ikke jobber i skoleverket, kan forstå hvor ekstremt krevende norskfaget er blitt under Kunnskapsløftet. En ting er generelle skriveferdigheter, de er alltid gode å ha i bunnen. Men selv de beste skriverne kommer til kort hvis de ikke forstår og tar til etterretning at det er enorme krav til fagkunnskap for å kunne gjøre det godt til eksamen. De må også ta inn over seg at ulike oppgaver krever ulike typer tekster som svar, og man får veldig lite igjen for å svare innenfor en annen teksttype.


#10

Pebbles sa for siden:

Veldig krevende. Jeg kjenner en veldig dyktig norsklærer som tok eksamen sammen med elevene sine for noen år siden. Hun fikk 4.


#11

Hondacrv sa for siden:

Og så kortsvara da. Hjelpes så mye me pugger på dei, for å få elevane til å forstå greia med å svare direkte utan noko som helst utenomsnakk, bruke fagspråk, og tolke oppgavetyper på forhånd.


#12

Teflona sa for siden:

Jeg jobber i ungdomsskolen, men jaggu brukes det mye tid til å tolke eksamensoppgaver, det er enorm forskjell på oppgavene nå og for bare noen få år siden. I en av oppgavene var det ni skrivebestillinger...


#13

Charlie sa for siden:

Er det egentlig så mye vanskeligere? Nå husker ikke jeg vår avgangseksamen i norsk, men vi fikk vel ikke med "bruksanvisning" på hva som skulle med i oppgaven, som her i kommentaren :vetikke:


#14

Stompa sa for siden:

Ja, det er mye vanskeligere. Før fantes det alltids noen friere oppgaver som ikke krevde teksttolking og annen norskfaglig kompetanse. Nå er absolutt alle oppgavene knyttet til tekstvedlegg, og fagkompetansen ligger i bunnen i alle.

Det er egentlig bare de aller sterkeste elevene som har særlig nytte av kommentaren. De samme som hadde klart seg like fint uten den.


#15

Hondacrv sa for siden:

Enig med Stompa. Me fekk jo berre ei oppgave, og skreiv. No får dei to oppgaver. Og det er tenkt knytt til alle. Av og til må dei tolke to tekstar, og så samanlikne, i langsvaret. I kortsvaret skal vere presist og også knytt til tekst på eit eller anna vis.


#16

zinatara sa for siden:

Jeg tok norskeksamen for 3 år siden og syns den var helt overkommelig. Men hjelper kanskje å være voksen og ikke 18-19 år gammel?


#17

Pebbles sa for siden:

Veldig forskjellig fra år til år hvor overkommelig oppgavene er. Det hjelper definitivt å være eldre enn 19. Norsk er et modenhetsfag på mange måter.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.