Ja, vi snakker varer og tjenester. Hva skal til for at dere klager?
Eksempler fra den siste tiden i heimen:
Kjøpte to 4-pk yoghurt fra Tine som var tynt som vann. (Den er ofte litt tynn, men denne gangen helt som vann.)
Har en godstol som har tatt kvelden, det er over et halvt år siden tror jeg. I stedenfor å klage har jeg latt den stå å blomstre. I blomstringstiden antar jeg at garantien har gått ut.
Kjøpte en bærbar pc rett før jul. Deler av tastaturet har knirket høylytt hele tiden, i tillegg til litt annet småtteri.
Slik kunne jeg fortsatt. Er usikker på om det dreier seg om latskap, at jeg ikke vet hvor kvitteringen befinner seg (iallefall på småting) eller at jeg ikke orker argumentering i butikken. Det er ikke det at jeg aldri klager altså, men jeg antar at jeg gjør det mye mindre enn jeg strengt tatt burde. Det er vel egentlig litt usolidarisk å ikke klage? Med tanke på å få en endring av dårlige varer og tjenester mener jeg, og andre som må trå i samme fella.
(Kunne sikkert laget en tråd om hvorvidt dere er flinke til å rose når dere får gode varer og tjenester også, men den får vi ta siden. ;) )
Jeg klager generelt uten tvil. Er det matvarer, så sender jeg mail sporenstreks. Det er lett å klage på mail.
Jeg sendte en meget irritert klage/si opp abonnement mail til IP-telefonleverandøren min for flere dager siden og jeg har ennå ikke hørt noe. Jeg gir de frist ut mandag til å respondere. :sur:
Jeg er flink til å klage på sånt, ja. Ikke alltid i tilfeller som med yoghurten, der det innebærer å ta vare på dårlige matvarer og frakte dem til butikken igjen, men hvis det er noe som koster litt mer enn en pakke yoghurt så leverer jeg det i butikken igjen.
Jeg klager på klær, elektriske apparater og alt annet som går i stykker fortere enn de skal. Har stort sett bare gode erfaringer med det.
Det hender jeg klager, men ikke før jeg føler at jeg må. For eksempel hadde jeg nok ikke tatt meg bryet med å klage på tynn yoghurt, men jeg ville ikke nølt med å klage om jeg hadde fått med meg f. eks et glass med barnemat som var dårlig hjem fra butikken.
Ting jeg har kjøpt som koster litt (mobiltelefon, møbler, hvitevarer osv) ville jeg ikke nølt med å klage på om det ikke svarte til forventningene. Jeg har også klaget på taxisjåfører som kjører som griser og bussjåfører som kjører før tiden (det er noe så inni hampen irriterende).
Hmm - jeg er visst flinkere til å klage enn jeg har vært klar over.
Da jeg var i Trondheim i fjor sommer klagde jeg på en gigantisk vifte utenfor vinduet som laget enormt bråk. Måtte ha vinduet igjen, og rant bort i svette - en natt uten søvn. Da jeg sa i fra fikk jeg straks bytte rom, og juniorsuite til dobbeltrompris. (Du var vel innom på besøk så vidt jeg husker Hattifnatten?) Hadde en lignende opplevelse i Gøteborg en gang, det var nesten bare å åpne munn - så slo de av prisen.
På restaurant skal det imidlertid veldig mye til for at jeg klager. Når kelneren tar høffelighetsrunden sin svarer jeg alltid at maten smaker. I motsetning til min venninne som straks påpekte "Denne kaka er tørr!" - hvorpå den straks ble strøket av regninga. :humre:
Kjøpte Ice på KIWI som jeg på fest fant ut hadde gått ut for nesten en og en halv mnd siden! Da var jeg dypt i flaske nr 2, og sluttet med en gang... Sa fra på butikken, og de sa; Så synd. Men har du ikke kvittering så får du ikke byttet.... Så jeg gikk derfra igjen jeg, litt oppgitt, Trodde KIWI hadde garanti for varer på dato...
Ja, eg er det. Det tar mykje energi, men det er likevel langt mindre energikrevande enn å bli gåande og ergre seg over tid.
På konkrete produkt har eg gjerne sendt ein slags produktforbetringsmail til produsenten. Feks. så sto det ikkje spesifisert i pakningsvedlegget til biteringane frå MAM at dei ikkje kunne kokast. Ettersom alle smokkar kunne kokast, kokte eg biteringen i god tru. Den kunne ikkje kokast! Eg pløyde gjennom pakningsvedlegget, og der var det ikkje spesifisert. Sende mail til MAM og fekk tilbake ei pakke med div.produkt. Når eg no kjøpte MAMs bitering, er det spesifisert i pakningsvedlegget at den ikkje skal kokast.
Eg fekk også ein kilo Laban i posten da eg sende bilder av innholdet i Laban-posen min. Der var ikkje ein einaste heil Laban. Det var ein masaker av kroppsdelar, men dei smakte da godt likevel;)
Dei to nevnte døma er små-plukk, og eg hadde ikkje gått og ergra meg over sånne bagatellar.
Nei, jeg er ikke flink nok til å klage. Det kommer veldig an på prisen - desto dyrere varen er, desto større er sannsynligheten for at jeg klager. Evt. om det er en ting jeg er veldig glad i og som er vanskelig å erstatte. Har jeg fått dårlig service av selger/ butikk da varen ble kjøpt er det også en betydelig større sjanse for at jeg klager så det suser om jeg får grunn til det. :mhmm:
Men det skal sies at når jeg først klager gjør jeg det til gagns - i de tilfeller jeg vet jeg har rett gir jeg meg ikke før jeg får medhold, uansett hvor mye tid og energi jeg bruker på prosessen.
Har hatt flere runder med Bohus på "godstolene" våre, som knirker veldig. Tror de har vært her 3 ganger. Skiftet understell 2. Men fortsatt ikke bra, så da har jeg tenkt fortsette klage til jeg evt får ny :snurt:
Klager også sjelden på restaurant og sånn :sparke:
Jeg er ikke flink til å klage. Jeg hater å klage men det hender at jeg gjør det. Jeg klagde på de idiotiske trolldressene til jentene som det var flere hull i etter et par ukers bruk på snørføre. Klagen førte ikke frem. Jeg klagde både til butikk og leverandør. :(
Heldigvis har jeg en mann som er flink til å klage. Svigermor er enda bedre. :hihi:
Moren min er forresten ekspert på å klage på ting i butikken, slik at hun får det rimeligere. :flau: Jeg kan takke henne for at jeg fikk en flott treningsjakke 300,- billigere for et par uker siden.
Jeg klager ja. Utvilsomt. Jeg er student, og har ikke mer penger enn at jeg faktisk trenger det jeg har kjøpt. Da kan jeg ikke hive det og kjøpe nytt, så de får værsågod å erstatte med en vare som er i orden.
Det samme med posten. Jeg har klaget på posten ørten ganger, og skal klage hver j...... gang de gjør noe jeg ikke er fornøyd med. Å omadressere posten sin er ikke bare enkelt skal jeg love, for de klarer å "føkke" det til HVER eneste gang. Jeg betaler for en tjeneste, og det står uttrykkelig på sidene deres hvordan dette skal foregå, så om jeg ikke får det så får de høre det. Jepp.
Nei, det er jeg ikke flink til da jeg er konfliktsky. Dessuten får jeg dårlig samvittighet av alt mulig, så om jeg hadde klaget på noe hadde jeg fått dårlig samvittighet av det etterpå.
Både og. Det er sjeldent jeg klager på matvarer, men når posen med potetgull ikke var i nærheten av å rasle når vi rørte den, da åpnet vi den ikke en gang. Bare gikk i butikken og fikk flere nye.
I løpet av vinteren har jeg fått ødelagt fire (sic!) kofferter på flyreiser og fått ny hver gang. Ellers er nok Kjæresten flinkere enn meg til å si fra når noe er galt.
Har bla.klaget til Nestlé en gang pga. feil bruksanvisning på en grøt...fikk en eske med barnemat tilbake!:D
Sendte klage på en parkeringsbot og fikk den slettet!:glis:
Prøver å sjekke varer nøye i butikken ang.dato og sånt...+ kassalappen...men, av og til går det litt fort i svingene..er såå utrolig irritert når det er noe som er utgått på dato og feil!! Skal jeg bruke varen med en gang så må jeg jo tilbake å bytte, men er det noen dager til, så går den dessverre lett i glemmeboken....finner ikke igjen kvittering osv. Så, skjerpings der!
På restaurant er jeg ikke like flink..stort sett er jo maten god, men noen ganger har det kanskje ikke vært optimalt..men, så er jeg usikker på om jeg likevel har grunn til å klage..og så bare holder jeg munn!
Jeg har ikke hatt så mye grunn til å klage på store/dyre ting, men jeg klager så fort sjansen byr seg.
Matvarer o.l er jo genialt å klage på til produsenten, man får jo kasser av snacks tilbake.
Klagde på en daim som hadde smeltet og så stivnet igjen engang, og fikk 5 kg godis tilbake. :ja: Sammen med et brev om lab resultater.
Ja, det er sant
Men hugsar eg fekk ein del av ei maskin i Honny Corn-frukosten min. Meinar å hugse det var eit tannhjul på størrelsen med ein ti-kroning. Den var veldig skarp, og mamma sendte den til produsenten. Ho fekk eit svarbrev om at det var ikkje heilt heldig, nei:rolleyes:
Jeg ble inspirert av denne tråden (jøss, det er min egen :knegg: ) og har nå sendt en mail til Tine vedrørende suppeyoghurtene vi stadig får. Så får vi se hva de sier.
Vi har blitt flinkere. Klagde på understellet til Briovogen og fikk nytt, i forrige uke klagde vi en stekepanne til 1000,- kr som belegget var helt løst på. Fikk ny med en gang.
Men det må være en litt høy pris før vi gidder og dra og klage.
Jeg klager på dyre ting og dårlig service. Mat utgått på dato gidder jeg sjelden å klage på, selv om jeg blir ufattelig irritert når jeg oppdager det :rolleyes:
På 1 års bryllupsdagen vår i fjor hadde vi barnevakt og unnet oss en kveld på en bedre restaurant, god mat og veldig hyggelig, det som ikke var så hyggelig var at jeg kastet opp hele natten og satt på do dagen etter :( Tunfisken hadde nok ikke vært helt fersk... Jeg fikk hele kvelden refundert, etter noen tlf med hovmester og daglig leder.
Inspirert av denne tråden har jeg i dag klaget på to dyre stoler som vi kjøpte for for fire år siden, der trekkene er aldeles utslitt og det er fabrikasjonsfeil i stoppen på den ene. (Det er aldeles utrolig sløvt at jeg ikke har klaget på fabrikasjonsfeilen for flere år siden. Slitasjen i trekkene har jo kommet gradvis, så der kunne jeg ikke godt klaget noe særlig før.) Stoler til 9000 kroner stykket skal bare ikke ha fabrikasjonsfeil eller være utslitt før garantien har gått ut, synes jeg, så nå gjenstår det å se om klagen fører frem. (Det bør den jammen!)
Han var hos frisøren med guttene i går, og storebror fikk seg et lite rift ved øret. Han merket det ikke engang men det kom litt blod. Frisøren mente han kanskje hadde gjort det med kammen.
Da mannen skulle betale - 300kr for begge - pekte han på storebror og sa: "skal jeg betale for det der?". Nei, det skulle han selvfølgelig ikke, kom det fra frisøren. Han fikk 200, da. ;)
Jeg hadde ikke engang tenkt tanken å klage på dette. Sånt som skjer, liksom. For mannen min var det en selvfølge å klage. Så, vi er forskjellige.
Tja, klager innimellom. Kjøpte en 6-pk med Grevens Pærecider her i fjor en gang. Den var veldig gjæret, luktet utrolig surt, og smakte litt vin-aktig. Klaget til både produsent og butikk, og fikk hente meg ut en ny en.
Prøvde å klage på den for jævlig stygge dåpskaken vi fikk, som ikke samsvarte med det jeg ønsker what-so-ever, men det gikk ikke. Fikk ikke en krone. :mumle: Jaja, de har fått dårligere rykte. :moahaha:
Ikke helt det samme, men sendte klagebrev til en butikk på senteret vårt, etter at jeg ble beskyldt for å være tyv, uten at de hadde sett meg ta noe som helst. Jeg kom for å bytte en vare, og ingen så at jeg tok den opp fra en pose under vognen. Fikk fort svar fra butikksjefen, som var den som anklaget meg, som igjen sendte kopi av mailene til sin hovedsjef i Oslo. Hun beklaget seg veldig og ville få vise hvor lei seg hun var hvis jeg kom inn en tur i butikken, men der setter jeg aldri min fot igjen.
Små-ting klager jeg ikke på, tenker ikke over det, og glemmer det.
Ellers er jeg flink til å oppdage små-ting ved klesplagg etc, som gjør at jeg/andre får rabatter. En venninne skulle kjøpe seg en silkekjole en gang, den kostet vel en 2000. Da hun prøvde den oppdaget jeg noen flekker, trolig av vann, men dog. Hun fikk 700 kr i avslag og var mæget fornøyd med det.
Mamma skulle også kjøpe seg en kjole, hvor jeg oppdaget et par små-feil, og hun fikk en god pris på kjolen pga av det. :D
JA det hender.
Kommer ann på.
Er vi ute og spiser og maten er dårlig sier jeg fra
For noen år siden var vi i Lysekil. Den ene kvelden spiste vi ute. Hadde med oss svigerinne+ mannen og 2 nevøer. Fikk beskjed om at det kunne ta tid med maten. Jaja, såå lang tid kunne det vel ikke ta. Folk kom, fikk mat og gikk. Vi maste og maste og maste... Hver gang fikk vi beskjed om at maten sto i luka. Det tok 2 timer før maten kom!
De beklaget at det tok SÅ lang tid og tilbød (skrives det sånn?) seg å gi ungene et glass brus hver... Elendig syns jeg. Jeg fikk snakket med eieren og vi fikk gratis lunch dagen etter.
For ikke lenge siden klaget jeg på en parkeringsbot. Den slapp jeg å betale.
I utgangspunktet er jeg veldig flink til å klage. Men i perioder som er over snittet travle, blir det dessverre nedprioritert.
Jeg sluttet forøvrig å kjøpe sånn 4pk. med Biolayoghurt i våres etter at vi hadde fått MANGE som var som suppe. Nå kom jeg på at jeg har glemt å si i fra. Skal gjøre det nå! :D
Jeg klager over en lav sko.
Sjelden på matvarer, men det kommer av at jeg ikke gidder å gå i butikken igjen. Jeg klager både via mail og ved direkte konfrontasjon. Jeg har klaget mest på barneutstyr, det brukte jeg en del tid på da jeg var hjemme i permisjon. Jeg har også klaget en del på klær og sko.
Hilsen hun med hovedfag i reklamasjon.
Og dere; dere trenger ikke kvittering for å reklamere, det er bare noe butikkene sier.
Er det sant? Har du en regel/lov å vise til? Trekket på OTH vogna har fått et hull i sømmen, og jeg finner ikke kvitteringen. Kjøpte den på nett i vinter fra en norsk nettbutikk. Har ikke orket å klage fordi de sikkert vil ha kvittering.
En venn av oss som har drevet butikk sier at det står i kjøpsloven. Det er produsentens ansvar ved reklamasjon, ikke butikkens. Så han mener at man ikke trenger kvittering.
Jeg har prøvd meg med den flere ganger, og de fleste butikker gir seg. Men en sa en gang at de måtte vite NÅR den var kjøpt, og det har jeg jo i grunnen forståelse for.
Jeg klaget på en 5 år gammel Ikea sofa. Jeg hadde 2 og den ene ble helt misfarget og slitt, mens den andre var like fin. Jeg fikk full pris tilbake (sofan var gått ut av kolleksjonen).
Jeg sier ifra om noe er dårlig ang mat. Vil ikke si at jeg klager, men at jeg skriver mail om at f.eks. kjeksen i kvikklunsjen var seig og skriver hvor og når jeg kjøpte den. Men når det kommer til elektroniske varer med garanti, så klager jeg straks det oppstår feil eller ulyder. Man kommer ingen vei med å bare irritere seg over problemet, så det beste er å ta kontakt med utsalgsstedet så snart som du oppdager at noe er galt :) Noen ganger må man krangle ekstra med betjeningen, men som regel går det alltid bra :)
Er utrolig dårlig på å klage på småting. Nå fikk jeg endelig rota meg i butikken for å bytte en bukse det var noe galt med. Normalt hadde den havnet i søpla om et år.
Store ting som koster tusener klager jeg på, men kunne absolutt vært flinkere på småting også.
Tenkte jeg skulle legge inn svaret jeg fikk på den nevnte mailen.
Hipp hurra. Jeg er snart 100,- kr rikere. :lykkelig: Nei, seriøst. Jeg synes dette var ok tilbakemelding. Har kun forklart at vi stadig opplever "suppe-yoghurt" ikke et eneste bevis. Pluss i boka til Tine.
Kundeservice eller markedsavdelingen i TINE vet åpenbart hva de driver med (om ikke produksjonsavdelingen gjør det ;)). Akkurat slik skal det gjøres: fornøyd kunde og positiv omtale på Internett, for bare 100 kroner. :nikker:
eg klagar støtt og stadig på den håplaust uansvarlege naboen vår. Einaste eg har oppnådd sålangt er at eg har fått status som hurpete nabokjerring:nemlig:
Oh yeah! Jeg elsker å klage!
Det mest effektive når det gjelder matvarer, erå ta det med produsenten. Da får man gjerne enten en sjekk med ett beløp eller en del erstatningsvarer :ja:
Eks:
Jeg kjøpte en boks med sånn Picknic skinke som var litt beinete. Den var malt og fin, men jeg fikk følelsen av at de hadde malt oppi ett bein elelr to i boksen også. Klaget pr mail og fikk en svær kasse med alt mulig av matvarer fra Stabburet etterpå (mener det var Stabburet hvertfall).
Klaget på utgåtte varer og generelt betjening elendige på service på min lokale Rimi pr mail til Ica Norge :D Ble ring opp dagen etter med stor beklagelser fra butikksjefen og fikk en stor kasse med mat.
Trekket på Simo vognen vår nuppet seg, jeg klagde og ikk nytt overstell.
Spisestue bordet vårt har bøyd seg litt ned mot midten av bordet. Vi klagde og fikk tilgodelapp på 2000,- :D
Ja, man kan jo fortsette i det uendelige! Er man ikke fornøyd, så klag!
Eneste er at jeg ikke klager på restaurant da, merkelig nok.
Ja og nei. Ikke alltid jeg gidder å klage på mindre matvarer (selv om jeg burde, iallfall for andres skyld, dessuten kan man jo risikere å få tilsendt en kasse med godsaker :knegg:). Men jeg klager selvsagt alltid på større ting. Dette med den bærbare pcen ville jeg aldri latt gå hus forbi, feks.
Lurer på om eg skal klage sentralt til Mega:confused: Det hjelper openbart ikkje å klage lokalt her. Dette med holdbarhetsdato skjønnar dei openbart ikkje!
Jeg sto hjemme dritsur for et par uker siden og så at de kjeksene jeg hadde kjøpt (og sendt med barna et par til av til skoleturen) hadde gått ut i april!
Fly forbanna søkte jeg opp Rimi, og under det kontakt-oss-greia var mailadressen til Ica Norge.
Sendte en mail som dirret der jeg la ut om alle de gangene jeg hadde kommet hjem med varer utgått på dato fra den butikken, elendig service osv.
Så avsluttet jeg meg at nærmeste Kiwi butikk kun ligger 2 kvartaler unna og at jeg, grunnet garantien på utgåtte varer hos Kiwi, ikke til dags dato har funnet gamle varer der. Og at jeg i fremtiden kom til å beynnte meg av dem som butikk, ett sted med god service og nye varer.
Takk for meg avsluttet jeg med.
De var raske i avtrekkeren da ja :D
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.