Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg MÅ snakke om noe annet enn Trump kjenner jeg, og syns denne saken er interessant. Byutvikling har interessert meg lenge og jeg ha mang en gang revet meg i håret over manglende tanke på gateliv og gode uteområder.
Denne saken understreker endel av det jeg har tenkt på; hvordan tradisjonelle kjøpesentre lukker byen. Enkeltbutikkene er ikke åpne ut mot gata, du må inn for å se. I tillegg har mange andre nybygg bedriftslokaler på gateplan, i stedet for cafeer, butikker og gallerier. Mange andre steder i verden er dette et krav til nybygg i byen, slik at bylivet faktisk kan overleve.
Jeg tror det som kjennetegner alle de byene jeg liker godt, små som store; er at de er interessante å tusle rundt i. At jeg kan gå inn og ut av steder, krysse gata, sette meg i en park med en kaffe. Jeg drar ikke til fine byer for å vandre rundt inne på digre kjøpesentre.
I byen der jeg vokste opp, var det en veldig levende gågate med ulike butikker, kafé, iskiosk osv. men der er det helt dødt etter at kjøpesenteret ble bygget på midten av 90-tallet. Om jeg ikke husker feil var det også noen politikere som ønsket å forby gratis parkering på kjøpesentre i Bergen fordi sentrum etter hvert ble så dødt, det var både billigere og enklere for folk å kjøre til et senter i utkanten enn å ta buss til sentrum av byen. Jeg mener også at det er problematisk dersom det nye regjeringskvartalet i Oslo blir bygget slik det er planlagt nå, for da blir det et gigantisk område i Oslo sentrum som blir helt uten butikker, kaféer eller andre grunner til å oppholde seg der om du ikke jobber der.
Dette mener jeg utrolig mye om, og innser at jeg må lese den boka. Mange norske kommuner har tanker om hvordan man bør løse dette, men tør ikke å faktisk gjennomføre tiltak i frykt for å bli upopulære hos egne innbyggere.
Jeg er enig i at Sandvika fortjener ener på terningen. :jupp:
Jeg syns det virker som mange lokalsentrum har "gitt opp" i kampen mot kjøpesentere - og da er det jo ikke så rart at det går nedenom og hjem. Men det er jo ikke umulig å ha levende bysentre - man må bare ha litt annen fokus kanskje?
I "mitt" sentrum (som riktignok ikke er en by) er de veldig flinke på det, selvom vi har et kjøpesenter i sentrum og tre til innen 10 min kjøreavstand. På 80-tallet var det verdens stusseligste tettsted, nå syns jeg de har fått til mye. Spesialbutikker, aktiviteter på torget og en organisasjon som er flink til å promotere aktiviteter i sentrum og i nærmiljet er alle ting som har hjulpet.
Jeg synes min hjemby er nydelig å rusle rundt i, men vet den sliter mer og mer og taper for sentrene. Jeg tror det handler mye om tilgjengelighet. Sentrene har lett tilgjengelige og gratis parkering. I tillegg helt andre åpningstider. Når det er vinter, mørkt Og kaldt er det også klart at folk trekker inn. For min bys del er det lørdagen de overlever på, og jeg har lurt på om søndagsåpent også hadde hjulpet. Fridager er da folk har tid til å gå i butikker på dagtid. Sikkert brannfakkel, men det er ihvertfall de mulighetene jeg ser sånn umiddelbart.
Jeg merket enorm forandring i min nordnorske hjemby etter at tre store kjøpesentre kom på plass for 17-18 år siden og jeg blir like overrasket hver gang jeg er på besøk. Det har sikkert vært positivt på mange områder, men det har definitivt gjort sentrum betydelig mindre hyggelig og interessant. Det har aldri vært noen generelt pen by, men det var hyggelig å spasere gjennom sentrum og det var der man traff folk, nå er alle på kjøpesentrene.
Jeg er litt delt på det med "kjøpesentre i byen". Jeg ser poenget ditt, men i Norge HAR vi mye vær, og det er hyggeligere å rusle gatelangs i teori enn i praksis i mange av dem. Jeg syns for eksempel, hva heter det, det som ligner Paleet, men i Bergen, er ganske vellykket.
Ålesund har et døende sentrum, etter massiv utbygging av kjøpesenteret en mil unna. Det er tre ting som så vidt berger det: Cruisetrafikk som sender en jevn strøm turister gjennom byen, et bykjøpesenter som gjør at du kan handle uten å få vask-og-føn av været på kjøpet, og et oppblomstrende småbutikkliv med mye små, rare butikker som tydeligvis benytter seg av at det har blitt billig å leie butikker i byen. Så de er inne på noe, men bygger samtidig ut Moa for alt remmer og tøy kan holde, så det er litt brems og gass på en gang.
Jeg syns også mitt bygdesentrum i bydelen min i Oslo har fått til en del ut fra et ekstremt dårlig utgangspunkt: Knutepunkt med lettvint t-bane med 10 min til sentrum (så hvorfor handle "hjemme" når du så lett er i Bogstadveien?), pluss et større kjøpesenter 5 minutter unna, et DIGERT og ekstremt trafikert lyskryss midt i og et torg med et gammelt bydelshus man aldri ser ut til å klare å få til en beslutning på.
Det er gamle og høyst levende butikker med fagfolk i (en NYDELIG bokhandel og lekebutikk med ekte nerdeentusiaster som selv har prøve/lest det meste de selger, for eksempel), nybygde, freshe butikklokaler på bakkeplan sammen med de gamle som "alltid" har vært der, et lite kjøpesenter med Meny og pol om blomster og Ark og sushi. Det lille sentrumet har to apotek, 3 matvarebutikker, pol, 3 klesbutikker, et par interiørbutikker, to bokhandler, leker, to sportsbutikker, Nille (!), to bakerier og en Kaffebrenneriet, to blomsterbutikker, flere frisører, to sushisjapper, en helsekost, en barneklærbruktbutikk, et Elixia, et Evo og ett bad.
Det som gjør at det funker og lever, tross alt, er IKKE at det er så koselig å vandre der (lyskrysset som skulle vært lagt i tunnel for lenge siden, men som stadig faller ut av planene, ødelegger for det, og estetisk er ikke de gamle byggene noen højdare), men iherdige butikkeiere, aktiv boligutbygging rundt t-banen, og at lokalbefolkningen er bevisste på å bruke nærbutikkene.
Eg kan i alle fall skrive under på at Ørsta fortjene terningkastet sitt :knegg: Det er ein av grunnane til at eg ikkje kunne tenkt meg å bo der. Ålesund er som Poly seier begge deler med fæle Moa ei mil unna.
I min bygdeby har dei tatt tak i dette og har hatt ein arealplan samtidig som vi unngår vask og føn-vær med to mindre kjøpesenter. At dei har fått til ei fantastisk flott sjøparade burde alle kystbyar blitt inspirert av! Eg skal lese boka :nemlig:
Joda, Norge har vær og det blir ALLTID trukket fram. Om det virkelig var tilfelle burde jo Røros og Lom ha bombet fullstendig.
Jeg tror det handler mer om bil og mangel på planlegging. Når man bygger i et bysenter MÅ man tenke på transport. Man kan f.eks. ikke ta bort folks mulighet til å kjøre uten å kompensere med godt kollektivtilbud. Man må kreve at utbyggere også har planer for plassen utenfor, og kreve at første etasje forbeholdes noe offentlig som en butikk, galleri eller restaurant. Kjøpesentre osm bygges sentralt kan i større grad bygges som en bygate, ikke som en massiv fasade du må gå langs før du kommer til å en hovedinngang. Man må tenke mer helhetlig, rett og slett.
Bygda jeg kommer fra, som i utgangspunktet ligner en del på bybygda jeg bor i nå, er eksempel på det stikk motsatte når det gjelder byutvikling: Pga rot og dårlig samarbeid og trumpete butikk- og eiendomseiere, så har man endt opp med et skikkelig stykkevis og delt-sentrum. En klump ett sted, som kokte bort i tøys og klatting, tross nydelig beliggenhet og alt liggende tilrette, så en klump til 500 meter unna, og så et flunkende nytt senter godt og vel 500 meter fra det igjen. Akkurat sånn at det er klønete å gå fra klump til klump. :gal:
Jepp, enig, Tallulah. Storsenteret i Ålesund er en merkelig konstruksjon, siden det har vokst frem i gamle hus, men det har masse innganger og masse butikker på gateplan. Det tror jeg er viktig for at det skal funke. Og byen tåler at folk kjører til byen.
Og selv om Røros og Lom kan bli kjempekaldt, så er det liksom bare å kle seg mot kulde, så kan du fint kose deg utendørs. Sidelengs kuling med stikkende regn er liksom fordømt ubehagelig uansett hvordan du kler deg.
Mashpee som forfatteren trekker fram som eksempel ligger på en forblåst tupp ut i Atlanterhavet, i Rhode island. Akkurat nå er det -7 grader der. :knegg:
Støtter terningkast 1 til Førde, der jeg en gang var på seminar. :knegg: Men jeg elsker kjøpesentre, da. (Og så registrerer jeg at Lillestrøm heldigvis ikke er med på lista. :humre: )
Jeg syns det kjøpesenteret i sentrum av Ålesund er beyond skrekkelig, men de har i det minste beholdt fasadene. Jada, stikkende isregn er fælt. Men det bodde folk i Ålesund før både storsenteret i byen og Moa. Det går an å tenke litt mer kreativt enn de gjør i den byen der, altså. Tenk deg å ha det flotte utgangspunktet, også rasere det så komplett!
Lillestrøm er snedig! Den er jo helt klassisk norsk småby, med lav bebyggelse, koselige gater, oversiktlig sentrum, men så har den dødd helt! Hva skjedde der, egentlig??
Er det lenge siden du har vært der? Enig angånde kjøpesenteret, det er underlig, men syns det er verdt å fremheve at de ER i kontakt med gateplan, i det minste.
Men det skjer mye rundt omkring, mange små og rare butikker som popper opp.
Nei, det er noen år siden nå altså. Og jeg vet de har blitt bedre etterhvert. :nikker: Men herregud for en jobb de som er litt opptatt av bygningsvern, kulturhistorie og slikt har vært nødt til å kjempe.
(Faktisk har vi ikke vært der etter Hiawata ble født! :sjokk: Det er jo for ille, egentlig. Han må få vite om røttene sine)
Nei, vårt senter, Lillestrøm Torv, er ikke så stort - det er Strømmen Storsenter som er områdets (og et av landets) største. Ellers var det Strømmen som i sin tid ble kåret til landets styggest tettsted. :overlegen:
Nja, veit ikke om den har dødd helt, men det har vært litt tamme tider på grunn av utbyggingen av Strømmen Storsenter 4 km unna. Jeg vil jo heller si at det var en positiv (og aktiv) utvikling en periode, men nå har butikkene flyktet fra sentrum. Vi har et fint turområde på Flomvollen, da, det skal sies. Og så har vi begynt å få gedigne høyhus, til manges fortvilelse. Jeg veit ikke om jeg synes det utelukkende er dumt, jeg, da.
Hos oss har blokkene rundt t-banestasjonen reddet nærbutikkene helt, tror jeg! Tror aldri det hadde vært næringsgrunnlag for alle butikkene der uten, og de bor jo OPPÅ butikkene og trenger virkelig ikke bil.
Jeg er ikke overrasket (skjønt det var vel ikke landets styggeste tettsted, men Romerikes?). Strømmen sentrum er ikke pent. Det er ingenting i sentrum utenom hovedgaten som består omtrent utelukkende av take away-steder. Ja, og så storsenteret da.
Jeg vil påstå at Ålesund ikke har blitt en mer spennende by handlemessig på de årene du ikke har vært der. Det forsvant mange butikker og var ordentlig dårlig en stund, men har tatt seg opp litt igjen i det siste (det er nok den utviklingen Polyanna sikter til).
Såpass lenge siden ja. Nå vet jeg ikke hvordan det så ut på den tiden, men jeg aner at de ikke akkurat har brukt tiårene siden på å forbedre det. :humre:
Jeg flirer litt av at Gran blir dratt frem som eksempel, for det er ikke lenge siden det ble dratt frem som et suksessfullt senter i en FB-diskusjon i bygda jeg bor i. :knegg:
Ja, sorry! Strømmen var det jeg mente. Jeg er ikke så kjent. Men Lillestrøm Torv; hva er vitsen med det egentlig? Hvorfor ikke ha vanlige butikker i en gate?
Haha! Vi har det som fast stopp på vei til familie, og det er jo et skrekkelig sted. Man har riktignok samet butikkene, eller de ulike småsentrene langt veien, men siden de er samlet langs riksvei 4 så må man egentlig kjøre de få hundre meterne mellom hver lille klynge. Nå forsvinner vel all gjennomkjøringstrafikken i tunnelen, så da har de et greit utgangspunkt for ett eller annet, men noe sier meg at det kommer til å bli flere billige konstruksjoner som kan huse alt fra felleskjøpet, en bilbutikk eller to og kiwi.
Vitsen og vitsen - det var jo sånn på 80-tallet, da senteret ble bygd. (Det er hakket eldre enn Strømmen, faktisk, som jeg tror åpnet i 1985.) Det var gjevt med kjøpesentre - og det synes jo sånne som meg fortsatt det er. :knegg: Bekvemt å ha et stort utvalg butikker under tak.
Jeg kan ikke forstå at Levanger får terningskast 5. Ikke under noen omstendighet. :knegg:
Det er jo helt dødt der? Er det "hilsegata" de har greid å dra såpass frem, at det funker? Kjøpesenter ligger jo litt utenfor, og det meste foregår der.
Er igjen noen få butikker i sentrum, men det er ikke all verden. En matbutikk, en sportsbutikk, dilldall butikk, bokhandel/lekebutikk, tre (!) gjenbruksbutikker og en garnbutikk liksom. Og husfliden. Joda, er kanskje igjen litt. Men det er nesten ikke folk der, og etter klokka halv fem er det mer eller mindre dødt.
Jeg synes det er litt interessant å lese om Røros i denne sammenhengen.
Joda Røros har gjort mye for å bevare et nydelig sentrum. De har verdensarvstatus, er turistmagnet og har vernereglement som sørger for at det unike blir bevart.
Samtidig så er det jo slik på Røros også at de fine små butikkene i gata er spesialbutikker som knapt hadde overlevd uten at det hadde vært "levende museum".
Når lokalbefolkningen handler så er det ikke strikkedesign, keramikk og smykker som handles. De går på kjøpesenteret, som riktignok ikke er av de mest skjemmende, men som er relativt stort og ser kliss likt ut alle andre kjøpesenter innvendig. De går også på de temmelig kjipt utseende dagligvarebutikkene som ligger litt utenfor sentrum.
Mange tettsteder og byer har ikke grunnlag for masse spesialbutikker. Skal disse sentrumene få inn butikker må man ta ut de typiske senterbutikkene og plassere i små lokaler i sentrum. Det er det nok ikke vilje til hos kundene.
Sentrum i kommunen jeg bor nå er ikke veldig koselig, men det er ikke av de verste heller og det som overlever i sentrumsgata er nisjebutikker. Mange har bukket under, men det er ikke mye tomme lokaler lengre.
Det kunne med fordel ha blitt satset enda mer på torg og levende sentrum.
Handel skjer på kjøpesentrene som er digre sammenlignet med kommunens størrelse. Det er utopisk å tenke at denne handelen kan puttes inn i sentrum.
I hjembyen min er det et pittoresk sentrum hvor butikker og spisesteder sliter. Der la de nytt kjøpesenter i sentrum, et grotesk monster av et byggverk. Der tenker jeg at det hadde vært en fordel å legge det utenfor byen rett og slett fordi det ødelegger så veldig å plassere det midt i.
Det er bra butikk å drive virksomhet i sentrum i sommermånedene, men mange bukker under vinterstid.
Ofte er det rene sesongbutikker som dukker opp i de tomme lokalene om sommeren. Det er typisk outlets med sommerklær og sko og de butikkene ser virkelig ikke pene ut.
Vi har en utfordring med vær og vind her til lands. Sånn er det bare.
Det finnes nok en del å gjøre med sentrumsutvikling. Det som kunne vært gjort mye med her til lands, men ikke på rene bissnisspremisser er kollektivtilbudet. Jeg savner også skikkelig koordinerte og gode Park and Ride-opplegg. Dvs et samlet opplegg med app, hele landet dekket og hvor det er så lettvint å bruke at folk ikke må lete seg i hjel for hver by de skal besøke. Det må også være billig å bruke Park and Ride. Parkering til 50 kr timen og så må en familie på fem betale 300 kr i billetter en vei til sentrum er ingen god løsning med en buss som går hver time. Det er også en lang vei å gå mtp å koordinere kollektivtilbud i felles app.
Guava, boka handler om mer enn bare kjøpesenter vs. småbutikker altså. Han tar for seg byplanlegging i et større perspektiv.
Guava sa:
Mange tettsteder og byer har ikke grunnlag for masse spesialbutikker. Skal disse sentrumene få inn butikker må man ta ut de typiske senterbutikkene og plassere i små lokaler i sentrum. Det er det nok ikke vilje til hos kundene.
Sikker? I Oslo har mange av de vanlige sentrumsbutikkene flyttet ut og inni vanlige bygg, f.eks. på Løkka. Selv om jeg virkelig står på barrikadene mot en slik utvikling i Oslo, så ser jeg at det er annerledes på mindre steder. Motstanden tror jeg ikke nødvendigvis ligger hos kundene, men hos butikkene som ønsker å kunne formatfranchise, og ikke måtte ta hensyn til et byggs egenart.
Kan sikkert? Du vet jo at jeg vet jeg kan det. Men jeg spurte om selve listen lå ute. Gjør den ikke det, så er jo det greit selvsagt. Reagerte bare på formuleringen.
Ja det er nok som du sier veldig stor forskjell på store byer med befolkningstetthet og godt kollektivtilbud og mellomstore og små sterder hvor det er mer spredt bebyggelse og dårlig kollektivtilbud.
Bor kundegrunnlaget for en HM i en radius av et par kilometer og mange ikke bruker bil så er det annerledes enn der hvor det å handle i sentrum betyr å kjøre bil, parkere et stykke utenfor osv.
I det veldig lille sentrumet jeg bor velger jeg å gå til butikken og de spisestedene som er. Hadde ikke butikken hatt skikkelig parkering hadde den nok ikke vært i stand til å drive her siden kundegrunnlaget kommer fra en stor radius.
En ting som er helt sikkert er at vi som forbrukere må handle i de butikkene vi ønsker skal overleve. Det holder ikke å drømme om et levende sentrum med spennende butikker for så å kjøre til kjøpesenteret og handle på HM. For ange gjør akkurat det. Vi maser om at det er trist at sentrumskjerner og dør uten selv å legge igjen penger der.
Det er også viktig å huske på for den som ønsker at den lokale butikken skal overleve, eller som synes det er stas at det er en lokal butikk der man kan handle aviser når man er på hytta. De overlever ikke ved å selge aviser, vi må gjøre større handler der. Ja, dette er på siden av det tråden handler om, men vi kan ikke alltid skylde på alle andre og dårlig planlegging.
Jeg tror det skal veldig mye til at folk gjør noe som er ekstra bry/koster en noe uten at de opplever at det er skikkelig verd det. Jeg tror opplevelsen av at det må være verd det også må være ganske umiddelbar.
Jeg er veldig glad i bykjernen i Trondheim og ser at byen får ganske høyt score av forfatteren. Selv bruker jeg nesten aldri noen av kjøpesentrene utenfor byen, hvis jeg kan unngå det, men er en hyppig bruker av de relativt små kjøpesentrene i sentrum, som Solsiden og Byhaven, sammen med en rekke små og (mer eller mindre) uavhengige butikker.
Også er jeg helt enig i at man ikke bare kan ønske seg et levende sentrum, uten å legge igjen penger der.
Noe som også er litt interessant når vi tenker på småbyer og sentrum i Norge vs store deler av Europa er hvordan vi rett og slett har organisert bebyggelse her til lands i tidligere tider. Det var det en som snakket om på en studietur jeg var på i Tyskland hvor det er fantastiske små pittoreske landsbyer mange steder.
Der er det tydelig at gårdshus i større grad ligger i sentrum og så er marka utenfor. Ei klynge og så har de ulike gårdene landområder rundt. Historie med angrep utenfra, behov for å stå sammen i landsbyer, og i det hele tatt helt annen organisering.
I Norge ligger gårdene som satelitter ofte og så har man sentrum som er ganske løsrevet. Det var gjerne der meieri, slakteri, kirke og butikk lå, men folk har ikke bodd i sentrum i samme grad annet enn på steder som har hatt industri eller vært ladesteder.
Hjembyen min var ladested mens her vi bor nå bygdesentrum med satelittgårder rundt. Interessant å se hvordan det fremdeles preger hvordan man tenker sentrum.
Røros er jo spesiell pga gruvedrifta og at folk da måtte bo tett.
Nå for tiden er det fortetting som gjelder, også på steder som tradisjonelt har vært sentrum+ omland. Det gir muligheter til å tenke kreativt om nærområder på en annen måte enn før tror jeg. Jeg håper i alle fall det for området jeg bor i nå.
Ja, Teo, Trondheim skulle jeg inn i tråden og nevne! Den syns jeg er levende, vakker og i konstant utvikling, slik jeg husker det, i hvert fall (sporadiske besøk bare, de siste 20 årene, da). Og man har da sannelig vær der også!
Og de har også kjøpesenter utenfor. Hva er det som berger det? Er det bebyggelsen? Studentene?
Oslo er det vanskelig å gi terningkast, for byen er så mye, fra øde områder som mørkner kl 17, til gjennomkommersielle og bråkete Karl Johan, til unike, spennende lommer til små perler til liksomfancy Aker Brygge og, ja. Men DØDT, det er Oslo Sentrum ikke. :knegg:
Trondheim har et ganske kompakt sentrum synes jeg, selv om man kan definere det litt ulikt. Studentene tror jeg betyr mye. De utgjør 1/5 av befolkningen.
Trondheim har også innenfor det kompakte sentrum flere historiske bygninger og veldig pene bygårder, samt bakklandet og bryggerekkene.
Kristiansand er motsatt synes jeg, et sentrum som er langt fra koselig og kompakt og hvor perlene må letes godt etter. I Kristiansand er det snakk om hel kjøpesenterby utenfor sentrum. I Trondheim er det kjøpesentre både midt i byen, litt i ytterkant og også noe helt utenfor.
Coop Lade og City Syd har muligens de to største dagligvarebutikkene i landet, det alene gjør at senteret har mange kunder. I tillegg er de nok attraktive for folk utenbys fra som synes kjøpesenter er lett tilgjengelig. På Lade er i tillegg ett av få Vinmonopol i østbyen. Sirkus shopping sliter litt, det klages over lav omsetning og flere butikker har avviklet, det er uvanlig i Trondheim, og svært forskjellig fra det gamle KBS senteret. Hverken den gamle ICA butikken eller dagens Mega har høy omsetning, ikke er de lett tilgjengelige heller.
Mange senter er stygge og store. Mange er eid av Thon, langt over halvparten. Det er stort sett samme utvalg butikker og kaffekjeder i de alle.
Byporten skulle være et annerledes senter, uten de store kjedebutikkene som ligger i Oslo City. De har klart det tildels, men det har vært endel utskiftninger. Hyggelig eller spennende er det ikke. Selv beklager de seg over at de må ofre store leieinntekter for å være originale.
Hjemme fortettes sentrum med høyt kjøpesenter, torg i mellom, kafe, restauranter, og innganger fra gateplan. Det blir nok litt tja. Ingen store kleskjeder, men Kid, Nille og alle apotek kjedene.
Det er jo en veldig liten bykjerne, for det første. Man kan gå fra den ene enden av sentrum til den andre på et kvarter, noe som gjør det til en veldig "effektiv" by, mye på linje med et kjøpesenter, egentlig.
Studentene er nok ganske sikkert en del av bildet; de bruker jo ikke kjøpesenter overhode og utgjør en massiv andel av byens befolkning. Arkitektur og omgivelser tror jeg også betyr en hel del. Nå er jeg selvsagt ikke objektiv lenger, men jeg husker faktisk følelsen jeg hadde første gang jeg vandret rundt i Trondheim sentrum, som nyinnflyttet 19-åring: at jeg syns det var en virkelig hyggelig og veldig pen by.
Syns sentertankgangen er interessant. For jeg tror at sentrale senter ER nødvendig for å holde byen aktuell, og jeg tror også "massene" ønsker sentre der du vet at "alle" butikkene er, altså alle kjedene. Og i sentrale strøk så teller selvsagt bunnlinjen mest, det ER umulig å få samme omsetning og lønnsomhet i en nisjebutikk som i en av de store kjedene. Samtidig gjør nisjebutikkene området/senteret mer attraktivt for alle, også kjedene.
Er det noen som har vært på det kliss nye senteret på Fornebu? At det går rundt er en gåte, det er utrolig lite folk der. :knegg: Men jeg antar at de har investert i lave leiepriser til det er ferdig utbygd rundt dem? :vetikke: Men som senter plassert på et jorde betraktet, så er det et fint ett, syns jeg. Det har de vanligste kjedene, men også de litt mer uvanlige, i en ganske ok bredde. Og passe stort og oversiktlig.
Jeg vet ikke helt hvordan man har tenkt å skape et nærmiljø der ute? Det er generelt et underlig prosjekt, hele Fornebu. :p
Likevel, selv i Trondheim, som er en av de byene som kommer høyest opp, er det mange tomme gårder og gapende butikkvindu i Midtbyen, dessverre. Mye har med grådige gårdeiere å gjøre, som tar noen vanvittige leiepriser som utelukker mindre nisjebutikker. Hvis de ikke får det de vil ha i leie lar de heller lokalet stå tomt. Men sammenlignet med mange andre byer er det et levende og hyggelig sentrum.
Som deg handler jeg heller nesten aldri utenfor Midtbyen. Det hender vi drar til Lade for å handle på XXL, hvis vi trenger sportsutstyr, pga pris og utvalg. Men det er også det eneste. Jeg bor i gang-/sykkelavstand til sentrum, og både jeg og mannen jobber midt i sentrum, så det blir naturlig at alt gjøres der. På City Syd er jeg så og si aldri (går flere år mellom hver gang), og på Sirkus Shopping var jeg for første (og hittil eneste) gang sist juni.
Ser at Levanger har fått terningkast 5. Det er ikke så veldig mange år siden byen var spøkelsesby hvor det stadig voksende kjøpesenteret utenfor byen truet butikker i sentrum. - Likevel så har de virkelig tatt grep - blitt "slow city", ordnet egen "hilsegate" etc. Så det er jo avhengig av at noen tar grep. Byutvikling har stått på programmet til flere av partiene i mange år. - Og med hell, egentlig.
Trondheim har og et flott sentrum. Jeg bor i gangavstand til City Syd, så jeg er nok der mye mer enn jeg skulle ønsket.
Jeg må innrømme at jeg synes det er et helt utrolig uineressant tema. Ei bok om stedene våre med terningkast? Kunne han ikke ha laget en database eller en blogg?
(Og nei, det har ingenting å gjøre med at mitt hjemsted tapte, jeg henger ikke i sentrum uansett)
Nuvel, greit, Røros og Lom kan være veldig kaldt på vinteren, men det er stort sett veldig tørt der, det er områdene i landet med aller minst nedbør. Værmessig kan det ikke sammenlignes med tettstedene langs kysten.
Det er to ganske forskjellige sentrum, så det er litt interessant. I Røros er det først og fremst bevaring som har ført til det attraktive sentrumsområdet. De fleste slike tettbygde handelssteder i Norge har vokst fram enten pga skipsfart, eller pga industri, og industristedene er ikke så gamle. Røros har vokst fram som handelssted på grunn av gruvedrift fra førindustriell tid, og den kombinasjonen av så tett og så gammel bebyggelse, som ikke orienterer seg rundt en havn, er svært sjelden i norsk målestokk.
Lom er ei jordbruksbygd hvor handel ikke har stått så sentralt, så sentrumet der har ikke vokst fram fra gammelt av og blitt bevart på samme måte som på Røros. Sentrumet i Lom er mer et resultat av bevisst sentrumsplanlegging og byggeskikkspolitikk i senere tid. Men særlig interessante butikker har de vel egentlig ikke i Lom, når sant skal sies. De har vel bare Husfliden, to sportsbutikker, en optiker og ei souvernirsjappe, og ellers bare matbutikker. Men de har flere hyggelige spisesteder, og det gir jo et hyggelig inntrykk. Det som egentlig er mest imponerende er at i det relativt lille sentrumet, konsentrert rundt et veikryss, har man fått presset inn to større hotell, et stort kommunehus, en videregående skole og noen andre litt større bygg, uten at noen av byggene er stygge og ruvende. Alle er bygget i samme, dempede stil, og har tatt opp i seg lokal byggeskikk. Det er der en del andre, tilsvarende små sentrum, har feilet. Svært mange tettsted av den typen har kjøpesenter, administrative bygg, idrettshaller og skoler spredt rundt som pregløse betongklosser.
Hvorfor syns du byplanlegging er uinteressant og hvertfall ikke fortjener ei bok? Jeg syns det er kjempeinteressant å se hvilke steder som "får det til", og hvilke ikke. Hvilke kriterier som ligger til grunn og om det er samsvar mellom utenfrablikket og hva de fastboende tenker. Hvilke faktorer avgjør og spiller inn, hva gjør et område attraktivt for nyetablering og turisme, og sammenfaller dette?
Jeg synes også det er et veldig interessant tema. Hva er det som gjør at vi oppfatter noen steder som fine eller hyggelige, og andre ikke? Hvorfor greier noen å skape liv i sentrum, mens det andre steder ser helt umulig ut?
Jeg regner med det er litt mer enn navn og terningkast i den boka? Ellers virker ikke boka særlig interessant nei. Men hvis det er med litt mer bakgrunn, om tettstedsutvikling, arealplanlegging, byggeskikk og den slags, så er jeg veldig interessert.
Jeg har verken lest eller bladd i boken så jeg kan selvsagt ikke stå inne for om det er en bra bok, men så vidt jeg forstår inneholder den mer enn terningkast og en liste.
Klart den gjør! :jupp: Dette som avisen her har hengt seg opp i, er bare en liten del av boka. (Terningkast påkaller jo alltid oppmerksomhet. :knegg: )
Jeg er litt "ja takk, begge deler". Man trenger virkelig begge deler, og hvert til sitt bruk. De to byene vi bor nærmest, Stavanger og Sandnes, har begge koselige bysentrum. Jeg liker begge steder, men når jeg drar til sentrum så er det for kosen. Skal jeg få handlet, virkelig gjort noen ærend, så drar jeg til Kvadrat eller et av de andre kjøpesentrene. Og ja, været spiller selvsagt inn.
Det er ganske spøkelsesaktig enda altså. ;) Men bedre enn det var, for all del. Men noe yrende folkeliv er det ikke, og kjøpesenteret er enda mer bygd ut.
Er et par butikker som holder stand, men også fordi det er blitt bygd mer leiligheter i sentrum, og da bruker folk sentrum mer.
Jeg synes det er kjempeinteressant. Og er spent på hvordan min by ville blitt vurdert. Selv liker jeg godt sentrumsområdet, men det har store rom for forbedringer. Savner utendørs oppholdsrom, og torget er en skandale. Savner også flere koselige lunsjsteder. Men jeg misliker at "alle" handler på Kvadrat, det er virkelig trist for byen.
Jeg skjønner på en måte hva du mener, på en annen måte ikke. Hva sikter du til, sånn konkret? Byen bygges stadig ut østover og gir et mer rufsete preg. I Øvre Holmegate likeså. Men ellers er den muligens "glattere" enn da jeg var liten, hele befolkningen er jo det. Jeg har dog lurt på om det for det meste skyldes barndomsminner.
Glemte forresten over her å legge til at jeg virkelig setter pris på at det meste av sentrum er bilfritt og brosteinsbelagt. Iallfall indre sentrum.
Det er nok mest magefølelse, men om jeg skal sette ord på litt så er det noe med at de der halvrufsete sjappene og kafeene er fortrengt for mer fænsi nisjesjapper og hippe kafeer. Den utviklingen gikk for fullt da jeg bodde der.
Det var også mer rufsete befolkning (kan man si sånt?).
Jeg elsket Storhaug, badedammenområdet og likte å snakke med gamle arbeidere der. Det var så hyggelig.
Hele området der har blitt glættere.
Dæven, der kastet jeg meg inn uten å ja gjort research. Boken heter Kjøpesenterland og kommenterer og/eller vurderer byer og tettsteder sin sentrumsutvikling, se HI. Man kunne vel ikke ta med alle da. Jeg går ut i fra at både Kolbotn og Skjervøy mangler. Er det rett?
Nå fant jeg listen og ser at Stavanger ikke er nevnt. Jeg må alltid til byen når jeg er hjemme (utflytter), elsker at det er konsentrert og gågater. Hadde en periode mange små nisjebutikker, men ser ut til at flere er borte. Jeg ser også at sentrale lokaler står tomme og det gir et trist inntrykk.
Men jeg tenker som Niobe at vi trenger begge deler. På hverdager er det nesten tomt i byen, alle er jo på jobb. Så de tar nok igjen på lørdagen og hadde nok tjent på søndagsåpent, også mtp alle cruisegjestene.
Drammen har jo blitt fantastisk sammenlignet med sånn det var på nitti-tallet. Det er fortsatt deler som er virkelig elendige (rundt togstasjonen for eksempel), men langs elva har det jo blitt riktig så fint. Og de er et godt eksempel på hvor mye som kan endres med god markedsføring. Fra "Veikrysset Drammen" til "Elvebyen Drammen" :knegg:
Ja, Drammen blir jo støtt og stadig trukket fram som en glitrende suksesshistorie, på hvert andre seminar eller universitetsfag som omhandler enten sentrumsutvikling eller markedsføring/omdømmebygging, på grunn av det målrettede arbeidet som har vært gjort der de siste 20 årene. Det er enorme forskjeller på Drammen nå og Drammen på 80-90-tallet. Og ikke bare byen i seg selv, men både Drammensernes egen holdning til byen sin, og oppfatningen folk utenfor har av Drammen har også endret seg kraftig. Den generasjonen som vokser opp der nå har ingen oppfatning av at det skal være noe negativt forbundet med å komme fra Drammen, slik som foreldregenerasjonen deres hadde (kjenner enkelte fra min generasjon som i sin tid løy om hvor de kom fra).
Joda, dere har rett i det. Jeg henger meg nok mest opp i feilene. Torget utenfor stasjonen f.eks. hvor de så vidt meg bekjent har prøvd å få til både uteservering og noe ale bondens marked, men har fått avslag. Resultat: tom plass med to boder som selger hippieklær og bonger.
Gågata er vel helt dau? Og nå bygges CC opp til å bli like monstruøst som Gulskogensenteret som ligger i vinkeavstand unna. Men de har helt klart fått til en endring, og de har bygget ut papirbredden fint, med nettopp å putte butikker og cafeer og gallerier på gateplan. Tollbugata har vært up & coming lenge, og har heldigvis beholdt rufset i stedet for å bli striglet som resten av byen.
Jeg ble litt forvirret av Appelsins kommentar, og kunne ikke skjønne at Bergen skulle få så lav score - men du har vel en annen hjemby, antar jeg?
For det som er litt morsomt med Bergen, er jo at den var totalt død på 80-tallet på grunn av de store kjøpesenterne i Åsane og Lagunen. Det som faktisk skulle til var nettopp å etablere flere og bedre kjøpesentere i bykjernen. Sammen med sentrumsringen, satsing på byrom og parkeringshus (og sikkert mange andre komponenter jeg ikke klarte å avsløre som tenåring).
Det handler sikkert mye om kultur, men hvordan er bebyggelsen i Drammen, er det slik at man "må" kjøre uansett hvor man skal?
Jeg tenkte i dag på hvor utrolig glad jeg er for t-banen! Den er virkelig en magisk måte å komme seg frem på (bortsett fra de siste par dagene, da. :knegg: ). Jeg er der at jeg syns at det som bestemmer om en bydel er sentral eller usentral er helt avhengig av om det er nær bane. I dag skulle jeg til Skøyen, og det er jo egentlig sentralt, men sinnsykt tungvindt å komme seg til for meg. Det tar (en god del) lengre tid å reise kollektivt enn å løpe dit. Og Solli plass også. Helt håpløst. Greit med trikk og buss, men det er jo tråkling i forhold.
Jeg har tenkt masse på det i det siste, faktisk, fordi jeg har familie som bor utenfor sentrumskjernen, og de snakker masse om hvordan sentrum har dødd ut. Jeg tror det går en buss i timen, men den følger hovedveien oppover, så man må gå et stykke ned fra boligfeltene på hver side for å komme til bussholdeplassen. Nå skal det i tillegg lages en bomring, samtidig som busstilbudet har blitt litt dårligere.
Jeg tror det er veldig sammensatt, og mye er nok vane og kultur, altså. Når man er vant til å kjøre dør til dør på fem minutter tar det tid å omstille seg på å gå en kilometer, ta bussen, kanskje bytte, og gå litt til. Jeg skjønner jo godt at det er vanskelig, spesielt for eldre mennesker. Samtidig så lurer jeg litt på hva man tenker når man bruker MASSE penger på å ruste opp byen, også baserer man all shopping på sentre. Gulskogen er massivt, og jeg vil tro de har tatt enorme prosentandeler fra de mindre lokalsenterne. I tillegg har man det lille Strømsøsenteret (som bruker parkeringshus med inngang til alle etasjer under tak som markedsføring) og CC er i ferd med å bygges ut.
Jeg syns man manger en helhetlig tankegang, hvor kollektivtransport (også den som ikke "lønner" seg), kanskje tilskudd til elsykler (Drammen har jo litt samme fasong som Oslo, med oppoverbakker fra sentrum), etablering av sentre vs. butikklynger etc.
[CENTER]Save[/CENTER]
Dette med kollektivtrafikk er en vane også. Vi tar bussen overalt og hele tiden. Vi vet at vi må gå litt for å komme til bussen (men ikke særlig langt) og vi vet at vi må vente. Sånn er det bare, men det er ikke noe vi tenker over.
Og så jobber jeg som konsulent i et selskap hvor alle har betalt parkeringsplass på jobben, og de synes bare det er helt utenkelig å ikke kjøre bil. Bussen/banen/trikken er jo trang, og det koster penger, og de får ikke sitte og ..... det er fælt!
Totalt forskjellig fra hvordan jeg opplever det.
I hjembyen min er det faktisk helt utenkelig for venninnene mine å skulle ta bussen. Jeg husker en gang vi skulle gå ut å spise, og de brukte ekstremt mye tid på å planlegge hvem som kunne hente hvem, hvilke barn som var gamle nok til å kjøre dem osv.. Da vi omsider var på plass, så lurte jeg (oslodama :filer: ) på hvorfor de ikke bare hadde tatt bussen, men da så de ut som spørsmålstegn. Det hadde de rett og slett ikke vurdert. Enda bussen går hvert kvarter der også.
Da vi fikk bil, etter mange år uten, tok det lang tid før jeg kom på at jeg kunne kjøre steder og ikke legge opp en kollektivrute. Jeg husker en gang jeg skulle treffe noen uti Bærum, og hadde en ekstremt laaaang, kronglete kollektivtur ut dit, kom senere enn jeg hadde tenkt, og da de spurte om hvorfor jeg ikke hadde kjørt (det hadde vel tatt 10-15 minutter fra Majorstua der jeg bodde) så hadde det rett og slett ikke slått meg. Det ble jo en dagsreise, hele den ekspedisjonen. :knegg:
Polyanna: Jeg er fremdeles der, og det selv om vi har hatt bilen i over 10 år. Rett som det er står jeg klar til å legge ut på ekspedisjoner og mannen min lurer på om jeg ikke kanskje burde kjøre siden jeg tross alt skal ha med en del bagasje. Og da først slår det meg at det er et alternativ.
For meg er bilen noe som brukes til fotballkamper/-treninger fordi vi skal ha med så mye utstyr. Ellers klarer jeg meg fint med buss. Og så går jeg faktisk ganske mye.
For meg tar det 20 min å gå til tog og 25 min å gå til buss. Hvis jeg må bytte en del underveis på reiseveien min, så skal det da lite til for at jeg kjører isteden. Rett inn til Oslo sentrum er greit nok, da tar jeg alltid kollektivtransport.
Det er godt gjort å holde på de vanene, for bilen ER lett å venne seg til! Men vi bruker den også 90% til aktiviteter. Særlig eldstemann skal ha med seg enorme mengder utstyr. Han har den største trillebagen jeg har funnet, og den er ikke nok. :dåne:
Men nå har vi også tatt et relativt bevisst valg på dette når vi har bosatt oss. Det å ikke være avhengige av bil har vært et viktig punkt for oss. Og vi er veldig spente på hvordan vi kommer til å forholde oss til dette når vi om halvannet år flytter "på landet"*.
*en sannhet med modifikasjoner, men det føles sånn for oss.
Jeg trodde jo ikke vi skulle bli så avhengige av bil da eldste spilte fotball og bandy bak huset og det var det. Det slo meg ikke helt at de skulle få så ulike interesser og at så mye av det skulle bli et stykke unna, og jeg hadde nok heller ikke tatt inn over meg at selv om treningene er i nærheten, så er annenhver kamp, pluss alle cuper, spilt andre steder. :knegg: Og så ble isen borte, så nå er det transport til bandyen også. :gaah:
Ja det er utrolig raskt å venne seg til bilbruk. Det tok meg flere måneder å komme på at jeg ikke trengte å bruke bilen til butikken 600 meter unna etter et år med 2 mil dit.
Jeg har ikke engang førerkort, så jeg er jo avhengig av kollektivtransport når jeg ikke kan gå eller sykle. Men vi bor sentralt i Trondheim, i gangavstand til sentrum og jobb, og sykkelavstand til det meste annet, og kollektivdekningen er stort sett god nok uansett hvor jeg skal. Vi har jo bil da, og mannen kjører, men bilen brukes relativt lite. Det er jo også kanskje største grunnen til at vi har bosatt oss her vi bor, for å slippe å bruke bil i det daglige. Mannen er ikke overvettes begeistret for å kjøre bil han heller, og unngår det hvis han kan.
Jeg merker godt resultatet av "Miljøpakken" og den enorme satsningen som har vært på utbygging av gang- og sykkelveinettet i byen de siste årene. Det er utrolig stor forskjell på framkommeligheten på sykkel nå, sammenlignet med da jeg kom til byen. Det er så godt som ingen av mine kolleger som kjører bil til jobb. Vi har rett og slett ikke parkeringsmulighet. Svært mange er helårssyklister, og mange tar buss.
Jeg har jo bodd i Oslo noen år, og nå endel år her.
I Oslo kjørte ikke jeg bil. Og vi bodde på Lambertseter, med 10 min å gå til banen, sånn ca. Det gikk matebuss også, på dagtid.
Hvis jeg skulle noe sted alene, så tok jeg buss/bane/trikk. For det var enklere for meg enn å kjøre i byen. :knegg:
Xen, som var vokst opp der vi bodde, hun var vant til å kjøre. Så skulle vi noe sammen, så kjørte vi. Jeg tror ikke jeg har tatt kolliktiv trasport med henne noen ganger, på de årene vi var sammen.
Jeg tror jeg kjørte alene med Storebror i bil når han var 2 år, og vi flyttet hit. For før det så dro jeg alltid med kolliktivt når jeg og han skulle noe sted.
Her oppe går det ikke buss. Hvis jeg og ungene skal gå til skolen, tar det oss 1 time. 1 1/2 time til sentrum, med ungene sitt tempo. Jeg går på 30 minutter til sentrum, sånn ca. 20-25 min til skolen.
Men vi er vant til å kjøre. Og hvis man skal noe på ettermiddagstid, så er kjøring eneste alternativ, samme på kveld. Det er liksom ikke noe tilbud, eller noen vane til å bruke kolliktivt. Pensjonistene bruker taxi. Jeg ser knapt annet enn skolebusser her, og helse-transporten.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.