Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Synes du at halal-kjøtt skal merkes?

#1

him sa for siden:

Leste en artikkel i dag (lenker ikke til den fordi den er for abonementer) om at Vebjørn Selsbekk misliker at kylling som er halalslaktes ikke merkes skikkelig.

Hva tenker du om det?

Jeg er enig med ham, jeg opplever matmerking generelt som for dårlig, jeg synes mengden merking, blandingen mellom offentlig og bransjemerking forvirrende og er for mye bedre merking av mat - innkludert halalslakting.


#2

Input sa for siden:

Jeg har ikke noe behov for å vite om noen har bedt for kjøttet mitt eller ikke, nei. Velger norsk kjøtt, og på norske slakterier må jeg jo bare tro de følger norsk lov. Spiser uansett ikke kylling.


#3

Anne C sa for siden:

Jeg bryr meg heller ikke om kjøttet jeg spiser har blitt bedt for eller ikke. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke bryr meg om kjøttet er merket eller ikke.


#4

him sa for siden:

Det er helt lovlig, ja :)

#5

Carrera sa for siden:

Kjenner jeg ikke bryr meg så hardt. Viktigste er at dyret er slaktet på en human måte.

Velger som Input norsk kjøtt, så da stoler jeg på at alt er på det rene.


#6

Input sa for siden:

I land der halalslakt betyr det samme som inhuman slakt, ser jeg behovet for merking. Men gitt at slakteriet følger norsk lov, er jo ikke det tilfellet her (eller vi kan jo selvfølgelig diskutere om norsk lov er human nok eller om den alltid blir fulgt, men det blir et sidespor her), så hva bunner behovet for merking i da?


#7

him sa for siden:

(Litt usikker på om du spør meg, eller om du spør hva artikkelen mente). Artikkelen mente at dette kunne være interessant for forbrukerne (jeg tror også det, mange som er interessert i religion).

Hvis det er mer spesielt du lurer på, så er bare halalmerking en av de tingene jeg mener skal merkes. Jeg synes det er vanskelig å orientere meg i merking og hadde på generelt grunnlag ønsket meg mye mer merking. Jeg synes slaktemetoder er interessant på samme måte, som jeg kunne tenke meg å vite feks rase på dyret som er slaktet (det siste skyldes at jeg kunne tenke meg å støtte et større mangfold i dyrerasene). Jeg er også interessert i feks å merke ull med om den er produsert av norske eller australske sauer (hvis du er interessert i det, anbefaler jeg ullialt - jeg mener det viktig at vi som er forbrukere får velge feks norsk ull hvis det er ønskelig, og første bud må være merkingen. )


#8

Floksa sa for siden:

Jeg tenker at det er mye annen merking som bør på plass før det er viktig å merke noen få kyllingpølser som har en liten andel halalslaktet kjøtt.
De aller, aller fleste (men det finnes unntak) som er opptatt av dette befinner seg ytterst til høyre sammen med det mørkebrune grumset.

Andelen umerket halalkjøtt et forsvinnende liten. Jeg sjekket det opp for noen år siden og vi snakker om promille. At all kylling halalslaktes er en myte.


#9

Floksa sa for siden:

Halaslakt i Norge er ingen egen slaktemetode. Det er en bønn, et slakteri uten gris og en slaktelinje som med litt godvilje vender mot Mekka.


#10

Strå sa for siden:

Jeg synes kjøtt godt kan merkes med rase, opphavsland, slaktedato og slaktemetode. Om noen har bedt for dyret i tillegg er uvesentlig for dyrevelferden og mangfoldet og ikke noe som trengs å merkes.


#11

Input sa for siden:

Jeg spør deg, hva artikkelen mener er ikke så interessant fordi jeg uansett ikke får lest den selv.

Som Floksa sier er ikke halalslakt noen metode, så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det skulle være relevant informasjon.


#12

Madicken sa for siden:

Om noen har bedt for dyret jeg spiser, behøver jeg ikke å vite det. Det er noe helt annet om noen har kastet en forbannelse over det. :nemlig:


#13

Meissa sa for siden:

Jeg steker mye halal-kjøttdeig som er kjøpt på rema i barnehagen og den lukter og smaker litt annerledes enn vanlig kjøttdeig. Steker begge deler i ulike panner så merker det godt. Jeg ville ikke valgt halal-kjøttdeig på butikken selv fordi det er litt uvant med den smaken.

Jeg synes det er fint at de merker halal-kjøtt sånn at muslimene kan finne det og kjøpe det, men ellers er det ikke viktig for meg så lenge kjøttet ikke skiller seg ut på smak eller andre ting.


#14

celebelen sa for siden:

:nemlig:


#15

Strå sa for siden:

Hvis halalkjøttet smaker anderledes enn annet kjøtt kan ikke dyret være slaktet i Norge, i Norge er slaktemetoden lik, her består forskjellen kun i bønnen. I f.eks. Sverige er det tillatt å slakte på den måten jødene og muslimene krever, og da kan kjøttet smake anderledes er jeg blitt fortalt.


#16

Nabbe sa for siden:

Ja, jeg ønsker det, fordi vi da vil få en riktig verifisering og vi vet bedre hva vi kan spise og ikke spise. Som det er nå, er det visnok sånn at det kan være brukt halal kyllinger i Priors produkter, men det gjør jo ikke at jeg kan spise det selv om, fordi det er jo bare "tja, hvis om atte kanskje muligens" halal, men med en merking, vil det også komme sertifiseringer.

Ytterøy er feks halal-merket, men ikke sertifisert av Islamsk Råd pga en gammel konflikt basert på Ytterøy sine gamle rutiner, og at Ytterøy ikke vil bøye seg for kravet fra Islamsk råd om å betale 1 krone pr kg merket kjøtt som selges. Litt komplekst, men om man fikk en nasjonal merking, ville kanskje mafia-tilstander i Islamsk Råd også forsvinne... Man kan jo håpe.


#17

Acsa sa for siden:

For meg er det fullstendig irrelevant om noen har bedt en muslimsk bønn over kjøttet mitt, sunget "å du som metter liten fugl", joiket eller spilt Guns n'roses mens det ble filetert.

Poenget med å merke halalkjøtt må jo være for de som aktivt ønsker halalkjøtt, ikke fordi andre trenger å unngå det. :gal: Dersom man ikke tror på en muslimsk gud bør det jo ikke spille noen rolle.

Men Islamsk råd sin inntjening på sertifisering, men mener jeg burde vært forbudt. Ja, det ligner virkelig på mafiatilstander.


#18

Nabbe sa for siden:

Det spiller faktisk en rolle for sikher har jeg hørt, dersom de spiser halal kjøtt er de rituelt urene i 40 dager, selv om de ikke visste om det eller ble lurt, og blir straffet for det i etterlivet selv om det var uten vilje.


#19

Nabbe sa for siden:

Det medfører også ekstra gebyrer osv for slaktere eller butikker som tar inn både usertifisert og sertifiserte produkter om hverandre. Om de feks selger kjøtt som er sertifisert av IRN og butikken skal sertifiseres av IRN, så får de ikke lov, eller får gebyr i tillegg, for å selge produkter som feks fra Ytterøy, som mange muslimer aksepterer som halal selv om det ikke er sertifisert fra IRN.


#20

nokon sa for siden:

Korfor engasjerer Vebjørn Selsbekk seg i dette? :confused:


#21

Input sa for siden:

Er han ikke konservativ kristen da?


#22

Acsa sa for siden:

Å, kan jeg spørre deg om noe mens jeg husker det? Jeg var på utlandstur med en muslimsk elev for et par uker siden, og han var ikke så nøye med å sjekke at han skjønte ordene i menyen, så ved et uhell spiste han litt svin (storfeburger med litt sprøstekt skinke oppå. Han så etter "bacon" og ignorerte "deep fried prosciutto"... :blånn: ). Han er ikke så veldig nøye på halal (som du kanskje skjønte av at han spiste en vanlig burger...) men svin spiser han ikke. Bortsett fra avskyfølelsen ved å ha spist svin, hvilke potensielle konsekvenser har det i et religiøst perspektiv, dersom det er et uhell?


#23

Nabbe sa for siden:

Ingenting, om det er ett uhell.


#24

Inagh sa for siden:

Aha - da skjønner jeg mer av svaret jeg fikk fra en forelder en gang i tiden, da jeg skulle ha fødselsdagsfest for Guttungen og spurte foreldrene til de inviterte barna om det var spesielle hensyn i matveien: "neida, han kan spise alt - ikke halal, mener jeg."

Jeg trodde da at mor ville understreke at gutten, som er sikh, ikke var muslim, i tilfelle jeg gikk rundt og trodde dette.

Og sånn ellers, for å svare på hovedinnlegget - for min del spiller det ingen rolle om noen har bedt over maten jeg spiser, sunget for det eller joiket (som Acsa sa) - da jeg ikke er religiøs på noe vis.

For religiøse muslimers del, som mener halalslaktet kjøtt er viktig, så bør det være en god merking på plass, syns jeg.


#25

Tallulah sa for siden:

Fordi han vil snipe og spre rykter om at (norsk) halalslakt er noe fælt som gode, kristne nordmenn bør unngå, tenker jeg.

Når det er sagt, så burde det jo være et poeng å merke detalj at de som vil ha det lettere kan finne det.


#26

Guava sa for siden:

Det synes jeg er temmelig fordomsfullt sagt. Man kan si mye rart om Selbekk og Dagen, men det er ikke veldig lenge siden de hadde et ganske stort oppslag om at det uproblematiske for kristne ved å spise halalslaktet kjøtt.

Jeg tenker at det hadde vært bra å få standardmerking og synes den skal være offentlig. Nå er det alt for mange ulike merkeordninger for kjøtt.


#27

him sa for siden:

Jeg for min del kan ikke skjønne annet enn at dette må være veldig relevant informasjon for mange religiøse? (med mange mente jeg mange typer: kristene, muslimer, sikher etc) Mest sannsynlig fordi han er kristen. Ser det ble litt dumt å referere til en artikkel som er betalbar, men artikkelen fokuserer ikke på det, men at han er religiøs og kristen er jo velkjent (pga muhammed karikaturene)

Jeg antar jo helt klart at det er pga hensynet til grupperinger som enten a) ønsker å spise halal eller b) absolutt ikke ønsker å spise halal (fordi de tilhører en annen religion) han fremmer dette.


#28

Guava sa for siden:

Jeg synes det er uheldig å tillegge folk motiver ut fra livssyn med mindre de selv bruker det i argumentasjonen eller tydelig har gjort det tidligere i samme sak.

Skriver Lars Gule om halalmerking er det ikke grunnlag for at hans ateisme er begrunnelse med mindre han selv skriver at det er en sammenheng.
Mitt livssyn har heller ikke noe med meninger om kjøttmerking å gjøre.


#29

him sa for siden:

Nå vet jeg ikke om den var rettet mot meg, men jeg tenker at begrunnelsen for halalmerking av norsk kjøtt må være begrunnet i religiøse hensyn (og for utenlandsk kjøtt, kan det være dyrevelferd).

Jeg ser absolutt ikke noe feil i det - tvert imot, jeg tenker at det er bra at mat gjøres til noe mer enn "for". Jeg tenker at slakting er på linje med eksempelvis økologisk merking (er blitt mye bedre!). Det er hipp-som-happ om man drikker økologisk eller ikke-økologisk melk om man mener at det kun er ernæring og mathygene som er viktig.


#30

Guava sa for siden:

Sier Selbekk at synspunktet er begrunnet i hans kristne livssyn?

Man kan jo fint mene noe om matmerking, både halal og annet uten at det begrunnes religiøst.
Mitt synspunkt om merking hadde jeg jo hatt uansett livssyn tror jeg.


#31

him sa for siden:

Nei Hmm ... Jeg mener ikke at det er en religiøs grunn til å merke halalkjøtt, jeg mener at det å merke halalkjøtt er noe man gjør fordi det eksisterer forbrukergrupper som er interessert i det (og disse gruppene er mest sannsynlig religiøste - eller nynazister).

#32

nokon sa for siden:

Eg tenker og at det er forståeleg at muslimar etterlyser merking. Det er ikkje forståelig at ytre høgre og konservative nordmenn er så opptatt av det, med mindre det er for å unngå det. Men er det å spise halalkjøtt feil for ein ikkje-muslim?

Eg blei for øvrig nesten nekta å kjøpe halalkjøtt til Mat og helse-undervisning på den lokale sjappa, fordi dei hadde så lite igjen. Då eg forklarte at det var til muslimske elevar var det ein heilt annan tone, og etter det har eg fått super service på den butikken.


#33

Guava sa for siden:

Nabbe skriver noe om sikher her. Jøder har også varierende grad av observant mtp kosher, men bortsett fra det har jeg aldri hørt at noen pr def har problemer med halalkjøtt fordi det er halal med mindre det er snakk om halal på tvers av dyrevelferd eller at man ikke spiser kjøtt overhodet.


#34

nokon sa for siden:

Det er nettopp det eg og har tenkt. Derfor spørsmålet mitt om korfor Vebjørn Selsbekk engasjerer seg i dette.


#35

Floksa sa for siden:

Poenget her er at det dreier seg om så forsvinnende små mengder.
vil man være 100% sikker må man styre unna kyllingpølser.
Og det vil kreve mye insats å få dette merket på en måte som er 100% sikker.
Hadde det dreid seg om allergier...

Mulig man må skrive, kan inneholde spor av halalkjøtt.
Debatten er konstruert, volumet er lite og problemstillingen er egentlig absurd.

Siden linjen, dyra og slaktemetoden er den samme så er det enten tilsatt krydder, importert råvare eller annet dyreslag. Kan det feks være småfe?


#36

Nabbe sa for siden:

Jøder kan ikke spise det vi i ag kaller halal her i Norge, på grunn av bedøvelsen. I henhold til ekte kosher-regler, kan man ikke bedøve dyret først, så de importerer kjøtt.


#37

Floksa sa for siden:

Noe som burde vært forbudt. Slakt uten bedøvelse er bestialsk og stammer fra en tid med helt annen kunnskap. Man kan leve svært godt uten kjøtt og det burde være alternativet om man kun kan spise kjøtt fra dyr som pines ihjel.
Jeg må innrømme at den biten plager meg og vi er svært nøye når vi er i utlandet. Jeg velger vegetar om jeg er usikker.


#38

m|nken sa for siden:

Såklart halal-kjøtt bør merkes.

Jeg spiser ikke halal-kjøtt av dyreetiske prinsipper. Tradisjonell halalslakting foregår uten beøvelse. Det tar jeg sterkt avstand fra.

Jeg tenker at man sender uklare signaler hvis man er imot slakting uten bedøvelse, men samtidlig ikke har noe imot å spise halal-kjøtt. For eksempel, metoden man slakter storfe på, egner seg ikke uten bedøvelse.


#39

Nabbe sa for siden:

Nå er det jo brukt bedøvelse i Norge da, men de dør ikke av den. Dør de, fjernes de.


#40

Guava sa for siden:

Og akkurat det kan folk ha problemer med, at brukbart kjøtt kastes av slike årsaker.

Er det slutt på at man forsøker å få lov til tradisjonell halalslakt i Norge? Den gangen jeg holdt meg oppdatert på sånt var det en del som jobbet for å få lov til å slakte på tradisjonelt vis og også en del skepsis til bruk av de mengdene bedøvelse som skal til.


#41

Strå sa for siden:

Du har tydeligvis ikke lest tråden eller peiling på hvordan dyr slaktes i Norge. Her til lands brukes bedøvelse også for det som blir til halalkjøtt. Noe annet er ikke lov. Andre land har andre regler, siden jeg ikke er oppdatert på hva ulike land tillater kjøper jeg storfe og sau kun fra Norge.


#42

Guava sa for siden:

Noe av utfordringen slik jeg ser det med ulike merkesystemer er at man må være temmelig bevisst for å orientere seg. Det er lett å bli lurt til å tro at utenlandsk kjøtt er norsk.
Halalkjøtt som er importert og som det selges mye av her til lands har ikke krav til bedøvelse.

Jeg må spørre folk i bransjen hva de gjør når det på produksjonslinjen dør dyr ved bedøvelse. Blir partiet destruert for å kunne ha det godkjent halal eller tillater IRN at det brukes. Ut fra det jeg har lest tidligere har kravene fra IRN vært temmelig strenge til slakt hvor bedøvelse er involvert.


#43

Nabbe sa for siden:

IRN tillater ikke at døde dyr havner i produksjon av halalkjøtt. Vi kan ikke spise de da, med mindre det ikke er dyr som er jaktet på, og skutt, feks skutt og ikke døde med en gang, men måtte ha ett skudd til, da er det lov å spise.

Trodde de da gikk til andre produksjonslinjer, og ikke ble kastet.


#44

m|nken sa for siden:

Slapp av, jeg har lest hele tråden. Jeg vet hvordan dyr slaktes i Norge.

Du forsto ikke poenget mitt. I en optimal verden ville feks islamsk råd gjerne kunne unngått at dyr ble bedøvd før slakting, i Norge. Tradisjonen ER slakting uten bedøvelse. Det er dyreplageri. Jeg er sterkt imot hvordan halalslakting foregår, på verdensbasis. Dermed vil jeg som forbruker også kunne sigmalisere dette, ved å ikke kjøpe halalslaktet kjøtt. Det samme gjelder jo også kosher.


#45

Strå sa for siden:

Halalslakt uten bedøvelse er definitivt dyreplageri. Jeg kjøper nesten ikke kjøtt for å unngå både dårlig oppdrett, for dyrene altså, og tvilsom slakt. Vi kjøper fra den lokale bonden, som driver veldig bra, dyrevelferdsmessig sett eller spiser det Helten fanger på jakt.


#46

Sir Limpalot sa for siden:

Selv unngår jeg økologisk, så godt jeg kan.

Det er skremmende mange som har problemer med halal, rett og slett fordi alt som har med muslimer, eller tilrettelegging for muslimer, å gjøre skal motarbeides på prinsipp.

Hva er problemet hvis det er norsk kjøtt?
Jeg skjønner ikke hvorfor du mener jeg sender uklare signaler, det er da ganske tydelig: Jeg er sterkt imot dyreplageri men bryr meg ikke en døyt om noen har bedt en bønn under slakt, jeg tror ikke på noen gud og en bønn kan altså pr. definisjon ikke påvirke kjøttet på noen som helst måte.
Jeg spiser altså gjerne halal men bare hvis det er slaktet i Norge.
Hva er uklart?


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.