Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvorfor skal leseleksa leses tre ganger?

#1

Katta sa for siden:

Kan noen svare meg på det? Poden gjennomfører, men ingen av oss skjønner helt poenget.


#2

Bergensis sa for siden:

Reknar med det er for å øve opp lesehastighet og leseforståelse.

Mine har aldri gjort det. Men dei har alltid hatt god lesehastighet for alderen sin. Om dei har lest flytande ein gong og forstått innholdet, så har me stoppa der.


#3

Tjorven sa for siden:

Automatisering var beskjeden vi fikk.

Og etter kort tid fikk begge unger beskjed om å lese leksa én gang slik at de kjente innholdet, og så lese 15 minutter i valgfri bok.


#4

oslo78 sa for siden:

Repetert lesing er en god måte å øke lesehastighet og å gå over fra fonologisk lesing til ortografisk lesing på (altså ikke stave, men å gjenkjenne ordet umiddelbart). Med flinke lesere er det ikke like viktig, men de fleste barn har en viss nytte av det.

Mine to eldste leser bare selvstendig nå, men førsteklassingen leser repetert og automatiserer stadig flere ord.


#5

Timar sa for siden:

Ah, takk for forklaring! Betyr det at når andreklassingen her leser tilnærmet flytende, så er det ikke like viktig å lese tre ganger? Vi har noen debatter om akkurat det temaet..


#6

oslo78 sa for siden:

Jeg har droppet det med mine etter hvert. Men da har de lest tykke bøker flytende først, f.eks. Narnia eller Mio min Mio.


#7

Isolde sa for siden:

Min kunne alt utelatt etter første gjennomlesning fra høsten i første klasse. Vi ga fort opp å lese flere ganger.


#8

Minerva sa for siden:

Jeg har elever som leser flytende, og dem har jeg laget individuelle avtaler med, særlig når 2.og 3.gangs gjennomlesning gjør lesinga umotiverende. Da det bedre å lese i egen bok i 10-15 minutter.

Ellers er repetert lesing med på å bedre leseflyt og også leseforståelse.


#9

Tjorven sa for siden:

Eller for noen barn en mulighet til å utvise sine eksepsjonelle evner til å memorere. Snuppa "leste" bøkene for oss helt korrekt og i vanvittig tempo i hele 1. klasse. I 2. klasse ble ikke bøkene for de flinkere elevene lest opp på skolen først, og det var da vi innså at hun egentlig leste ganske dårlig. Hun fikk påvist dysleksi i 4. klasse.


#10

Malama sa for siden:

her var det FEM ganger i 1 og 2 klasse (høyt), i tredje er det en høyt 2 eller 3 stille. Han gjør det i det minste uten protest nå, de første årene var det et pes og vi har vel egentlig kommet ned på 3 ganger lese som en egen avtale med læren i bytte mot at han leste i en annen bok etterpå en gang i andre klasse. Det hjalp unektelig på motivasjonen. Han LESTE jo ikke en eneste gang i begynnelsen, de hadde lest leksa på skolen og han kunne den utenat allerede før han begynte på de fem hjemme... Da var det bedre at han leste ukjent tekst.


#11

polarjenta sa for siden:

Jeg har ikke tvunget mine til å lese så og så mange ganger. Det viktigste har vært å få dem til å lese. Nå leser begge veldig bra, så det er jo ikke så viktig.


#12

Malama sa for siden:

Jeg ga opp å få ham til å lese så mye, men regelrytteren i ham slet med det siden læreren hver dag sa at det skulle leses fem ganger. Så det hjelp å få en avtale på det jeg reelt hadde praktisert et halvår eller mer ;)


#13

Katta sa for siden:

Her leses det i et rasende tempo. Jeg tenker det hadde vært mer fornuftig at han fikk lest tre ganger så mange sider en gang. Han leser gjennom tre ganger på fem minutter, det er ingen forskjell på første og siste gang.


#14

Albertine sa for siden:

Hvis han leser så bra synes jeg du kan ta kontakt med læreren og be om å få endret det litt. Men jeg anbefaler alltid elever å lese en bok to ganger, man får med seg utrolig mye mer når man leser den andre gangen og da plukker man også opp språk, tegnsetting, flyt, skildringer osv. som man ikke legger merke til første gang.


#15

Apple sa for siden:

Min sønn fant ut at det gikk raskere å lese på denne måten:"En-en-en gang- gang- gang- skulle- skulle- skulle osv :humre:


#16

Malama sa for siden:

Har vært prøvd det også ja. :humre:


#17

Katta sa for siden:

Han har allerede forsert opplegg. Men det er jo ganske banalt på det nivået tross alt. Jeg skal ta det opp med lærer neste gang det er et kontaktpunkt.


#18

Siritk sa for siden:

Her leses det fire ganger og skrives 6-setnings sammendrag. 3. klasse. Stort leser han halve+halve+stille for seg selv+det meste. Noen uker to ganger. Fokus på innlevelse og betoning. Leser veldig bra, så vi stresser ikke.


#19

veobra sa for siden:

Tre ganger var regelen for eldste. Det har ikke vært praktisert og presisert like tydelig for de yngate. Vi har samme bok en uke så den blir alltid lest flere ganger. Hvis de leser dårlig etter første gjennomgang leser vi en gang til. Etter hvert gikk egentlig skolen over til å si lesing i 15 minutter hver dag. Inkludert ukas bok. Det kunne være egen lesing eller foreldre som leste høyt i disse 15 minuttene. De har stasjoner så det er tilpasset hver enkelt gruppes nivå.


#20

Timar sa for siden:

Takk!

Hun er mye mer motivert for lesing i selvvalgt bok, heldigvis, og forståelig nok. Det er så fint å se gleden hun finner i bøker :hjerter:


#21

apan sa for siden:

Jeg synes begge mine har hatt glede av å automatisere lesingen, men det er jo veldig kjedelig da. Lillesøster går i 1. klasse, og de skal ikke lese 3 ganger, de skal lese i 15 minutter. I starten av året rakk vi da en bok flere ganger (de har småbøker), men nå har hun så lange bøker at hun ikke rekker gjennom 1 gang en gang på 15 minutter. Det er jo unektelig litt mer spennende å lese på den måten.


#22

Timar sa for siden:

Når man leser flytende, har man da automatisert lesingen? Eller avhenger det av hvor raskt man leser?


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.