Jeg skal til Trondheim i helga og må nok ta bussen et par-tre ganger.
Fungerer det bra å kjøpe bussbillett på appen til AtB?
Kikka litt på tilbakemeldingene da jeg lurte på å laste ned appen, men synes det var en del klaging og misfornøyde brukere der.
Hvis jeg ikke bruker appen, er det da betaling direkte på bussen som gjelder? Regner med at det ikke er billettautomater rundt om på alle holdeplassene i utkantene?
Ja, det funker bra. Har aldri hatt problemer med den. Men jeg har selvsagt aldri gått inn og skrevet noen tilbakemelding på det, det gjør vel bare folk som av en eller annen grunn har opplevd problemer.
Hvis ikke du bruker appen kan du kjøpe billetter med sms. Det står på nettsidene og på holdeplassene hvordan du gjør det. Men der vet jeg folk som har opplevd problemer. Man sender inn kodeord på sms, og skal få en sms med billett tilbake, som man viser til sjåføren. Men det har hendt en gang eller to, når ungene har gjort dette, at det ikke har kommet noen sms før mange timer senere. Så appen er det sikreste.
Billettautomater finnes jevnt over ikke, men jeg vet at det skal gå an å kjøpe billetter på byens parkometer. Uten at jeg har prøvd det selv.
Ja, men sørg for at du er logget inn på AtB appen.
Jeg er vant med Ruter, og bommet stygt da vi skulle hive oss på en buss i Trondheim. Jeg fikk ikke logget inn og kjøpt billettene fort nok. Det endte med at mamma hoppet på bussen og jeg og barna sto igjen.
Jeg synes AtB som reiseplanlegger er dårlig i forhold til Ruter. Men det fungerer.
Jeg syns det fungerer helt knirkefritt, og syns den er behagelig å bruke for oss som ikke bor der. Bruker den 3-4 ganger i året, og har helt fint fått til å hente ut kvitteringer også.
Billettapp fungerer bra, men kjøp billetter i tide, for den kan være litt treg. Du risikerer å bli kastet av bussen hvis du ikke har kjøpt når bussen kommer.
For reiseplanlegging anbefaler jeg tidr. Atb sitt er dårlig der.
Jeg har derimot opplevd å komme løpende i det bussen skal til å gå, blitt stående innafor bussdøra og lete febrilsk etter mobilen i veska mens bussen har kjørt, stoppet på flere holdeplasser og kjørt videre, omsider funnet den, startet appen, og akkurat rukket å kjøpe billett rett før jeg skulle av, uten at sjåføren har sagt noe. En gang gikk mobilen tom for strøm akkurat da jeg skulle vise billetten til sjåføren, da fikk jeg være med likevel. Jeg har stått inne i bussen og kjøpt billett på appen utallige ganger, for jeg har en tendens til å komme løpende og hoppe på bussen i siste liten. Aldri skjedd at jeg har blitt kastet av. Kan selvsagt ikke benekte at det har skjedd andre, men tror ikke det er særlig vanlig.
Ruteplanleggeren fungerer dårlig synes jeg, og jeg stoler aldri på den!
Og jeg har opplevd at jeg ikke har fått lov å fylle på mobilkontoen min som gir rabattert billettpris, jeg fikk kun tilgang til å kjøpe enkeltbillett. Spurte bussjåføren om dette, og han sa jeg pent bare fikk betale for enkeltbillett denne gangen. -Det var ikke så uvanlig i følge han at dette ikke fungerte. :rolleyes:
Jeg har derimot ikke opplevd vrange sjåfører dersom jeg ikke har hatt billetten klar, og datteren på 12 fikk være med bussen fra byen og hjem en gang mobilen hennes hadde gått tom for strøm. :nikker:
Ikke jeg heller på de grønne bybussene. Det hadde virkelig ikke funket om alle skulle fram og vist billett der.
På de blå/turkise regionbussene må man gå inn foran og vise, men det er jo litt annerledes. Det hender folk hopper inn bak på dem og da blir de kalt fram.
Ja, jeg har hørt bussjåfører si sånt som "Kan du som akkurat kom på, du i den grønne jakka, komme fram og vise billet?". Så jeg går bestandig på foran og viser billetten.
Det var ganske ubehagelig. Det var appen som kræsja idet jeg gikk på og da tok det for lang tid for sjåføren. Jeg rapporterte inn, men det var sånn det skulle håndteres i følge atb. Så da vet jeg det. Det har også vært en gjenganger i avisene med unger som blir kastet av, men det er vel mer fordi de har glemt skolekort hjemme.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.