Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bruker du OneNote, og til hva? tips?

Bruker du OneNote?

  • Ja, både til jobb og privat
    13 stemmer
  • Ja, men bare til jobb
    12 stemmer
  • Ja, men bare privat
    0 stemmer
  • Jeg brukte det før
    1 stemmer
  • Jeg har prøvd og likte det ikke
    2 stemmer
  • OneNote?
    10 stemmer
  • Brokkoli brokkola, brokkoli gjør meg glad
    2 stemmer
#1

Koma sa for siden:

poll kommer ...

Jeg er litt newbie, men veldig hekta. Så kom gjerne med beste tips, og hva du synes er den mest geniale funksjonaliteten :)


#2

Adrienne sa for siden:

Ja, jeg bruker det, mest til jobb men også noe privat. Favoritten min er å dele arbeidsbøker med andre prosjektdeltakere, for å utveksle møtereferater, notater og to do-lister.


#3

Engasjert sa for siden:

Jeg bruker det på jobb til alle faste møter, både til agenda og til referat. Alle planlagte møter i nettverk/gruppe ligger med egne faner, og det er lett for alle å legge ting til agendaen. Da slipper i alle fall de mailene.

Privat bruker jeg det i lokalpolitikken, for å gjøre det lettere å forberede seg til møtene og finne igjen notatene seinere.


#4

Magica sa for siden:

Dette gjør vi og! Helt genialt.


#5

Koma sa for siden:

Har du da en arbeidsbok per prosjekt slik at man deler hele greia, eller kan man dele faner i en arbeidsbok?


#6

Pebbles sa for siden:

Bruker det på jobb hele tiden og er veldig begeistret. Jeg deler bøker både med klassene mine og med kolleger. Ledelsen ved skolen deler også alle dokumenter via OneNote. Genialt, enkelt, praktisk og ryddig.


#7

Input sa for siden:

Jeg bruker det både privat og til studier. Hos den ene arbeidsgiveren min blir all relevant informasjon (som her dreier seg om arbeidsinstrukser, undervisningsopplegg, kontaktinformasjon til andre ansatte osv) delt via OneNote.


#8

Ru sa for siden:

Kan dele bare enkeltsider, det gjør jeg hele tiden. F.eks. referater fra møter. Jeg elsker at jeg kan starte OneNote fra Outlook, og så henter den inn alt av møtetidspunkt, sted og deltakere.

Har brukt den mye i forbindelse med studier også.


#9

Stompa sa for siden:

Jeg prøver, men klarer ikke helt å få tak på hvordan det fungerer. Roter meg bort, finner ikke tilbake dit jeg begynte, får ikke til å lagre osv. Det er veldig frustrerende, for jeg er vant til å ta alle sånne ting fort. :gaah:


#10

Nooria sa for siden:

Jeg bruker det til studier og jobb. På jobb bruker jeg det til notater og i forbindelse med prosessledelse. Genialt når man skal samskrive i forbindelse med reflekterende gruppeprosesser.


#11

Bille sa for siden:

Hvordan funker det i forhold til Evernote?


#12

Elise sa for siden:

Har brukt det i jobb i flere år, og elsker det. :jupp: Jobber som lærer, og bruker det også mot elever. Tror vi har hatt en onenote-tråd her tidligere. Kan skrive mer fra pc.

Stompa, du trenger ikke å lagre.


#13

Fintdethei! sa for siden:

Bruker det på enkel måte med egne notater på jobb. Trenger å lære mer om det, etter hva jeg leser her...


#14

Elise sa for siden:

Det beste med OneNote er:

  • Ingen lagring, det lagres automatisk
  • Ingen åpning og lukking av filer, oversiktlig og systematisk
  • Enkel deling med folk man samarbeider med

Da vi begynte å bruke det på jobb, var det først samarbeid oss ansatte imellom. Alle møteinnkallinger og referater legges der. Felles fremdriftsplaner, arbeidslister, osv. Rutiner, personalhåndbok, årshjul, osv.

Man risikerer aldri å åpne feil versjon av en fil, fordi det kan ligge en ny versjon på en annen server, et annet rom i fronter, rektors pc, e.l. Det man oppdaterer er på OneNote, så man ser alltid siste og gjeldende versjon. Under møter kan man følge med på referatet underveis på egen pc, og det er veldig, veldig lett å gå tilbake for å lete etter noe man vet man snakket om for 1, 2, 3 uker siden, uten å måtte lete, åpne, lukke, lete, åpne, lukke. Man bare klikker seg videre.

En kan også enkelt lage maler, slik at man på et område alltid har en "standard-side" når man lager ny side. Det bruker vi til referater og planer.

De siste årene har vi også tatt i bruk klassenotatblokkene, og da lager jeg en blokk som jeg deler med klassen min. Der er det 3 hovedområder, lærers område, samarbeidsområde, og elevens eget område (som lærer også kan se). Jeg legger ut info på lærers område, det kan være oppgaver, rapportmaler, fremdriftsplan, læringsmål, osv. Hvis elevene skal samarbeide om noe, kan de bruke samarbeidsområdet. Det hender det blir litt tøys der. Og eleven selv skriver sine notater, lekser, oppgaver, på sitt eget område. Det vil si at jeg alltid har tilgang til elevens "skrivebok", og kan følge med på hva som er gjort i timer, lekser, på en helt ny måte. Det går også an å installere et tillegg i OneNote som gjør at jeg kan distribuere en side ut til alle elevene, og så kan jeg få opp en liste hvor jeg superenkelt kan gå fra den ene eleven til den neste for å se hva de har gjort. Supert i innleveringsoppgaver, rapporter og lekser. :jupp:

Lærerne hos oss legger nå det man gjør i ulike temaer inn på OneNote der det hører hjemme, slik at det kan finnes frem igjen senere. Delingskultur, altså. Så når jeg starter på et nytt tema, sjekker jeg først hva som ligger inne. Det kan være oppgaver, quizer, prøver, læringsmål, fine nettsider, youtube-snutter, hva som helst. Så supplerer jeg med det jeg tenker at er fornuftig, men jeg har sluppet unna ganske mye jobb fordi det allerede ligger klart. Det har selvsagt vært mye deling tidligere og, men mer kronglete tilgjengelig.


#15

Nooria sa for siden:

Elise: Er klassenotatbok et tillegg man installerer?


#16

cora sa for siden:

Bruker klassenotatblokk på jobb (vgs) i flere klasser, og er superfornøyd. Privat bruker jeg det til huskelister/gjøremål.
Logger på Office 365 via skolens portal og laster ned tillegget derfra.


#17

Anne C sa for siden:

Kan signere dette.


#18

Anne C sa for siden:

Ja det mener jeg det er.


#19

Matilda sa for siden:

Ja, det er det. Jeg har akkurat begynt å ta det i bruk sjøl, og er fornøyd med en del av de mulighetene Elise nevner, men jeg er ikke udelt positiv. Jeg synes det blir så rotete layout, tabellverktøyet er for enkelt (Slå sammen celler? Fyll med farge? Nope, det får man ikke. :niks: ), og det fungerer dårlig å skrive lange tekster. Realfagslærere hos oss er ganske fornøyde, mens språklærerne ikke er like fornøyd. I tillegg synes vi mappestrukturen er for uoversiktlig - jeg savner for eksempel muligheten til undermappe til mappene i innholdsbiblioteket. Vi foretrekker samskriving i Word, med lagring i OneDrive.

En fordel er jo at jeg kan ha OneNote-app på telefonen, så jeg kan sitte og poste lenker og oppdatere fagstoffsider fra telefonen, når jeg plutselig får en idé.


#20

Elise sa for siden:

Ja, skriveverktøyet er for enkelt.

Klassenotatblokk kan du opprette fra office 365 på nettet, der kan du også installere et tillegg til OneNoten din, som gjør at du kan distribuere sider og "gjennomgå studenters arbeid".

Til store tekster ville jeg laget en side på OneNote med en word-fil, slik at elevenes arbeid ble lagret på OneNote, selv om det skrives i Word. Lettere å finne frem og åpne hver enkelt enn om det er på f.eks Fronter.

Matilda, du kan lage "inndelingsgrupper", vil det fylle behovet ditt for undermapper, tro?


#21

Matilda sa for siden:

Skal sjekke det opp nærmere!

Forresten, en fiffig funksjon til: Office Lens-app på telefon. Knips bilde av bok eller skjerm, så retter appen opp bildet, beskjærer det og sender det rett til OneNote. Den har vært hendig.

En annen ting jeg savner til skolebruk, er mulighet til å sortere fagstoff etter når det blei brukt eller skal brukes. Jeg har ei oppslagstavle og i tillegg en periodeplan der jeg lenker til sidene vi skal bruke hvilken time, men det fungerer ikke helt optimalt.


#22

-ea- sa for siden:

Dere som ikke er lærere, hva bruker dere OneNote til, og hvordan?


#23

Input sa for siden:

Jeg brukte OneNote til å lage middagsplan, fotografere og lime inn viktige dokumenter (i tillegg til å oppbevare dem i safe), dele ukeplanene og annen info som poden får på skolen med faren hans, dagbok-ish (i forbindelse med utredning for sykdom), samle noter. Og sikkert mer.


#24

Adrienne sa for siden:

Jeg har en arbeidsbok pr. kunde, som regel. Har jeg flere prosjekt for en kunde legger jeg seg som egne inndelinger og i hver inndeling har jeg sider og undersider, sortert etter tema.

Møteinnkallinger sendes fra outlook, men når jeg skriver referat kopierer jeg informasjonen fra outlook, sånn at jeg får opp alle deltakere og jeg får opp agenda om jeg har lagt inn det i møteinnkallingen. Når sitter i et møte og noterer aksjonspunkter bruker jeg funksjonen for å markere ting enten som gjøremål, viktige, spørsmål, uthevinger etc. Gjøremål synkroniseres til outlook igjen sånn at jeg kan datere enkelte oppgaver og får det opp som to dos i outlook.


#25

Schnuppa sa for siden:

Ja, både til jobb og privat

Etter at en kollega frelste meg har jeg frelst mange andre til å bruke det. Jeg bruker det til alt mulig privat og også mye i jobben til møteinnkallelser, notater etc. Mye på samme måte som Adrienne. Supert når man jobber mot forskjellige kunder og prosjekter.
Jeg er overrasket at ikke det ikke er mer utbredt blant de forskjellige arbeidsgivere.


#26

Darth sa for siden:

Jeg har aldri blitt fortrolig med OneNote, jeg får det liksom ikke helt til - og har vel egentlig ikke tålmodighet til å prøve skikkelig heller.


#27

Adrienne sa for siden:

Jeg har kranglet litt med OnoNote selv, til jeg ble vant til det. Det hjelper faktisk å jobbe flere på samme arbeidsbok, for da lærer man av hverandre og plukker opp nyttige tips og triks.


#28

Engasjert sa for siden:

På jobb har hvert nettverk/fast møte sin notatbok. De som tilhører nettverket/møtet, har tilgang til notatboken. Hver notatbok har arkfaner med planlagt møtedato. På den måten slipper vi alle mailer med agenda og vedlegg, og kan legge ting inn fortløpende på den datoen det gjelder.

Privat bruker jeg det kun i politikken. Hvert utvalg/komite/seminar har sin notatbok, og jeg legger inn dokumenter, notater og forberedelser på en arkfane for hver dato. Det gir meg enkel tilgang til å sjekke hva jeg noterte meg på seminaret i går, eller hva jeg mente om en bestemt sak i forrige måned.


#29

Ruslebiffen sa for siden:

Vi har såpass gode delingssystemer på jobb fra før av at jeg aldri har kjent behovet for å bruke OneNote til deling. Men det kan muligens henge sammen med at jeg ikke kjenner til alle fordelene med OneNote. :knegg:

Jeg brukte en periode onenote til å skrive egne notater fra møter med to do-funksjon, strukturere relevant info etc., men syntes det ble uoversiktlig. Når jeg i tillegg huske det jeg skriver for hånd ca 100 ganger bedre enn den jeg skriver på PC så fant jeg ut at jeg hadde bedre utbytte av den gode, gamle notatblokka. Og så er jeg ikke så begeistret for å skrive på PC under møter - jeg føler det skaper et hinder mellom meg og de andre møtedeltakerne fordi den tar litt for mye oppmerksomhet for meg.

#gammel


#30

Nooria sa for siden:

Hvilke andre delingssystemer har dere Ruslebiffen?


#31

banana sa for siden:

Jeg har ved en anledning hatt et "samarbeidsdokument" i google docs, delt med en annen person. Fungere OneNote litt på samme måte?

Jeg er usikker på om jeg trenger det eller ikke. Jeg har mange dokumenter hos meg som heter "Om [tema].docx" som er mine notater om et tema innen jobben. Det kunne nok vært interessant om andre også hadde tilgang til disse, men det kan de jo forsåvidt ha hvis dokumentet ligger ute på en server. Men ville det være mer nyttig å bruke OneNote til slikt?


#32

Input sa for siden:

Jeg bruker OneNote mye til samarbeid på studiet, og det jeg synes er fint er at jeg kan se hvem som har gjort hvilke endringer i det vi jobber på. Vi pleide å bruke office-dokumenter som vi lastet opp til fronter før, men da får vi bare se at det er en ny fil, ikke hvem som har gjort hva.


#33

Strå sa for siden:

Jeg brukte det før.

Nå har vi akkurat fått tilgang til det på denne jobben, så det kan hende jeg tar det i bruk igjen. Jeg har ikke vært i nærheten av superbruker, så jeg tenker å henge i denne tråden og se om jeg kan få noen tips.


#34

Stompa sa for siden:

Hvordan får man dem i OneNote da? Det er ingen av de tusenvis av dokumentene jeg har på PC-en min som har havnet der av seg selv, i hvert fall.


#35

Elise sa for siden:

Når man skriver i OneNote, så ligger teksten der uten at man trenger å trykke på lagre. Man kan avslutte og starte både program og pc uten å trykke lagre, teksten ligger der man skrev den.


#36

Elise sa for siden:

Nå skulle jeg gjøre noe helt annet, og kom på et lite tips som kanskje ikke er så nyttig for alle, men for meg veldig kjekt.

Når jeg har åpnet ulike blokker i OneNote, havner det på begynnelsen av året litt hulter til bulter. Jeg har hele tiden fremme alle blokkene på venstre side, lista festes med tegnestift øverst. Så kan man sortere ved å ta tak i blokka og dra oppover eller nedover. Ved å høyreklikke på blokka og gå inn på "egenskaper" kan man velge farge på blokka. Jeg har f.eks alt fra ledelsen og som har med møter å gjøre i lilla, alt som har med mine fag å gjøre (samarbeid med andre lærere) i gult, og klassenotatblokkene i grønt. De klassenotatblokkene som jeg bare har fått tilgang til (og er på besøk i liksom) har fått oransje, som et signal om at her skal jeg ikke inn.

Men jeg er veldig glad i fargesortering, da. :jupp:

Inne på egenskaper for blokka kan man også bytte visningsnavn, så når jeg har fått tilgang til blokka "15-18A lekser og beskjeder" kan jeg kalle den "9A lekser" i stedet. Så får jeg mitt eget system på alle navna selv om det er andre som har laget navn som følger et annet system.


#37

Stompa sa for siden:

Ja, men det er jo ikke jeg interessert i, jeg vil skrive i Word. Hvis ikke det går, skjønner jeg at det ikke er noen vits i å bruke mer tid på å sette seg inn i OneNote. :knegg:

Ellers synes jeg som sagt det er helt håpløst å finne fram inne i OneNote. Når jeg går inn nå, kommer jeg inn i Notatblokker-funksjonen (som jeg var nødt til å installere da jeg gikk kurs), og det er ikke snakk om at jeg klarer å navigere meg derfra til en side der jeg får tilgang til andre typer filer. Det finnes ikke en eneste meny- eller oversiktsknapp på sida jeg kommer inn på. :mumle:


#38

Elise sa for siden:

Ok, men da tenker jeg at det kanskje er hensikten og bruksområdet til OneNote som ikke er helt klargjort. Det er jo for å SLIPPE alle word-filene. Slippe åpning og lukking. Slippe lagring. Slippe å ha en versjon her og en versjon der. Slippe filnavn. Så mister man noe av det Word er god på, som formattering av tekst og tabeller. Det er som at man har en hylle mer permer, en perm til hver kategori, og inni permen har man skilleark og ark. Der skriver man. Direkte i arkene. Ryddig og fint.

OneNote er ikke et program hvor du skal ha tilgang til andre typer filer, det er bare hvis du har behov for å lime inn en fil i notatene.


#39

Stompa sa for siden:

Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor det skulle være en fordel å slippe dette, særlig filnavn. Jeg synes det er helt, fullstendig uproblematisk å åpne og lukke dokument, og når jeg lukker får jeg spørsmål om å lagre, som jeg svarer ja på. Det er da helt uproblematisk. Og ulike versjoner har jeg ikke heller.

Jeg er åpenbart ikke i målgruppa, siden dette tydeligvis er et program som skal løse problem som jeg ikke har. :knegg:


#40

Elise sa for siden:

Nei, da tror jeg ikke du skal tenke så mye på det. :knegg:


#41

Darth sa for siden:

Jeg tror også at OneNote løser problemer jeg ikke har. Jeg er strålende fornøyd med filer og mapper og har et oversiktlig system som jeg selv finner meget logisk. Jeg finner ikke noe igjen når det er farger og fancy greier, da går systemet mitt på shutdown. :knegg:


#42

Elise sa for siden:

Men samarbeider dere ikke med andre om ting innimellom, da? Sender en fil frem og tilbake med endringer? Eller er dere ikke på møter hvor det er fint å følge med på referatet underveis?


#43

Darth sa for siden:

Da bruker jeg google docs.


#44

Stompa sa for siden:

Samarbeider en del med andre, men ikke ved å sende filer fram og tilbake. Og hvorfor/hvordan skulle man følge med på møtereferat underveis? Sitter folk med PC på møter? :gruble:


#45

Elise sa for siden:

Nei, det er sikkert gode løsninger for det i slik som Google Docs og sånn. Det er lenge siden jeg begynte med OneNote, så da ble filer lagt ut på Fronter, og man måtte gå inn og hente filen, gjøre endringer, slette den som lå der og legge ut egen versjon hvis det var noe man skulle legge til.

Det er sjelden jeg er på møte uten å ha pc med saksliste/referat foran meg, ja. Her sitter alle med pc åpen under møtene, plutselig må man sjekke årshjulet, eller detaljer til en sak ligger som vedlegg på sakslista og den kan man bli bedt om å ta en titt på underveis, osv osv osv. Eller man blir delegert småoppgaver underveis som det er greit å gjøre med en gang, f.eks "sender du en mail og sjekker den datoen" e.l.


#46

oslo78 sa for siden:

Nøyaktig som meg! Vi lagrer alle dokumenter på skolens fellesområder som fungerer utmerket heldigvis.


#47

-ea- sa for siden:

Testet såvidt OneNote igår, og nei, vil jeg si.

Google docs er fint, for da trenger man ikke forholde seg til Microsoft-produkter. Jeg bruker det mye i to "fritidsaktiviteter"/styrer jeg er med i, da oppretter vi dokumenter og skriver og korrigerer i ett dokument, alle sammen og omså samtidig.

På jobb må jeg bruke PC (ikke mac) og er påtvunget Microsoft-greier, men har ikke funnet ut hva som er bedre med det.


#48

venla sa for siden:

Bruker Google både privat og på jobb, og der er det Keep som virker som tilsvarende som One Note. Genialt til alt av notater og lister.


#49

Anikka sa for siden:

Jeg bruker OneNOte på jobb og er strålende fornøyd. For meg er det genialt å ha alt samlet på ett sted: møtenotater, viktige linker, mailadresser, saksinfo...you name it. Jeg synes det er veldig greit og oversiktelig. Flott at alt er søkbart også, om jeg bare vagt husker et tema vi har diskutert i et møte.

Keep bruker jeg privat på mobilen til huskelister, men det er ikke like ryddig, synes jeg.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.