Vi er 7 stk i familien annenhver uke og nå må vi kjøpe en bil med plass til alle i.
Jeg og eksen min har tidligere hatt en Toyota Prius+ syvseter som vi delte på annenhver uke i halvannet år etter skilsmissen. Nå har vi kjøpt hverandre ut og jeg overtok konebilen. Priusen var god, men litt vel lite plass bak når alle setene var oppe så vi ønsker ikke en ny Prius.
Vi har prøvekjørt en Nissan EV200 og den var grei nok, men veldig plastikk-aktig, og dessuten ønsker vi ikke elbil da batterilevetiden på syvseterne er for dårlig enda. Vi prøvde den på langtur (2,5 timer) og angret oss ihjel halvveis.
Vi har også prøvekjørt en Volkswagen Maxi Caddy og den elsket jeg! Men sambo sikler også på en Mercedes Vito eller en Citröen C4 grand picasso.
Jeg vil ha automatgir, men det er visst en mangelvare med mindre vi går for en helt ny modell, men jeg synes det blir for høyt månedsbeløp på lånet, orker ikke å betale meg ihjel heller. Skal jo leve og.
Tenker oss maks 350.000,- egentlig, men har fått lånebevis på 400. Det MÅ være bra plass bak når ALLE setene er oppe for vi må ha plass til bla. rullestol (sammenlagt) og bagasje osv, da vi kommer til å kjøre endel langturer. Skal bla. til Danmark med hele gjengen i sommer. Samtidig må de bakerste få sitte godt med god benplass, noe de slet litt med i Priusen.
Vi har nettopp kvittet oss med en Picasso, og der er det lite benplass på de to bakerste setene. Dere får heller ikke plass til mye bagasje, men en takboks vil løse det problemet. Hvis dere tenker gjenbruksverdi ville jeg ikke ha valgt Citroen, vi måtte ta med vår ut på et jorde og skyte den for å sørge for at den ikke led lenger. :humre: Men god å kjøre, godt å sitte (for fem) og stoooor frontrute.
Vi har en 2015 Citroen Grand C4 Picasso og er superfornøyd. Før hadde vi 2012 Peugeot 5008, og den var vi også veldig fornøyd med. Men da vi skulle ha ny hadde C4 fått en oppgradering, så da ble det det. Nå har 5008 også fått det.
Personlig så synes jeg det er helt ok plass i 3. seterad, men hvis du bruker den så er det lite bagasjeplass igjen. Skal du ha god bagasjeplass samtidig med bruk av 3.seterad så må du opp en klasse i bil (f.eks. Ford Galaxy).
Vi får plass til mye i bilen, bl.a. sammenleggbar rullestol. Vi har reist på bilferie til Danmark med fem i bilen, rullestol og full oppakning.
Kjørekomforten er fantastisk synes jeg, men det er jo en smakssak. Automat er gull. Og så digger vi individuell seteinnstilling på setene i 2.seterad og full setebredde på alle setene der også. Selv om barneseter forsvinner etterhvert så trenger de jo ikke akkurat mindre plass, så det at man kan justere de slik at man ikke sitter helt på rekke. Litt mer personal space.
Vi har hatt galaxy og sharan og der var det plass til et par handleposer når alle syv setene var i bruk, men vi hadde langt fra de nyeste modellene (1999 og 2002).
Som Cuyahoga sier har Sharan bagasjeplass selv ved bruk av 7 seter. Tror du kanskje blander med Touran? Der har man minimalt med bagasjeplass igjen når man bruker alle 7 seter og Galaxy er vel likeså.
Blander ikke, riktig nok er jeg lite bilinteressert, men jeg vet hva slags biler jeg har hatt. :knegg: Men for all del, det er mer plass der enn i f.eks Mazda 5. Rullestol og bagasje til syv er det ikke plass til.
Min erfaring er at det omtrent ikke eksisterer biler som har 7 fullgode seter og bagasjeplass. Noen av de prøvd:
Ford S-Max og Ford Galaxy. S-Maxen har seter på bakerste rad forbeholdt minimennesker, Galaxyen har fullverdige seter, men begge biler har omtrent ikke bagasjeplass når alle setene er slått opp (dette ble bekreftet av Fordselgeren som sa at bagasjeromsplassen er nesten den samme i S-Max og Galaxy- forskjellen er setestørrelsen).
Mitsubishi Outlander. Samme problem som S-Max.
Skoda Kodiaq. Samme problem som Outlander.
Samme i Peugot 3008 eller hva den heter... and so the story goes on and on.
Konklusjon: De bilene som faktisk gir den plassen man trenger er Volvo XC90, VW Caravelle og Sharan, Mercedes V og den store SUVen til Mercedes. I tillegg til en del people-movers beregnet på det amerikanse markedet (Dodge Caravan, Toyota Sienna og sånne).
Jeg ville nok kjøpt en brukt Caravelle hvis jeg var dere. Mercedes V er jo en flott bil, men biler fra premiumsegmentet er ikke billig å vedlikeholde. Mulig ikke VW er det heller, det vet jeg ikke.
Jeg vil anbefale VW Caravelle. Har kjørt det nå i snart 9 år, og kunne ikke vært mer fornøyd. Den første var en 7 seter, den vi har nå er en 8 seter. Har bare hatt automatgir og ville ikke gått for noe annet med den store bilen. 7 seteren var en kortversjon. 8 seteren er langmodellen og har så mye mer bagasjeplass. Så kjekt!
Har en liten konebil som jeg kjører når jeg ikke trenger den store, så sparer litt på drivstoff der.
Min søster kjøpte Vito (også storfamilie) og har hatt mye trøbbel med den. Den har kostet dem myyye penger. Vi har bankibordet aldri opplevd noe tull med Caravelle.
Noen venner av oss kjøpte nettopp Mercedes V-klasse (tror jeg det het!). De gikk fra S-Max til den, og et er visst en annen verden, sånn plassmessig. Men kanskje ikke den fineste bilen jeg har sett...
Jeg har lyst på Caravelle, men de ligger vel i en HELT annen prisklasse enn det vi har råd til, sånn med mindre vi skal kjøre rundt i en slitt gammel "kidnappe barn på åpen gate"-bil?
Ingen som har erfaring med VW Maxi Caddy? Vi lånte den en hel helg og var ganske fornøyde, jeg har lyst å gå for den, men vil jo ikke få noen ubehagelige overraskelser heller, så dette å vi tenke nøye gjennom. Det jeg likte godt med Mercedes Vito var at det var to seter i midten og tre bak, da er det mye enklere å komme seg inn, spesielt for barn som trenger litt ekstra hjelp.
Skoda Kodiaq er veldig romslig. Til sammenligning:
XC90 har 314 ltr bagasje når 7 seter er oppe, 692 ltr når 5 seter er i bruk.
Skoda Kodiaq har 620 ltr bagasje ved 7 seter og 720 ltr ved 5 seter. Til sammenligning, Audi Q5 og dens like ligger på 550 ltr bagasjeplass.
(Jeg har lett etter bil i 1 år og studert bagasjerom inngående. Jeg liker best å kunne "hive" med meg ting uten å måtte dra henger - jeg har bestilt Kodiaq)
Kodiaq får du mye bil for pengene og helt ny bil! Den kom til Norge nå i mars - den startet på under 400' før jul, men pga nye avgifter spratt den over 400'.
Hilsen fotballmamma som er mye sjåfør på cuper.
Om noen uker kan jeg dra på IKEA og ta med meg flatpakkede høyskap uten henger. :lykkelig: og lett og glede.
I utgangspunktet kan man se på Caddy som en "forenklet" VW Touran - og i Maxi-versjon noe strykket. Elelrs litt mindre utstyr og litt "billigere" i interiøret og enkelte steder i understell o.l. Ikke direkte kvalitetsmessig forskjell, men for å gjøre bilen rimeligere og egnet til høyere last (siden dette i utgangspunktet er en varebilkonstruksjon). Kjøreegenskapene blir ikke like gode, det kan være litt høyere støynivå etc.
Skulle jeg trengt en "ekte 7-seter" uten at det ble så dyrt, hadde nok dette vært en av bilene jeg definitivt ville vurdert.
Vito blir mer i Caravelle-segmentet hvis man skal sammenligne med VW. OG jeg vil vel tippe at de prismessig ligger på omtrent samme nivået også. Andre biler i dette segmentet blir jo f.eks. Nissan NV300 (som er betydelig større enn NV200) og vel i praksis samme bilen som Opel Vivaro. Man har Toyota ProAce Verso/Citroën Jumpy/Peugeot Expert (i utgangspunktet samme bilen alle tre). Uten å ha noen erfaring selv, sitter ejg med inntrykket av en del av disse i det vanlige blir "mer varebilaktig" enn VW og MB - men så er VW og MB også dyrere.
De store bilene her blir også svært mye dyrere enn Caddy Maxi. Som personbiler får de høye avgifter pga. høyt utslipp og høy vekt.
Veldig glad i Galaxyen vår. Alle sitter greit bakerst. Vi er 5 stk over 175 cm og alle kan sitte bakerst. Men er greit å bytte litt på hvem som sitter der på lengre turer. Var den beste med plass i bakerste rad som vi så på da vi kjøpte for tre år siden.
Men full bagasje til alle 6 går ikke bak. På langtur bruker vi takboks og pakker det nødvendigste. En paraplytrille og noen bæreposer/småbager går bak. Så kan vi sette noe på gulvet der bilstolen til 2 åringen sitter i bilstol.
Skal du ha skikkelig bagasjeplass tror jeg du trenger kassebil ...
Tallene du oppgir for bagasjeplass på Skodaen er ikke når setene er er i bruk, men når de ligger i gulvet? Evt. målinger fra gulv til tak, vs. mens det ellers er fra gulv til kant på baksete. For det er nok ikke 620 liter målt etter "normen" om å måle til seteryggstoppen.
Men siden dette nå i praksis blir ny bil, og med de faste ekstraene på listepris (levering, vinterdekk etc) og inkl. litt avslag, er man for rimeligste 7-seters-modell vel i praksis ganske godt over 450 000 uten å ha valgt noe fra ekstrautstyrslista.
Tallene jeg oppgir er når man har 5 eller 7 seter oppe ihht de tallene forhandler opererer med. Er ikke det en standard? Jeg føler ihvertfall at jeg har "danseplass" i bagasjen mot for hva jeg har i dag - Audi Q5. Jeg valgte ikke Volvo XC60 pga vinduet som skråner og stjeler mye bagasjeplass (+ den er vesentlig dyrere mot hva jeg får av utstyr på en Kodiaq).
Volvo XC60 vil vel uansett aldri være noe alternativ om man trenger 7 seter pluss bagsjeplass?
Vi har XC60 og er veldig fornøyde, men vi er 3 stk pluss en hund. Aldri i livet om den hadde funlet med 5 barn til pluss bagasje.
Det var veeldig langt fra oss da hehe, men takk for tipset! Takker for alle tips i tråden, så litt på den Toyota Previa også og den ser grei ut. Jeg ønsker meg fremdeles automatgir og vi har kommet over noen med ganske så lav kilometerstand, men vi leter fremdeles. Tenke tenke. Sinnsykt vanskelig valg!
Vi leide en Opel Safira 2016 modell på ferie og det var en god bil. Men det er klart, den har ikke full komfor i de bakerste setene, selv om den var mye bedre enn vår 2000 modell.
Og det MÅ vi ha siden vi alltid bruker alle setene når vi har ungene hjemme, og spesielt på langturer. Ungene klaget myyye i Priusen, de som satt helt bak. Og vi hadde knapt plass til to handleposer bak når alle setene var oppe.
Ja, skal du ha plass til 7 personer og bagasje for en lengre tur så er det ikke normale sjusetere men kassebil i klassen VW Caravelle/Mercedes Vito/osv. som gjelder.
Eneste direkte erfaringen jeg har med biler i den klassen er å ha kjørt hhv. Mercedes Vito og Nissan NV200 (det er vel i utgangspunktet samme konstruksjonen som e-NV200 bare med dieselmotor) noen uker hver som leiebil i utlandet. Av disse var Mercedesen desidert romsligst (her kunne vi sette inn tre ganske bulky barneseter omtrent som vi ville, sløse vilt med plassen når vi stablet bagasje, og ennå hadde det lett vært plass til et par ekstra passasjerer). Har også kjørt litt VW Caravelle for mange år og et par bilgenerasjoner siden men det er så lenge siden at jeg tror ikke det teller.
Egentlig er det jo Caravelle vi burde gå for i og med at det på sikt blir elektrisk rullestol som ikke kan klappes sammen, men det er enda noen år til. Men årh, jeg dør litt av tanken på å måtte gå fra konebil til en så stor bil, men det er vel bare en kjapp vanesak. Hverdagen med ungene blir jo straks 5000 ganger enklere og bedre! Men vi vil jo ha en skikkelig bil, ikke et gammelt vrak eller en som har gått lenger enn lengst. Må kikke litt.
Takk for alle tips!
Stor bil er en vanesak, som ganske kjapt blir en deilig vane (jeg elsker å kjøre store biler! Oversikten! Plassen! :hjerter: )
Og vi er jo langt unna dere, men jeg mente mer at det er den typen bil du bør se etter, og denne er priset sånn greit i forhold til de andre som ligger ute. Tar dere dere råd til firhjulstrekk, er det helt fantastisk bil, men jeg har kjørt forhjulstrekk noen år nå, og det fungerer helt greit når man tenker igjennom kjøringen litt (ikke opp de bratteste bakkene på de dårligste dagene osv). :)
Vi har jo ganske mildt og greit klima her på vestlandet, sjelden veldig glatt på veiene (hadde vel bare 2-3 dager maks i hele vinter) så firehjulstrekk er vel kanskje viktigere nordover enn her. Nå kjører vi endel til "snøligere" omgivelser noen timer unna der sambos familie er fra, men det er ikke såå ille og det er heller ikke så ofte. Men tusen takk for tipset. :D
Vi har hatt VW Caravell, niseter, to ganger i til sammen 17 år. Å jeez som jeg savner det. Plassen er en ting, men i den siste var også setene veldig gode å sitte i, både for sjåfør og passasjerer. Og oversikten da mann, herlighet, den savner jeg også. Kjørekomforten var jeg også fornøyd med, den siste aksellerte ikke så bra, men den hadde driv når den kom i gang og lå godt på veien. Jeg aner ikke hva en sånn koster. Ikke har vi bruk for det lenger heller, eneste grunnen til at vi har bil i det hele tatt er at Helten mente det er upraktisk å sykle på viltnemdoppdrag med geværet over skulder'n. Pingle. ;)
Takk for link! Men 2004, litt usikker på det. Vi vil helst gå for en litt nyere, og fant en VW Caddy (Maxi) 2015-modell med automatgir (!) og lav kilometerstand i vår prisklasse nå. Ser seriøst på den. :)
Jo denne som kan klappes sammen går baki, om det er normal bagasjeplass når alle syv setene er oppe. En utslått rullestol går jo selvsagt ikke inni. Men regner med vi får støtte til bil som passer til el-rullestol når den tid kommer, får se det an. Nå må vi bare ha en bil der alle ungene går inn, det er god benplass og man kan ha greit med bagasje bak når setene er oppe. :)
Hvis du skal ha normal bagasjeplass og 7 seter må du se på caravelle og lignende. Det kan være du får en sammenslått stol bak setene i sharan eller galaxy, men da tror jeg ikke du får så mye mer der.
Vi fikk den såvidt inn bak i Priusen men da var det ikke plass til NOE annet, og Priusen har ekstremt liten plass bak når setene er oppe.
VW Maxi Caddy har mye større plass bak enn Priusen, vi lånte den en helg og ble imponert. Men det er jo en mini-caravelle da.
7-setere oppgis gjerne med bagasjeplassen de har som 5-setere. Kodiaq med alle syv setene oppe er oppgitt til å ha 720 liter som femseter og 270 liters bagasjeplass når det måles opp til seterykkhøyde, hvilket er det vanlige. Det sier seg selv at en ekstra seterad tar mer enn 100 liter av bagasjeromsplassen....
På en del biler som kan leveres enten som 5 eller 7-seter, kan 5-seteren har litt større plass pga. bagasjeromsgulvet bygger litt høyere i 7-seters-versjonen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.