Sambo har solgt bilen sin og hadde den på full service (betalte en formue) rett før, der de fikset alt som måtte fikses. I kjøpskontrakten stod det at bilen selges som den er, og kjøper var og prøvde den ut to ganger før kjøp. Alt i orden, og de ville kjøpe bilen. Vi fikk penger, de fikk bil. I ettertid har de ringt og ringt pga. småting. "Girkassen lager merkelig lyd". Dette er en automatgirkasse og dieselmotor og sambo opplyste kjøper hvordan girkassen er før kjøpet, og de testet altså bilen ut og visste om dette. Girkassen har fungert strålende hele tiden og verkstedet sa ingenting da de sjekket den før salget. Ingenting ble holdt utenfor og det bilen ble altså "solgt som den er".
Nå fikk sambo beskjed om at de hadde vært på verksted med bilen og hadde fått beskjed om at de kanskje måtte skifte girkasse. De visste mer om 2-3 dager og da ville de evt. heve kjøpet.
Kan de det? En god del av pengene vi fikk har gått inn i diverse lån så jeg sitter her og holder på å bli hysterisk. Når er man egentlig trygg på at et salg er totalt gjennomført og ikke kan angres? Krise. :(
Kjøper har ingen angrerett i det hele tatt, såvidt jeg vet. Og ihvertfall ikke om dere, som du sier, har kontrakt der det står at bilen selges som den står uten garanti.
Formelt sett gjelder kjøpsloven ved private kjøp også, såvidt jeg kan se. Og som sådan har man, som kjøper, to års reklamasjonsrett.
Men bilen skal visst være i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper burde kunne vente seg for at det skal være grunnlag for å heve kjøpet, og man skal ha funnet mangelen innen "rimelig tid" for å kunne klage.
Uff, så kjedelig. Håper det ordner seg.
Men kan det være lurt å ta en NAF - test ifm. Salg? At selger selv har en dokumentasjon på det liggende ved salg.
Vi snakket om det å selge bilen vår privat neste gang fordi man får så lite igjen ved å bytte den inn.
Ja nå er jeg plutselig litt usikker på hvor nøye de sjekket girkassen men bilen fikk full service og alt skal ha blitt sjekket, bilen er ikke gammel heller.
Bilen ble solgt for et par uker siden. Skal ta en prat med sambo når han kommer hjem fra jobb. Kjipe greier altså, om de får hevet kjøpet er mye av sommeren ruinert for å si det sånn. Årh. Men får sjekke litt diverse. Vet ikke hvor langt disse folkene evt. tar det, om de drar oss for retten osv om det blir ord mot ord osv, men kan se om vårt verksted kan komme med en uttalelse ja. Takk for svar.
Jeg hadde ikke gitt meg med det første. Dere har sjekket bilen og de har kjøpt den som den er. Jeg hadde gitt beskjed om dette helt til de hadde skaffet advokat, så hadde jeg tatt det derifra.
Når du sier bilen ikke er gammel, hvor gammel er den og hvor langt har den gått? Kan det være noe fabrikkgaranti igjen på den?
Dere har fylt ut kjøpekontrakt fra en standardkontrakt? En sånn standard en finner på naf.no eller annet seriøst sted for kjøpekontrakter på bil? Ikke noe hjemmemekkede greier? Her kan jo kontrakten dere har fylt ut være avgjørende.
Finner ikke lovtekst nå, men det er noe med kjøpers undersøkelsesplikt/selgers plikt til å stille tingen til disposisjon for kjøper slik at kjøper kan undersøke tingen. § 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
Ja, hvis bilen ikke er så gammel så blir jo garantien videreført til ny eier inntil garantitiden er ute, 5 el 7 år. Gearkasse bør man få på garantien for den bør virkelig fungere lengre enn disse 5 årene.
Det skal litt til å heve kjøpet. Vi solgte en eldre bil til en kranglete bilkjøper for noen år siden, og han fant ut at bilen hadde vært kollidert og retta opp før den kom i vårt eie. Vi hadde kjøpt den på bilauksjon og visste ingenting om dette, det var verken synlig eller merkbart i daglig drift, han fant det ut etter å ha tatt lakktester av bilen og fordi han hadde kontakter i bransjen. Kjøper fikk delvis medhold i Forbrukertvistutvalget, og litt reduksjon i kjøpesummen (mener det blei ca 10 %) - men heving var det altså ikke snakk om.
Girkasser blir slitt - det er sånt man må regne med og derfor må ventes å sjekke opp før kjøp, vil jeg tro. At bilen har vært kræsja og gjenoppretta er en mer alvorlig sak, men sjøl ikke da var det snakk om heving av kjøp. :datapunkt: Jeg antar bilens alder og pris og en del sånt vil påvirke vurderinga, riktignok.
Har kontrakten foran meg nå, her står det: "selger fraskriver seg ansvar for skjulte feil og mangler. Bilen selges som prøvekjørt og vist". Dette har kjøper signert på. Det er riktignok krysset av for "nei" på om det er feil og mangler med girkassen, men det skal det jo heller ikke være etter storservicen nå nylig, men skal høre med verkstedet vårt i morgen. Satan altså, dette er svært krevende akkurat nå.
Hah, jeg hadde en lignende tråd her for 2,5 år siden. Vi sa nei. De klaget litt, men ga seg fort. De fikk med alt av papirer, prøvekjørte og hadde egentlig infenting å komme med, bare vage ting som "lyder" osv. Vi hadde blendahvit samvittighet for egen del.
Hvis de mener servicen er mangelfull får de ta det direkte med verkstedet, ville jeg sagt. :heks:
Det der ville jeg ikke gitt meg på. Å ha full service rett før salg synes jeg er topp gjort av dere, kjøper har undersøkelsesplikt, og det er før kjøp.
Det er visst rundt 40.000 raske, så da er det nesten bedre å ta igjen bilen og selge den til noen andre, men vi får se hva de sier. Sambo hadde full service på den for litt siden og de fikset alt de fant galt, og sa at nå er bilen i tipp topp stand, så her er det ingen dårlig samvittighet nei, vi har alt på det rene. Problemet er bare om de begynner med advokattrusler og diverse, vet jo aldri hvor mye tid og krefter dette kommer til å ta om de ikke gir seg. Og vi har så mye annet å tenke på nå, at dette på toppen av alt ga sambo en real knekk ... Men det ordner seg nok, vi har en plan for morgendagen. :)
Pust med magen og ta ting rolig. Kjøperne prøvekjørte 2x før de slo til på et bruktkjøp fra private. De har nok ikke noen sak, med mindre bilen har historikk på girkasse issues og dere ikke var åpne om det.
Nope ingen uærlighet her i det hele tatt. Sambo fortalte faktisk kjøper om at giren hakket litt og at bilen alltid hadde vært sånn (Møller Bil har også flere ganger bekreftet at akkurat disse girkassene fungerer sånn), og kjøper prøvekjørte under akkurat disse forutsetningene, opplevde giren som den var og kjøpte allikevel bilen med visshet om denne hakkingen (som ikke er ille i det hele tatt, etter 2 dager kjørte jeg den aktuelle bilen feilfritt, det er bare en vane).
Så ... Kjøper fikk servert alle fakta på bordet, de prøvekjørte bilen to ganger og skrev under på en kontrakt som sier at bilen kjøpes som den er og at selger er fraskrevet alt ansvar i ettertid. Vanntett?
Jeg mener at selv om det står i kontrakten at selger fraskriver seg ansvar for skjulte feil og mangler, så vil man likevel ha ansvar om bilen er i vesentlig dårligere stand enn forventet. En uttalelse fra Forbrukerrådet høres lurt ut.
Ja om den er i vesentlig dårligere stand enn selger fremla da bilen ble solgt, er det en helt annen sak. Men det tviler jeg på er tilfelle her, for vi har vært ærlige hele tiden, og det skurrer litt at girkassen ble sjekket og godkjent for en liten stund siden og nå sier de at verkstedet deres plutselig mener hele kassen må skiftes ut. Og det har vært småtull fra dem siden bilen ble kjøpt, så vi får bare se hva som skjer.
Så vidt jeg skjønner, skal det dreie seg om vesentlige mangler som dere visste eller burde ha visst, og er så skjulte at kjøper ikke kan oppdage dem selv om de har oppfylt sin undersøkelsesplikt. I teorien kan selvsagt girkassen bli ødelagt 5 min etter at de overtar bilen, så de må også sannsynliggjøre at den var ødelagt før de overtok.
I og med at den er prøvekjørt og dere har fått den undersøkt av fagfolk, kan jeg ikke skjønne at de har en særlig sterk sak.
Om kjøper vil gå rettslig frem for å heve kjøpet gjøres vel dette i forliksrådet? Ser at i 2016 var rettsgebyret 1025.-, så ikke avskrekkende sum. Trenger ikke ha med advokat heller.
Ta det med ro, de kan umulig ha noen sak. Taler veldig til deres fordel at bilen har vært gjennom full service og at de har prøvekjørt. Ulyder er det i alle biler, ikke sikkert det er noe galt med den overhodet.
(Dette er grunnen for at jeg nesten aldri bytter bil, hater å selge biler, når jeg bytter så leverer jeg den gamle i innbytte selv om jeg får mindre igjen for det. 0% bryderi for meg. Tror ikke økonomien i det er så gal. Den forrige bilen brukte vi i ti år før vi byttet den inn. )
Kjøper må levere nøytral dokumentasjon, som NAF test. Og så kunne bevise at selger har vært uærlig, løyet. Som selger ville jeg da reklamert til det verkstedet som godkjente bilen.
Min søster var ut for nesten samme historie. Det ble bom stille da kjøper fikk vite at en i ledelsen for det merket i Norge hadde eid bilen, og at all dokumentasjon for tilstand og service fantes der.
Det er ikke verkstedet deres som er ute etter å tjene penger da? Det der bør de dokumentere hos noen som ikke har økonomiske interesser i girkassebyttet. Og ikke en gang da tror jeg de har en sak.
Om dere tar tilbake bilen er det kanskje fornuftig å kjøpe salgsforsikring eller selge til forhandler. Mannen min, bilselgeren, forteller om stadig flere som heller vil bytte inn biler eller selge bruktbil til dem som firma nå enn tidligere da folk er mer og mer opptatt av dette med garantier. Det er et eller annet med at om bilen får en alvorlig feil er det sannsynlig at den også var der for en tid tilbake. Det med girkassen burde kanskje i så fall ha vært skrevet ned så de ikke kan komme i ettertid og si at opplysningene ikke var oppe i dagen.
Oppdatering i saken: sambo ba de, etter at de hadde telefonterrorisert oss i dagesvis, ta kontakt med en advokat og ta det via denne, så ble det helt stille i ukesvis og vi trodde og håpet de hadde gitt seg. Frem til i dag, da kom mail fra advokaten deres med spørsmål om forlik på 35.000,- kroner. Vi tør jo ikke annet enn å si ja til det, faren ellers er jo at de kan gå til sak og det kan bli enda dyrere. Vi har 10 dager på å betale. Og så rett før ferien, jeg er helt knust. :( Men men, life goes on, og dette skjer aldri igjen.
Nei, her hadde jeg nok brukt noen kroner på advokat selv. Er dere naf-medlemmer? I så fall har dere gratis advokathjelp der om de tar saken. Mulig dere også har gratis advokat via fagforening?
Det er jo rene utpressingen :( Jeg tror ikke jeg hadde betalt, men avventet og funnet meg en advokat dersom de faktisk går til sak. Ikke usannsynlig at de bare truer med det.
Men jeg tør ikke annet, om det blir sak og vi faktisk taper, noe som KAN skje (jeg er ikke evig optimist altså) så kan vi virkelig sitte og angre på at vi ikke takket ja til forliket. I tillegg har vi verken tid eller krefter til noen rettssak. Årh jeg hater dette så intenst.
Jeg syns i det minste dere skal forhøre dere med forbrukerrådet og forsikringsselskapet deres først, eller få en advokat til å se på det. Hva solgte dere bilen for?
Nei vi har ikke forhørt oss med forbrukerrådet, burde gjort det og nå har vi veldig liten tid på oss. Men sambo har en god advokat vi har brukt til samboeravtale osv, så han skal høre med henne i morgen.
Hvis du ringer Forbrukerrådet i morgen så vil jeg tro du kan få noen gode svar med en gang.
Lykke til! Jeg syns ikke det høres ut som om dette er noe dere skal betale. Da vi solgte bil ble det påpekt under prøvekjøringen at clutchen måtte skiftes. Det var ikke noe vi var klar over, for vi har ikke peiling på bil og ga heller ikke uttrykk for det. Han som prøvekjørte bilen, kjøpte den likevel. Girskifte, eller var det clutch? var visst noe man måtte regne med på biler på den alderen.
Altså, det er langt fram til en rettsak. Dere må jo framvise papir på servicen som ble gjort og som ikke viste noen feil, samt be om en nøytral NAF test, ikke godta deres verksteds uttalelse.
Sånne private krav går ikke rett til rettsak. Dette er en sak for forliksrådet i tilfelle. Ta kontakt med forbrukerrådet i morgen og hør hva de sier. Hadde aldri betalt det kravet. Da skulle de få tatt det til forliksrådet isteden (det er ikke noe dyre saksomkostninger der).
Dere burde få tatt bilen til en nøytralt verksted og få dem til å ta en ny test i alle fall. Ikke godta deres tester fra deres verksted sånn uten videre.
Jeg skjønner at du blir skremt av et advokatbrev med et krav om innbetaling. Men det kan da ikke være så enkelt at når noen er uenig så er det bare å betale en advokat til å formulere et "trussel"brev med krav om betaling og så ordner det seg? :confused:
Om det har vært en langvarig historikk med gearkassen så vil jo det være lagret hos verkstedet. Ville tatt kontakt med verkstedet/stedene som dere har brukt ved service/reparasjoner/eu-kontroller og bedt om utskrift av historikken de siste 3 årene og lagt ved brevet når dere svarer.
(Jeg har selv fått et trusselbrev formulert av en advokat når jeg var rasende på xen til venninnen min når det stormet som verst. Det hørtes kjempeskummelt ut sånn med en gang fordi jeg fikk krav om å betale hans tap av arbeidsinntekt fordi han ble syk og arbeidsufør av mine uttalelser.
Advokater skriver det du ønsker. :lalala:
kke til med konflikten. :klemme:
Takk, dere. Et av problemene er jo også da å få tatt bilen med noe sted for den befinner seg langt nord i landet (mens vi bor på sørvestlandet) og jeg ser ikke akkurat for meg at vi bare kan dra og hente den heller. Jeg skal ta en prat med sambo nå i kveld, når han kommer hjem, så finner vi utav det. Er så glad jeg har dere, for dere er den fornuftige parten når jeg krisemaksimerer og freaker helt ut. Takk. :hjerter:
Jeg vil tippe at NAF har test-verksteder nordpå også. :nemlig: Jeg syns det må være kjøpers ansvar å bevise at det er noe feil med bilen som ikke har blitt avdekket av selgers verksted. Det må være et absolutt krav at kjøper tar bilen til et NAV-verksted og får verifisert sine påstander der.
Er dere ikke medlemmer i NAF fra før er det på tide å melde seg inn (hvis dere ikke gjorde det sist noen tipset om det i denne tråden) og be om juridisk hjelp.
Jeg hadde ikke gått med på dette når bilen akkurat hadde kommet fra service og fått ok-stempel fra verkstedet, da er det ikke en feil dere visste om eller burde ha visst om.
Jeg ville, før jeg godtok noe som helst, ihvertfall spandert en time med en advokat som jobber med slikt og fått råd.
Lykke til.
Edit:
Jepp, eller tilogmed et NAF-verksted.
Helt enig, hadde nektet å så mye som snakke med dem før det forelå en uttalelse fra nøytral part uten økonomisk interesse i saken.
Testen av bilen tas jo der den er. Kjøper må jo bare gå med på å levere bilen inn på et nøytralt verksted som dere har bestemt den skal testes på, eller hos NAF som er nøytral part. Dere trenger jo ikke hente den og styre. Men han kan ikke kreve å få noe som helst før dere har fått hatt en nøytral test på den et helt annet sted som han ikke har bestemt. Og dere snakker med dem på forhånd så de er klar over saken at de ikke skal høre på det han sier når han leverer bilen inn. Bare å lukke ørene for dem og sjekke bilen helt nøytralt.
Ikke betale uten å sjekke med flere instanser om hva som er lurt.
Send en mail i retur til kjøper med et bilde/PDF av NAF-rapporten med null feil som vedlegg. Legg ved en pdf-kopi av kontrakten hvor dere har hevet ut det som står om kjøpes AS IS og henvis til at dere ønsker å gjennomgå saken med egen advokat før dere tar saken videre. Ikke gjør noe overilt for å blir kvitt saken, det er DET de satser på.
Dere kan også spille "advokat"sjargong-spillet, og vær tydelig på at dere ikke lar det skremme av fancy brevhoder og titler. Hvis dere er HELT trygge på at dere ikke har gjort noe feil, så hadde jeg latt de kjøre sak.
Først. Pust! Det ordnar seg.
Ikkje betal noko som helst. Har og vert borti ein sånn ein. Trua med alt mulig. Me snakka med forbrukerrådet og naf. Dei var tydelig på at vedkommande ikkje hadde noko sak mot oss. Kjøpar hylte litt til, men gav seg når han skjønte at han ikkje hadde noko sak i følgje forbrukerrådet og naf.
Sjansen er stor for at de har fått med seg en advokat for å skremme dere. De hadde ikke kommet med et forliksforslag hvis de trodde de hadde et legitimt krav, tror nå jeg.
Det er kjøper som har bevisbyrden og søksmålsrisiko. Virkelig. De må bevise at en (eventuell) feil var der på kjøpstidspunktet. Skriv en kort epost tilbake til advokaten og be om dokumentasjon på det.
Den eneste grunnen til at jeg er bittelitt mer tilbakeholden fra et juridisk ståsted, er at dere vel har krysset av på at girkassen er OK, men tydeligvis muntlig har opplyst om litt upresishet og lyder, om jeg ikke husker historien din feil her. Det er lettere å påstå fra kjøpers side at det krysset er å forstå som en "garanti", mens hva dere har opplyst muntlig vanskeligere lar seg bevise, dessverre.
Men altså; om det ikke er dokumentert noe feil med girkassen, så gir dere ikke fra dere noen penger, og skriver nettopp det; bilen er "solgt som den er", og det ikke dokumentert noe feil oppstått før overtakelse.
Om det kommer dokumentasjon på faktisk feil, så rådfør dere med advokat, og få råd for å håndtere situasjonen.
Og PS: det er stor avstand mellom å kreve et prisavslag og å kreve heving. Heving er retur av bil og kjøpesum.
Vi ble "terrorisert" av dem og advokaten flere ganger, til slutt gikk vi med på å betale 10.000 kroner for å slippe hele saken. Vi har så mye annet stress i livet vårt at dette bare holdt på å ta knekken på oss, så jeg er egentlig bare letta, for å være ærlig. Har lært av denne episoden og. Aldri mer privatsalg uten tipsene her i tråden først. NAF-test og greier. Helst ikke privatsalg uansett.
Offda. Jeg må lese denne tråden skikkelig nøye etterhvert. Vi vurderer å selge bilen privat denne gangen når vi skal bytte for det blir så veldig tap å bytte inn bilen når vi kjøper ny(ere). Men det kan jo ha noe for seg, sånn ift hva som skjedde her. :(
Ja det er det. Hadde vi ikke hatt unger med sykdom og andre bekymringer som gjorde det lettere å ta tak i en slik sak, hadde vi ikke betalt. Men det ble plutselig FOR mye, rett og slett. Vi burde nok la det gå til forliksretten, noe vi egentlig var enige om først, men da advokaten deres pushet og pushet og ga oss frist på å betale det og det beløpet, gikk vi med på 10.000,- for å slippe mer mas og for å slippe en eventuell sak som kunne potensielt ha kostet oss enda mer, selv om sjansen for det er liten. Jeg er bare glad saken er ute av verden, egentlig, selv om 10.000 kroner tapt er sure penger. Men akkurat nå hadde vi råd til det, så sånt sett ordnet det seg på akkurat riktig tidspunkt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.