Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Må man alltid ha mat og drikke? Jeg er så og si aldri på konserter, men det høres litt fjernt ut med servering der. Skjønner godt de som opptrer blir/ kan bli ukonstrert av det.
Har ikke lest artikkelen pga betalingsmur.
Jeg irriterer meg nok over skvulpende ølglass en må vokte seg for hos fulle "naboer" på konsert, og de som absolutt skal prate sammen under roligere sanger de ikke kjenner så godt.
Jeg er på konsert for musikken, ikke for å drikke/spise.
Jeg synes det er litt kjedelig å høre folk spille piano i noe særlig lengre enn ti minutter, (til og med Andsnes, tror jeg) så jeg måtte nok hatt noe alkohol for å få tiden til å gå. :nemlig: Fra fjas til alvor, jeg tror nesten jeg måtte ha vært der selv og hørt om det virkelig var bråk og styr med mat og drikke før jeg kunne gjort meg opp en mening. Har liksom vanskelig for å tenke meg at de som går på klassiske konserter i Grieghallen er de verste rølperne.
Debatten som var på TV fikk fram to av de motstridende interessene her.
De som er ute etter en helhetlig opplevelse med mat, vin og musikk (helaften) og de som er hovedsakelig interessert i musikken og ønsker optimale lydforhold, noe Andsnes mente det ikke ble når akustisk musikk må konkurrere med lyden av spising.
Jeg har stor forståelse for Andsnes. Skal jeg høre ham eller andre akustiske musikere spille så betyr lydforhold og ro mye. Drar jeg på andre typer konserter kan forventningene mine være annerledes.
Det har vært en del debatt i Trøndelag de siste årene om forhold rundt store konserter, noe som er litt annerledes. Likevel reiser det noe av samme problemstilling. Hva slags opplevelse skal konserten gi og hvem skal få definere?
Det debatten har gått på der har vært om en stor utendørs konsert er primært å betrakte som fæst (noe som innebærer brøling og drikking) eller konsert (altså hvor musikken er det primære.)
Det kommer jo litt an på hva jeg skal, men stort sett synes jeg fokus blir helt feil på konserter med litt ok musikk når det er alkoholservering underveis. Matservering underveis har jeg aldri opplevd, men jeg tror også det ville virket veldig forstyrrende, da blir jo fokus noe helt annet.
Liksom sitte og klirre med glass og bestikk mens ein høyrer klassisk? Det er ein heilt absurd tanke. Det skal så lite til for å forstyrre publikum på ein klassisk konsert! Fryktelig forslaga syns eg.
Tja. Jeg går ganske mye på klassiske konserter faktisk. Setter stor pris på å kunne ta et glass vin med inn på konserten, og aller helst i ekte glass, ikke i de teite plastglassene. Men mat?
Vet ikke hvordan det er for andre, men for meg er det sånn at hvis jeg spiser og gjør noe annet samtidig (lese, se film, høre musikk) så klarer jeg ikke å fokusere fullt og helt på begge deler samtidig. Så hvis jeg virkelig skal nyte noe må jeg konsentrere meg helt om det, og da blir jo mat på konsert meningsløst.
Jeg ser og godt at det kan virke forstyrrende, og hva all matlukten. :knegg:
Altså - klirring i glass og bestikk under en klassisk konsert? Nei. No. Nope. Absolutt ikke. Ærlig talt!
Og for de som aldri er på slike konserter, må jeg tilføye at lyden vanligvis er akustisk - ikke mikket opp og forsterket, slik at lydnivået ikke er øredøvende. Derfor vil det være forstyrrende for både den som utøver musikken og de som lytter hvis folk skal gjrøe noe annet enn å sitte stille og høre på.
Det koster såpass å gå på sånne konserter, at jeg foretrekker at sidemannen kommer uten matpakke og drikkeflaske. For min egen del klarer jeg meg fint en time eller to uten. Helt klart forstyrrende. :rairai:
Hadde ikke likt å sitte på teater med folk med baconcrisp og cola, heller. Skjønner at slaget er tapt for kino, men der er ihvertfall lyden høy. :popcorn:
Jeg går veldig mye på klassiske konserter, og jeg må si meg hjertens enig i Andsnes her. Man har fin mulighet til å ta seg et glass både før konserten og i pausen, man kan også bestille på forhånd slik at man slipper å stå i kø. Det skal lite til å forstyrre lydbildet når man er på klassisk konsert.
Min datter og jeg satt ved siden av en eldre par på en cellokonsert med Truls Mørk. Damen satt ved siden av meg og så mannen. Denne mannen satt og skrapet neglene sine mot stoffet på stolsetet nærmest ustanselig, og i partiene i pianissimo (og selv egentlig sterkere enn det) ble dette svært sjenerende. Min datter og jeg var ganske så sjokkerte, men mannen var gammel og jeg tror kanskje han ikke visste han gjorde det.
Det er konserter som er noe "løsere i snippen" hvor dirigenten vil at publikum er aktive med klapping, jubel og hoiing selv under musikken. Da er det jo litt mer rom, men det er uansett ikke det man snakker om her.
Jeg synes det er flott at man tenker at man skal nå ut til et bredere publikum med sine konserter, men jeg synes ikke dette er veien å gå. Gjør da heller som i Operaen - mulighet for bespisning før konserten.
Barna her i huset har gjerne med litt å tygge på når vi er på klassiske konserter, men da blir det lagt i små bokser som ikke lager lyd og selvsagt ikke noe som lager lyd i munnen. De er veldig klar over at det skal lite til før noe er forstyrrende. Drikke fås kun i pausen. Det bråker for mye. Jeg var senest på konsert denne uken, og hvor en publikummer foran meg gjentatte ganger åpnet en farrisflaske. MÅ man så gjør det i hvert fall i partier for orkesteret overdøver den lyden... :nemlig:
Det virker som det er i tiden å klage på andres gjøren og laden på konsert. (Og dette er ikke ment som et sleivspark til HI eller andre som mener det sammen, men en ren betraktning).
Det spises, drikkes, skravles osv.
For arrangørene er dette et kjempedillemma, skal man tilrettelegge for et så bredt publikum som mulig, og sådan sørge for et økt billettsalg, eller skal man sette grenser for hva publikum kan foreta seg, og hvordan, og kanskje risikere at billettsalget halveres.
Noen ønsker å gå på konsert kun for den musikalske opplevelsen, mens andre ønsker kanskje en totaloppplevelse der musikk, mat, drikke og det sosiale til sammen gjør den ulitmate opplevelsen.
Skal man skille mellom klassiske konserter og andre sjangre? For noen er Mørk og Andsnes selve livet og krever fullstendig kons, mens andre vil ha stillheten i omgivelsen mens de hører på E6 og Liten Fuggel.
Jeg har ikke svaret (men skulle ønske jeg hadde det) men følger veldig spent med på diskusjonen.
Jeg har vært på mange klassiske konserter siste året i Grieghallen og kan ikke si at jeg har opplevd dette som et problem. Det er noen innimellom som har et glass vin eller en cola. Ellers er det få som spiser eller drikker noe som helst.
Jeg synes det er verdt med sms som kommer på forhånd om at du kan forhåndsbestille snacks og drikke er mer plagsomt. Det oppleves som pushing.
Hva som er in vet jeg ikke, men debattene jeg har sett rundt vamp Osv har ikke gått på å ha det drikkefritt og musestille, men om å slippe å bare høre brøling rundt seg.
Jeg opplever at det er mye klaging på forskjellig typer støy, og på veldig ulike typer konserter/arrangement med musikk.og jeg prøver å analysere meg frem til hva fellesnevneren her er.
Vamp og DDE var bare et eksempel (følte det var veldig et ytterpunkt ifht klassiske konserter :knegg: )og har ikke spesifikke opplevelser med klaging på konserter med akkurat disse.
Jeg opplever det litt annerledes, de fleste gangene jeg har vært på konsert med voksent publikum synes jeg tolaransen for hyling, brøl, søling med ølglass og dårlig folkeskikk er skyhøy. :sparke: Det går fint an å både nyte alkohol og synge med/veksle kommentarer med reisefølget sitt uten å forstyrre andre på mange typer konserter. (Klassisk og aukustisk blir noe annerledes.)
Ja, jeg er enig med deg, men det virker som det er større oppmerksomhet rundt det nå, eller mindre toleranse.
Jeg leser ganske ofte både innlegg på FB, kronikker og leserinnlegg om dette når for tiden, så det er tydelig at mange lar seg irritere.
Jeg har vært på noen konserter der jeg nærmest har måttet hoppe unna vinglass i farta, folk kjøper sånne svære glass og løper gjennom folkemengden med glass over hodehøyde. :knegg: Det går definitivt utover opplevelsen selv om det er konsert som ellers tåler både litt snakking og forflytning. Jeg synes heller ikke Bjørn Eidsvåg passer som akkompagnert til trøndersk fæst. På teater og konserter der man sitter i stolrader er toleransen min mindre, der er det greit om folk har noe å drikke, men der stopper det. Klassisk konsert med full servering til ville jeg ikke vært interessert i.
Jeg har nettopp vært på Nattjazz, og der er toleransen for mat, drikke og snakk høy. Jeg blir likevel rimelig varm når to damer står midt inne i haugen foran scenen og roper til hverandre hele tiden mens bandet spiller. :gaah: Hva er de der for da? Skal de prate kan de trekke vekk fra konsertlokalet. :mumle:
Det er MYE vinglass i Griegsalen. Verst er det når en eller annen sponsor har kjøpt de to første radene og det er klirring all mass på første rad. Det er utrolig irriterende, og musikerne har flere ganger uttrykt at de blir veldig forstyrret.
For min del må man gjerne ha vinglass om man sitter på rad 35 og bak. :nemlig:
Så lenge det er akustisk burde man ikke få ta med inn i salen. Ellers må folk gjerne drikke seg fra sans og samling på Kurt Nilsens julekonserter. :værsågod:
På Det Norske får du ta med drikke inn i salen, men du må helle det over i plastglass som ikke klirrer.
Jeg ser liksom ikke helt for meg at du skal nå ut til veldig mange nye kundegrupper ved å tillate mat og drikke i salen. Det er jo selvsagt noe man kan tilpasse pr konsert. I Operaen får man f.eks. ta med øl inn i salen på rockekonserter, men ikke en gang flaskevann på vanlige forestillinger (så sant de ser flaska). På barneforestillinger er de rundere i kanten.
Også var Operaen veldig søte når de solgte tapas og makroner som snacks på hiphopkonsert på taket for noen år siden. :knegg:
Jeg synes nipping fra plastglass bør være innenfor arrangørens beslutningsområde, og tenker at superkresne profesjonelle lyttere kanskje bør være litt mindre opptatt av form og oppdragelse av voksne mennesker. Ja, den var til deg, Ingeborg Moræus Hanssen. Jeg ble helt flau av å høre henne på D18.
Ellers synes jeg helt klart at man bør være veldig obs på alt som lager lyd på akustiske konserter, og har for så vidt generelt sansen for Leif Ove Andsnes' entusiasme, og hans oppfordring til fullstendig fordypning - jeg tror bare ikke det har så stor klangbunn i den generelle befolkningen, dessverre.
Men tror du den generelle befolkningen går på Leif Ove Andenes´konserter, Candy? Ellers er jeg enig i at nipping til plastglass ikke plager meg nevneverdig.
Nei, og spørsmålet er om det er den situasjonen arrangørene ønsker? Og selvsagt hvorvidt plastglassnipping endrer hvem som kommer. Uansett forstår jeg godt at profesjonelle aktører ønsker å se på hva som tjener dem best, totalt sett. Og den snobbingen M. Hansen sto for i D18 tenker jeg de fleste arrangører ønsker å distansere seg fra. :hehehe:
Det som jo er interessant, er jo at de ikke bare er den gemene hop som står for drikkingen, det er minst like høy sigarføring/champagneglassføring blant fiffen, aka. abonnements-innehaverne.
Jeg tipper at det er 50+ som er problemet. Jeg har truffet bekjente på konserter, av den akustiske varianten, som har blitt månebedotten over at det var lov å ta med drikke inn.
En annen side av saken er hvem som tjener på dette. I Grieghallen er det jo en ekstern leverandør som står for salg og servering, til høye priser såklart, så det er jo ikke akkurat som om Grieghallen eller stiftelsen (Harmonien) tjener på det. Jeg tror jo heller ikke at folk er der for å drikke i salen, men det er klart at når det koster mye for et glass vil folk drikke opp. :vetikke:
(Nå ble dette muligens ambivalent. Men jeg har jo selv tatt med glass inn. :knegg: )
Ja, lederen fra Grieghallen var helt tydelig på at dette var konsertarrangørens ønske og ansvar, men at de ikke (lenger) hadde regler mot det. Jeg synes jo av prinsipp at det må være kommersielle aktørers rett å arrangere konserter slik det tjener dem best, så lenge det er innenfor lover og regler.
Jeg har ikke hørt M. Hansen (Men er ofte ekstremt på kant med henne), ei heller gidder jeg å betale for å lese artikkelen det lenkes til, så jeg vet jo egentlig ikke helt hva vi diskuterer. :knegg:
Jeg syns at arrangør har et ansvar for at konsertoppelvelsen skal være bra, både for utøver og publikum, og begge skal være klar over hvilke forutsetninger som gjelder. Jeg liker f.eks at Operaen er kompromissløse på at du ikke får slippe inn i salen midt i en akt. Men syns også det er greit at de løsner på snippen på rockekonsertene. Så forutsetningene må kommuniseres godt, og kan variere fra forestilling til forestilling. I UK har de ofte det som heter "relaxed performance" på teaterne og i filharmonien; det er forestillinger der det ikke gjør noe at man lager lyd, og takhøyden er større. Oftest retter de seg mot publikum med diverse funksjonshemminger, autisme etc. Så man kan jo godt utvide det til å ha julekonserter med middag i salen for den saks skyld, men da må det være konseptet, liksom. Og ikke gjelde på alle forestillingene.
Jeg tror ikke Grieghallen tjener noe mer på å bli Wallmans salonger, bare med klassisk musikk, det høres ut som et desperat move som ikke har grunn i ekte kunnskap om publikum og publikumsutvikling. Men om man f.eks. tillater at publikum har med et plastglass med resten av vinen sin ser jeg ikke noe stort problem i. Dvs. det er innmari trangt i Grieghallen, og det er skikkelig dritt om det rødvinsglasset blir sparket ned i veska til hun på raden foran.
Perosnlig skulle jeg ønske at alle som får sponsorbilletter kunne gå på samme forestilling, så slapp vi andre folk som ikke skjønner opera eller dans og må kommentere høyt gjennom hele forestillingen. :knegg:
Ja, jeg tror heller ikke arrangører alltid tjener på frislipp på alt alltid, men jeg vil for alltid forsvare deres rett til å velge, for å være litt blasfemisk på Voltaires vegne. :knegg:
:knegg: Nei, og ei heller på en type konserter eller arenaer - da må det i tilfelle være stiftelsens/eiers avgjørelse. Men en diskusjon om hva som er lurt for å bevare kjernepublikummet vs. å trekke nye er selvsagt aldri forgjeves.
Her, derimot, kommer MIN indre voksenoppdrager inn. :mumle: Jeg tåler mye på konserter, men folk som skal presse seg helt frem mot scenen for å skravle høyt og støyende, de får en sterk oppfordring om å holde kjeft eller trekke bak.