Vi vurderer å bytte inn vår 7-seters diesel og den lille andrebilen med en ladbar hybrid. Det er miljømessig galskap å ha to biler når vi har så store unger som vi nå plutselig har. Størrelsesmessig ser Mitsubishi Outlander bra ut, vi liker også høyden i sitteposisjonen. Hvordan er den innvendig? Beinplass i baksetet? Og hva med bagasjerommet? Andre åpenbare fordeler/ulemper? Hvor mye bruker den for eksempel på mila på langkjøring?
Spørsmålet er også hvor gammel den kan være uten at teknologien er dramatisk mye dårligere enn den er på en helt ny bil.
Noen med erfaringer? Finnes det eventuelt andre alternativer vi bør undersøke? Vi er fem, men de to eldste barna er sjelden med og snart på vei ut av redet.
På langkjøring motorvei i Europa bruker den ca 0,7-0,8 liter på mila.
Her hjemme bruker jeg ingenting i ukedagene. En del bensin i helgene.
Dersom dere alltid kjører over fem mil så kan jeg ikke tro det svarer seg å ha en ladbar hybrid.
I ukedagene brukes den ikke for tiden, så det er jo ganske billig da.. :knegg:
Vår er tre år gammel og av de første som kom som ladbar hybrid. Det er en ting som irriterer vettet av både meg og mannen og det er at ladeluka har skikkelig dårlig patent, den detter av henglsene riper opp lakken og må inn på lakking gang etter gang. Fortsatt får vi det på garantien hver gang, men det er jo kjedelig å måtte levere bilen på verksted tre ganger i året.. Har snakket med kollegaer og naboen som har samme bil og de har ikke opplevd dette så mulig vi bare har en mandagsutgave på akkurat dette. Ellers er det god bagasjeplass og god beinplass i baksetet.
Bilen er veldig god å kjøre så jeg vil helt klart anbefale den. :)
Jeg har prøvekjørt den en helg med tanke på å ha tre (forholdsvis små) barn baki. Synes den er smal, mye støy og virkelig elendig å kjøre. Men, rent økonomisk er den et av de mest fornuftige kjøpene om man ønsker seg folke-SUV.
Nå om sommeren klarer jeg mellom fem og seks mil på batteri, på vinteren ca. fire, og til mitt bruk er det mer enn godt nok. Det er jo en stor bil, så når den kjører motorvei på bensinmotoren går det en del drivstoff, men ikke i nærheten av det som er nevnt over.
Den er stor og romslig. Eldstemann på over 180 storkoser seg i baksetet og synes han har masse plass.
Hvordan kjører du når den bruker mindre drivstoff da?
Gjennomsnittet jeg oppga var på tre ukers kjøring uten lading.
Alt i alt har vi 0,5 på mila gjennom et helt år.
Ved lavere enn minus 10 vil ihvertfall 2015 modellen starte bensinmotoren uansett.
Jeg ville gått for en ny om jeg skulle ha, da du kan "tvinge" denne til å kjøre på el.
Mindre aggressivt enn jeg ville kjørt en vanlig bensinbil. :knegg: Bikker jeg over 100-110 km/t tror jeg nok det du sier er riktig. Holder jeg meg til fartsgrensen så ligger jeg under det.
Under 10 minus starter bensinmotoren uansett, det stemmer, det var derfor batteriet varte vesentlig kortere på vinteren. Men bensinmotoren skrur seg av så snart motoren er varm nok.
Min er 2015-modell, og jeg kan ikke overstyre motoren.
Men jeg elsker bilen min. Den er jo ikke like god å kjøre som mannens BMW, men jeg digger at den er høy og romslig, sitter godt på veien og at det er så godt med plass bak. Den adaptive cruisekontrollen er helt konge når man kjører på trafikkert vei og ryggekameraet er strålende.
Min var akkurat to år da jeg overtok den, kjørt rett i underkant av 30 000 km, kom med full utstyrspakke og kostet ca. 340 000 kroner, inkludert både sommerdekk og helt nye vinterdekk.
Vi kjørte til sydeuropa på motorveier. Da røk bensinen fort. :)
Til hytta bruker vi ca 0,5 og det er i overkant av 10 mil. Det var hytta som var grunnen til bilvalget.
Vi prøvde den da vi så på bil for et års tid siden. Jeg trodde egentlig vi kom til å ende opp med den, men jeg fant ut at jeg ikke syntes den var spesielt god å kjøre. I stedet endte vi opp med VW passat i ladbar hybridversjon.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.