Mulig en litt klønete overskrift, men jeg er på jakt etter retningslinjer i forhold til kontaktlærer og stabilitet i forhold til elever.
Vi har akkurat fått brev om at vår 2 klassing får sin 4 kontaktlærer, og 5 klassingen får sin 5 kontaktlærer.
Jeg vet at det er mange grunner til at lærerbytter må foretas, men ut fra det jeg har kunnet finne ut til nå, så tenker jeg at dette handler mye om dårligedelse.
Finnes det noen knagger jeg kan henge dette på utenom frustrasjoner i forhold til manglende stabilitet, og at barna mine antakeligvis aldri vil oppleve å møte samme lærer igjen etter en sommerferie?
Det har vært en del bytter i storebrors klasse, og det blir et bytte nå igjen, men de får tilbake henne de hadde i tredje og fjerde klasse(begynner i syvende) så det er iallefall et kjent fjes. Jeg håper nå at hun blir værende som lærer og at hun følger dem ut 10.
Vi er heldige, tredjeklassingen begynner i fjerde med samme lærer hele veien. Fetteren begynner i andre klasse over ferien og da med sin tredje kontaktlærer. (naboskole)
Finnes ikke retningslinjer, men en god skoleledelse velger kontaktlærere som funker, og lar elevenes beste komme foran lærerens beste der det er mulig. Mitt inntrykk er at det er en haug med personlige og praktiske hensyn man må passe på, og så kommer elevene aller sist. :sukk: Ikke alle skoler er slik, men litt for mange. Dessverre.
Høres voldsomt ut! Stakkars elever.
Vi har vært utrolig heldige med minstemann. Han får samme lærer neste år som han har hatt de siste 6 årene. Og hun er virkelig fantastisk.
Snuppa hadde to på syv år.
Skjønner godt du skulle ønske at det fantes retningslinjer for det. Men jeg ser også at at det kan være vanskelig å faktisk gjennomføre. Det kan være mange ulike årsaker til at det må gjøres et bytte.
Du treffer spikeren midt på hodet her tror jeg. Veldig fortvilende.
Rektor svarte meg i dag at "når sånne situasjoner oppstår vil vi ha et ekstra stort fokus på å unngå skifte de neste årene". Jeg lurer på hva de da fokuserer på, vi har i hvert fall ikke sett noen resultater av det. En "sånn" situasjon har jo oppstått fryktelig mange ganger for begge mine i hvert fall.
Jeg er irritert over å bli avspist med standardfraser som ikke stemmer med vår virkelighet.
Enig i det Tjorven. Jeg mener ikke at de trenger å ha samme lærer fra 1-7. De aller fleste har godt av et bytte (eller to) i løpet sv barneskolen. Men 4 bytter fra 3 klasse er drøyt synes jeg. Spesielt for de barna som har utfordringer og trenger kontinuitet. Og ikke minst for de som aldri krevernoe eller markerer seg, som er "snille" og fort kan bli litt usynlige.
Mine egne barn tror jeg skal takle det greit, men det er et mønster her som bør brytes opp fra skoleledelsens side.
Velkommen i klubben. Vår 3. klassing har nå sin 5. kontaktlærer. På femte forsøk ble det riktignok veldig bra og vi får gudskjelov beholde denne. Det er ikke usunt med et bytte, men omtrent hvert halvår har ikke vært bra for min 8-åring.
Min snart 5 klassing skal til på sin 4 kontaktlærer nå. I tillegg har de hatt to perioder med vikar pga. foreldrepermisjon. Men det skal sies at det var veldig positivt at de delte klassen etter 1 klasse, for det er bedre med 16 i klassen enn 32. Og da måtte jo ene halvdelen få ny lærer.
Men nå får de heldigvis samme lærer som storesøster har hatt, en god lærer som hun hadde i 4 år sammenhengende. Så forhåpentligvis betyr det at de får ham ut barneskolen.
Jeg sitter i FAU-styret, og jeg kjente at jeg hadde skikkelig middels sympati med den foreldregruppa som lagde et lite helvete på disse tider i fjor fordi de måtte bytte lærer. Klassen hadde hatt den samme læreren i 4 år og var aldeles illsinte over å måtte bytte.
Altså, å bytte hvert tredje, fjerde år, er selvsagt helt innafor. På barneskolen er det jo også slik at noen lærere er kvalifisert for småtrinnet mens andre bare er på mellomtrinnet. Helt enig i at det er usympatisk å lage bråk om noe slikt. At en tredjeklassing er på sin fjerde kontaktlærer, er noe helt annet.
Da jeg var FAU-leder sist gang var det en klasse som klagde helt opp til fylkesmannen over et kontaktlærerbytte. De fikk rimelig klar beskjed om at dette var en personalsak og ikke noe de skulle bry seg med. De hadde riktignok byttet flere ganger da, men at folk slutter eller blir gravide eller langtidssyke kan ikke ledelsen gjøre stort med.
Mikkeline jeg lurer på om dette er gjengs for deres skole, eller om dere har vært ekstra uheldig med mange bytter. Det kan være at både FAU og kommunalsjef bør varsles i deres tilfelle, syns det var ekstremt mange bytter på kort tid.
Min snart femteklassing har hatt samme kontaktlærer hele veien, og skal fortsette med samme kontaktlærer til høsten. Tror det hadde vært sunt med et bytte i overgangen fra småtrinnet til mellomtrinnet.
Jeg ser et mønster som jeg ikke liker. Jeg sitter i FAU, så jeg har relativt god oversikt over hvilke bytter som gjøres.
Skolen vår opererer blant annet med et sett med lærere som er "eksperter" på å ta imot førsteklassinger, og bare gjør det. Det betyr at de bare underviser på 1 trinn, og slipper klassene videre til ny kontaktlærer i 2 trinn. Det betyr at alle elevene våre da er garantert et kontaktlærerbytte allerede 2 året. Jeg ser jo at disse utvalgte lærerne er superflinke med de minste, men jeg nekter å tro at ikke de aller fleste lærerne kan ta den rollen? Jeg er på kollisjonskurs med skoleledelsen på svært mange områder, også her. Problemet mitt er at nærmeste klageinstans (områdeleder) er en av vår rektors næreste venner, så de klager som har kommet inn der tidligere avfeies i rekordfart. I vår by har også rektorene et fast rotasjonsprogram hvert 5-6 år. Vår rektor og en håndfull andre er fritatt for dette av grunner jeg ikke kjenner til. Han har vært rektor hos oss siden 1986 og sitter antakeligvis trygt i rollen frem til han velger å ta pensjon. Det gjør også at alle kamper er ekstremt tunge å kjempe når han har så god ryggdekning over seg.
Mikkeline: jeg er ikke enig i at det skolen deres gjør nødvendigvis er feil. Slett ikke alle lærere er motivert for å ta førsteklasse. Å få noen som både kan og vil ta det aller første skoleåret tenker jeg er en god ting. De blir sikkert eksperter på å skape struktur for små unger, og så kan de ha fokus på mer læring senere.
At jeg mener dette er nok veldig farget av at begge mine unger har hatt relativt kaotiske førsteår på skolen. Jeg tenker at om noen hadde skapt struktur det året, så hadde de kanskje sluppet flere år med styr.
På vår skole har vi også en førsteklasseekspert. Han tar i mot første klasse hvert år, men har som regel en lærer med seg som de fleste gangene følger klassen videre. Jeg syns ikke nødvendigvis det er noe negativt at det er sånn som du beskriver, det første året er utrolig viktig.
Vet du om det var spesifikt den saken? Altså, om det var fordi det var legitime grunner for lærerbytte at fylkesmannen avviste?
Jeg spør fordi jeg lurer på hvilke virkemidler man har når det blant annet er korttidsansettelser og åpenbart dårlig arbeidsmiljø på en skole som gjør at lærerne slutter så snart de har sjansen. Det fremstår som svært dårlig ledelse, men hva kan FAU gjøre for å få fokus på det?
(Utenom å flytte og bytte skole da, som flere og flere av oss har gjort.)
Da eldstemann startet i første klasse så fikk de en kontaktlærer som skolen visste bare skulle være der et halvt år. Det er håpløs ledelse spør du meg. Denne læreren hadde også stilt spørsmålstegn ved det, for hun hadde sett for seg å være faglærer den perioden hun skulle være ved skolen, men hadde fått til svar at sånn ble det bare.
I den saken var det bare en rekke uheldige omstendigheter som gjorde at den klassen fikk mange bytter. Minst én graviditet og et lengre utenlands studieopphold som en lærer fikk permisjon til i hvert fall. Pluss en langtidssykemelding som ikke hadde med arbeidsmiljø å gjøre.
Ved dårlig arbeidsmiljø kan FAU ta dette opp i samarbeidsutvalget evt. driftsstyret hvis skolen har det. Det er jo et skikkelig vanskelig tema da, men i samarbeidsutvalget er jo både ansattrepresentanter og politikere og jeg tenker jo at de ansattes fagforeninger er takknemlige for støtten fra foreldrene, bare det at de blir sett, og at politikeren, som representerer skoleeier, vil ønske å ta tak i problemstillingen. Hvis arbeidsmiljøet er så dårlig at det blir helt tydelig for foreldrene må det jo adresseres, men særlig hyggelig er det jo ikke å skulle ta tak i sånt.
Førsteklasseeksperter er gull verdt og noe alle mine barn har hatt. Helt topp - og alle lærere (inkludert meg selv) er ikke skikket til å ha første klasse.
Det er et par som virker som førsteklasseeksperter på skolen med oss også, men de har stort sett to lærere i første klasse og en av dem følger dem videre så selv om de kanskje bytter kontaktlærer så har de fortsatt på et vis samme lærer. Også har ikke disse to alltid første klasse da. Så det er enten flere eller så ble det løst på et annet vis et år. Men nå er det ingen av dem som skal ha neste års førsteklasse og ingen vet hvem som skal det (I alle fall ingen som offisielt sett vet det, så vi får ikke vite)
Det er nok fordi lærerkabalen ikke er lagt enda, Malama. Det er mange skoler som sliter med tilsettingene i år, hos oss kom siste lærer på plass helt nylig.
Jeg forstår det, men jeg nekter å tro at det kun er 3 lærere som er skikket til å ha førsteklasse på vår skole (som er relativt stor med ca 6oo elever). Tidligere hadde også vår skole to lærere på førstetrinn hvor den ene fulgte klassen noen år til. Med den nye modellen skolen har valgt, så er mitt poeng er bare at de allerede da kalkulerer inn et lærerskifte. Med det tempoet de holder, så blir enkelte klasser kjent med ny kontaktlærer hvert år. Jeg klarer ikke å henge det på andre knagger enn dårlig skoleledelse.
Det hender at noen klasser kommer dårligere ut enn andre. Mitt mål er alltid at man prøver å ha en viss stabilitet i kontaktlærer, men enkelte ganger har det blitt for mange bytter på noen av klassene. Sykdom, graviditet, flytting osv. kan være årsaken. Og i enkelte tilfeller lærere som ikke fungerer i det hele tatt slik det var tenkt. Vi har ekstremt mange hensyn å ta, men prøver alltid å ha elevenes beste i fokus. Dessverre lykkes vi ikke alltid med dette.
Når det er sagt, vi vurderer også å spesialisere lærere på 1. trinn. Det er noen lærere som er ekstremt dyktige på første året. Det er viktig at skolestarten blir trygg og god for elevene. Det er det ikke alle lærerne som klarer på samme måte. Vi har ikke kommet dit enda, men leker med tanken.
Jeg er nok veldig farget av at jeg akkurat nå sitter med 2 barn som har kommet dårlig ut. Med det 3 barnet som nå er begynt på ungdomskolen var det mye samme melodi, bortsett fra at de der ikke byttet kontaktlærere med hadde en lærer som var veldig mye sykemeldt så det ble en ekstrem mengde vikarer innom dem i løpet av en 3 årsperiode (der tenker jeg også at skolen burde tatt grep og ikke latt den læreren være kontaktlærer det andre og det tredje året). Vi fikk også løfte i fjor om at 5 klassen vår skulle skjermes for kontaktlærerbytte i år. Nå slutter hun som opprinnelig er kontaktlærer, men som har vært borte i permisjon dette året. Det kan jo skolen selvsagt ikke hjelpe for. Hun som har hatt klassen dette året skal fortsette som vikar på skolen, men skal ikke ha vårt trinn. Klassen får nå en kontaktlærer som var sykemeldt store deler av dette skoleåret, og som også kommer til å starte kommende skoleår i planlagt sykemelding. Det betyr vikar fra skolestart. Jeg er frustrert.
søknadsfristen på to stillinger er ikke ute engang, så jada, kabalen er ikke lagt. Jeg vet det. Jeg tror søknadsfristen VAR ute, men at den er forlenget. Ikke helt lovende det...
Og sikkert ekstra frustrerende da stillingene er lyst ut som vikariater, helt sikkert med tanke på mulig overtallighet når to skoler (som nå i tiden frem til ny er klar deler rektor) altså skal slås sammen som en felles skole midt mellom dem som er forventet å stå klar i 2020.
Jeg vet jo at en av stillingene skyldes en lærer som døde. Den andre er noe utdaningspremisjoner og sånt så at det er vikariat er greit, men den døde læreren kommer definitivt ikke tilbake til stillingen sin og utlyses nok som vikariat pga den usikre situasjonen. Sikkert ikke lettere å få søkere til det... Men lærer til førsteklassen må de jo ha.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.