Uff, jeg tør nesten ikke lese om det engang. Jeg får så veldig reisenerver og kommer til å være nervøs helt til vi skal reise. :cool:
Har de ikke gjort sånn flere ganger da, ifm skoleslutt? Fullt kaos en ukes tid og så roer det seg.
Tar de ut for mange på ferie eller er pilotene sure fordi de ikke får ferie når de ønsker og så sykemelder de seg? :confused:
Det siste der har jeg også lurt på GinaK, er det en slags aksjon??
Vi skal reise på lørdag, krysser fingrene for at ting er i orden til da. Men har så utrolig vondt av de skolekorpsene som er stuck og ikke får reist på turene de har jobbet for og gledet seg til så lenge!! :nemlig:
Det var det samme kaoset i fjor, og det ligner mistenkelig på en form for aksjon for å understreke at sommerferieplanene til Norwegian ikke er robuste nok. Jeg skal fly med Norwegian neste helg og krysser fingre for at de har fått kontroll da.
De oppgir mangel på personale som grunn. Det er dyrt å drive lavprisselskap så jeg mistenker rett og slett at de ikke har tatt høyde for nok ansatte om noe skulle oppstå.
Men samtidig skurrer det da dette er er mønster som gjentar seg år etter år og i ferietiden.
Og jeg spør meg om hvordan arbeidsforholdene er?
Neste gang bestiller vi med SAS eller et annet flyselskap og betaler gjerne litt ekstra for det. Nå er det ikke alltid at SAS er dyrere.
Lederen for det ene av korpsene er en bekjent av meg og jeg har fulgt denne saken på FB i helgen. De hadde masse opplegg planlagt med besøk hos et lokalt korps, felles konserter pluss diverse andre besøk. Det hjelper ingenting å få tilbud om et fly i neste uke eller noe sånt. Det er jo ikke bare-bare å sette opp konsertene på nytt.
Norwegian må jo betale ut 400 Euro per passasjer pluss refundere billettene, så jeg kan ikke skjønne at dette er butikk for dem. Tenk å planlegge så dårlig!
Men da er dere jo i alle fall kommet dere på ferie. Hjem igjen kommer en seg alltids noen dager forsinket. ;) En har jo planer å skal rekke ting da også, men for meg er det viktigste at jeg kommer meg til ferie som jeg skal. Alt annet ordner seg sikkert. Vi drar ikke før mot slutten av juli, så får håpe de slutter med sånt tull.
Etter at vi satt med hjertet i halsen da vi skulle til Kroatia med Norwegian i fjor bestilte vi med SAS i år... Husker det var rimelig stressende , vi var det eneste flyet som fløy som oppsatt den morgenen vi skulle dra, så det var flaks. Men klarte jo ikke tro at alt førskule gå bra før vi var i lufta.
Jeg vet i hvert fall at noen som skulle en helgetur til Tallin (ut fredag kveld, hjem søndag formiddag) IKKE fikk refundert hotellet fra forsikringsselskapet da fredagsflyet ble kansellert og de fikk tilbud om en flight utpå dagen lørdag. De valgte å ikke reise, det ble jo meningsløst for 15 timer i Tallin, men fikk altså kun flyet refundert.
Vi skal være borte i 14 dgr. Hva om vi overhodet ikke kommer oss nedover?
Hva da med leiligheten vi har booket?
Tror jeg må sjekke dette sånn i tilfelle.
Det jeg vet er at Norwegian ikke er så raske på banen i forhold til erstatning osv.
Jeg tenkte også å starte en tråd om dette...At det kan skje en gang kan man kanskje forstå, men to sommere på rad? No way. Da er det enten helt elendig planlegging av Norwegian eller en bevisst aksjon fra de ansatte. Personlig heller jeg mot alternativ to. Jeg kan jo på en måte skjønne at man vil vise det dersom man er misfornøyd med arbeidsforholdene, men ved slike aksjoner så undergraver de jo hele arbeidsplassen sin.
Hvis du overhodet ikke kommer deg ned, dekker forsikringen det. Problemet er hvis du blir tilbudt en flight som gjør totalreisen så dårlig at det ikke er verdt det for deg, men forsikringsselskapet mener du bør godta det.
Dette er nok en aksjon ja.
Det virker ikke som om det er noe ok tillitsforhold/lojalitet fra de ansatte til sin arbeidsgiver. Da hadde ikke dette skjedd så hyppig og rammet midt i den verste ferieperioden.
Jobbet selv i en periode i et norsk flyselskap i min pure ungdom som ikke er lengre, og husker hvor stolte vi var av å være ansatt der. Men så var dette et helt annet selskap da.
Jeg har flere ganger sjekket Norwegian mot SAS i ferier og hver gang har jeg funnet billigere billetter hos SAS med bedre flytider.
Sist gang (som eksempel) jeg lette, fant jeg billetter hos Norwegian til over 28 tusen med flytider tidlig morgen ut og sein kveld hjem, mens hos SAS fant jeg billetter til 18 tusen med både ut- og hjemreise midt på dagen. Lett valg!
Norwegian har solgt seg selv veldig godt inn som billigselskap, men er virkelig ikke så veldig billige.
Tror Norwegian har ekspandert før de hadde alt på plass. Og hvis de da hadde litt for få folk, så strekkes strikke for langt. En pilot kan ikke fly så lenge som helst og hvis schedulen er på hengende håret, så vil en forsinkelse gjøre at pilotene må gå av og et nytt crew må til. Og hvis de ansatte i tillegg aksjonerer litt, så blir det kaos.
Det kan du trygt si... Vi fikk til slutt gjennom klage etter et døgns forsinkelse for to år siden. Men Norwegian avviste selvsagt først, og vi klagde til transportklagenemda. Norwegian hastet ikke med å fortelle noe nei. Og behandlingen og informasjon under forsinkelsen var ikke å skryte av.
Kjekt med en samboer som vet hvordan man skal skrive for at de skjønner at vi ikke godtar hva som helst.
Har samme erfaring. Vi har reist endel til Alicante om sommeren, og endt opp med å bestille hos SAS både pga pris og tidspunkt.
Plusser man på med diverse tillegg som Norwegian har så kan det ofte bli dyrere.
Vi ble rammet i går.
Vi var i utgangspunktet lettere skeptiske til å bestille med norwegian, men valgte å gjøre det likevel, da flytidene passet mye bedre enn SAS. Prisen var lik.
4 timer før flyavgang fra Berlin i går, fikk vi sms om kansellert fly.
En ting er at et fly kanselleres, en helt annen ting er mangelen på hjelp.
Vi ringt først norsk support. De foreslo fly hjem mandag kveld, eller tirsdag. Vi var på tur uten barn, og barnevakten skulle på jobb mandag morgen. Dermed rimelig uaktuelt å ikke komme oss hjem. De skulle derfor sette oss videre til en vi kunne snakke med om ombooking. Vi ble satt over, satt på vent, og koblet fra. Dette skjedde to ganger. Så ringte vi internasjonal support. Der fikk vi beskjed om at vi kunne ombooke selv, og få det refundert. Ba om å få en bekreftelse på det, enten på mail eller chat, da la de på. Dette skjedde enda en gang + også med venneparet vårt. Med en gang vi ba om noe skriftlig, la de på.
Snakka med forsikringsselskapet, som sier at de ikke dekker noe så lenge det er flyselskapets feil. De sa også at vi måtte få en skriftlig forklaring på kansellering for at de kunne ta stilling til noe, men norwegian ville verken muntlig eller skriftlig si noe om årsaken til innstillingen.
Vi booket om med Lufthansa via Frankfurt, og kom oss hjem. Til dyr pris.
Forsøkte å snakke med en som satt i norwegianskranken på OSL. Hun nektet å svare på hvorfor flyet var kansellert, ville ikke svare på om vi fikk refundert noe for billettene, ville ikke opprette sak, ville ikke sette oss i kontakt med sin skiftleder eller andre på jobb. Det eneste hun sa, var at så lenge vi var i Berlin da vi fikk beskjed, var dette flyplassen i Berlin sitt problem, og ikke noe norwegian kunne gjøre noe med. Så hun var jo skikkelig godt opplært i lover og regler....
Jeg er ikke spesielt optimist med tanke på videre behandling av saken vår.
Jeg er sjokkert Snippa over behandlingen dere fikk, og har hørt om flere med samme erfaring.
At fly blir kansellert pga tekniske årsaker, eller flighten utsettes må vi tåle synes jeg. Men man bør kunne forvente høflighet og at de rydder opp.
For ikke lenge siden ble det ramaskrik, og skrevet i avisen da en avreise med et charterfly fra en flyplass i Norge måtte utsettes noen timer pga et sammenstøt med fugler. Selskapet måtte innhente et nytt fly. Servicen var ellers god.
Dette er ikke førstesidestoff, og folk må kunne tåle dette.
Det blir ikke aktuelt å bestille noe sommertur med dem nei. Nå flyt ikke vi på sommerferie uansett i år, men neste år vet jeg ikke. Litt betryggende for korpset sin del at den planlagte turen i alle fall skal gå med buss, med styreleder som sjåfør så vi kommer nok frem til Danmark i alle fall. Å stå med et korps som ikke sommer seg på tur er jo kjipt. Å ikke komme seg noe sted privat også. Og å ikke komme seg hjem, og få den kundebehandlinge.... nei. Det hører ingen sted hjemme.
Japp, så ille er det.
Til sammenligning hadde vi en kansellert flight også forrige gang vi var ute og fløy. Det var i februar, til Amsterdam. Da fikk vi først tilbud om ny flight via Frankfurt med samme selskap vi dro med (Lufthansa). Det var en runde som tok ganske lang tid, så vi ba om å heller få et annet alternativ. Null problem -da fikk vi et direktefly med KLM. Samme erfaring med SAS. Kansellert eller svært forsinket fly er uansett kjipt, men da får man i det minste hjelp og så god løsning som mulig.
Ja, jeg har også opplevd kansellerte fly med KLM/SAS, men det har da blitt håndtert på en tilfredsstillende måte. Måten Norwegian behandler kundene sine på er jo helt horribel :(
Vi ble rammet av uvær i fjor sommer på vei hjem fra Gdansk. Skulle fløyet med Wizz Air. Null hjelp å få. Vi kunne fått billetter en uke senere, men det var uaktuelt siden jeg måtte tilbake på jobb. Endte opp med å kjøpe billetter hos SAS til 14.000 kr. Fikk det dekket av forsikring. Vi hadde ingenting skriftlig.
Shit, jeg skal fly alene fra Stavanger til New York med Norwegian i juli/august. Er livredd. Har planlagt denne turen lenge med sambo (han er allerede i USA uken før og venter på meg der borte) og betalt mangfoldige tusen. Det er mitt livs drømmetur. Nå er jeg bare engstelig. :(
Akkurat det er kjernen til problemet. Hver gang dette skjer så står "hylekoret" frem i VG og sier de aldri mere skal fly med Norwegian. Men de har glemt det neste vår når de skal ut å reise og Norwegian er et par hundrelapper billigere enn SAS....
Så lenge ikke kundene forsvinner fra Norwegian i større grad kommer Bjørn Kjos til å fortsette å være like kynisk som han er nå. At de har for få piloter i forhold til det sommerprogrammet har de visst ganske lenge. De har jo leid inn massevis av fly fra andre selskaper for å få det til å gå rundt men tydeligvis for lite igjen (som i fjor)
Jeg syns selvsagt at situasjonen denne og forrige sommer er uholdbare, og syns selvfølgelig at det er utrolig sneaky av Kjos å drive på denne måten. Men når det er sagt; det er ikke slik at alt er fryd og glede hos SAS og de andre selskapene heller altså. Det er jevnt over ganske liten vilje til å hjelpe og liten vilje å erstatte jevnt over. Det finnes de som har fått god hjelp hos Norwegian, og det finnes de som har fått null hjelp og crappy behandling hos SAS (oss inkludert).
Flere i tråden trekker fram den manglende hjelpen og viljen til erstatning når denne situasjonen først har oppstått, og noen nevnte også at "med SAS får man hvertfall hjelp". Jeg mener at det ikke er slik at Norwegian er i en særstilling med dårlig kundebehandling.
Så vidt jeg har fått med meg er et av problemene at Norwegian nekter å bemanne seg opp til det de faktisk trenger av mannskap. de vil heller leie inn på korte kontrakter når det passer dem. Ingen er blitt sykemeldt, men de kanselerer heller ikke ferien og fritiden de på forhånd hadde fått innvilget.
Jeg flyr bare med selskaper som tar bemanningen alvorlig, f.eks. SAS.
Strengt tatt er SAS også for billig å fly med, det er ikke store forskjellen totalt sett/gjennomsnitlig mellom SAS og Norwegian.
Tror du var litt rask på avtrekkeren der løve, det er ingen aksjon, men dårlig planlegging og ansatte som gjerne vil ha ferier og fridager som er avtalt:
Så lenge Kjos vet at mange kommer til å skylde på pilotene i steden for dårlig ledelse, så kan han gjøre slikt om igjen og om igjen. Hva han gjør med arbeidsforholdene er ikke spesielt mye å rope hurra for.
For oss som flyr fra Nord-Norge er SAS ofte billigere. Ikke mye, vanligvis, men det er gjerne noen hundrelapper å spare. Normalt velger jeg uansett SAS også hvis de er litt dyrere fordi jeg synes Kjos sin måte å drive flyselskap på er ufordragelig. :nemlig:
Akkurat nå er vi imidlertid i UK og har flydd med Norwegian fordi SAS var flere tusen dyrere akkurat på de datoene vi kunne reise. Så prinsippfast har jeg ikke råd til å være. :knegg: Vi er på vei til Gatwick nå, og jeg tror skuldrene holder seg oppunder ørene til vi har sjekket inn og ser at flyet går som planlagt ...
Ser den, tar bemanningen "mer alvorlig enn andre" blir det vel. Strengt tatt kunne vi hatt en egen tråd om utviklingen i arbeidslivet og behandlingen av ansatte og innleide.
Hvis noen tror SAS er en drøm å forholde seg til kan ta seg en liten tur inn på FB-sidene deres og sjekke meldingene som raser inn fra kunder nå om dagen. Riktignok har de en litt spesiell situasjon nå ved at de har lansert nye nettsider som ikke akkurat fungerer optimalt, men kunder rapporterer om 2-3 timers ventetid på telefon og billetter som blir bestilt i feil navn og på feil tidspunkt på grunn av feil SAS har gjort og som ikke går an å få rettet opp i.
Ja, det var altså ikke ment som noe moralsk argument altså, mer som en realitetsorientering om at det ikke er en stor, stygg ulv blant snille lam på flymarkedet. :knegg:
Jupp. Og ingen vilje til erstatning når folk ikke har fått fly pga feil som stammer fra deres system.
Jeg har nettopp bestilt billetter til meg og ungdommen som ble hele femti kroner rimeligere med SAS enn Norwegian, og den reisa går sørpå. Man må legge på 100 kr på hver Norwegian-strekning for å få ha med koffert, og Norwegian har heller ikke ungdomsbilletter - så totalt sett er det billigere for oss å fly SAS.
Nordpå har vi fått et nytt alternativ i FlyViking som foreløpig bare går mellom noen få flyplasser, i direkte konkurranse med Widerøe. En fullpris Tromsø-Bodø t/r med dem koster 2100, mot 4900 med Widerøe. Gjett hva vi velger da?
Var forresten utsatt for manglende kundeservice fra SAS da vi ble tåkefast i Trondheim forrige høst. Vi som hadde SAS-billetter fikk null hjelp og kundeservice var stengt. Da vi fikk tak i dem morgenen etter så tilbød de oss nye billetter dagen etter der igjen. :snill: Vi kjøpte selv nye billetter med Norwegian samme dag, og slapp unna med én dags fravær fra jobb (hotell + nytt fly ble dekket av reiseforsikring).
De i gjengen som reiste Norwegian opprinnelig fikk sms om at de var ombooket til neste morgen - uten at de trengte å gjøre noe selv for det.
Ja, sånn er det på SAS-sidene også.
Litt stress når jeg må logge inn og ut som meg og tenåringen for å bestille billetter til oss, - og håpe at det ikke blir fritt i mellomtiden. :p
SAS er dessverre ikke billigere på den strekningen vi flyr mest heller (Stavanger-Malaga). I noen tilfeller er forskjellen liten og jeg går da for SAS. Skal også nevne at vi har vært heldige med Norwegian så langt. Forsinkelser har det selvsagt vært, men aldri kanselleringer eller lange forsinkelser.
Vi skulle reise med Norwegian Gatwick-JFK i morgen. Fikk nettopp sms om at det blir et chartet fly i stedet og at vi kan forvente "limited in flight entertainment". Ikke får vi sjekket inn online heller. Akk, ja. Håper i det minste at flyet faktisk går i morgen.
Nytt rot med bagasje på Gardermoen. Huff.
Men har alle dere som skal ut og reise kommet dere avgårde?
Håper at det roer seg og at Norwegian får inn nok mannskap fremover. Om 20 dager er det vår tur. :cool:
Synes nok jevnt over at store selskaper er bedre enn lavprisselskaper, og jeg har også fått billigere billetter hos SAS enn hos Ryan Air. Nå var det med koffert og ville ha setereservasjon fordi vi reiste med barn, men likevel. Det kan jo ha med flere faktorer å gjøre, naturligvis, f.eks. flyplassen man bruker, men jeg opplever at SAS og de andre store er mer fleksible hvis kofferten ikke er AKKURAT INNAFOR GRENSA!! enten det gjelder mål eller vekt, eller at de er litt mer fleksible ifht tiden for innsjekk, og har litt mer muligheter til å åpne en luke til ved mye kø som gjør det litt mindre stressfritt. Store selskaper har ofte også flere avganger å velge blant når de skal reroute folk. Da vi skulle til Orlando, fant vi plutselig ut at SAS hadde sjekket oss inn på to påfølgende flyvninger i NY, i tilfelle vi ikke kom gjennom immigration fort nok. På helt vanlig økonomi-billett.
God service på flyplassen har jo bitt noen i ræva :knegg: når de har fått god service på flyplassen på utreise, og så skal hjem med RA-ansatte i innsjekk (vet noen som fikk med babyseng ut, men måtte la den stå igjen i London, for da var et stopp, gitt.
... mens vi opplevde at de stengte både info, innsjekk og mulighet til å hente bagasje da vårt fly var forsinket fra Miami, og vi derfor ikke rakk connecting flight. Ingen på flyplassen kunne hjelpe oss før dagen etter, og vi måtte finne et hotellrom i en fei (det var ETT ledig rom i hele New York, føltes det som). Og selv da kunne de ikke garantere at vi kom med noe fly, før innsjekk av i gang. Dette var en tur booket gjennom SAS, men siden flighten vår fra Miami ikke var med i Star Alliance hadde det ingenting å si, så vi fikk niks og nada igjen fra dem. Vi fikk heller ikke noe igjen på forsikringen, fordi flyselskapet endret grunnen til at det var forsinket på papirene de sendte oss, slik at forsikringsselsakpet ikke dekket det.
Men både denne og din historier er jo bare anekdoter. Folk har både gode og dårlige opplevelser med flyselskap, og jeg oppfatter at det er en presset bransje, med svært liten forskjell fra selskap til selskap, når det kommer til service og vilje til å erstatte og hjelpe når det først oppstår noe uforutsett. Jeg har hatt kjempegode og kjempedårlige opplevelser med samme selskap, og det sprer seg temmelig jevnt utover de jeg flyr jevnlig. Det er tilfeldigheter og personavhengig.
Det er selvsagt selskap som skiller seg ut både den ene og den andre veien altså, men jeg tror ikke SAS og Norwegian egentlig har de helt store forskjellene.
[CENTER]Save[/CENTER]
Jeg satt på Gatwick på tirsdag og alle flyene som var forsinket på vår terminal var Norwegian. Også vårt. Men ingen kanselleringer, da. Og korpset vårt kom seg hjem, bare en time forsinket.
Det man skal være obs på ved kanselleringer og ombookinger, er at selskapene verner om sine egne først - og det gjør de hele hurven.
De tar først gull og diamant-medlemmene, så nedover i systemet til alle kundene som har bestilt direkte hos selskapet. Til slutt tar de de som har booket via reiseselskap. Kynisk som fanden, kan man gjerne si, men de verner om sine favorittbiter, enkelt og greit.
Vi er vel fremme i New York. Vi endte opp med Dreamliner likevel og ikke leaset fly som de hadde sagt. Litt forsinket grunnet noen ødelagte seter, men det kjørte vi inn. Vi var heldige.
Vi reiser med Apollo og vi endte også med leid fly nedover. Heldigvis var opprinnelig fly sympatisk nok til å bryte sammen i god nok tid til at de rakk å få tak i er nytt. De beklager veldig at det ikke ble noe taxfreesalg ombord, da. Så leit :hehehe:
Vi kom oss til Kreta i går - i en gigantisk jumbojet leid inn fra det spanske selskapet Vamos.
For å si det mildt tok alt en liten evighet. På forhånd var vi informert om "limited inflight entertainment". Jeg kunne leve greit med mitt eget selskap, men at de ikke hadde noe mat og at drikke begrenset seg til en kopp vann pr person var en strek i regninga. Det var mange sultne og frustrerte unger på det flyet, gitt.
Har inntrykk av at det har bedret seg noe. Vi reiste hjem fra Barcelona lørdag. Ca. en halvtimes forsinkelse som skyldtes mye trafikk i luftrommet over Europa, ifølge flybesetningen.
Jeg tenker at Norwegian nå får se konsekvensene av å behandle folk som roboter som bare skal gjøre jobben sin, billig, og som lett og greit kan erstattes av hvem det skal være, bare de er enda billigere. Det er en helt grei strategi det, altså, men da må man ta høyde for at folka dine vil oppføre seg deretter, og aldri, aldri "walk the extra mile" for arbeidsgiveren sin.
Hvorfor i alle dager skulle de det?
Norwegian hadde fra oppstarten noe helt spesielt med staben sin, folk som var genuint stolte og begeistrede over å få være med på reisen fra liten oppkomling til seriøs konkurrent, og som aksepterte at lavere lønn enn "den gamle statsstøttede giganten SAS" var en grei pris å betale for å få være med på moroa. Det valgte de å kaste overbord. Og betaler for det nå. De har ikke tatt inn over seg at med roboter så må de ta høyde for mindre fleksibilitet og vilje til å strekke seg enn de hadde da de hadde glade mennesker ansatt, og at de må planlegge deretter, med større buffer.