Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Erfaring med el-bil som eneste bil?

#1

Sonar sa for siden:

Er det noen som har erfaring med kun å ha elbil? Og da tenker jeg ikke på tesla. Vi vurderer å skifte ut bilen, 90 % av bruken er korte turer. Men så er det når hele familien skal ut på tur da. Da må vi ha en annen bil. Men det minker jo på slike turer etterhvert som ungdommen vokser til. Men det jeg tenker på da at det kan bli litt stress å måtte leie bil.


#2

gajamor sa for siden:

Vi har bare elbil, en Nissan eNV200 med reell rekkevidde på 10 mil. Vi har kjørt Norden rundt med den, blant annet til Nordkapp og hjem igjen og rundt store deler av Island. Men jeg må innrømme at 10 mil rekkevidde begynner å bli litt irriterende. Hadde vi hatt 20 mil (som de fleste nyere biler har), skulle jeg ikke klaget i det hele tatt.


#3

løve70 sa for siden:

Jeg har flere venner som kun har el-bil. De har leid bil i de få tilfellene de skal kjøre langt i områder det er dårlig med lademuligheter.


#4

millact sa for siden:

En i klassen har kun elbil. De har vel hatt det slik i halvannet år nå.


#5

Nextlife sa for siden:

Vi kjøpte elbil (egolf) for halvtannet år siden. Vi hadde også en bensinbil som vi valgte å sende til bilkirkegården for et år siden.
I dette året med bare elbil har vi 1 gang hatt behov for å kjøre litt lenger enn rekkevidde og valgte da leie campingbil (familieselskap, og det passet så godt å ha et eget sted å sove).
Da vi sendte bensinbilen i døden tenkte vi at vi kanskje måtte kjøpe en bil 2 til langkjøring, men vi har nå funnet ut at dersom behovet for å kjøre langt oppstår så leier vi bil


#6

Sonar sa for siden:

Takker for innspill. Jeg tror vi må sette oss litt mer inn i elbil-verden. Kanskje klarer vi å komme oss til fjells med elbilen og til sommerstedene vi besøker fast uten å leie. mulig det er gode lademuligheter på de strekningene.
For oss så tror det handler om at vi gjerne må planlegge litt mer før vi drar avgårde, tenke litt annerledes.

Det et jo et hav av el-biler nå, finnes nok en som passer både vår lommebok og familie.


#7

Syrinx sa for siden:

Broren min har hatt kun el-bil i flere år. Etter at de kjøpte seg Tesla dro de sågar på bilferie til utlandet.


#8

Lykken sa for siden:

For oss funker det ikke, med mindre det er en Tesla eller annen med veldig god rekkevidde. F.eks en hverdag der mannen har kjørt til og fra jobb med mellomlading på jobb og skal rett på bortekamp et stykke unna med sønnen vår der det ikke finnes lading. Eller vi skal på familiebesøk i helgene. Eller hytteturer på fjellet. Eller IKEA-tur eller bortkjøring av søppel med henger eller helgeturer med venninner. Mannen drar på fisketurer 10 timers kjøring herfra. Det blir for tungvinte i alle de tilfellene vi pleier å ta Volvoen istedenfor elbilen.


#9

Che sa for siden:

Hybridbil er det jeg hadde valgt om vi skal ha en bil. Elbil har ikke mulighet for henger, og det er upraktisk


#10

Floksa sa for siden:

Nær familie har kun el-bil. De leier via Nabobil når de skal langt.


#11

millact sa for siden:

Opel sin nye har jo lang rekkevidde.


#12

Høst sa for siden:

Tesla model X har hengefestemulighet. :)

Vi har Tesla da, og kjører hvor som helst med den, men leste at det ikkke var ett alternativ, så da lister meg jeg ut igjen...:)


#13

Føniks sa for siden:

Vi har Nissan Env som eneste familiebil. Nå bruker vi ikke ofte bil i ferier, så det har gått greit. Men vinterstid hender det vi fryser litt for å komme oss hjem:)


#14

Sonar sa for siden:

Føniks; måtte søke den opp, da slipper jeg å tenke på plassen ja. Men litt stor for oss. 90 % av tiden er det kun korte turer og stort sett 1-2 i bilen,

Jeg må rundt å prøvekjøre litt før jeg bestemmer meg.


#15

Føniks sa for siden:

Det er det vi bruker den til og. Jeg er veldig glad i plassen og den er veldig fleksibel.


#16

Benzo sa for siden:

Vi har Nissan Leaf på fjerde året som eneste bil og det funker strålende. Guttungen måtte stå over en kamp langt utafor folkeskikken, ellers ingen problemer med rekkevidde. Det må noen ganger planlegges litt mer, særlig vinterstid, men det går veldig bra.


#17

Isolde sa for siden:

Vi har en diselbil Mem det er ikke en eneste situasjon det siste året hvor vi har måtte kjøre den for rekkevidde. Vi valgte den i påsken på grunn av plass. Vær går ca 200km. Kjører 30mim til jobb. Lader 2-3 ganger i uken.


#18

GinaK sa for siden:

Har det blitt ebil på dere, Sonar? Isåfall, hvilken? :)
Vi har en bil nå og skal kun ha en bil. Nå har vi Ford Mondeo. Diesel.

Vi har så smått begynt å tenke på dette som en mulighet, vi også.

Jeg har virkelig null peiling på ebil og har såvidt sittet på med en liten tøff BMW-sak.

Søkte opp eGolf, siden den har blitt nevnt ganske ofte. Men tror den er for liten for oss altså.
Tips til biltype som er hakket større en eGolf?
Tesla er helt utelukket for oss også.

Det var en eller annen som skrev noe om at det koster 28tusen å få montert inn strømuttak for elbil. :eek: Koster det så mye? Kan man ikke bruke vanlig stikkontakt, evt med en overgang da. :confused: Null peil som sagt. :cool:
En nabo her hadde bilen utpå veien og drev med ledning på rull og sveivet ut og inn når hun måtte lade.


#19

Pelen sa for siden:

Vi har bare elbow (men Tesla). Jeg tenker at dere nok kan byttelåne bil med familie/venner om dere skal kjøpe langt eller så beregner dere kort og godt lenger tid og stopper for å lade. Det er så pass mange ladestasjoner nå så det burde gå bra. I tillegg kan dere leie bil eller bruke andre kommunikajwonsmpter om det finnes. Jeg tror wt det tår helt bra o. Dere ikke kjører så mqnge langturer.

Ooops, så nå at det var en ganmel tråd.


#20

Elise sa for siden:

Vi lader på vanlig stikk, det er bare zoe som ikke kan det (hvis e ikke har fikset på det nå...)

De 28 000 som var nevnt i en annen tråd var vel fordi vedkommende måtte ha en spesiell type pga måten garasjen var utformet, tror jeg. Men det koster fort noen lapper å få lagt opp kurs og fikse ordentlig ladeuttak hjemme.


#21

Tjorven sa for siden:

Vi skal bytte bil snart og kommer til å velge el-bil som eneste bil. Vi kan heller leie på nabobil eller bilkollektiv de få gangene vi skal kjøre lenger enn det som er mulig med el-bilen.

Vi har ikke peiling på hvilken bil vi skal gå for, men avventer hussalg for å se hvor mye penger vi har å rutte med. I den nye leiligheten er det uttak for el-lader i garasjen. Det betaler vi 25 000 for å ha, men da blir det jo fryktelig enkelt å lade selv om vi står i stor fellesgarasje.


#22

mkj sa for siden:

Sjekk ut nye Leaf og Huyndai Ioniq. Sistnevnte har mindre batteri, men nesten like lang rekkevidde da den er mer energieffektiv. Begge biler du kan få til ca 300K. Opel går lenger, men koster mer og har (endaL lengre leveringstid. Den hurtigladerlader dessuten vesentlig saktere enn huyndaien.

Hvor omtrent ligger feriestedene deres? Du kan sjekke hvor Fortum og Grønn kontakt har sine hurtigladestasjoner. Men i utfartshelger kan det være litt kø.

Zoe har lang rekkevidde, men ikke mulighet for hurtiglading. Ser dessuten litt liten ut.


#23

emm sa for siden:

Vi planlegger å gå for el-bil som eneste bil om ikke lenge, så vi holder ut med bensinbilen vår nå. Solgte en Nissan med kort rekkevidde for litt siden, så lang rekkevidde er et must for oss. Nå står vi på liste hos Audi, og venter spent på modellen de kommer med. Om den ikke funker blir det enten Jaguar sin nye, og er ikke den heller optimal, så blir det Tesla X. Men vi har litt is i magen og vil gjerne se noen av de konkurrerende selskapene komme med sine nyheter.
Det skal sies at vi bor et lite stykke utenfor byen, og må kjøre ganske langt hver dag. Hadde jeg bodd i byen hadde Leafen holdt lenge.


#24

sindrome sa for siden:

Har levd med Leaf som eneste bil siden november. Det funker bra for meg siden jeg stort sett kjører korte turer og ellers kjører på strekninger med ladestasjoner lett tilgjengelig. Det er egentlig bare å endre på mindset'et og utfordre rekkeviddeangsten sin, litt etter litt...


#25

Katta sa for siden:

Jeg har erfaring fra perioder med verksted. For oss ville det ikke fungert med mindre det var snakk om tesla. Vi kjører for mye langt. Hvis vi kun hadde hatt behov for småkjøring internt i byen hadde det gått fint.


#26

Elise sa for siden:

Vi har to biler, en e-golf, og en vanlig dieselbil. Begge brukes daglig på strekninger hvor elbilen holder, og når vi drar på ferie reiser vi ikke så langt at det hadde vært nødvendig med lenger rekkevidde. De gangene vi virkelig har behov for dieselbilen er når vi skal bruke tilhenger. Og det vil jeg gjette på at er 10-15 ganger i løpet av et år. Sånn som det er per i dag hadde vi nok hatt mulighet til å byttelåne bil med et annet familiemedlem i de situasjonene, men flere av de har også byttet ut med elbil, så det er færre muligheter enn tidligere. Vi har derfor landet på å ha en av hver, i stedet for to elbiler.


#27

Pelen sa for siden:

Det er faktisk en forskjell i å ha det i korte perioder og å ha elbil fast.

Når du har elbil fast så blir du flinkere å planlegge og også mindre stresset av det.

Jeg har en to kollegaer som har BMW I3 og begge pendler ganske mye til Gøteborg. Med litt planlegging så går det helt fint og de syns det er verdt det med tanke på hvor mye penger de sparer (og tjener ettersom de får bilgodtgjørelse). De må stoppe og hurtiglade, men det går ganske raskt. Den ene er i en mellomfase mellom to biler så han bruker familiens bil nummer to mer eller mindre fast nå og han er overrasket iver hvor greit det går.

Men, ingen av dem har barn i den alderen der de skal kjøres til aktiviteter osv.


#28

Lavender sa for siden:

Når vår 2001 modell Fiat Punto går ad dundas skal vi kjøpe en elbil. Mannen mener vi skal legge inn bestilling på Leaf 60 kwh 2019 modellen, hvis den kommer. Jeg er ikke sikker på at Fiaten lever så lenge. Så jeg sparer til Leaf 2018 modell.

Vi bruker allerede Nabobil når vi skal 50-60 mil. Deilig å kjøre Skoda Superb, Audi A6 og Volvo v70, men ikke biltype vi skal eie.


#29

Dixie Diner sa for siden:

Den lånte vi en helg for å teste ut om det var noe for oss, da vi lette etter syvseter. Da dro vi på skikkelig test-tur til sambos hjembygd. 7 stk i bilen, 2 timers kjøring hver vei i snø. Da vi kom til første ladestasjon, funket selvsagt ikke appen på ladestasjonen og vi ble sittende først i 30 minutt for å få til drittet, så i 20 minutt til for å lade. Da vi endelig kunne kjøre videre var ungene dritsure. Vi rakk såvidt til hjembygda før det var slutt på strømmen så vi måtte parkere hos noen andre enn de vi skulle til, og få svoger til å hente oss i to omganger og så kjøre oss tilbake igjen i to omganger. Vi leverte den tilbake og kjøpte dieselbil. :knegg:

Vi likte den godt ellers da, selv om den føltes litt "plastikk". Men det var for dårlig plass i den i tillegg, så vi gikk for en maxicaddy. Må ha plass til rullestol og masse bagasje, og vi kjører alltid med full bil (er 7 stk i familien) når vi har ungene. Så den ble for liten.

Nå finnes det jo el-biler med 800 km rekkevidde! Men de er nok spinndyre.


#30

Trulte sa for siden:

Går fint. Vi drar på ferie i vår Leaf. Vi har feks kjørt krsand- Oslo og krs- prekestolen et par ganger.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.