Etter som jeg har forstått det, så er SFO et elendig tilbud. En oppbevaringsplass for ungene frem til foreldrene kan hente dem (og som ofte varer i noen timer). Det er få ansatte, og ingen pedagoger. Ikke noe opplegg, bare ren pass av ungene. Og det koster minst like mye som en full barnehageplass.
Hva er det med det da? Hvorfor i all verden har vi ikke noe bedre å tilby ungene?
Hva SFO er kommer helt an på hvem som jobber der og hvilke midler de har å jobbe med. SFO som Emma gikk på var supre. De var på tur flere ganger i uken, de hadde både organisert og ikke organisert lek og de hadde oversikt over hvor ungene befant seg til enhver tid.
Så det varierer fra kommune til kommune hvor mye midler de har til rådighet også? I tillegg til hvor heldig de er med personalet? Går det an å ha møter med de ansatte og prøve å få til et samarbeid om et mer strukturert opplegg kanskje?
(Det hørtes jo supert ut det som Emma har gått på!)
De SFO som jeg har kjente som har brukt som ikke har fungert, har absolutt ikke bedret seg etter samtaler med foreldrene. Da bør man gjerne prøve å få det litt offisielt. Vet ikke om foreldreutvalget har noe å si der.
Vi har et fantastisk SFOtilbud her hos oss. Ungene blir sett, tatt vare på og behandlet med den største respekt. De som jobber der er snille og greie. Noen er utdannet pedagoger, mens andre er assistenter. De finner på masse moro med ungene, turer, felles lek, hobbyverksted osv.
Er ikke kravet til SFO det samme som i barnehagen da, bare flere barn per voksne. Problemet i endel kommuner er jo å få nok faglærde, dette er noe det arbeides med så vidt jeg har fått med meg. (Mener å ha lest noe om dette en gang, men husker ikke hvor.)
Jeg jobber på SFO. Vi er tre førskolelærere, og det er flere barne og ungdomsarbeidere. Vi har mange barn, men det fungerer veldig fint. Vi har skikkelig rutiner, og vet nøyaktig hvor alle er til enhver tid. Vi har ulike aktiviter som turer, formingaktiviteter, samlingstunder og disco. Det blir som oftest inndelt slik at det er aktiviteter for kl.trinnene. Frilek er det også, siden er et fritidstilbud utenom skolen.
Vi voksne har møter annehver uke, og planleggingstid annen hver uke.
SFO hos oss ser bra ut så langt. Hyggelige voksne som ser ungene, klare regler. Det er enda litt for tidlig å si hvor mye opplegg de har, men ungene ser ut til å trives. Men jeg følger godt med - forventer en del siden jeg betaler bare 500 kr mindre i mnd enn for to fulle barnehageplasser...
Da jeg jobbet på SFO for noen år siden var det veldig bra opplegg. Det var gjerne én fast aktivitet hver dag, pluss noen valgfrie grupper. Men vi var også veldig tydelige på at SFO-tiden var barnas egen fritid, så de skulle få styre den veldig mye selv. Ingen barn MÅTTE være med på noe som helst.
Jeg ledet gruppen "Bokormen" Og vi skrev en fantastisk bok om ei jente som het Sølvhår, og som kom hjem til huset til elefantfamilien. (Der hun selvsagt smakte på maten deres og sov i sengene deres og slikt... Lurer på hvor ungene tok det ifra... :himle:) :knegg:
Akkurat dette synes jeg er et veldig viktig poeng. Hverdagen skal ikke organiseres i hjel heller. (Har traumatiske minner fra da vi hadde dagmamma som aldri lot meg få gjøre det jeg ville, nemlig å sitte inne og lese. :) )
Her er SFO-lederen pedagog og deltar bl.a. i ansvarsgruppen rundt funksjonshemmede barn etc. Når man spør hvordan barnet har hatt det får man svar som tyder på at de virkelig ser barnet og at det foregår mye sosial læring. Dette gjelder ikke bare funksjonshemmede barn, men alle.
Vår SFO likner ikke på det du beskriver i det hele tatt DM. Lederen er en sterk, tøff og svært omsorgsfull dame, som virkelig ser ungene og kjenner dem. Vår primærkontakt er varm og trivelig og hun kjenner skolejenta vår godt. Alle ansatte har gitt meg et godt inntrykk og vår SFO har opplegg hver dag, men alle er ikke med på alt. En dag har de gymsalen til disposisjon, en annen dag baker de eller lager mat. En tredje dag lager de ulike ting, det er kommet mange fine julegaver og påskekyllinger og hva har du fra SFO. Det finnes også opplegg for de andre dagene, men som sagt er ikke alle med på alt, så det er mye rom for frilek også. Vi er veldig fornøyde med SFO-ordningen. :nikker:
Akkurat slik er det på vår SFO. Etter skoledagen så er det godt å få litt tid til frilek med vennene. Er litt i mot at allt skal organiseres.
Det viktigste for meg er at jenta mi blir sett og hennes behov ivaretatt.
Vi er så langt svært fornøyd.
Jeg jobbet på SFO som assistent for mange år siden, så dette kan jo ha forandret seg. Det var veldig mye jobb, for vi var så få voksne. Men vi hadde opplegg hver eneste dag, og selvsagt perioder for fri lek. Barna virket å stortrives der. Vi dro mye på tur, hadde fast lekselesing for de som var påmeldt til det, håndarbeide og forming samt egen teatergruppe. En voksen hadde også allidrett to ganger i uka.
Vi voksne fikk også mange spennende kurs, der vi fikk inspirasjon til å gjøre SFO til et godt tilbud. Det jeg synes er mest negativt med SFO er at tilbudet tydligvis varierer veldig fra sted til sted. Alle barn burde ha et godt opplegg før og etter skolen.
Vi er storfornøyde med sfo her, både små og store. Det er langt ifra en oppbevaringsplass. Ungene på sfo stortrives og gleder seg til å være der.
Det er ikke likt som i barnehagen. Det er tilrettelagt, men ikke noe særlig mer organisert enn vi har det hjemme. Det er leder, forskolelærere, barne og ungdomsarbeidere, assistenter. Alle blir kurset med jevne mellomrom og de har møter.
Vil et barn sy en bamse, så får det lov til og hjelp med det. Vil noen lage teater, så er det fritt frem. Disco, dukker, perler, bibliotek/stillerom, spille spill, tegne,male, gjøre lekser, leke ute, strikke, veve. Mulighetene er uendelige og jeg har inntrykk av at de ansatte ser muligheter og ikke hindringer.
Av og til, helst i skoleferier, er det turer. Det blir vanskelig å gå på tur etter skoletid, pga at barna blir hentet til forskjellige tider. En sjelden gang har de også laget kino, men det hører til sjeldenheten. Ungene vil leke, være i aktivitet.
Jeg har bare rosende ord for vår sfo og har inntrykk av at det stort sett er sånn i de fleste sfo i kommunen. De ansatte er dyktige, blide og imøtekommende.
Jeg vet ikke hvordan du har fått inntrykk av at sfo er elendig hos dere Desembermamma. Husk at fordi om noen roper høyt om negative erfaringer, så trenger det ikke nødvendigvis være sånn flertallet opplever det. Noen ynder å spre møkk. Hvis du opplever at dere får et dårlig tilbud, så klager du til sfo-leder i første omgang. Hjelper ikke det, så gå videre (rektor, skolekontoret)
Vår SFO ligner på Desembermammas beskrivelse. Oppbevaring for et par tusenlapper i måneden, rett og slett.
Har ikke oversikt over hvor vidt bemanningen har pedagogisk bakgrunn eller ei, har bare registrert et minimum av voksne, og at de nye små skolebarna farter rundt uten at det er voksne i "mils" omkrets.
Svigermor hentet poden på SFO for meg i går, og hun var mildest talt i sjokk etterpå. Hun lette i en halv time før hun fant han i et skogholt. Det var bare en voksen der, (1 1/2 time før stengetid) og vedkommende visste ikke hvor han var.
Trøsten er at gutten min synes det er all right der, og jeg vet at han ikke vil gå utenfor skolens område el. lign.
Har konkludert med at vi ikke har noe valg, så jeg prøver å akseptere at det er som det er.
Vår er helt grei, men ikke mer. Mye "fri lek" og ikke sååå mye opplegg akkurat. Men ungene trives, er mye ute - i allslags vær (og det er jo bra!) og de ansatte er veldig hyggelige og godt likt av barn.
Men vi går ned til halv plass nå, nettopp fordi det er mye "oppbevaring".
Glemte å legge til at det også er tilrettelagt for å kunne gjøre lekser fra 2. klasse og oppover (en voksen tilstede og gir leksehjelp ).
Jeg tror (selv om jeg ikke har noen undersøkelser som underbygger det) at driften av SFo har vårt kraftig nedvurdert i de første årene, men at det nå i dag er i ferd med å skje endringer. Hos oss har det ihvertfall vært en klar stigning i kvaliteten de siste årene.
SFO skal være et organisert fritidstilbud for mindre barn hvis alternativ ville vært å være hjemme alene. Det er viktig å huske at det skal være en god del frilek også, for det første fordi ungene elsker det og for det andre fordi ungene har ganske mye planlagt aktivitet resten av dagen også.
Så jeg ønsker ikke en SFO med alt for detaljerte planer, heller et sted hvor det er trygt og godt og hvor barna kan slappe av etter skoletid. Så kan det være valgfrie aktiviteter som leksehjelp, turer, forming mm i tillegg.
Dette er ikke holdbart og jeg synes du bør ta det opp med sfo-leder. De voksne skal vite hvor barna befinner seg til enhver tid. Om de ikke vet akkurat på meteren hvor de er (barn løper jo en del under lek) så hvertfall hvem de leker med og sånn ca hvor de er.
Her er Sfo en elendige sak. Det er oppbevaring av ungene. Lederen har pedagogisk utdannelse og det er en med barne-og ungdomsarbeider. Resten er ufaglært (tror jeg, det er ingen info å få).
Eldstemann med spesielle behov ble tydeligvis helt normal etter skoletid. Da kunne det ikke tilrettelegges eller taes hensyn til han. Når han gikk i 1 klasse var det ofte at de voksne ikke visste hvor han var. Da kom en av de andre ungene å fortalte hvor han var. Ofte lå han å sov på en sofa eller hadde lagt seg bortgjemt fra de andre med migreneanfall. De ringte aldri å sa ifra. Det var regelen heller enn unntaket at jeg hentet en gutt med hodepine, kvalme osv. Å tilrettelegge var ikke aktuelt.
Jeg gleder meg til den dagen hvor vi slipper å bruke Sfo i det hele tatt.
SFO har 12 barn pr voksne og en ped.leder. Resten er oftest ufaglært.
Årsaken til at det ofte er et dårlig tilbud er at det er kun 50% stillinger som tilbys og dårlig lønn i tillegg.
Nå har jeg ikke lest svarene du har fått, men jeg vil kommentere likevel.
Jeg har vært veldig skeptisk til SFO. Jeg er selv pedagog og følte/ trodde vel at SFO ikke kunne tilby noe pedagogisk opplegg. Der tok jeg feil, iallefall for vårt vedkommende. Vår jentunge begynte på skolen på mandag, og jeg har fått et kjempeinntrykk både av skolen og SFO. På SFO liker hun seg kjempegodt, det er MASSE voksne ute (noen kan nok forklares med at det også er en ATO-avdeling der) og de har planer og opplegg for dagene. Det hele virker både seriøst og gjennomtenkt.
Her har sfo-tilbudet variert de årene vi har hatt storebror der. Det første året var skolebygget nytt og de hadde en helt ny struktur. Omstruktureringer i bydelen gjorde også at sfo på vår skole ikke fikk egen fagleder, men måtte dele med andre sfo'er. Heldigvis skjønte de det ganske kjapt og vi fikk egen fagleder. Etter det har tilbudet bare tatt seg opp. De har fast leksehjelp to dager i uken og det er et samarbeid med skolen og pedagoger derfra som hjelper til. De bruker gymsalen aktivt. De ha tilbud om svømming en gang i uken på et av badene i nærheten, de har hobbygrupper, dansegrupper, korpset tilbyr opplæring og sikkert mye mer jeg har glemt. Hver sommerferie går alle 4 sfo'er sammen om et sommeropplegg med mange turer, både som vi betaler for (da har de også tilbud om vanlig sfo) og gratisturer til f.eks. Frognerbadet. I sommer var storebror med på tur til Tusenfryd og Eventyrparken, samt at han var på overraskelsesdag på et at sfoene. Da kostet alt 1 kr (og de fikk max ha med seg 20 kr), kino på en av sfoene, idrettsdag osv.
Fagleder hos oss var nyutdannet da hun ble ansatt i høst. Hun er førskolelærer med en haug av erfaring fra sfo. Hun jobbet tidligere på sfo på den skolen hvor jeg jobber, så jeg vet at hun gjør en kjempejobb.
Ellers testet vi rutinene til sfo her om dagen. Jeg ringte for å si at storebror kunne gå hjem. Etter en stund så jeg på telefonen at sfo hadde ringt meg tilbake. De hadde i farten glemt hvem det var de skulle sende hjem og ringte meg for å dobbeltsjekke. Det har de også gjort en gang tidligere. Når jeg kommer for å hente har det stort sett oversikt over hvor barna er og det går aldri lang tid før jeg finner storebror. Det er godt over 100 barn på sfo...
Så ja, jeg er stort sett fornøyd og i.o.m at jeg kjenner både fagleder og nestleder veldig godt har jeg ikke noe problem med å ta opp ting jeg lurer på. Og jeg føler at jeg blir hørt.
Primærkontakt, forresten? Det tror jeg ikke vi har. Er dette vanlig? Dette må jeg nok spørre om på mandag.
Hos oss kommer SFO inn i klasserommet når undervisningen slutter, mens elevene fortsatt sitter i samling. De går da gjennom SFO-bøkene som elevene alltid har i sekken. Der står alt av beskjeder o.l. Så går elevene til aktivitetene, og de er stort sett ute når jeg henter. Alle ansatte har gule vester, og det er mange av dem. Det kan som sagt komme av denne ATO-avdelingen, men jeg synes de er overalt. En av de voksne (det varierer hvem) går i oransje vest, det er dagens baseleder. Han/ hun sitter på basevakten og der må vi innom for å "sjekke ut" når vi går. "Utsjekkinga" består av å hente boka (som de i mellomtida oppbevarer i en kurv) og navnet registreres. Så går vi hjem. Jeg føler dette er trygt og har et godt inntrykk av det hele.
SFO er jo et "frititidstilbud". Hva forventer dere egentlig av det?? At barna skal lære og formes dagen lang??
SFO er jo ment å være et fristed hvor fri lek er veldig vektlagt.
Vi har enda ikke så mye erfaring med SFO siden storebror akkurat har blitt skolegutt, men jeg tror jeg tør si at opplegget her virker trygt og bra.
Venninnen min hadde en 1.klassing her i fjor og hun skrøt veldig av opplegget.
Det er mye likt sånn som Kristin skriver over her. Ingen i 1.klasse skal være alene og de blir hentet og ledet når de skal skifte rom. De kommer inn i klassen og overtar for frøken når skoledagen er slutt. Og det er noe med denne postmappen som skal følge barna overalt.... Alle de voksne sjekker beskjeder her, visst..
Ute er det alltid flere voksne som følger med. Når det kommer en foreldre som skal hente så kommer de mot deg og lurer på hvem du skal hente. De vet alltid hvor alle er. Baseleder krysser av om de endrer tilholdssted...
Det er mange voksne både ute og inne og de følger med og vet navn på barna allerede.
Min tass er glad i voksenkontakt og det er kanskje derfor jeg føler det trygt der. HAn trives iallefall kjempegodt og jeg har bare hentet ute foreløpig men alt er oversiktlig. Det er mange unge gutter der og det er positivt for de leker med ball og er litt med på leker.
HAr hørt at det blir bl.a dansegrupper for jenter, sjakkurs og matlagingstime etterhvert. Høres fint ut. :ja:
Jeg var sådan litt mellomfornøyd med SFO til storebror. Syntes det var veldig dyrt og veldig mye "frilek". Heldigvis er det en liten skole med kun en 15-20 unger i SFO, så han ble da sett. Og han trivdes der for det var der han møtte sine venner.
Det, som irriterte meg mest, var at de stort sett ikke fikk noen ekstra ressurser for barn med spesielle behov. For 2 år siden hadde de 1 jente med downs+autisme, 2 gutter med ADHD og en gutt med lettere autismediagnose. Alle hadde full SFO-plass og det var avsatt 1/2 ekstra stilling for dem tilsammens. Dette ga mye uro med utagerende barn, og flere "normale" barn ble tatt ut.
Personalet bestod av 1 førskolelærer, 1 barne-ungdomsarbeider og 2 assistenter.
Ja og det er sånn det bør være mener jeg. Ungene kan fort organiseres ihjel. De fleste har en eller flere organiserte aktiviteter i tillegg til skole og sfo.
Men at det er et fritidstilbud betyr ikke at vi ikke skal stille krav til kvaliteten. Sfo skal være et trygt sted å være for barna våre. Sånn fungerer det heldigvis her, men det overrasker meg ikke at det er forskjellig fra kommune til kommune.
Vi har i hvert fall det. Jeg tror hun har 12 barn som er "sine". Det er hun eller SFO-leder vi har kontakt med hvis det er noe. Hvis storesøster har med seg melding fra oss om ett eller annet er det hun som får den og skriver under eller gir oss melding tilbake.
Jeg mener at de skal tilby aktiviteter, men ikke ha så mye "opplegg". Dette skal jo være stedenfor å være hjemme eller hos venner, dermed så kan de ikke tre så mye over hodene deres. Hvor mye opplegg har man når poden har venner på besøk? De leker vel selv for det meste?
Meningen er at SFO skal være så "fritt" så mulig. Som å være hjemme nesten.
Det er veldig vanskelig å ha kontroll over 12 barn som leker over et så stort område som det en skole er, når man ikke har spesielle aktiviteter. Barna skal liksom få leke fritt, og det går utover sikkerheten, sånn jeg ser det. Skoler har ikke gjerde rundt, dermed så kan de i praksis gå hjem uten å si i fra og uten at man har mulighet til å få det med seg.
Det er rett og slett veldig vanskelig å holde styr på så mange barn som leker fritt på et så stort areale med så få voksne tilstede.
En annenting.. dette er kanskje litt stygt å si men, det er nok ikke de mest ressurssterke alltid som tar disse dårlig betalte jobbene (kill me). En slik jobb krever mye organisering og godt samarbeid. Der jeg jobbet fungerte ikke dette fordi mange var fremmedspråklige og snakket lite norsk, evt de var ikke motivert til å gjøre en god jobb.... bare gikk og dasset. Jeg sluttet pga dette. Følte ikke at det var forsvarlig... Gruer meg oppriktig til poden skal på sfo.
:eksansatt:
Jeg forventer at Sfo skal tilby et sikkert og trygt sted å være. Et sted hvor barnen kan leke med vennene sine etter skolen. At det er sted hvor det er voksne som kan gå inn å styre leken når feks noen barn blir holdt utenfor, at de ser når et barn ikke har det bra og gjør noe med forholdene rundt slik at barnet kan ha det bra. Jeg forventer at de voksne er tydelige voskne med trygge rutiner og klare regler. Ikke at de sitter å skriker til ungene fra en stol og gjør narr av de/håner ungene.
Jeg syns ikke at det er et urimelig krav. Det er mye mer enn hva Sfo her kan tlby.
Barn med spesielle behov blir helt vanlige når de går på Sfo :snill: Det virker som det er vanlig her. Jeg måtte ta ut gutten min med spesielle behov siden de ikke klarte å tilrettelegge for han. Jeg hadde en gutt som hatet sfo og ble syk av å være. Han fikk migrenanfall flere ganger i uken pga sfo.
Hvordan SFO er varierer VELDIG og er nok i stor grad personbestemt.
Har hatt barna mine på samme SFO og tilbudet har vært veldig varierende, fra at de var ute hele tiden med de voksne som stod samen og skravlet.
(mens ungene fløy ute i bare genser selv om det var mange minusgrader)
Men har også opplevd at de har hatt et reelt tilbus til ungene, aktiviteter og mulighet for frilek både inne og ute.
Voksne som faktisk har vist at de har likt jobben sin og som har engasjert seg i barna som er der.
Når jeg hadde mine barn der så var det ikke mulighet for leksehjelp der.
(de kunne gjøre lekser, men kunne ikke forvente hjelp) det har de endret på nå. Det synes jeg er et flott tilbus, da noen unger er veldig sliten når de kommer hjem etter skole og SFO.
Eldste sluttet på SFO når det ble aktuelt siden jeg da fikk minsten, mellomste derimot har ike hatt nytte av å kunne gjør elekser rett etter skolen.
Han trenger tid etter skolen til å få ut energi, ellers sitter han 20 cm over stolen og bruer 3 timer på noe han litt senere vil bruke 30 min på.
Men jeg synes IKKE prisen står i forhold til tilbudet.
Det er stort sett snakk om halve dager, og da synes jeg det ikke hører helt hjemme med priser nesten som full plass i en barnehage.
Men det er vel en av konsekvensene av makspris på barnehage, kommunene tar det inn med økt SFO betaling.
Er det ikke egentlig greit at ungene får leke med sitt, med voksne som bare passer på at det går noenlunde trygt for seg? :undrer:
Vi gjorde da ikke noe annet vi heller, etter skoletid. Lek og skravling, stort sett.
Har ikke ungene godt av litt uorganisert tid, da? Uten "pedagogisk tilbud" eller aktivisering eller mikk og makk? Kanskje de til og med rekker å kjede seg litt! :sjokk:
Det skjer her også. Barn med cp eller er døve blir plutselig helt friske etter kl. 14 og skoledagen er over. SFO bør ikke inneholde pliktoppgaver en må gjøre. SFO bør være et sted der en kan gjøre lekser og ellers være sammen med vennene sine. Hvis det bare kjøres opplegg og underholdning vil ikke ungene lære seg å finne på noe selv. De ungene som drar hjem får vel slappe litt av etter endt skoledag? Blir spennende å få et skolebarn neste år. Mulig han skal gå på sfo, men ikke hele dagen.
Her er SFO ganske bra har eg hørt (ganske få elevar og ein fantastisk leiar). Men eg er allikevel glad for at storebror slepp å gå der, hvertfall no første året. Syns det er nok for han med skola no og svært få av dei andre i klassen er på SFO.
Storebror går til og frå skola og det sosiale der er og viktig synes eg.
I går hadde han med seg ei i klassen heim etter skoleslutt.
Siden gutten min nettopp har begynt på skolen nå, så kjenner jeg ikke så godt til hva de gjør enda. Men jeg har hørt at de bl.a. drar på turer, svømming, har fotballtrening i SFO-tiden (for de som vil det). De voksne virker greie de også. Dessuten så har de faddere fra 4. kl. som skal ta seg av dem i begynnelsen. Tror likevel det tar litt tid før han kjenner seg trygg.
SFO der skolejenta mi går er også rene oppbevaringsplassen. Det første året engasjerte jeg meg, satte krav, var på foreldremøter.
Nå har jeg gitt opp, og gidder ikke engasjere meg lenger. Datteren min går i 3. trinn, og har heldigvis ikke bruk for mer enn halv plass.
Jeg syntes synd på 1.klassingene og deres foreldre da de startet opp i begynnelsen av august. Alt var kaos, ingen visste noen ting der, eller kunne svare på spørsmål. Og midt oppi dette kaoset skulle forventningsfulle, småengstelige førsteklasseforeldre dumpe barna sine før de dro på jobb.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.