Vi må kjøpe ny "nummer-to-bil". Dette blir evt. den eneste med manuelt gir. Hvor viktig er det egentlig at 16-åringer som skal øvelseskjøre (når ble han så stor??? :skremt:) har en manuelt giret bil tilgjengelig? Er det et "must"? Jeg ser for meg at automat er greit for å lære å lese trafikkbildet, og at manuell giring kan læres på kjøretimer og er easy peasy for en logisk tenkende ung mann (og hans logisk tenkende 4 år yngre lillesøster med tiden). Er jeg helt på jordet?
Veldig mange unge nå (planlegger å) velge(r) bort manuelt gir helt, sier min 17-åring. Fordi de fleste nye biler nå har automatikk, elbiler feks har automatgir og etterhvert mange bruktbiler. De ser ikke behovet og synes kost/nytte er for lav. :vetikke:
Her i Oslo er det overraskende mange av de unge, også på «rike» Oslo Vest, som velger bort sertifikat. Veldig snålt for vår generasjon som jo synes det var STAS og nærmest selvfølge.
Giring var da ingen stor del av kjøreundervisning? Å forstå trafikkbildet og se reglene fungere i trafikken var det som krevde noe, og så var giringen gjort på 4 sekunder?
Vi har bare automatgir, og ser ikke helt problemet. Hvis ungene skal lære å kjøre bil, så skal vi kunne bidra til det. Jeg kjenner veldig mange som ikke kjører bil, så jeg overraskes ikke om ungene mine velger det bort.
Vi vurderte det dithen av det var lurt å øverlseskjøre med manuell gir, siden vi tror (og kjørelærer mente) at det er lettere å gå fra manuell over på automat, enn andre veien. Slik at øvelseskjøring med manuell gir den fordelen at de står sterkere ved et eventuelt bytte senere.
Om det er et riktig valg, vet jeg ikke, men oppi våre hoder hørtes det veldig fornuftig ut. :knegg:
Vi har en 16-åring som ikke har nevnt kjøring ennå, men vi har en bil av hver. Jeg må innrømme at jeg håper hun velger elbilen, den er liten og lett å manøvrere. Den manuelle bilen er diger. Jeg håper ikke hun vil kjøre den. Tror ikke manuelt gir er framtiden heller.
Vi har to sjåførlærere i vår nærmeste krets, og de sier begge at det bare er supergreit å lære seg å kjøre og bli trygg i trafikken med automatgir først, og så kan man heller lære seg å gire når man er vant med trafikken. De alle fleste klarer visstnok den overgangen helt uten problemer - og særlig når de har fått selve bilkjøringen i trafikk litt på stell. Så vi kommer til å øvelseskjøre med våre automatbiler fra mai i år når pøbelprinsessen blir 16. Hun tok trafikalt grunnkurs i høst, så kjøretillatelsen er klar. :ja:
Har dere begynt å lære tenåringene deres opp i bil og trafikk da? Følger de med når dere er ute på kjøretur? Får de starte bilen? Fylle bensin? Fylle spylervæske? osv
Vår 16-åring kjører automat. Hun var ute på langtur på 16-års dagen. Satte seg i bilen og startet rett i trafikken. Hun har mopedlappen så hun hadde kjørt litt i trafikk der. Hun kjører ofte når hele familien skal på tur og er allerede en trygg sjåfør. Plasserer seg fint i trafikken, avpasser fart og er generelt flink synes jeg. Å gire skal hun få lære av onkelen som har girbil ;)
Jepp - Denne teorien tror jeg på. Og sånn må det bli for vår unge dame, som faktisk fullførte trafikalt grunnkurs idag. Vi har ikke tilgang til bil med manuelt gir. Jeg tror ikke det blir noe problem.
Akkurat sånn tenker vi og, kjekt at en sjåførlærer mener det samme.
Nå skal ille vi begynne med det før om 3 år da.... men begge bilene våre er med automat.
Jeg hadde mine første kjøreturer i automatbil. Når jeg var trygg på stopping og kjøring gikk vi over til manuell, men kjørte mye forskjellig.
Jeg var heldig innser jeg.
Det eneste problemet jeg kan se, er at de får en jobb som krever sertifikat og hvor det kun er tilgang på manuelt gir. Jeg tror imidlertid de fleste biler om 5-10 år er med automatgir, også, eller kanskje særlig(?) i det offentlige. Eks hjelpepleier etc.
Har man kun lappen på automat, får man kjøpe seg automat. Mye lettere nå enn da vi var unge.
Hva skjedde egentlig. Når ble min lille "dukkemann" en stor slamp som jeg nå har bestilt Trafikalt Grunnkurs til om 1 mnd! Vi har kun automat og tenker at vi starter der og at han få øvelseskjøre med bestemors bil etterhvert.
Eh, at det var?? Forstå trafikkbildet og se reglene fungere i trafikken SAMTIDIG som 2 føtter og 2 armer skal operere synkronisert men uavhengig av hverandre? Gjerne i en oppoverbakke, med stor dyr bil rett bak? Gripepunkt, svidd gearkasse, hylende motor - hvis du da ikke endte opp med å kvele den? Snakk for deg selv. :snurt:
Slik gjorde vi det. Hun kjørte med automat det 1 året, ikke noe problem å gå over til manuell.
Jeg så ikke behovet for bil før jeg flyttet ut av Oslo-gryta. Jeg klarte meg lenge med månedskort på kollektiv. Ikke hadde vi noen bil heller. Jeg tok førerkort, men kjørte minimalt de første årene.
Man kan ha hatt førerkort i 30 år og være en stabil sjåfør for å begå den feilen. Jeg setter alltid vindusviskerene på maks etter 4 uker i USA hvor rattgiring er normalt...
Jeg tok lappen på manuell for å kunne kjøre begge deler, men jeg ser jo at dagens unge etterhvert kommer til å kjøre el og automat mer enn noe annet, så hvis kjørelærere går god for øvelseskjøring med automat vil jeg tro det er uproblematisk. Jeg har ikke prøvd å kjøre uten gir ennå, og er litt redd for det. :humre: Og så jeg som strevde så innihampen med å bli fortrolig med girspaken!
Antar det burde være greit nok å øvelseskjøre med automat hjemme og kjøre manuelt på kjøretimer. Men å ta automatlappen som ungdom ville jeg ikke anbefalt min arving, skal de ha førerkort skal det være inkl manuelt. Fordi de vil være avhengige av å låne biler, og da er det dumt om de må stå over et godt tilbud om bil fordi de ikke har sertifikat for bilen, og fordi min erfaring med bilutleie er at det er billigere og mer å velge i om man kan kjøre manuelt gir.
Jeg har rattgir på min bil mens mannen har vanlig (begge automat). Når vi byttelåner setter jeg på vindusviskere når jeg skal skifte gir mens han setter bilen i park når han skal skru på vindusviskeren. :knegg:
Vi kommer til å begynne med manuell på parkeringsplass. Når vi skal ut i trafikken tenker jeg at det er best å kjøre med automat i starten, siden vi har begge muligheter tilgjengelig.
Dette var omtrent det jeg håpet å høre.
De skal nok hverken starte bil eller fylle bensin før de er 16 år, hvis de skal følge lover og regler.
Lappen på bare automat er ikke et tema, synes jeg. Men øvelseskjøring i foreldre-regi, det var det jeg tenkte på.
:knegg: Det var akkurat det jeg tenkte også. Ga jeg ham ikke akkurat flaske og bar ham rundt? :undrer:
10-åringen har allerede fått opplæring (men ikke prøvd selv) i å fylle spylevæske, peile olje og fylle drivstoff. Og ikke minst skifte dekk, der har hun hjulpet til å flere ganger.
Morsomt å kjøre automat når jeg plutselig automatisk trykker inn 'clutchen'' som viser seg å være bremsen. Husker i flere år etter å være vant til å kjøre på venstre side så ble det mye vindusviskere når blinklyset skulle på her i Norge.
Banana: Det siste året har jeg begynt å tenke at å ta lappen på automat kommer til å funke helt fint i framtiden.
Angående å fylle bensin, spylevæske eller å starte bilen, så kan jeg ikke helt forstå at det er spesielt viktig å begynne med i god tid for å bli en god sjåfør?
Vår 17-åring har ennå ikke fått lært alt det praktiske som følger med bilkjøring, som fylle på bensin og slik. Men det skal hun lære, for jeg husker fortsatt den gangen - rett etter jeg fikk lappen, da jeg måtte fylle bensin og ikke ante hvordan. :blånn:
Det står på bensinpumpene hvis jeg ikke husker helt feil. Det er jo en del sikkerhetsregler (som ingen følger) rundt dette med å fylle bensin. F.eks. at motoren skal ha vært avslått i minst 3 minutter, ingen bruk av mobiltelefon etc. (Mulig at noe er endret siden jeg så det sist, jeg får ta forbehold om det.)
Det kan godt være at det holder med automatgir om noen år, men jeg kan ikke se for meg at vi der allerede i 2020. Eller, jeg tenker at det gir større fleksibilitet å ha begge deler for en fattig 18-åring som ikke kan kjøpe den nyeste bilen på markedet. Men jo, jeg ser vel det komme på litt lenger sikt, at det holder med automat.
Bakkestart med manuell. Kjære vene. Tilslutt, i desperasjon, omtrent brølte kjørelæreren til meg " men hva pokker er det du ikke skjønner da????". Det viste seg at ingen hadde sagt fra om at jeg kunne holde bilen på clutchen. Så jeg trodde bare man måtte være råkjapp fra bremse til gass og samtidig treffe med vlutchen. Kjære vene.
(Jeg ble, og er, flink til å kjøre både manuell og automat nå altså. :) )
Jentungen lærte å kjøre bil da hun var utvekslingsstudent, kun automat. Hun var flink på å lese trafikkbildet, men trengte å trene en god stund for å bli trygg på giringen. Jeg mente den gang at det var dumt å lære å kjøre med automat, men ser at nr 2 nok hadde hatt mer lyst til å ta lappen hvis vi hadde hatt bil med automatgir som hun kunne lært seg å kjøre med.
16 åringen har allerede kjørt mye med automat. Langturer i opptil tre timer og fjellovergang på vinterføre. Hun er kjempeflink på trafikkbilde og avpasning av fart.
Hun øver litt på manuell sammen med kjæresten min, men ser at hun helt klart foretrekker automat.
Greit å kunne begge, syns jeg.
Lurt å lære seg det mer tekniske med bilen også, det har vi ikke tenkt så mye på. Hun har tanket drivstoff.
Dette var grunnen til at eldste aldri kom seg ut av div parkeringsplasser for å øvelseskjøre på vei da vi begynte øvelseskjøring. Det er grunnen til at det nesten ble hull i gulvet ved passasjersetet etter min "bremsing" og "clutching" også :knegg:
De får spørsmål om kjøretøyet under oppkjøringen. F.eks hvilken type drivstoff bilen bruker, om dekkene har riktig lufttrykk osv, så jeg ser ingen grunn til å ikke lære dem tekniske ting om bilen fra starten av.
Jeg tror virkelig giring er en kunnskap som er helt unødvendig å ha inne om veldig kort tid. Innen 2025 skal vel bilene som selges i Norge være nullutslippsbiler, og det er vel ingen av de som har/vil ha gir?
Det kan være GØY å kunne, da, giring gjør kjøring morsommere, men nødvendig er det virkelig ikke.
Tatt i betraktning at bilen som nå holder på å dø for oss har vært i vårt eie i 16 år så tror jeg jo at biler med manuelt gir vil være på veiene i et par tiår til, minst. Og kanskje være de som er overkommelige å kjøpe for unge med lav inntekt. Men man må jo ikke kunne kjøre det.
Det vil jo finnes lassevis av rimelige og etter hvert gode elbiler å få kjøpt. Ganske nye i-Miev og lignende er jo allerede på markedet for under 70 000.
Jeg tenker at det viktig å kjøre opp med manuell hvis man ser for seg å ha en jobb der man må kjøre biler man ikke selv kan velge. Feks hjemmesykepleie, elektriker, anleggsgartner, el.
Vi har kvittet oss med den med manuell nå når vi kjøpte elbil. Det er såpass lenge til sønn nr 2 skal øvelseskjøre at vi byttet alt nå. Han får kjøre automat hjemme og manuell på kjøreskolen. Han skal kjøre opp manuelt, det synes jeg er vikt nettopp mtp det HP skriver over her.
Jeg husker godt at mine foreldre fortalte meg om skilt, ulike midtstriper og trafikkregler når vi var ute og kjørte i ganske mange år før jeg ble gammel nok til å øvelseskjøre og ta lappen. Veldig greit, for jeg seilte igjennom teoriprøven uten å ha lest i det hele tatt. Så det prøver jeg å gjøre med mine egne barn også.
Om fem -ti år er de 21-26 år, så jeg håper jo noen av dem prøver seg i arbeidslivet i løpet av den tiden. Og da kan det fort være at noen trenger å kjøre.
Ikke sant. :knegg: Jeg tok lappen på manuell giring (hvis ikke hadde det stått i sertifikatet mitt at jeg ikke fikk kjøre annet), men hatet hvert sekund av giringen. Bilen var da hadde automat, så jeg har ikke giret siden (jeg tok lappen da jeg var 35). Men nå har vi fått girbil, og jeg har ikke kjørt den ennå. :mumle: :sparke: Jeg syns giringen er noe skikkelig hassle, som jeg virkelig, virkelig skulle vært foruten. I Oslo blir det jo så himla MYE giring også, siden man ALLTID ligger mellom to gir i fart.
Tror det er mer en bosteds-ting enn en generasjonsting. Da jeg var ung valgte heller ikke de rike barna på Vestkanten lappen i særlig stor grad, i Oslo er lappen temmelig overflødig i ungdomsårene. Jeg, og så godt som alle jeg kjenner, både fra øst og vest, valgte bort lappen, og jeg er jo samme generasjon som deg. :)
Jeg ville ikke valgt bort å ta lappen på manuell, fordi veldig mange bruktbiler, som jo er det man som ung oftest er det man har råd til, om man ikke er fra rike vest, da) fremdeles har manuell giring. Men å øvelseskjøre med automat med foreldre, og med gir med kjørelærer ser jeg ikke noe problem i.
Jeg husker mange lærlinger i andre yrker fra min ungdom der de jobbet iherdig for å ha lappen så fort som mulig, da det gav et fortrinn for å fålæreplass.
Feks rørleggere og elektriker, der det å kunne stikke og hente deler som trengtes mens de andre fortsatte på jobben. Tror vel ikke det er så uvanlig i dag heller.
Pizzabud er jo en av de få jobbene som ungdom kan ha, så der er det mange 18 åringer. :)
Tror ikke det er så viktig med manuelt gir, men hvis man har anledning så tenker jeg at man øvelseskjører med det. Jeg ville dog ikke tatt det med i vurderingen hvis vi skulle kjøpt oss ny bil. Bilen skal nok vare lengre enn sjåføropplæringen for å si det slik. (Lett for meg å si, vi har manuelt gir, skal ikke ha ny bil og starter sikkert med øvelseskjøring nå på sommeren 2018)
Venninnen til eldste fikk nettopp avslag på jobb som pizzabud for hun hadde lappen på kun automat.
Ellers fikk mannen også tips, da han var på foreldrekurs på kjøreskolen nå i høst, at det var lurt å bli trygg i trafikken med automat først, og så gå over på manuelt.
Tydelig at enkelte ikke engang har vurdert muligheten av at barn av høyt utdannede kan finne på å ta et fagbrev, en kortere utdanning eller faktisk droppe ut av skolen. :knegg: Stakkars dem som er praktisk anlagt, har lese- og skrivevansker, trives med å lage ting, løse ting, jobbe med hendene, er kreative eller helst vil være ute, ikke har ro i ræva til et liv på lesesalen og vokser opp i høyakademiske bur.
Og om de velger langvarig utdannelse så er det vel også vanlig å ha ekstrajobb ved siden av studiene hvor det kanskje er behov for å kunne kjøre manuell girt bil.
For meg er det veldig, veldig rart at ikke dagens ungdom ivrer etter å få lappen. Min største sorg var at jeg hadde 18-årsdagen på en søndag, sånn at jeg måtte kjøre opp DAGEN ETTER.
Den eneste erfaringen jeg har på området er at venninnen min, som tok førerkort i USA, mange år etterpå syntes giring var skummelt og vanskelig. På kjøreskolen jeg (og de fleste andre 17-18åringene gikk på) var det en selvfølge å kjøre med manuelt gir, og veldig vanskelig var/er det jo ikke.
Jeg har alltid hatt bil med vanlig gir, men den jeg har nå har automatgir, en dag så var jeg vant til det, og nå syns jeg det er litt pesete med vanlig gir:knegg:
Jeg har aldri prøvd automat, men jeg har elbil. Praktisk med kun gass og brems, føler ikke at bilen bestemmer over meg. Og det er deilig at bilen ikke kan renne bakover i bakker. Men jeg liker å godt å gire også.
Vanlig gir er en kjempefordel å beherske godt tenker jeg.
Det er ikke et must å øvekjøre med selvom man tar førerkort med mulighet for å kjøre med manuelle gir, men det er en fordel.
Sommerjobbmulighetene er dårligere om man bare har lappen for automat. Det tar nok ganske mange år før alle firmabiler har automatgir.
Det er ikke få jobber man trenger lappen i.
En annen ting er det å ikke ha foreldre som kjøper ny bil med automatgir om man trenger bil i 18-19 årsalderen. Utvalget biler med manuelle gir er mye større i den prisklassen en 19 årig lærling har råd til.
Det er også en stor fordel å kunne låne biler av andre. Her vi bor er det fremdeles mange som har biler med manuelle gir.
Det du beskriver om el-bilen er vel det samme som automatgir:undrer:
Forøvrig enig med de som sier at firmabiler ofte er manuelt giret og at dette bør tas med i betraktning. Har ikke vært borti firmabiler med automatgir så langt i mitt yrkeliv, bortsett fra sjefens bil.
For øvrig tror jeg at jeg lever langt mindre i en akademikerboble enn de fleste andre her inne, ref en tidligere kassadametråd, og vet selvsagt at det kan dukke opp behov for å kjøre jobb-bil i mange yrker, mange steder i Norge, men det går jo an å lære seg om behovet melder seg, tenker jeg. Jeg tror veldig mange "flåtebiler" går over til el ganske fort, og tror mange undervurderer hvor fort den endringen går.
Tviler på at overgang til el skjer særlig fort i min by og bransje. Har ikke hørt at utviklingen på el-varebiler med firehjulstrekk har kommet særlig langt. Våre biler er på turer som krysser nordnorske fylkesgrenser stadig vekk.
(Jeg har lurt på om ungene våre i ettertid kommer til å synes at vår beslutning om å gi sertifikat i konfirmasjonsgave er like fremtidsrettet som det ville vært å gi vår generasjon lommeur. :knegg: )
Selvsagt kan man lære seg det, men det er lurt å ikke la lappen begrense seg til automatgir slik en del gjør. Det er en grei løsning for dem som sliter med kjøring, men ikke for så mange andre.
Hvor kjapt endringen går er vanskelig å spå og "fort" er relativt. Det skal en del til før flåtene i kommuner med litt areal endres til el. Hjemmetjeneste i store kommuner, park og anlegg, håndverksbedrifter osv har ikke sjans med elbil slik det er i dag. Jeg tror det tar ganske mange år før rørleggerne, elektrikerne, snekkere, landbruksmekanikere, bilbergere, distriktstaxier og sånne får helelektrisk flåte her i distriktet.
I min jobb funker heller ikke elbil, kanskje med unntak av Tesla (som dog er for dyr). Vi må kunne kjøre 20-30 mil en vei på kort varsel i områder hvor hurtigladere ikke finnes på hver knaus.
Jeg tror det er et stykke frem selv om utviklingen går kjapt.
Jeg er helt sikker på at femtenåringen min får bruk for førerkortet og synes det er en glimrende idé. Han er ferdig med trafikalt grunnkurs nå og ser fram til å begynne med kjøretimer i mars.
Om han får bruk for førerkortet om 10 år er vanskelig å spå, men han vil definitivt få bruk for det om 3 år.
Ja, jeg føler meg trygg på det med eldste, altså, og gleder meg allerede til at han kan frakte seg selv og utstyret sitt om 2,5 år. :p Med minste er jeg mer usikker, faktisk. Særlig siden vi bor som vi bor.
Ok; presiserer: slik man opplever det som sjåfør. :nemlig:
Alle fordelene Hya nevner med kjøringen av elbilen (kun brems og gass, ingen trilling bakover i oppoverbakker) får du også med automatgir, og det negative: at bilen bestemmer over deg ... vel. :hehehe:
Vi hadde automat på forrige bil og har manuell på de to vi har nå.
Det med å bestemme over bilen eller ei er ikke noe stor sak ved vanlig kjøring, men akkurat på den verste holka i motbakker synes jeg at jeg har mer kontroll med manuelle gir. Det gir meg flere muligheter til å forsere.
Det er svært sjeldent jeg trenger akkurat det da.
Ja, jeg må kløne veldig mye hvis bilen min skal trille bakover i bakkestart selvom jeg har manuelle gir. Tror det heter hill assist på min bil. Den står stille ganske lenge.
Selvom jeg egentlig syns at alle bør lære seg å gire tror jeg det blir mindre og mindre viktig fremover, så jeg ville ikke kjøpt manuell bil kun fordi en av ungene skulle øvelseskjøre hvis jeg ellers hadde kjøpt automat. Det er jo ingen regel mot å ta noen ekstra kjøretimer og kjøre opp på nytt hvis behovet skulle dukke opp senere.
Jeg er KNALLGOD på bakkestart med manuelt gir, helt uten assist. :stolt: Det er i grunnen en viktig grunn til å velge bort automat for meg, for jeg liker å briljere litt på det. :knegg:
Ja, men poenget mitt var at jeg aldri har prøvd automat. Så jeg kan ikke uttale meg om kjøreopplevelsen. Mannen har kjørt det, og han sa at han merket når bilen giret, for den giret på andre steder enn han ville ha gjort.
Det med at bilen bestemmer over deg, skjønte jeg ikke.
Sorry, så nå at det var Anne som skrev at hun ikke likte st bilen bestemte over henne og du bare kommenterte det. Trodde det var du som skrev det først. Vår automatgir gikk det for øvrig an å «låse» i tre ulike gir, og den hadde også en «sportsknapp» som la giret litt ned for å få drakraft opp bakker.
Jeg har aldri kjørt elbil, men slik du beskriver det høres det ut som slik jeg syns det er å kjøre automat.
Jeg har sverget til manuell gir i mange år, og har vært omreisende selger med 40 000 km i året i flere år. Hovedpoenget er at jeg kan akselerere raskere, f.eks. ved forbikjøring, og "henge" på giret i nedoverbakker. I tillegg til at det er mye morsommere å kjøre. Det siste mener jeg fremdeles, men det har skjedd så mye med automatkasser de siste årene at de første to argumentene ikke lenger er valide for meg. Sportsmodus gir både mer enn rask nok aks og vil også gi helt ok motorbrems, og ellers finnes det jo manuell stick også på automatkasser.
Og i byen er automat utrolig mye mer behagelig. Sammen med adaptiv cruisecontrol på motorveiene, har livet blitt klart bedre i bilen de siste årene.
Ja, jeg liker å gire på landeveiskjøring, men i kaotiske situasjoner der mye skjer, er den en ekstra greie som tar litt for mye plass i hodet, så der hadde jeg likt å kjøre med automat.
Men neste bil skal vi nok ikke ha før minst ett barn er ute av redet, og det blir nok en elektrisk, tror jeg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.