Rundkjøringer er jo alltids spennende for hvordan vet du egentlig at sidemannen faktisk skal 270 grader og ikke bare rett fram.
La oss si at vi har en rundkjøring med 4 armer. Det er plass til 2 biler i bredden, om enn litt smalt. I den ene armen er det plass til 2 biler i bredden. Begge kjører ut samtidig. Bilen til venstre, A, skal til venstre og bilen til høyre, B, rett fram. Bil B er breial og tar en snarvei som tilsier at han da ikke gidder å kjøre hele buen sin, men tar strakaste veg til sin utkjøring. Bil A må dermed stå på bremsen og også bruke selve rundkjøringen (la kant så ikke noe problem) for å ikke lage flotte merker på begge bilene.
Ville bil B blitt den skyldige uansett hvor bilene hadde truffet hverandre? Altså siden bil B var "raskere" så ville bil A truffet bil B bak føreren en med sin sidefront.
Jeg vil vel tro at det kommer ann på om det er merket opp to felt i rundkjøringen eller ikke? Selv om det er bredt nok er det vel ikke nødvendigvis meningen at man skal kjøre to i bredden? Er det meningen vil bilen som har byttet felt, B, få skyld. Feltbytte=vikeplikt. Dersom det ikke er merket to felt vil bilen som kommer sist inn i rundkjøringen ha vikeplikt slik jeg ser det.
Ikke merket i selve rundkjøringen, men i selve armen er det merket. Siden begge starter samtidig så kommer de forsåvidt likt. Men siden A må svinge mer enn B som tar "snarvei", så er bil B foran.
Den som skifter fil har vikeplikt, det har du når du ligger innerst og skal ut i ytterst for å komme ut også. Men i praksis bestemmer ofte forsikringsselskapene seg for skykddeling i rundkjøringer, tror jeg.
Hvis det ikke er merket to felt i rundkjøringen, så har vel den som ligger fremst, altså først inn i rundkjøringen, forkjørsrett, og den bakerste får da skylden ved en kræsj.
Jeg har som hovedregel å ikke stole på en kjeft i rundkjøringer, uansett plassering og tegngiving. Er jeg nr to inn i rundkjøringen, så holder jeg meg der, og tar alle mulige forhåndsregler for hva førstemann kan finne på.
Vi lærte på oppkjøring i forrige århundre at det er to felt i alle rundkjøringer. i Oslo og omegn synes jeg rundkjøringer er uproblematiske. Men jeg kjenner godt en rundkjøring i Trondheim øst hvor alle later til å tro at det er ett felt. Synd for meg som skal til venste og ligger innerst som på tegningen.
Bromstad, rundkjøringen foran Esso. Jeg skal inn Belbuvegen. Kan vel innrømme at jeg ikke har kjørt helt riktig i rundkjøringen ved Sirkus.
Og at jeg har kjørt kollektivfeltet ved Nidar. :flau:.