Tallulah sa for siden:
:hyper:
Ja? Nei? Kult? Reelt? Eller mer som en oppfinnelse sv Serafin?
www.dagbladet.no/nyheter/tror-hyperloop-kan-bli-det-nye-internett-bare-ror-mener-hoyre/69076124
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Tallulah sa for siden:
:hyper:
Ja? Nei? Kult? Reelt? Eller mer som en oppfinnelse sv Serafin?
www.dagbladet.no/nyheter/tror-hyperloop-kan-bli-det-nye-internett-bare-ror-mener-hoyre/69076124
Palmen sa for siden:
Rørpost! :hyper:
Jeg digger konseptet og håper det vil lykkes.skulle de ikke kjøre reelle tester i Abu Dhabi nå? Litt enklere å teste der det er paddeflatt og ørken mellom A og b, enn mellom Oslo og trondheim. ...
Polyanna sa for siden:
Altså, det er jo bare SÅ typisk deg å være trekvart år etter meg med å få med deg ting. :skuffet:
www.foreldreportalen.no/forum/showpost.php?p=4535916&postcount=156
Polyanna sa for siden:
Faktisk mer, det er et par år siden jeg hørte om det første gang, på radioen og så på God Morgen Norge. :humre:
Kanskje er det det som skal redde oss, kanskje noe helt annen, kanskje teknologi som skal gjøre det overflødig å flytte så mye på seg. Men jeg tror og håper på store og dramatiske teknologiske skifter som hver for seg kan bidra dramatisk til et grønt skifte.
Det vi ser på solenergi er i seg selv et mye mer dramatisk skifte enn det noen hadde sett for seg. Og Kina! Hvem så DET komme?!
Nyx sa for siden:
Jeg er :hyper:, og håper dette blir tilgjengelig fortere enn svint!
Tenk om jeg kunne tatt en ettermiddagstur fra Østfold til Sørlandet, og likevel være tilbake til sengetid! :hyper:
Tallulah sa for siden:
:latter: Til mitt forsvar: jeg har hørt om det før. Men nå ble det liksom litt mer reelt.
Alexa sa for siden:
Of course, of course. Not news exactly ;)
Yes, I'm a believer!
Gleder meg til dette er en realitet.
Minner meg om familiehistoren om at det i min farfars lærebok sto at elektrisiteten var en moderne oppfinnelse som nok ikke ville få så mye utbredelse. (fritt etter hukommelsen, han ble født i 1899).
Tallulah sa for siden:
Nei, men det er nå det står om det i avisene i forbindelse med at noen vil ha en satsing på det.
Og siden noen mener det er tull å satse på, og andre er helt med, tenkte jeg å lodde stemningen her.
Stompa sa for siden:
"Dobbelt så raskt som fly, energieffektivt og det kan aldri krasje" står det. Det eneste jeg klarer å tenke på er: Enn hvis man blir stående fast i et sånt rør? :skremt:
Helt sikkert miljøvennlig, men dette høres ikke ut som noe jeg ville ha klart å bruke hvis det ble en realitet, for å si det sånn. :sparke:
rajraj sa for siden:
Veldig kult! Og jeg har stor tro på denne teknologien!
Men om det skal bli en realitet tror jeg det må gå i privat regi. Regjering og Storting (og dette gjelder ikke bare sittende - også forrige og forrige før det igjen og før det igjen, osv.) klarer ikke forplikte seg til å bevilge penger til dobbeltspor for tog til Lillehammer en gang. For ikke å snakke om forbedringer på Oslo S, for å gjøre lokalpendlingen for det største reisemarkedet i Norge bedre og mer punktlig. Da tenker jeg at hyperloop til Danmark ligger langt bak i køen. Dessverre.
Tallulah sa for siden:
Jeg har ikke noe problem med det. Men lurer på hvilken miljøbelastning der vil være å bygge den. Og kan den virkelig ikke kræsje? Lurer også på prisen å bruke den, om det blir kreidifyrt.
Ru sa for siden:
Gravitube! :hyper: (Gjett hva jeg leser for tiden ...)
Nei, altså. Noe nytt må man jo finne på, det er jo ikke en flekk bærekraftig på noe som helst vis slik vi driver med transport i dag - både av folk og ting. Blir spennende å se hvordan det går med testanleggene. Ja, og om det er noe bedre med dette en andre ting.
Jeg kommer dog ikke til å stille meg først i køen. :risikoavers:
rajraj sa for siden:
Kreidifyrt? :gruble:
Hvis brukerne skal betale 100 % av prisen, vil det antagelig bli superdyrt! Men om en hyperloop bygges fiks ferdig, får man håpe staten subsidierer billettene. Eller at man får på plass en tax free-ordning som subsidierer her også. (Eller flytter tax free fra fly til hyperloop).
rajraj sa for siden:
Så lenge podene går i egne løp uten andre poder, så kan de jo ikke krasje. Men de kan vel helt sikkert havarere på et vis likevel... Og det kan bli skader i røret eller tekniske problemer som skaper kluss. Kanskje det er best å holde det til transport av gods? :knegg:
Tallulah sa for siden:
Kreisidyrt. :knegg: Ja, jeg bare håper det ikke blir en slags luksusgreie. Slik at det miljøfiendtlige fremdeles er billig og for almuen, og dette blir for store businesser og de rike. Ma må sørge for at gode miljøvalg ikke velges bort på grunn av prsi, slik det i stor grad er med tog i dag.
Tenkte ikke kræsje i hverandre, men i endeveggen?
Ang. statlig eller privat; Staten greier jo å subsidiere bygging av flyplasser, flyselskaper og alt det der, så de burde jo greie å ta tak i dette også. Men det står vel på viljen. Jeg syns det er helt hårreisende at staten legger opp til mer og mer flying, og ikke tar et skikkelig skippertak for å få på plass en skikkelig god tog-ordning.
rajraj sa for siden:
Enig. Virkelig. Tog er jo kreisidyrt ( :knegg: ) å bygge, tar lang tid og er et lite fleksibelt system. Flymarkedet går av seg selv når flyplassen, som er relativt billig og rask å bygge, står ferdig. Så jeg skjønner det på et vis. Men det er kortsiktig og idiotisk.
Polyanna sa for siden:
Jeg ser for meg all verdens problemer, men det er jo meg. :knegg:
Basert på hvordan man ståker for å få til Fornebubanen eller at det fortsatt tar like lang tid å reise Oslo-Bergen som det gjorde da banen ble bygget for hundre år siden, så tror jeg det er skikkelig, skikkelig tungt å få realisert store, fysiske prosjekter som dette. For tubene skal jo stå et sted, forankret ned i bakken. I storbyer, der det er kamp om hver eneste kubikkmeter av areal og utsyn.
Jeg syns det er en utrolig spennende ide, men det vil ta altfor lang tid å realisere det til at det kan redde oss. Jeg tror skiftene som skal redde oss handler om:
banana sa for siden:
Synes det er nokså arrogant å si "kan aldri kræsje". I beste fall en kreativ eller veeeeldig smal definisjon av å kræsje. Titanic kunne visst aldri synke. Ja ja.
Konseptet er superspennende. Personlig ville jeg aldri tørre å la meg frakte i et rør på den måte. :skremt:
Polyanna sa for siden:
Det er jo en kolossal fart, så man trenger ikke kræsje for at det skal bli fatal. En dunp som gir bråstopp holder lenge...
Men dette antar jeg at noen tenker på. :knegg:
Tallulah sa for siden:
Jeg tror heller ikke det er dette ENE som redder verden (tror egentlig noen det?). Men jeg har ikke tro på at mennesker slutter å reise, selv om vi får bedre møteteknologi enn det vi har i dag med Skype m.m. Om det er slik at feriereiser er det som står for det meste av nordmenns flyreiser, så vil ikke forbedret samhandlingsteknologi hjelpe. Vi trenger å utvikle bedre, miljøvennlige reiseformer.
Så isolert til reising, så syns jeg dette er veldig spennende.
Jeg har forestilt meg at disse rørene går under bakken, og dermed ikke har samme inngripen i naturen som f.eks tog?
Polyanna sa for siden:
Tja, med SKIKKELIG god VR-teknologi, et kvantesprang fra der den er nå, hvem vet? Altså, det trengs jo ikke at man slutter, bare at det reduseres.
Men enig, altså, i at det er viktig å utvikle mer miljøvennlige reiseformer. (Men businessreiser er større enn feriereiser, tror jeg?)
Og så liker jeg å leke med tanken på "hvilke enorme transformasjoner er det som kommer til å skje, som vi ikke kan se for oss overhodet nå?" :p
Strå sa for siden:
Det er vel natur på havbunnen også Tallulah, det kan være sårbart nok. Men ideen er god selv om det er dyrt foreløpig.
rajraj sa for siden:
Selv om rørene går under bakken, vil det være stor inngripen der man setter opp annleggene/fører maskinene ned i bakken og ved stasjoner. Men klart - det vil synes mindre enn tog gjennom landskapet.
Jeg synes vi skal sette bort jobben til Serafi. :nemlig: Da hadde det blitt en aldeles fantasktisk løsning, helt sikkert!
rajraj sa for siden:
I 2015 gikk fritidsreiser forbi forretningsreiser på innenlands flytrafikk for første gang. :nemlig: Det henger sammen med nedgang i oljesektoren og færre pendlerreiser fra det holdet.
Utenlands har fritid vært størst lenge.
Tallulah sa for siden:
Ja, det er veldig gøy! Og veldig vanskelig. :knegg:
Jada, nå tenkte jeg ikke bare tunnel i havet da, og selv om inngripen er stor når det bygges, så vil det kunne gro igjen, både under vannet og i skog og fjell. Spesielt om man planlegger godt så kan den varige inngripen langs hele ruta være minimal. At man må bygge nye stasjoner er jo selvklart, men vi kommer jo til å være nødt til å bygge store ting fremover uansett.
Ja! En fransk steampunktrebergogdalbanehyperloop! :hjerter:
Polyanna sa for siden:
Takk, der sparte du meg for research. :knegg:
rajraj sa for siden:
:hjerter: Jeg ser for meg at alle måtte ha på seg reiseklær, ala skinnhjelm med flybriller!
Tallulah sa for siden:
Stripete Plym-genser!
Toffskij sa for siden:
:hyper:
Polyanna sa for siden:
:knegg:
Hvis jeg skal gjette, så tror jeg dette kommer til å vise seg å være et teknologisk sidespor som man lærte så mye av at det medførte noe helt annet skikkelig snedig, som en helt annen fart og effektivitet på tog, eller noe.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.