Kan noen fortelle meg om fordeler og ulemper med hybrid?
Vi bor litt for gokk-ete og bruker bilen såpass mye at ren elbil ikke er noe alternativ siden vi velger å ha kun en bil.
Vurderer nå Mitsubishi Outlander, men siden vi ikke kjøper bil mer enn en gang i tiåret aner jeg ikke hva jeg burde vite om og se etter. :blånn:
Prøvekjør! Vi prøvde både Outlander, Tesla, Audi A3 og VW Passat før vi endte opp med den siste. Jeg syntes ikke Outlanderen var særlig god å kjøre, Teslaen ble for bred for parkeringsplassen vår (og mange andre steder vi parkerer), A3 ble for smått som eneste bil - og da ble det Passat. Den har strømkapasitet nok til det meste av hverdagskjøringen, og nok plass til det meste.
Vi vurderer Outlander og har gjort det lenge. Ulempen for oss er at det kun er den nyeste modellens om går langt nok på strøm for vårt bruk og den koster mye mer enn vi gidder å gi. :knegg:
Vi hadde Outlander hybrid før, og har nå Tesla X. Outlanderen (ikke modellen som er kommet nå) gikk ca 2,5 mil på strøm, kanskje 3 på sommertid. Etter det kom bensinmotoren inn, og vi pendler to timer hver dag (12 mil ca) tur retur jobb/hjem. Det er jo en SUV, og ligger kanskje på 0,8-0,9 på mila? Den nye modellen har vel større batteri, men generelt kan du trekke fra 10 % på oppgitt batterilengde, og da har du en troverdig lengde på godt sommerføre igjen. Vinter tapper lengde enda mer. Hva er daglig kjørebehov for dere? Tesla er dyrt, men har suveren kjørelengde, men det finnes billigere elbiler med lengre kjørelengde enn Outlanderen.
Når det er sagt, var det en kjempegod bil å kjøre. :)
Vi er nå på utkikk etter en helelektrisk bil med lang rekkevidde. Det kommer nye bomringer i Oslo i 2019, og selv med minimal bilbruk så har det blitt ganske så dyrt. Å transportere fotballaget til to lag på buss og t-bane er ikke et alternativ, dessverre.
Jeg har ikke tro på at helelektrisk blir gratis til evig tid, men fortsatt billigere kanskje?
Vi har 17 mil til hytta, og det hadde jo vært praktisk å kunne kjøre dit uten stopp. Men er det mulig uten å kjøpe Tesla? Tesla frister ikke. Både pris og image er avskrekkende.
Opel Ampera skal jo ha lang rekkevidde, men de sliter kanskje fremdeles med produksjonen? En venninne av meg er kjempefornøyd med sin e-golf, men usikker på rekkevidden til den - har dere lademuligheter underveis/på hytta?
Men denne teknologien utvikler seg jo hele tiden, siste nye jeg hørte om var en kinesisk eller japansk bil, Nio eller noe slikt, som visstnok skulle være lovende.
Forresten er kanskje Tesla model 3 litt mer akseptabel hva gjelder pris, og fremdeles veldig god rekkevidde...:)
Jeg har Outlander, 2015-modell, og min går ca. 3 mil på vinteren og 4- 5 mil på strøm på sommeren, da kjører jeg lite motorvei, mest 60-70 km/t-soner. Den tar jo litt tid å lade igjen, må regne med 4-5 timer til fullt batteri igjen.
Jeg elsker kjørekomforten i min bil, men slikt er jo veldig smak og behag, mannen synes ikke den er noe stas å kjøre.
Opel Ampera sliter med leveranse/produksjon. En kollega bestilte i september 2017, og har nå fått beskjed om at forventet levering er september 2018. Det går ikke.
Vi ser på Kia Niro plug-in hybrid. Billig, 300 000,- ny. Lades med kabel, og går 58 km på strøm. Kia har 7 års garanti. Kjedelig, billig og fornuftig bil med kraftig bensinmotor. Jeg tror og håper det blir nesten like fordelaktig med plug-in hybrid som el. For oss betyr det el-bil fordeler og langtur bil i en.
Jeg drar opp denne igjen, fordi vi fremdeles vurderer å bytte inn to fossile biler til en hybrid. Det er vanskelig å navigere i jungelen, synes vi, men foreløpig har vi sett på Outlander som det beste alternativet. Vi skulle gjerne hatt Rav4 hybrid, men den utgår pga pris.
Hvordan har dere andre vurdert når det kommer til hybrid? Ren elbil er ingen mulighet for oss.
Jeg har prøvekjørt Outlander. Stort sett grei å kjøre, men jeg likte ikke rattet. Var ekkelt å holde i. :humre: Også syns jeg den var litt vel plastic fantastic inni til den prisen. Men jeg er litt sær. Jeg kjenner mange som har den, alle er superfornøyde.
Vi endte på en Toyota prius +seven, helt fantastisk nydelig å kjøre!
Litt krevende med to voksne pluss bilstol i midtre rad, men til gjengjeld svært OK bredde på setene i bakerste rad. Så vi har testet med seks pers, gikk strålende.
Og så må jeg si jeg er svært positivt overrasket over hvordan den funker i dagens vær- null problem der andre biler og busser lå strødd eller satt fast.
Takk for tips. Jeg har skjønt at dette er en vi også bør teste ut. Vi skal bare flytte først sånn at vi får lader. Eller er det laaaaaang leveringstid på denne også slik som på Opel Ampera?
Priusen trenger ikke lader. 😁
Og vanlig finnes også i hybrid ja.
Vi kommer ikke til å bruke den som syvseter annet enn i spesielle tilfeller, som den er nå er det egentlig bare en ekstra romslig stasjonsvogn. Mannen min føler at han har danseplass til beina i baksetet, og det er skikkelig gode seter. Vi valgte skinn, og er knallfornøyde.
Jeg tenker kanskje litt vel langt frem. Der vi bor nå er vi veldig glade i vår 7-seter for det er så mange andre foreldre som ikke har bil, så vi kjører på kamper både sommer og vinter med full bil.
Men når vi flytter (og får lader) så har kanskje naboene våre bil i litt større grad enn vi er vant med nå. På den annen side, så hadde vi jo ikke tenkt at ungene skulle bytte klubb, så da er vi trolig i samme situasjon uansett. Men det kan jo godt hende at det skjer endringer.
Vi har Outlander (ladbar hybrid), og er veldig fornøyd. Kjører piggfritt i bakkene i Tromsø uten problem. Mannen lader gratis på jobb, så vi kjører «gratis» i byen. Når vi kjører langkjøring bruker den en del bensin, men det hadde vi gjort om vi kjørte annen stor, tung SUV også. God plass, oversiktlig og god kjørekomfort trekker også opp. Hyttenaboen prøvekjørte vår, og uka etter hadde han bestilt seg bil. :knegg:
Jeg vet at priusen ikke trenger lader, sånn strengt talt. Men vi har bestemt oss for å vente med bilkjøp til vi faktisk har tilgang på ladning. Og det får vi i mai/juni.
Ja, det er allerede på det rene at el-biler skal begynne å betale i den ny bomringen. Da er det ikke noe penger å spare for oss på å bli helelektriske, og så lenge vi ikke har de beste lademulighetene på hytta så blir det nok hybrid.
Jeg har akkurat fått mi Ioniq. Den går ikke kjempelangt, men det er bare til hytta dere må lade litt. Kommer snart ny Leaf som går lenger, og også Hyundai Kona, men selv om den går lenger så er selve bilen mindre.
Jeg er kjenpefornøyd med bilen så langt, men måtte vente 9 mnd da. Det må man kanskje regne med på de fleste populære elbiler nå.
Hvor ofte er dere på hytta? Min bil må også lades på vei til vår hytte. Men detgjøevimemsvi handler eller spiser. Null stress. Har dere andre lange turer? Hvor går de i så fall? Kan dere evt byttelåne bil med foreldre hvis dere skal på ekstra lang biltur?
Dette var tråden jeg trengte.
Flere som har erfaring med (plug-in) hybrider?
Jeg skal endelig få meg ny bil, ser det ut til. :lykkelig:
Helelektrisk gidder jeg ikke, for jeg er ikke interessert i en Tesla (som er eneste som har rekkevidde nok).
Jeg hadde tenkt meg Outlander Phev og var fint fornøyd med avgjørelsen, til mannen kom og sa at vi måtte prøve flere. :sjokk: Jeg har kjørt en del Prius og likte den godt, men den er hakket liten. :gruble:
Vi klarer ikke å bestemme oss for å om det blir Outlander Phev eller Rav4. Det er så mange meninger om hva som er best av ladbar og ikke. Vanskelig å finne ut hva som blir riktigst for vårt bruk, synes jeg.