Jeg skrev om fem av bøkene fra Isfolket. Læreren min rev seg i håret og prøvde å komme med bedre forslag, men lat som jeg er, så hørte jeg selvsagt ikke på han. Det beste med hele særemnet mitt var forsiden, som ble tegnet av en som var veldig kunsterisk anlagt. :knegg:
Elin Brodin. Husker jeg jobba som en helt. Glemmer aldri skuffelsen da jeg var ferdig med å legge fram særemnet og lærerens eneste kommentar var "Bedre kan det ikke gjøres!" - og så fikk jeg "bare" 5...
Vi hadde muntlig særemne da som nå (jobber på skolen jeg gikk på), så noen forside hadde jeg ikke. :knegg:
Jeg og Mrs. Lee her inne hadde særemne sammen, og vi skrev om "forbudte norske bøker", altså bøker med pornografisk innhold. Husker ikke alle bøkene, men "Sangen om den røde rubin" var iallfall en av dem.
Jeg tror vi hadde med en bok for lite i særemnet, derfor fikk vi 4. Hadde vi hatt med den siste boka, hadde vi fått 5. :sur:
Vi hadde fremføring istedet for å levere det inn, hadde vi ikke? :tenke:
Jeg hadde nok ikke gitt meg sjøl 5 på særemnet i dag, forresten. Dette var før Reform 94 og vektlegginga av prosjektarbeid, så jeg hadde ingen problemstilling - tok bare for meg tre bøker uten å egentlig dra noen linjer mellom dem. Det hadde dratt ned vurderinga i dag.
Et veldig godt spørsmål. Jeg skrev om Ingvar Ambjørnsens "Elling" -og jeg vet det var en del psykologisk analyse av hovedpersonen inne i bildet. Husker ikke om jeg tok utgangspunkt i en eller flere av bøkene, men jeg husker at jeg fikk 6.
Nå ble jeg veldig nysgjerrig på problemstillingen min. Tenk at jeg har glemt den!?
Har noen jenter i klassen min i år som har valgt samme tema. Rubinen, Uten en tråd og Albertine. :riktig:
Det høres da ut som veldig dårlig veiledning fra lærerens side! Vi har obligatorisk kontraktskriving der all primær- og så mye som mulig av sekundærlitteraturen skal føres opp sånn at jeg har oversikt, og i tillegg obligatorisk veiledning minst en gang underveis i prosessen nettopp for å unngå sånt.
Gikk på handel og kontor så vi hadde ikke særoppgave i norsk, men vi hadde i linjefaget vårt. Jeg gikk markedsføring og skrev om "Reklamens utvikling fra krigen og frem til i dag". Det var en analyse om bruk av virkemidler i annonser og reklame. Og resultatet ble en femmer.
Jeg bytta fra det ene til det andre og endte tilslutt opp med kriminal litteratur, men husker ikke hvilke bøker vi valgte. Tror vi endte opp med en femmer..
Vi leste forøvrig inn hele særemnet på kasett, stakkars lærer som måtte lide seg gjennom det....:D
Jeg skrev om likestilling og barnebøker. :o Særlig Anne Cath Vestlys bøker var med i analysen. Jeg husker ikke om jeg fikk 5 eller 6, men jeg fikk mye skryt i hvert fall.
Jeg skrev om Haiene av Jens Bjørneboe, og dro med paralellene til Algerie, med historien til Algerie og sånn, og ekstraboken jeg skrev om, var "Gutten fra Vojvodina" av en lokal Narvik-forfatter. Og dro paraleller mellom de to krigene, og flyktningesituasjonene...
Jeg skrev en skikkelig SÆR særoppgave - om Inge Krokanns forfatterskap. (handlingene i trilogien jeg leste utspant seg i Oppdals-traktene hvor jeg har mine røtter)
Jeg leverte oppgaven på kassett og fikk 6 jeg også :kry:
Dvs, første gangen jeg gikk tredjeåret, det glemte jeg å ta med, da skrev jeg om omskjæring av jenter, og fikk fem. Det trakk litt ned at jeg hadde glemt å hefte fast arket med kildehenvisningene, det lå igjen hjemme, og da jeg leverte det dagen etterpå trodde ikke læreren min meg, hun trodde jeg hadde skrevet den da jeg leverte den inn hehe.
Skrev om Uår, og flere av Knut Faldbakkens romaner. Ikke helt populært hos faglærer husker jeg. Gadd ikke å velge Bjørneboe og Jonas bare fordi "alle andre" gjorde det.
Men fikk skryt i form av en sekser til slutt. :)
Jeg skrev om Sigurd Hoel, fordi vennina mi hadde skrevet om ham 2 år tidligere og fått toppkarakter... :flau:
Jeg skrev om hennes oppgave uten et snev av dårlig samvittighet eller kvaler av noe som helt slag.
Angrer litt på det i voksen alder, men gjort er gjort.
(Men jeg vil påpeke at det er eneste gangen jeg har jukset på skolen.)
Jeg skrev om science ficition, og brukte disse bøkene:
1984 (George Orwell)
Vidunderlige nye verden (aldous Huxley)
Kallocain (Karin Boye)
og to bøker om Benji og flaggerkatten Miromurr. (husker ikke hvilke).
Jeg fikk minus fordi jeg ikke analyserte bøkene, men fikk nå i hvert fall fem.
"Mord som motiv i mellomkrigstida". Sandemoses En flyktning krysser sitt spor, Duuns Medmenneske og Hamsuns Markens grøde. Jeg var nokså opphengt i mellomkrigstida og kulturradikalerne og sånt.
Jeg skrev om tre Nini Roll Anker-romaner: Det svake kjønn, Den som henger i en tråd og Kvinnen og den svarte fuglen. Fikk 6 og syntes det var veldig morsomt å jobbe med en ordentlig selvstendig skoleoppgave.
Jeg skrev sammen med to medelever om bøkene av Cora Sandel "Bare Alberte", "Alberte og Jakob" og "Alberte og friheten". Tror vi fikk noe med 5, men jeg har egentlig glemt hva vi fikk.
Jeg likte faktisk norsk da, (:nerd: ) så jeg leste vel hele sju bøker og tok de fire beste og skrev oppgaven.
Oppgaven var ene og alene om Sigurd Hoel og nyrealismen?). Husker ikke hva epoken heter.
Fikk 5.
I min særoppgave i norsk skrev jeg om Lars Saabye Christensen og skildret guttene i hans bøker. Tror jeg trakk en del paraleller mot hans oppvekst i Oslo. Husker vi måtte lese fem bøker, men jeg husker ikke hvilke jeg la mest vekt på. Mener de fleste var oppvekstromaner. Særemne skulle gjennomføres skriftlig og legges frem muntlig.
Vi hadde forresten en meget spesiell norsklærer(inne). Det var kun guttene i klassen som fikk toppkarakterer. Vi testet det ut flere ganger ved å bytte navn på stiler og prøver med gutter i klassen. Til slutt konfontrerte vi henne med våre observasjoner, hun stotret og stammet litt før hun løp gråtende ut av klasserommet. :rolleyes:
Særoppgåva mi handla om religiøse sekter. Hadde konsentrert meg om tre stk ettersom det er veldig mange å velge mellom. Var også innom kvifor folk vel å bli sektmedlemmar.
Hjå oss skulle særoppgåva skrivast og framførast framfor klassen og lærarar
Om 2 verdenskrig med utgangpunkt i bøker av Hamsun. Husker spesielt den ene boka som jeg ikke husker tittelen på, det var tre historier som begynte likt, men fikk forskjellig story og slutt utifra hva hovedpersonen valgte i begynnelsen. Fikk 5 eller 5+ hvis jeg ikke husker feil.
Ingvar Ambjørnsen.
Vi var to som ville skrive om ham, så vi gikk sammen og delte på det: Hun tok for seg bøkene hans med narko-tema, og jeg konsentrerte meg om krimbøkene.
Jeg skrev om mafiafilm som genre.
De tre filmene jeg analyserte var "Goodfellas" av Martin Scorsese, "The Godfather" av Francis Ford Coppola og "Once upon a time in America" av Sergio Leone. Jeg fikk en sekser. Vi måtte innlevere skriftlig og fremføre muntlig.
"Nattens brød" (de fire bøkene om Ann-Magritt) av Johan Falkberget. Valgte den først og fremst fordi jeg hadde lest den før :lat:
Begynte i siste liten og satt oppe til kl 4 natta før vi måtte levere for å gjøre den ferdig. Fikk 5.
Jeg skrev om barn og sorg. Leste 3 bøker - en for barn (Farvel Rune), en for eldre barn/ungdom (husker ikke hva den het) og en for ungdom/voksne (Islottet). Og så sammenlignet jeg dem, og hvordan sorgtemaet ble tatt opp i bøkene.
Skrev om Tora-triologien til Herbjørg Wassmo. Fikk også 6. Skrev også en oppgave om vindretninger og effekter det har på klimaet med spesiell vekt på passatvindene rundt ekvator og fikk 6.
Jeg skrev ikke særoppgave siden jeg tok artium som privatist, men jeg måtte legge opp fem bøker som særpensum og ble hørt i disse muntlig. Husker ikke alle, men det var i hvert fall Jenny av Sigrid Undset og Juvikingar av Olav Duun (tror ikke det var hele trilogien). Gjorde det uansett ikke spesielt bra (4) - tror ikke en gang jeg hadde lest alle. Var en skikkelig slakking den gangen. :flau:
Nå kom jeg på at vi hadde særemne i andre fag enn norsk også. Da jeg gikk siste året om igjen, gikk jeg på reiselivslinjen, og da skrev jeg reiselivsprosjektet mitt om Slovenia som turistland, om vinterferie, sommerferie og storbyferie i ett og samme land. I og med at jeg ville skrive om ett så sært land (ifølge klassekameratene mine), så slapp jeg heldigvis gruppearbeid. Fornøyd ja!
I engelsk skulle jeg også skrive om kjønnslemlesting, men elevene i klassen min sutret seg til å slippe unna særemne, fordi de likte ikke engelsk, og syntes det var unødvendig å ha særemne i ett så vanskelig fag som engelsk. Og læreren min beit på. Det var nesten det verste.
Jeg husker faktisk ikke hva jeg skrev om i norsk :o Jeg gikk spesialisering i akvakultur og måtte på tredje året prosjektere et oppdrettsanlegg, med vannbehov, rørdimensjoner, plantegninger av bygninger og arealbehov, investeringsbehov osv osv. Den har jeg ennå, og er egentlig ganske imponert over hva jeg egentlig fikk til som en umotivert 18 åring :D Jeg fikk 5.
Jeg skrev om kvinnelitteratur, både om debatten og begrepet, og analyserte fem kjente "kvinneromaner" fra forskjellige tider ut fra definisjonen jeg hadde drøftet meg fram til.
Jeg skrev om Andre Bjerke/Bernhard Borge. Med hovedvekt på "De dødes tjern".
Så den gikk på Nrk i går, så sambo tok den opp for meg. Må se den igjen en dag. Har ikke sett den siden jeg skrev oppgaven, men husker den som vanvittig spennende/skummel.
Vi fikk ikke velge vi, alle måtte skrive om Ibsen. Men det var interessant så jeg var fornøyd med lærerens valg. Nå husker jeg ikke alle 5 bøkene, men det var i alle fall Peer Gynt og Et Dukkehjem. Tror de 3 andre var Villanden, Hedda Gabler og En folkefiende, men jeg er sannelig ikke sikker (irriterte meg sånn over å ikke huske alle 5 så jeg måtte sende sms til klassevenninnene mine nå :knegg: )
Karakteren ble 5 eller 6 (5+ tror jeg :gruble: ) teflonhjerne for tiden
Men du all verden så mange som var (eller rettere: er) flinke i norsk her inne. Vi burde nesten hatt en poll på karakterer fra videregående her, noe sier meg at resultatet ville vise et rimelig høyt snitt.
Jeg gikk på steinern, og vi hadde årsoppgave. Den skulle tilsvare et valgfag med en time per uke i et år, og emnet var temmelig fritt.
Jeg skrev om hestens hov og hovslagning, hestegal som jeg var. :knegg: Vi måtte alle presentere oppgavene våre for en fullsatt sal med foreldre og venner, det var temmelig tøft. Jeg lærte masse av det.
Må forresten legge til en annen oppgave jeg skrev som i grunnen var mye bedre enn særoppgaven. Min ungdomskjæreste skulle begynne på Marin på NTH, og da måtte de levere en oppgave om noe som hadde med det maritime å gjøre på ett eller annet vis. Bluen påtok seg oppdraget og forfattet et lengre essay om Titanic-ulykken, basert på skjønn- og faglitteratur. Jeg tok forberedende på den tida og hadde fått tutet ørene fulle om positivisme og vitenskapskritikk. Oppgaven fikk skryt, men faglæreren stusset litt over den manglende fremtidstroen. "Og du skal bli sivilingeniør?" stod det, husker jeg. Det skulle jeg jo ikke; jeg skulle bli filolog. :fnise:
Det er vel den eneste gangen jeg har bidratt til å jukse, tror jeg. Titanic-ulykken har fascinert meg voldsomt og holdt på å føre til at jeg byttet hovedfag i sin tid.
Gerd Brantenberg.
Skrev en skikkelig dårlig oppgave uten skikkelig problemstilling eller rød tråd. Det var vel litt før prosjektoppgaver og slikt ble vanlig. Fikk nok ganske bra karakter like vel. Kan ikke huske at jeg var misfornøyd i hvert fall.
Uhm, bør jeg huske det? :flau: Jeg husker at jeg måtte fremføre sammen med klassens teiteste fordi vi hadde skrevet om det samme. Men jeg husker altså ikke hva det var. :flau:
Jeg skrev om Anne Karin Elstad og 4 eller 5 av hennes bøker. Mener det var alle Folket på Innhaug-bøkene, samt Maria, Maria. Husker ikke hva jeg fikk, men mener det var 4 eller 4+. Ble litt slapp på slutten og orket ikke å lese hele Maria, Maria ..... :flau:
Husker vi fikk valget om å skrive egen oppgave eller å bli med på fellesopplegget som var Sigurd Hoels forfatterskap.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.