Poll kommer (håper jeg). Jeg tar sikkert med rare og mangelfulle alternativer, bær over med meg.
Skillet mellom hvilken e-postkonto som brukes til hva er noe jeg prøver å være konsekvent på. Det ser jeg i dag at ikke alle er (jeg ser bort fra hva han sendte her).
Mange av oss har flere e-postkonti, det kan for eksempel være noe vi har tilgang på privat, via arbeidsgiver, firma eller i kraft av verv. Hvilke tanker har dere rundt bruk av ulike e-postkonti?
Min mening: Arbeidsgivers e-postkonto brukes til arbeidsrelatert kommunikasjon, inkludert sosilale settinger relatert til jobben. Hvorfor? Arbeidsgiver betaler for dette og kan under gitte (strenge) kriterier be om innsyn i e-poster knyttet til arbeidstakers e-postkonto. Arbeidsgiver betaler ikke for at jeg skal bruke kontoen og lagringsplass til å distribuere dugnadslister til en eller annen aksjon i regi av f.eks. Leger Uten Grenser.
Prøver å skille mellom jobb og privat. Hender jeg glemmer meg og roter, men ... Nå er det særdeles lite juicy det jeg sender privat da. Svarte alikevel tja, jeg er ikke 100% konsekvent (fordi jeg er et rotehode)
For det meste skiller jeg, men det blander seg alltid litt. Ikke minst fordi jeg bytter jobb-e-post rett som det er, men beholder de samme kontaktene og samarbeidspartnerne – da blir det fort til at de skriver til meg på privat-e-posten eller på en av de gamle jobb-e-postene (som jeg av ymse årsaker har beholdt). Det er altså oftere jeg bruker privat-e-post til jobb enn omvendt, men det hender det også.
Jeg må si at arbeidsgivers kostnader bekymrer meg ganske lite her. Jeg er mest opptatt av at ting som er offisiell kommunikasjon fra min institusjon også kommer via institusjonens e-postsystem.
Jeg har tre e-post-kontoer som jeg aktivt bruker (og sikkert et par til som er sovende, f.eks. icloud). Jobb bruker jeg til jobb, der er jeg rimelig konsekvent. Det kan gå en og annen e-post mellom meg og mannen der, men det er om ganske hverdagslige ting. Så har jeg en konto som jeg bruker når jeg registrerer meg hist og her (og får nyhetsbrev og diverse som interesserer meg lite i retur). Til slutt har jeg en privat konto som jeg bruker til private e-poster, f.eks. skole-hjem, fritidsaktiviteter osv. Har hatt det sånn i alle år, i alle fall så lenge jeg kan huske, så det går rimelig på autopilot å skille kontoer.
Det er ikke kostnadene eller prisen jeg bryr meg om heller Toffskij, det er mer prinsippet. I utganspunktet handler det vel så mye om å ha min private e-postsfære for meg selv og ikke blande arbeidsgiver inn i den. Det var problematisk en tid hvor jobbadressen og privatadressen lignet litt og diverse kontakter i miljøet blandet veldig hvilke adresse de brukte til meg. Særlig fordi mange trodde jeg eide firmaet jobbadressen min kom fra. Det var noen artige situasjoner da. :knegg: Ulempen i den tiden var at jeg måtte sjekke jobbe-posten i ferier og slikt, i tilfelle private ting jeg ventet på hadde havnet der.
Jeg har to kontoer jeg har brukt i mange år. Spesielt den ene er knyttet til nettshopping og registrering på ulike nettsider. Men har også brukt den andre i tilfeller der jeg f.eks. har ønsket å ha to kontoer på en nettside. Så i fjor åpnet jeg en ny som jeg nå kun bruker til viktige ting. Det er da den jeg oppgir til folk som vil sende meg en mail, den jeg skriver på epostlistene til skolen, for kommunikasjon med det offentlige og med banken. For å vite at ikke det viktige drukner i reklamemail.
Jeg er helt enig med deg, og undrer meg stadig over hvor stor mengde av befolkningen som bruker jobbens epost som om den er deres private.
Har forresten en teori om at det er folk i offentlige stillinger som oftest bruker jobb-epost til private formål, og har noen hypoteser om hva det kan skyldes.
Tar jo ikke mange ekstra tastetrykk å logge på f.eks. en gmail-konto i webleseren når man kommer på kontoret og starter jobb-outlook'en. Likedan tar det max et par minutter å legge en ekstra epost-adresse eller -app på telefonen så man får alt inn der.
Datagrunnlaget mitt er forresten fra klasselistene til ungen, fra styrevirksomhet i borettslag og frivillige organisasjoner, og fra tidligere jobb med kundekontakt/publikumshenvendelser.
Selv veksler jeg mellom privat epost, styreverv-epost (foretrekker å ha et sted der alt er lagret for fremtiden/neste styre), og jobb-epost.
Jeg sender kun jobbmailen med den e-posten, det er ganske selvsagt for meg. Det står navn, tittel og organisasjon i signaturen, det er jeg bevisst på. (I tillegg til at navnet er knyttet opp mot virksomheten.
Jeg har privat Hotmail og Gmail, her går ‘resten’. Ufravikelig prinsipp.
Svarte ikke i pollen, for det er jo ikke fryktbasert. Jeg synes bare det er viktig å skille roller.
Her må jeg innrømme at jeg synder; bruker jobb emailen til det meste. Hadde nok ikke gjort det på den måten dersom jeg hadde skiftet/startet å jobbe nå, men det er blitt så inngrodd etter så mange år på samme arbeidsplass og ds med samme email,
Jobb e-posten brukes bare til jobb, min arbeidsgiver har klare retningslinjer på at det er det den skal brukes til.
Har to private kontoer. En til all privat kommunikasjon og en jeg bruker når jeg registrerer meg på diverse steder på nett, nyhetsbrev og netthandling.
Samme her. Jeg har også to private eposter, rett og slett for å skille abonnementer, nettshopping o.l fra litt mer formelle private eposter som FAU, kommunikasjon med skole og barnehage etc.
Jeg burde være mye flinkere til å ha en nyhetsbrev-konto også. Heldigvis så sorterer gmail ganske greit selv, på maskinen i allefall. Ikke like godt på telefon.
Jeg har to epost konti- en privat gmail konto- der går alt av private ting og der får jeg inn alle mailinglister jeg er på.
Har og en konto som styremedlem i idrettslaget- der går kun ting relatert til det.
Jeg hadde i utgangspunktet ikke egen e-post på jobb, brukte firmaets eneste konto (kun meg + eier i admin.). Dette førte til at sjef videresendte jobbrelaterte e-poster videre til min privatkonto. Blir "stresset" av slikt "mas" utenom arbeidstid og opprettet derfor en gmailkonto til bruk i jobb (jobber som kontormedarbeider). Har alltid sendt private e-poster fra privat adresse.
Njah. Stort sett. Jeg bruker jobbadressen til FAU, og et par andre greier hvor jeg vil se e-post umiddelbart. (Selv om jeg er klar over at det er fullt mulig å ha oppe en fane med gmail også, så får jeg altså da så mye e-post hver dag at jeg foretrekker å kun forholde meg til Outlook i arbeidstiden.)
Jeg har en jobb-konto som bare brukes i jobbsammenheng, det har vi klare retningslinjer på. I tillegg har jeg vel 3-4 privatkontoer, en av dem er hovedkonto og noen er til rusk og rask og Facebook og sånt, og så har selvsagt Matilda Wormwood egen e-postkonto også. Jeg bruker av og til privatkonto til jobb, som når jeg skal videresende noe til kolleger, men aldri motsatt.
I min jobbkonto holder jeg meg til jobb relaterte mailer.
Min private mail bruker jeg til private ting som klasselister og andre ting.
Så har jeg 2 kontoer relater til ulike verv jeg har, og foretrekker at kommunikasjon relatert til de vervene foregår der slik at neste frivillige får tilgang på mail historikken knyttet til dette.
Ja, jeg har 3 kontoer; den til jobb brukes kun til jobb (ok, da, hverdagsmail til mannen også, jeg har inntil nylig hatt sperring på gmail på jobb-PC, så da ble det enklest sånn).
Gmail brukes til det aller meste privat. Hotmailen brukes til nyhetsbrev og netthandel og andre steder der jeg frykter spam. Der har jeg nok syndet litt, for jeg får stadig mer junk på gmailen.
Jeg jobber i OUS og systemet der er så tungrodd at jeg kun får sjekket jobbmailen fra PC på jobb, ingen mulighet for å logge inn og sjekke e-post hjemmefra. Så den brukes kun til intern korrespondanse stort sett. Fryktelig tungvint for oss som jobber turnus og plutselig får en e-post med møteinnkalling på en dags varsel og ikke er på jobb i mellomtiden. :gal:
Ja. Det er kun mannen som får sende private e-poster til min jobbmailkonto. Det er vanskelig nok å holde oversikten over jobbmail som det er, om jeg ikke skulle fått masse privat + reklame etc inn dit.
Til alt av netthandel, pålogging til ditt og datt, skole og fritidsaktiviteter for ungene, medlemskap i ymse foreninger og private e-poster ellers, har jeg en annen, privat hotmailkonto. I jobbsammenheng har jeg jo hatt flere ulike mailadresser gjennom tidene, ettersom jeg har skiftet jobb, men den private har vært den samme i snart 20 år, så det er jo desidert mest praktisk å bruke denne til private ting også, så mister jeg ingenting om jeg skulle slutte i jobben jeg har nå.
I tillegg har jeg en privat gmail-konto som jeg egentlig ikke bruker, men bare har for å få tilgang til diverse google-tjenester. Av en eller annen grunn synker SPOND mot denne, så alle e-poster som ligger der er relatert til 12-åringens fotballaktiviteter. Oppdaget det litt tilfeldig, siden jeg egentlig aldri sjekker den kontoen. Men jeg har jo SPOND-appen på telefonen min, så jeg går heldigvis ikke glipp av noe.
Alle e-postkontoene kan sjekkes både fra mobil, hjemme og på jobb. Så alle er like tilgjengelige.
Ingen av e-postkontoene brukes til å sende pornografiske bilder. :skremt:
Nei nei, jeg bruker da ikke jobbmailen til porno, men verv e-posten, som f.eks Stortingsadressen jeg ikke har er jo HEEEEELT naturlig å bruke til slikt.
Jeg bruker (selvfølgelig) jobb-e-post bare til jobb. Jeg har en annen e-post som jeg bruker til private ting. Dersom jeg hadde hatt tillitsverv eller funksjoner hadde jeg ønsket å ha en egen e-post til det, eks. [email][email protected][/email].
Jeg skiller så å si alltid, både av prinsipielle og praktiske grunner. Jeg liker å ha all den private e-posten min i Gmail til senere (også dersom jeg skulle bytte jobb), og jeg liker å ha all jobbkorrespondansen samlet på samme sted, av lignende grunner.
En liten avsporing, men jeg lar meg fascinere litt av hva folk har kalt de private epostkontoene som kommer til syne gjennom eposter i offentlige sammenhenger som eposter sendt til alle foreldrene fra barnehagen og skolen, a la [Mias mamma][email protected], [Peders pappa] [email protected]. :knegg: (Adressene er selvsagt fiktive eksempler). Ser det har blitt mindre av disse sære epostnavnene de senere årene, men det forekommer fortsatt.
Jobbkontoen brukes bare til jobb. Det er så og si aldri noe privat der.
Jeg har en offisiell adresse, for å kalle det det, som brukes til skole, foreningsliv, jobbsøking, banken, etc.
En konto til et frivillig verv og et par kontoer til spesielle interesser. Nei, ingen av dem brukes til noe som faller i kategorien ureint trav ( ;) ), men brukes sånne steder der jeg bare er kjent under brukernavn.
Ja, selvsagt. Da jeg hadde epostkonto i jobbsammenheng, ble den brukt kun til yrkesrelatert mail. Min private mailadresse brukes i de fleste andre sammenhenger, men jeg har også en adresse «junk@domenenavn» og junk-adressen brukes i sammenhenger hvor jeg ikke trenger svar/bekreftelser/kvitteringer.
Selvfølgelig skiller jeg. Har jobb-epost, student-epost og privat-epost.
Jeg har, høyst ufrivillig, jobb-eposten min oppgitt på klasselistene til kiden. Jeg jobber i Oslo kommune og der er det link mellom personnummeret mitt og FEIDE-innloggingen, og selv om jeg flere ganger har bedt skolen om å endre eposten min til min private, blir det endret tilbake av systemet. Det er superirriterende å få kidens ukeplan på epost....
Det overrasker meg ikke at FP skiller seg positivt ut fra resten av befolkningen her også. :hjerter:
Selvfølgelig skiller jeg på jobbmail og privatmail. Har gjort det helt siden jeg fikk min første e-postadresse via jobb. I tillegg så unngår jeg e-postadresser fra diverse kundeforhold som f.eks. getmail.no, broadpark.no.
Ut fra diverse klasselister, FAU og slikt så har ikke storparten en bevist forhold til dette.
Jeg sender ikke private ting på jobbmailen, med det er så mye krøll med datasystemet på jobb at det hender alt for ofte at det sendes jobbmail fra privaten.
Jobbmail brukes til jobb og barnas klasselister. Feidepåloggingen overstyrer andre mailadresser. Sånn er det bare som lærer i min kommune. Ellers har jeg hotmail til reklame etc og gmail til seriøs privatmarkedet.
Ja, mailadresser som ikke er min private kan jeg jo plutselig risikere å miste. Brant meg bittelitt da jeg studerte og brukte student-mailadressen til et par ting, som jeg fortsatt burde ha tilgang på etter jeg var ferdig studert.
Da vi streiket for noen år siden fikk vi ikke lov til å sjekke jobbmailen. Da var det selvsagt kjekt at det bare var jobbgreier som var der, og ikke noe annet. Hvis jeg bytter jobb kan jeg miste mailadressen, så det er jo greit.
Jeg synes at gmailen er eksepsjonelt flink til å sortere mailen min for meg, så jeg har sluttet å ha ulike for å ha nyhetsbrev og slikt på en egen. Hadde en periode både en med et festlig og anonymt brukernavn, en hotmailkonto, en tilknyttet internettabonnementet og en gmail-konto.
Jeg bruker jobbeposten min ganske mye, men handler etc fra privat - jeg har et etternavn som nesten alle skriver feil, og på jobben har jeg en adresse som er bare fornavn, så det er ganske lett å oppgi den for enkelhets skyld, rett og slett.
(jeg har en privatepost som og er det men den er [email][email protected][/email], og da kommer jeg liksom like langt i all den tid etternavnet tydeligvis er problemet)
Hvis du kjøper et domene så mister du ikke e-posten din. Med mindre du slutter å betale årsavgiften da. Eksport av e-post går også an, men kan være kronglete når man ikke har ekspertise på slikt.
Jeg har hatt samme domene i 17 år nå. Jeg operere med flere e-postadresser knyttet til det, men bruker stort sett samme til alt privat. Før det brukte jeg noe annet som forsvant, men da ble jeg heldigvis varslet på forhånd og rakk å flytte ting.
På jobben står vi nå i fare for å bli rammet av streik. Jeg snakket med noen kollegaer som er medlemmer i foreninger (det er mange her) om de har oppgitt privatmail eller jobbmail til foreningen sin. De ble litt nervøse av sjansen for å bli informasjonsløse ved streik/lockout.
Min private privat og den på jobb til jobb ja. Men jeg kan sende noe til mannen fra jobb en gang eller to, og hender jeg sender mellom min private og min på jobb, samt at jeg i permisjon fikk mail fra jobb privat når det var ting man antok jeg ville vite, som at vi ville invitere meg med på julebord og sommeravslutning. Så helt vanntette skott er det ikke.
Også har jeg mannen på skype på jobb, der har jeg også en kunde og alle mine kollegaer. Brukes til helt ufarlig kommunikasjon med mannen, du henter barna? Hvem handler middag? Av mer privat karrakter som ikke arbedsgiver trenger vite, være seg jobbintervju eller at jeg måtte viderebringe dødsbudskap til mamma, tar vi heller på messenger. (Det var et ganske lite dramatsik dødsbudskap da, jeg har sendt mamma skjermdump av oppdateringer i en lukket fb gruppe om onkelen hennes som var gammel og syk de siste par ukene. Ble i dag da altså skjermdump av infomasjon om at han døde)
Jobbmailen brukes bare til jobbmail, med unntak av at jeg sender Outlook innkallelser til private aktiviteter til min mann, siden jeg bare opererer med en kalender. Jeg bruker ikke jobbmail til noe annet utenom.
Så har jeg en Hotmailadresse jeg har hatt i 20 år, og som ble opprettet med kryptisk navn. Den bruker jeg til det meste privat, men det er mye ræl.
Så har jeg en gmailadresse med mitt fulle navn, den har jeg så vidt begynt å bruke til utvalgte formål hvor det er hensiktsmessig med en seriøs emailkonto.
Jeg tenker at jeg på sikt skal over på gmail og fase ut hotmailen eller beholde den til bare ræl.
Jeg siterte deg Elise fordi jeg klarte å mistolke det jeg siterte. Jeg tolket det ganske motsatt av hva jeg leste det som nå ved fjerde gjennomlesing. Jeg lover å aldri late som jeg er tekstanalytiker. :rødme:
Jeg skiller stort sett, men er ikke supernøye på å holde alt privat unna jobb-eposten. Det hender jeg ber folk sende dit hvis det er viktig at jeg får eposten raskt, jeg sjekker ikke privat-adressen så mange ganger i løpet av dagen.
Neida, jeg er ikke sjokkert, bare overrasket. Jeg jobbet noen år i et lite firma eid av mannen og kona jeg jobet sammen med. Tidvis var vi 1-2 til der. Det med felles e-post tror jeg ikke de hadde sammen en gang. Han jobbet en del med personvern. Mulig den tiden påvirket meg vel mye når det gjelder slikt.
Overraskende mange som skiller. Jeg gikk gjennom epostlista jeg bruker i et tillitsverv jeg har og minst 80% bruker jobbadresse. Veldig annerledes enn virkeligheten her inne. De eneste som ikke bruker jobbadresse på min liste er folk som jobber på sykehus, i politiet og i barnehage.
Ja, selvsagt. Jobb på jobb, privat på privat. Jeg må innrømme jeg synes det er veldig spesielt med folk som oppgir jobbadresse til ulike maillister på fritidsaktiviteter, skole, barnehage etc - det er nesten ingen som gjør det mer.
Så veldig spesielt er det vel ikke? Det avhenger vel litt av arbeidsplass også. Hvis man driver eget firma for eksempel, så er det ikke et så veldig klart skille mellom jobb og privat. Andre oppgir jobbadresse til viktige ting, der det er en fordel at e-posten leses i løpet av dagen, som skole, barnehage etc, fordi de ikke sjekker privat e-post på jobb.
Jeg synes det er veldig spesielt å ikke ha privat mail tilgjengelig på mobilen sin (og automatisk varsel om at det har kommet noe). Ja, jeg kjenner folk som ikke har det, men de er alle over 65 år.
Jeg leser jobbmailen min like ofte som jeg ser over privatmailen min. Jeg forunder meg stort over folk som ikke sjekker mailen sin i alle fall EN gang per dag.
Ja, det er det i grunnen. Men jeg synes ikke det sorterer under "veldig spesielt" om man velger å ikke sitte veldig mye med mobilen når man er på jobb, det avhenger vel litt av hva slags jobb man har. For meg er det ikke noe problem å ha privat mail oppe på skjermen heller, på jobb, så jeg har like god tilgang til privat e-post, om jeg vil. Og i mitt tilfelle er det bedre enn å sitte og sjekke mobilen i arbeidstida, eller ha på varsler på denne (åpent landskap). Så jeg har ingen grunn til å få privat mail på jobbkontoen min. Men synes fortsatt ikke det er veldig spesielt om det funker annerledes for andre. Det er så mange ulike jobber, firma og settinger der ute blant folk, så det finnes så utallige varianter av hva folk finner mest praktisk, uten at jeg gidder å prøve å forstå eller spekulere så veldig mye på det.
Jeg reflekterer i grunnen lite over hva slags e-postadresser folk setter opp på diverse lister, bortsett fra når det er snakk om typiske "morsomme" adresser konstruert på gutterommet i fjortenårsalderen, som var nevnt tidligere. :humre: Da hender det at jeg knegger eller himler for meg selv.
Jeg har faktisk ikke jobbmail på telefonen for tiden siden jeg kun har privat telefon. Det er så sjeldent jeg bruker telefon på jobb at jeg kuttet ut jobbtelefonen. Slik jeg jobber nå er det helt greit. E-post har jeg hatt privat siden tidlig 90-tallet egentlig og før jobbmail.
På jobb har vi Google-mail, så den har jeg tilgang til uansett hvor jeg har tilgang til internett. Men jeg har ikke på push-varsel der for nye mailer (har også privatmobil). Jeg vil ikke vite om jeg har fått jobbmail eller ikke når jeg har fri, uten å aktivt gå inn for å sjekke. Private mailer får jeg varsel om da, men bare med symbol, ikke med lydvarsel.
Jeg har også ganske lite «personlig» korrespondanse på e-post, men alt av skolekontakt, bestilling (og tilsending) av billetter, påmelding til ting, netthandel, dialog med fritidsaktiviteter, mange meldinger fra banken og sånt er jo også privat og ikke noe jeg vil ha liggende i jobbens system. Pluss at det, som nevnt, er upraktisk å ikke få med meg om jeg bytter jobb.
Jobbmailen min ligger ikke inne på mobilen min, jeg må aktivt logge meg inn på nettstedet vi bruker. Jeg orker ikke å få jobbmail blandet med privat på samme sted, da blir det sinnsykt mye mail på ett sted.
Jeg må jo innrømme at jeg synes det er praktisk å kun ha en innboks å forholde seg til istedet for flere. Tror ikke jeg kan sette opp outlook slik at den både hadde håndtert jobbmail og privatmail?
Basert på klasselistene våre er det svært mange som, som meg, bruker jobbepost til skole/FAU. Det handler som nevnt ikke om at jeg ikke vet hvordan jeg benytter meg av gmailappen på telefonen, men fordi jeg prioriterer mailbox etter viktighetsgrad. Basert på tidligere poll om hvor mange e-poster man håndterer i løpet av en dag har jeg skjønt at det er vanlig på FP med rolig trafikk i mailboxen, men det er ikke min virkelighet, og vi velger alke de metodene som fungerer best for oss selv ifht å få med oss det vi må få med av informasjon. :jupp:
For meg er det omvendt. Skal jeg blande jobbmail og personlig mail blir det fryktelig mye på et sted. Jeg har tidvis hatt ganske mange verv og å blande det med arbeid ville gjøre at jeg mistet kontrollen over begge deler.
Jeg har epostkontoene mine i apper på fonen. Outlook-app for jobb, Gmail-app for privaten, en tredje for foreningen. Null problem. Kommer opp et lite rødt merke når det er post på en av dem (evt et høyrere tall i det røde merket). Null stress.
Skulle det sagt pling hver gang, så hadde jeg lett blitt tullete.
Ser at jeg leste litt fort før mitt siste svar. Jeg lar telefonen ligge stille mens jeg er på jobb, og sjekker dermed ikke privat-mail i løpet av arbeidsdagen. Men jeg har ALDRI fått en eneste mail fra skole, barnehage, fritidsaktiviteter eller annet som det har vært lurt at jeg har lest mens jeg er på jobb. Jeg tenkte i løpet av en dag, ikke arbeidsdag. For meg er pc-en min jobb, med jobbmail og jobbkalender. Mobilen er mitt privatliv, med privat mail og privat kalender (delt med mannen, selvsagt). Den dagen jeg slutter å jobbe i denne kommunen mister jeg tilgang til jobbmailen jeg bruker nå, og da ville det vært dumt om mail fra turning, fotball, skolemelk eller hva som helst ble sendt dit. :jupp:
Jeg syns det er litt snodig, det flere av dere lærere forteller, at systemet ikke tillater at dere opererer som privatperson/foreldre når dere fra før av er registrert som ansatt. Betyr det at jeg er registrert som personnummeret mitt og ikke som navn eller epost i systemet på skolen der ungen min er elev?
Dette betyr nok at man bruker de opplysningene om personen som ligger i Feide, og at dette ikke kan overstyres. Jeg vil også tro at du (og andre) i all hovedsak er registert som personnummer. Absolutt ikke navn, det er ikke unikt. epost adresser har vært mye brukt som registreringsdata fordi det er unikt.
Om jeg vil sjekke mine barn i feks itslearning ligger disse inne sammen med mine elever. Jeg logger meg på itslearning med feide og får opp min skole, barn 1 sin skole og barn 2 sin skole. Jeg kan ikke lage ny innlogging for å bare se mine barn. Jeg regner med at det er fordi man kun kan ha en innlogging per personnummer.
De foreldrene som jobber i kommunen kommer også automatisk opp med jobbmail. For å ikke lage mer krøll forholder jeg meg alltid til jobbmail i barnas skolegang.
Selvfølgelig er du registrert som personnummeret ditt. Det er jo den eneste sikre måten å vite at det faktisk er du som har foreldreansvar for barnet og at det er du, og ikke en tilfeldig person med samme navn eller liknende epostadresse, som får informasjon om barnet ditt. Det er jo underlagt taushetsplikt. Det betyr likevel ikke at hvem som helst på skolen har tilgang til personnummeret ditt.
Vi logger oss også på med ID-porten, samme som altinn, skatteetaten og annet som er lenket opp mot folkeregisteret, når vi logger på den digitale meldeboka (systemet i denne kommunen, hvor vi får tilsendt ukeplaner, beskjeder og har alt av kommunikasjon med lærere, melder fravær, søker permisjon har kontaktlister for klassen m.m.). Så personnummeret er helt klart inne i systemet. Men vi får ikke lenger e-post fra skolen da, siden all kommunikasjon går gjennom Meldeboka. Men tidligere, før dette systemet kom, fikk jeg all e-post fra skolen på min private hotmail-adresse, selv om jeg er kommunalt ansatt så jobbmailen min er kommunal. Vi registrerte hvilken e-postadresse vi ønsket å bruke helt i starten da ungene begynte på skolen.