Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

#1

Tallulah sa for siden:

I dag kan flere av avisene melde om at byrået i Oslo går for å gjøre alt innenfor Ring 3 (så ganske mye mer enn sentrum, egentlig) fossilfritt; altså at det er forbud mot både diesel- og bensinbiler. Jeg regner med at outraget kommer snart, og velger å lenke til NRK sin sak som er mer nyansert enn de andre jeg har lest i dag.

Det er altså en utredning som settes i gang, og hva det innebærer vet man ikke helt ennå.

Lae Solberg sier dette:

Så hva tror dere? Er det forbud som skal til? Og i såfall; hvordan skal det løses? Og tror dere som Lae Solberg at i løpet av få år så kommer hele Oslos bilpark til å være byttet ut? Det tror nemlig ikke jeg.

Kan man få ned utslippene nok, ved å sette inn mer på de andre tiltakene?


#2

Gaia sa for siden:

Jeg tror mer på gulrot enn pisk, og tenker vel at et forslag om å gjøre hele området innenfor ring 3 er en dødare for byen. Stort sett trenger jeg ikke bil til sentrum, men de gangene jeg gjør det, så ville ikke alternativet vært å benytte alternativ transport. Da er alternativet å ikke gjøre det man trenger bil til, eller gjøre det et annet sted. Ellers syns jeg satsingen på helårssykling har tatt helt overhånd. :gal: Oslo er ikke København, selv om byrådet gjerne skulle ønsket seg det. Og det å sykle krever ganske mye mer av en syklist i Oslo, enn i København, hvilket igjen betyr at det ikke er noe som egner seg for "alle". Selv for meg, som genuint liker å sykle, og gjør det godt over halve året, så er vintersykling helt uaktuelt av diverse grunner, som ikke bare handler om sikkerhet. Det er rett og slett er upraktisk på en helt annen måte å sykle om vinteren enn om sommeren.

Jeg syns det er kjipt at Lan Marie får så mye kjip pepper som hun gjør, men det er ikke til å stikke under en stol at det er hun som er samferdselsbyråd i Oslo, og det virker som hun mangler litt forståelse for at det er ganske mange av Oslos beboere som ikke er DINKer, som kan bruke sykkel, kollektivtransport eller (i verste fall) taxi, men som faktisk har behov for å kunne bruke bilen også innenfor ring 3.

Realiteten er at elbilene rett og slett ikke dekker behovet mange har, for å kunne ha det som eneste bil. Og i et verdensperspektiv er det heller ikke sikkert at elbil er det mest miljøvennlige alternativet, selv om det er bra for Oslolufta.


#3

Candy Darling sa for siden:

Lae Solberg sier at alle NYE biler blir fossilfrie, da, ikke alle biler punktum.

Jeg kan ikke skjønne at det er på noen måte gjennomførbart at alle som av ulike årsaker må kjøre til byen skal kjøpe seg ny elbil innen fire år. Man får ikke med seg radiator på trikken, liksom. Helt enig med Gaia at resultatet i tilfelle kommer til å bli sentrumsdød og kjøpesenterboom.

Jeg tror det kommer til å bli fokus på grenseverdier og høye bompenger for problemdagene.


#4

Tallulah sa for siden:

Jeg syns Lae Solberg virker å leve i en verden litt for seg selv også, siden han tror at Oslos bilpark kommer til å være byttet ut med el-bil om få år. :knegg: (Edit: ser at jeg har lest ham litt vrangt. Allikevel tror jeg så mange kommer til å beholde utslippsbilen sin, at detikke er nok for miljøet)

Jeg er ikke helt negativ til dette, men håper virkelig utredningen dekker alle andre konsekvenser enn bare utslippene også, og hvordan man kan legge til rette for dem som faktisk trenger bil i ny og ne. Det er et godt poeng at Oslo ikke er København (eller Nederland og Belgia som også er paddeflatt), det er virkelig noe helt annet å sykle sentrum - Kjelsås enn Amager - Vesterbro.

Det er radikalt, og selv om jeg ikke har helt tro på verken pisk eller gulrot, så håper jeg vi kan begynne å tenker mer kreativt enn det som gjøres nå. Det er helt sant at ikke alt kan byttes ut med sykkel.


#5

Candy Darling sa for siden:

Igjen, han sier ikke det, men at nye biler blir elbiler. Det er en vesentlig forskjell.


#6

Maverick sa for siden:

Æh, det er ikke ultimat for meg, i hvert fall. :knegg: Og vil i så fall ende med at jeg bytter ut dieselbil med el-bil og sikkert kjører mer. Vet ikke om det er noe bedre?


#7

Tallulah sa for siden:

Jeg la til en liten edit mens du skrev. :)


#8

veobra sa for siden:

Hvis de sammenlikner med København så har de helt andre priser på kollektivtrafikken der. Der kan betalende voksne også ta med seg barn gratis i hverdagen. Det er dyrt å kjøre kollektivt med barn i Oslo.


#9

Tallulah sa for siden:

Nei, for det er jo viktig å tenke globalt også: Hva skjer med det globale miljøbildet om flere bytter ut de eldre bilene sine med nyproduserte el-biler?


#10

Neket sa for siden:

Jeg er enig med Høyre - flere konkrete tiltak for landstrøm og ikke minst elektrifisering av fergene til Nesodden, Slemmestad og byøyene. Problemet med landstrøm er jo manglende standard, og lukne eiere. (Color line får pluss i boka for å være pådriver, de kobles på i Oslo allerede. DFDS og Stena vil ikke oppgradere båtene sine, de sier de er for gamle). En hybridferge fra Vestlandet som var i Oslo for å vise seg frem kunne ikke lade mens de var her i det hele tatt, det er jo litt flaut. "Se så flinke vi er! Hybrid! Vi må bare ta en runde med diesel først så vi kan lade batteriet, men etter det kan vi vise der altså".

Et forbud mot fossile biler innen ring 3 er greit for de som har cash til en tesla eller to, ikke så greit for de som har råd til en 12 år gammel Skoda og ikke stort mer.

Jeg syns de skal satse på Park and Ride med rimelige parkeringsplasser utenfor sentrum, og et godt shuttle tilbud til sentrale områder. Nå skrur de jo opp prisene på alle parkeringsplasser i nærheten av toget og båtene (jeg vet det ikke er byrådet i Oslo sin feil), det hjelper jo ikke for å få folk over på kollektivtransport.


#11

Molly sa for siden:

Jeg mener at det er fantastisk hvis det blir gjennomført, men det kommer jaggu å bli vondt for mange asså.
Det er en lang vei å gå for å skaffe nok ladeplasser i Oslo.

Vi bor i borettslag og det er ca 10 ladeplasser 550 leiligheter.
Vi har planer om å bytte bil nå, men det er utrolig vanskelig å vite hva som er det beste valget. Vi har en gammel dieselbil. Mannen nekter å kjøpe el-bil før vi har lademuligheter på egen plass. Plugin hybrid er strengt tatt et dårlig ettersom vi har begrenset tilgang på lading, den bruker jo mer bensin enn en tilsvarende bensinbil hvis vi ikke får ladet. :gruble:


#12

My sa for siden:

Siden jeg ikke bor (og nesten aldri er) i Oslo har jeg ikke så mange sterke synspunkter ut over å minne meg selv på å holde meg unna kommentarfeltene de nærmeste dagene. :skremt:

Men interessant nok å følge diskusjonen her inne, for å se på hvordan de som bor i og rundt Oslo ser på dette. Dette er jo et helt annet kommentarfelt, heldigvis. :lettet:


#13

Tallulah sa for siden:

Ja, er ikke cruisebåtene virkelig en miljøversting? Så utrolig pinlig med den hybridferga. Var det ferga eller Oslo sin feil?


#14

Tallulah sa for siden:

Bare for å illustrere hvilket område vi snakker om. Det er STORT, altså. (bildet er fra en annen sak, så over se ÅPEN/STENGT. Vi snakker om den ytterste, grønne streken)

Jeg tenker det er verst for sør og vest, for der er kollektivtilbudet dårligere, og de er lengre fra sentrum enn det nord og øst er? Hvis vi tenker på det som er innenfor RIng 3, altså.


#15

Candy Darling sa for siden:

Det er veldig stort, og mange store og viktige gigastores ligger innenfor ringen (som f.eks. Elkjøp). Og hva skal man gjøre med folk som bor der? Transport? Taxi?


#16

Tjorven sa for siden:

Ja, planetatene tenker at folk heller kan få ting hjemkjørt. For det skal bli enda strengere å få etablere storhandel utenfor sentrumssoner. Jeg har nylig levert en utredning som skal brukes som vedlegg i en høringsuttalelse hvor jeg har regnet på om dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt. (Jobben min er ganske kul innimellom. :hyper: ) Oppdragsgiver betegner utredningen vår som «krutt». :tøff:

Planetatene glemmer at det ikke er ønskelig med svære lastebiler inni boområdene fordi folk ikke kan ta med seg varene sine på buss/bane.


#17

Maverick sa for siden:

Og akkurat det der synes jeg er så spesielt at det går an å glemme, siden det er første innsigelse til oss som er veldig pro alle miljøtiltak, men som trenger bil en gang i blant til sånt.


#18

Tallulah sa for siden:

Veldig godt poeng!

Et annet jeg har tenkt på, er om det vil føre til en mer segregert by. Blir det mindre attraktivt å dra på Tryvann når man ikke kan kjøre dit, for eksempel? Eller benytte seg av kulturtilbud uten for indre sentrum? Vil man se at folk holder seg mer til nærområdet sitt enn i dag?

Det er jo en av tingene jeg syns er fint med Oslo, er at selv om vi er en delt by på mange vis så er det ting som finnes utenfor ens eget nærmiljø man beytter seg av, fordi det ikke er så langt unna.


#19

mkj sa for siden:

Tror det er mye man kan gjøre før et forbud. Landstrøm bør være det første de tar tak i. Hvis de ikke vil bygge om, da bør kanskje anløper ikke ligge mist i Oslo sentrum med daglige avganger, tenker på de med ikke -kompatible ferjer.

Videre tror jeg de må sørge for enda mer lademuligheter for elbiler, samt pålegge borettslag å legge til rette for elbil. Hvis det er enkelt å lade tror jeg veldig mange velger elbil selv uten et slikt forbud. For de som bruker bilen ganske mye er elbiler nærmest selvfinansierende. De som kjører bare en gang i blandt forurenser uansett ikke mye, tror ikke det er viktig å forby de å kjøre til Ikea innimellom.


#20

Tallulah sa for siden:

Problemet i Oslo indre by er at borettslagene ikke eier parkeringsplasser. Det er det bare de av nyere dato som gjør. Dette gjelder også utenfor ring 2 flere steder.

Vi er nok en typisk bybeoer, som eier en bil, men bruker den veldig lite. Vi bruker den aldri til frakt av oss selv innad i byen, kun når vi har med oss større ting; som snowboard til Tryvann, hjem fra Ikea, litt i jobbsammenheng etc. Bortsett fra det kjører vi bare ut av byen, på ferie, hytta og til familie. Vi kunne hatt bilkollektiv, men dessverre er (var, i allefall) dette tilrettelagt småkjøring over korte avstander og tidsintervaller i Oslo, ikke slik vi kjører. Om man skulle lengre, eller ha bilen over en periode ble det kjempedyrt.


#21

veobra sa for siden:

Det er ikke bare enkelt å legge til rette for lademuligheter i borettslag. Det koster å lage og det krever parkeringsplasser.

Det er mye man trenger til et hjem som ikke bare kan bestilles og hjemkjøres. Vi bor litt usentralt i Oslo uten bil. Det er en del innkjøp som er utrolig upraktiske og som tar oss en halv lørdag. Skøyter og sko, dette kan ikke bare bestilles. Kunne jeg tatt bil ut hadde vi hatt det i hus på en drøy time. Nå må jeg bruke masse tid, og penger, på å handle.


#22

mkj sa for siden:

Parkeringsplasser er det vel allerede forskrifter for. Jeg vet at det koster og ikke er like lett. Men det er nok mange elbilmitstandere i mange borettslag som motarbeider dette. Det er nok ikke gjort over natten, men jeg tror fortsatt det er mye å hente her.


#23

Tallulah sa for siden:

I nye borettslag, ja. Eldre borettslag i bygårder disponerer ikke parkeringsplasser.


#24

veobra sa for siden:

I borettslag møter du folk som motarbeider det meste som koster penger. :humre: Mange vil ikke utbedre eller bekoste ting de ikke selv ønsker, lekeplasser, bad, parkeringsplasser ol. Det er mulig det er mer motstand for ladepunkter til elbil enn andre ting, det jar jeg ikke noe grunnlag til å mene noe om.


#25

mkj sa for siden:

Ja, ser den, men det popper opp nye blokker over alt, der bør detværelett å legge til rette.

Poenget var vel at man burde jobbe enda hardere med tilrettelegging, så er det uke sikkert at man behøver et forbud.


#26

Tallulah sa for siden:

Ja, og der tror jeg det er krav også? Problemet er at det ikke er krav om at parkeringsplassen skal følge leilighetene, så de selges separat, og ingen har råd til dem. Det står massevis av tomme parkeringsplasser tilgjengelig i Oslo indre by, som ingen bruker fordi de ikke har råd til å kjøpe den.

Og i Oslo indre by bor nesten alle i bygård/blokk, og godt over halvparten i eldre bebyggelse. Jeg er helt enig i at man må stille større krav til tilrettelegging, men jeg er usikker på om det monner nok i sentrale deler av Oslo.


#27

mkj sa for siden:

Jeg er ikke sikker jeg heller. Jeg tror at mye av forurensningen fra biler kommer fra oss utenfor Oslo. Jeg kjører nordfra inn til Nydalen hver dag. Ser flere og flere elbiler, men det går kanskje ikke raskt nok?


#28

Neket sa for siden:

De var nok klar over det før de kom, men samtidig var det ingen vilje i Oslo til å gjøre noe med det. :vetikke:

Vi får vente til det kommer elektriske droner som bare kan løfte oss opp og plassere oss der vi hører hjemme. De kan jo fint levere varer også. :jupp:


#29

Tallulah sa for siden:

Ja, jeg tror ikke folk som bor i indre by kjører veldig mye, egentlig. Basert på egen erfaring gjør vi ikke det i allefall. Det er jo mye på grunn av at det er umulig å parkere, så når vi først har plassert bilen kan vi ikke flytte den. :knegg:

Det er vel her det finnes færrest biler i privat eie også, tror jeg.


#30

him sa for siden:

Første jeg tenker er at jeg ikke kommer til å bli overrasket om MDG Lan er den første politikeren som kommer til å bli utsatt for reell vold. Hun er TØFF, det skal hun virkelig ha.

Det rent konkrete, gjennomførbare skjønner jeg lite av (i og med jeg ikke bor i Oslo blir det for abstrakt). Men jeg tenker at Bergen greide å gjennomføre diselforbud halvparten av dagene, vinteren 2016 (?). Det var nok mye mer akutt, og slik sett en høyere motivasjon for, men kom også helt brått.


#31

Candy Darling sa for siden:

Fiffig nok er hovedmengden av kjøring vi har ned i sentrum faktisk for å låne og levere bøker på biblioteket. Det er noe vi VIL, det nærmeste jeg kommer en symbolsak - men det lønner seg antagelig ikke. Da skal det i hvert fall alltid hentes og leveres minst to bøker samtidig.

Å ta bussen er rett og slett ikke hensiktsmessig. Den går bare hver halvtime, og er selvsagt synket sånn at jeg hadde hatt 3 min til å hente/levere før den går tilbake.


#32

Candy Darling sa for siden:

Him, vi hadde også noen dager i Oslo i fjor. Det var ekstremt lett å få unntak for «nødvendig kjøring i næring», men totalbilismen gikk litt ned. Samme i Bergen.


#33

Tallulah sa for siden:

Candy, jeg tror også at kollektivtilbudet for dere som bor vestover og sydover må forbedres betraktelig. For oss som bor på nord-aksen er det veldig mye bedre, tror jeg.


#34

Candy Darling sa for siden:

Ja, det er virkelig under en hver kritikk. Ingen kollektivfelt, halvtimesruter og langt mellom t-banene.


#35

Tjorven sa for siden:

Vi er nok også relativt urbane, og velger å bosette oss slik at vi har tilgang på et godt kollektivtilbud. Vi eier en bil, men bruker den lite. Nå skal den snart byttes ut, og det vi ikke helt klarer å bestemme oss for er om vi skal ha en helelektrisk eller en ladbar hybrid. Vi bor i såpass nye bygg at det er tilrettelagt for innendørs parkering og dermed også lademuligheter.


#36

Gaia sa for siden:

Hvis man skal gjennomføre et slikt tiltak må det gjøres noen seriøse grep med kollektivtrafikken i Oslo og slutte og tenke at alt løser seg med bedre sykkelnett (selv om det også er fint). Og det kommer fra en som virkelig bor midt i et kollektivsmørøyet. Selv vi trenger bil for å transportere barna til diverse aktiviteter, fordi det rett og slett ikke er mulig for dem å komme seg dit med kollektivtransport. Blant annet går det ikke buss til Grefsenkollen i ukedagene, kun på søndager. Og vi som har en som er i bakken alle ettermiddager det er mulig + begge helgedagene hadde glatt sendt ham med bussen opp, fremfor å kjøre ham. Hvis det faktisk hadde vært mulig.


#37

Tallulah sa for siden:

Ja, jeg savner et fokus på de andre miljøtiltakene, ikke bare sykling. Jeg er dog usikker på om det er byrådet eller medias feil. Jeg spaserer jo for eksempel tre kilometer til jobb hver dag, men får aldri high five og gavepose fra de Grønne når de står plassert i Torggata for å heie fram syklistene. :leppe:


#38

Pøblis sa for siden:

Så urettferdig, tally. :leppe:

Min gamle far (og mor) bor rett utenfor ring 3, og pappa er avhengig av bil for alt han skal ut av huset. For ham vil dette bety at Sentrum blir et sted han aldri besøker lenger.

Jeg er lat og hadde ALDRI giddet å dra til Tryvann for å stå på ski uten bil, men forbudet gjelder kanskje ikke PÅ ring3 - så da kunne jeg kanskje kjørt likevel?

Sykling er fint, jeg tror nesten alle som sykler vestover fra Oslo sykler rett forbi huset mitt hver dag. Jeg tenker at hvis sykling virkelig skal bli for alle, må det trafikkreguleringer til - jeg så gjerne at syklistene i Oslo oppførte seg litt mer som syklistene i Danmark. . Litt for mange gale tour-de-finance-folk forbi huset mitt og på veien min til jobb til at jeg føler meg trygg.

Jeg synes også Lan Marie er tøff - men synes hun skaper litt for mye praktiske problemer for byen med politikken sin slik det er nå. Der jeg bor, fører dessuten politkken hennes til MYE større miljøbelastning, så det er liksom ikke udelt positivt det hun holder på med. Miljø er en global, mangefasetert utfordring - og et engasjement som stopper ved bygrensen blir litt merkelig, synes jeg.
Samtidig synes je det er helt TRAGISK hvor mye hets hun utsettes for. Kan ikke folk argumentere saklig, liksom?



#40

Molly sa for siden:

Har dere ikke bibliotek nærmere? Vet ikke hvor du bor, jeg. :blånn:


#41

Candy Darling sa for siden:

Ikke døgnåpent, nei. Men det kommer snart.


#42

Palmen sa for siden:

Joda, du har det. :jupp: Eller, jaffal sånn nesten hele døgnet åpent om du har spesielt kort.


#43

Candy Darling sa for siden:

Ja, er det ferdig? Fikk melding om at det er på gång, men trodde det var litt frem i tid.

Da er det i tilfelle bare å surre seg dit en gang i åpningstiden for å få Spesielt Kort der også. Enter 2019. :knegg:

Fremdeles kjøreavstand, da.


#44

Tallulah sa for siden:

Nei, du må ikke på det aktuelle biblioteket for å få meråpent-kort. Det kan du få fra hvilket som helst av bibliotekene. Da får du tilgang til alle.


#45

Candy Darling sa for siden:

Er det sant? Det har vi jo! Da kom det jo noe godt ut av denne saken. :knegg:

#lanmariewashere


#46

Anne C sa for siden:

Jeg er i Oslo så og si kun når jeg er i Operaen. Hvis jeg ikke får kjørt dit rett etter jobb, men må hjem for å ta toget så blir det kanskje ganske mye mindre opera på meg. Alt annet jeg måtte ha lyst til å gjøre i Oslo blir det da ikke noe av i det hele tatt.


#47

Joika sa for siden:

For meg er det uproblematisk. Bor og jobber sentralt i Oslo og har lurt på å ikke ha bil på sikt likevel.


#48

Tjorven sa for siden:

Og dette er argumentasjon jeg overhodet ikke skjønner. Når man skal i Operaen så må det da være vel så enkelt å ankomme med tog som med bil?


#49

Anne C sa for siden:

Ikke når jeg bort på Jessheim og jobber på Skedsmokorset. Da må jeg altså dra hjem etter jobb for så å betale en formue i tog for å komme meg dit. Jeg pleier å dra rett til Oslo fra jobb og møter venninnen min først. Jeg bor ikke rett ved siden av togstasjonen heller.


#50

Tjorven sa for siden:

Men kan ikke bilen bare stå på Skedsmokorset og så går du av tog/buss der på vei hjem igjen?


#51

Guava sa for siden:

Jeg er tilhenger av miljøtiltak som monner. Samtidig ser jeg utfordringer med dette foreløpig. Om få år kan situasjonen være mer moden.

For egen del vil et fossilfritt sentrum i Oslo bety at vi ikke kommer til å gidde å ta pauser i byen når vi passerer. Nå hender det at vi kjører av E18 og spiser i sentrum eller vandrer i Vigelandsparken og lignende. Det blir ikke aktuelt å gjøre om dette innføres før vi anskaffer oss elbil med bra kapasitet.

Jeg må nok innrømme at jeg besøkte bysentrum i en del byer mer da det var enklere å komme til med bil. Jeg ønsker meg likevel ikke tilbake til gamledager da byer hadde biler over alt.


#52

Anne C sa for siden:

Jeg vet ikke om noe sted der jeg kan ha bilen min der. Ikke på jobben, det blir for tungvint. Jeg kommer ikke til å bytte buss to/ tre ganger for å komme meg til Oslo. For så å bruke evighet tilbake og komme hjem etter midnatt. Det skjer ikke. Hvis det hadde vært lett å få parkering i Lillestrøm så kunne det vært et alternativ. Men det blir så mye mas at da dropper jeg nok hele Oslo. Bortsett fra Operaen så er det ikke noe jeg trenger å dra dit for når de ikke vil ha biler der.


#53

Pøblis sa for siden:

Mange av oss/de som bor i nabokommunene har ofte ganske dårlig kollektivforbindelse til Oslo. (jeg bor rett ved toget, så jeg klager ikke.) Men jeg har venner som bor slik at å reise kollektivt betyr en eller to bytter mellom transportmidler med skjelne avganger som ofte ikke korrespondererer særlig bra. Hvis man bor i Heggedal eller på Nærsnes eller Skui eller sånn, så tar det mer en dobbelt så lang tid å reise kollektivt feks på kveldstid etter en operaforestilling. Det er dyrt å parkere i Oslo, men det er lov - og jeg skjønner godt at folk noen ganger prioriterer å kjøre.


#54

Palmen sa for siden:

Det finnes muligheter. På Olavsgaard er det masse parkering, og direktebussen derfra til Oslo er raskere enn å kjøre bil. Faktisk.



#56

allium sa for siden:

Jeg kjører aldri bil til Oslo. Men det hender jeg må til den andre siden av Oslo. Hvis jeg må kjøre rundt istedenfor gjennom blir det ihvertfall mange flere kilometer og tilsvarende økt forurensning.


#57

Pøblis sa for siden:

Mye av luftforurensingen i Oslo skyldes jo tungtrafikk. Dt burde vært lagt hovedferdselsåre utenom byen for trafikk som skal gjennom og ikke inn til byen. Jeg bir rett ved E18 i Bærum og det går SYKT mye tungtransport forbi her. Mye av den skal helt sikkert ikke til Oslo, men gjennom./forbi. Det burde vært mulig å kjøre utenom byen.


#58

mrc sa for siden:

Med pålegg og avgiftene som legges på biltrafikken, hvilke avgifter legges på båttrafikken....

Slik MDG vel ønsker det, vil jo heller ikke hybridbiler komme "godt ut av det" - litt pussig, i den grad i hvert fall en plug-in-hybrid vil kunne kjøre ganske langt i bytrafikk med kun strøm (husk at rekkevidden fort er en god del lengre i 25-30 km/t enn i høyere hastigheter, sett opp i mot at rekkevidden på plug-in-hybrider kan virke begrensende).

Man får nok her et mer naturlig skifte. Men for mange biltyper finnes det p.t. ikke noe alternativ. Og prisen for bilene som kan dekke en dels behov, blir svært høye.

Man kan alltids si at en del slike endringer må på plass for å endre markedet. Men markedet er i en endring, og det virker jo egentlig ikke som man trenger å piske så hardt når man ser på hva som er ventet fra bilprodusentene i årene framover.


#59

mrc sa for siden:

Ja, dette er svært sentralt. En del av veislitasjen og svevestøvet vil man også ha med batteri- eller hydrogendrevne lastebiler. Det at tungtrafikken her må gå gjennom sentrum påvirker mye. Og fortsatt - man har fortsatt gamle fyringssystemer og en del fyring av søppel og ved i ineffektive ovner - spesielt på de kaldere dagene.


#60

Strå sa for siden:

Kollektivtransporttilbudet i Oslo og Akershus forvaltes av Ruter. Der eier Oslo 60 % og Akershus 40 %. For Oppegård sin del er tilbudet ganske så godt både til/fra Oslo og internt. Ruter har flere ganger prøvd å gjøre det dårligere, men har ombestemt seg pga inbyggere og politikere, så det går an. /avsporing slutt/


#61

Tallulah sa for siden:

Det er allikevel noe som må argumenteres lokalt.


#62

Agent Scully sa for siden:

Malapropos: noen som vet hvor tidlig man må el-parkere i Frognerparken for å få plass til å lade? #neewbie


#63

Tjorven sa for siden:

Ok. Jeg innser at vi står veldig langt fra hverandre.

Jeg tenker at hvis dette er veldig vanskelig å finne pendlerparkering og bruke lenger tid, så får du heller gå glipp av noen besøk i operaen. Biltrafikken MÅ ned i Oslo sentrum, og folk må ofre noe.

Samtidig kan vi jobbe for et ENDA bedre kollektivtilbud også utenfor Oslo sentrum, og gode parkeringsmuligheter på kollektivknutepunkter i Akershus. Det ene utelukker ikke det andre.


#64

Polyanna sa for siden:

Går buss, tar 9 minutter! :jupp: Halvtimersruter, da.

Jeg ønsker meg veldig et bedre busstilbud fra oss, men t-banetilbudet er fantastisk. 7-minuttersrute har virkelig gjort en kjempeforskjell. Bussruten er ok, men kvartersruter lager stress, syns jeg, når jeg har blitt vant til 7-minutters på t-banen... :sparker: Og så går den for kronglete vei, den bussen, og er for full.


#65

Strå sa for siden:

Det var poenget mitt, både at initiativet må være lokalt OG at det går an å få gjennomslag. Beklager hvis jeg formulerte meg dårlig.


#66

Tallulah sa for siden:

Ja, dette handler jo mye om vane. Og ja, ting kommer til å ta lengre tid. Ja, vi må være stappet sammen på varme busser. Men vi greier det på ferie i Paris, London og New York.

Skjønner! Trodde du mente at siden Ruter er et Oslo-selskap så var det Oslos ansvar å få kollektivtrafikken til å funke, også utenfor Oslo.


#67

Neket sa for siden:

Hos oss (vest for Oslo) har togtilbudet blitt dårligere enn før. Det er utrolig flinke folk som jobber for en endring, men det hjelper ikke når ingen vil høre. "Etter ruteendringene fikk alle bedre tilbud, untatt dere. Noen må jo ta støyten". Sitat NSB, sånn omtrent.

Vi har halvtimesruter på toget, men det er somletog som tar hundre år. Bussen går en gang i timen, og korresponderer selvfølgelig ikke med toget. Hvis jeg skal ta kollektivt til Oslo må jeg først gå til stasjonen, som tar 20-25 minutter, og så ta tog i tre kvarter. Siden det er somleruta er det den som ryker først hvis det er noen issues, så den er ofte forsinket. Hvis jeg kjører tar det en halvtime, dør til dør. Ikke i rushen da.


#68

Tjorven sa for siden:

Hm ... la meg gjette: bor du langs Spikkestadbanen?


#69

Neket sa for siden:

Jepp. Hvis du jobber med sånt er det fint om du kan fikse den i løpet av et par år, jobben skal flytte så jeg må begynne med tog. :humre:


#70

Pøblis sa for siden:

Jeg tenker at det er greit å si at alle må endre vaner. Men for at folk skal endre vaner, må valgmulighetene være av en slik art at det går an å velge det.
Det kan ikke være slik at alle på Spikkestad, i Ski, Enebakk, Fetsund, Røyen og andre pendlersteder ikke lenger skal bruke byen fordi den er helt utilgjengelig.
Gode innfartsparkeringer er en fin greie. Men da må det være mulig også for folk uten månedskort å parkere der - uten å betale skjorta (skjorta= omtrent samme pris som de betaler i Oslo).
Og jeg er enig i at vi må få ned trafikkbelastningen i Oslo. Jeg synes imidlertid det burde satses mye mer på at trafikk som ikke skal til Oslo, men bare gjennom, må elimineres. For å ha en levende by, må det være folk der - både folk som bor og folk som reiser til. SÅ det bør legges vekt på at byen er tilgjengelig for de som ønsker å bruke den uten å bo der også. Og nei, jeg mener ikke at alle skal kjøre - men jeg mener at man må legge til rette for et GODT kollektivtilbud. Og hvis du må reise tre timer kollektivt frem og tilbake for å se en forestilling i OPeraen, men kan kjøre til og fra på en time, er det forståelig at folk velger det siste.

Jeg mener forøvrig at gode innfartsparkeringer er et must og de må være tilgjengelige for alle uten at noen skal stå med metermål og bestemme at kun de som bor mer enn så og så mange km unna får bruke parkeringen. Selv om folk bor nær knutepunkter, kan de jo hende de skal innom barnehage/skole og levere og hente barn på vei til og fra jobb. Folks liv er trave og hektisk og alles hverdagslogistikk må gå opp.


#71

Divine sa for siden:

Jeg bor på ett av de utenfor allfarvei-stedene Pøblis nevner tidligere, og vi har allerede begynt å kutte ned på aktiviteter i Oslo. Vi benytter oss oftere og oftere av parkeringen ved Kolsås stasjon og tar banen innover, men hvis den parkeringen blir svindyr eller alltid blir full, blir det vanskelig for oss. Å ta kollektivt helt hjemmefra er mulig, men bussene går sjeldent og det tar lang tid. Vi orker ikke at et kinobesøk blir en hel dagsutflukt, f.eks.

Ja, man kan si at det er et luksusproblem og at det ikke er en menneskerett å reise inn til Oslo, men det ender jo opp med at Oslo sentrum bare vil bli benyttet av en begrenset del av befolkningen.

Jeg er HELT enig i at trafikkbelastningen i Oslo må ned, men da må vi gis gode alternativer. Jeg er ofte i England og ser hvor utrolig flinke de er på Park&Ride der. Hvorfor i all verden klarer ikke vi det samme?


#72

Tjorven sa for siden:

Jeg er også enig i at det må gjøres gode tilpasninger. Og mener at innfartsparkering er et godt alternativ. Det løser problemstillingen med å skulle kjøre hyppige busser i områder hvor det bor få, og man kan heller satse på parkeringsplasser ved et høyfrekvent tilbud på linjer som ikke konkurrerer om plass på veiene (som tog og bane).


#73

Divine sa for siden:

På Kolsås er det til og med gratis. Men jeg føler nærmest at det er for godt til å være sant, og er redd for at det skal bli avgiftsbelagt eller forsvinne. Avgiftsbelagt er for så vidt greit, så lenge det er overkommerlige priser. Ikke "p-hus i Oslo"-priser.


#74

Tjorven sa for siden:

Jeg tenker at det med fordel kan koste litt for innfartsparkering, slik at folk ikke bruker plassene til oppbevaring av hengere eller avlagte biler. (Aner ikke hvor vanlig det er, men i nabolaget mitt har det vært et problem at det står parkert biler som aldri flyttes på fordi de er uten skilter.)

Nå har vi akkurat fått beboerparkering, så nå er det avgiftsbelagt overalt uansett.


#75

Tallulah sa for siden:

Ja, det kan jo bli et større problem på plassene utenfor sentrum når beboerparkering blir gjennomført over nesten hele byen.

Innfratsprkeringen burde ha et slags system som gjorde det greit økonomisk å stå der en dag, men kanskje økte betraktelig om man skulle stå der mer enn et døgn? Så blir dagstur til Oslo greit, men hensetting dyrt.


#76

Pøblis sa for siden:

Dette er en god løsning for mange! Jeg bor rett ved en togstasjon, og ser jo at parkeringsplassene (og sykkelparkeringen!) blir brukt - og det er jo helt supert. Men her ute hvor vi bor, har det vært flere oppslag i avisene om at folk som bor "for nært" innfartsparkeringen kjører og at an vil ha en stopp for det - og det er jeg ikke sikker på at jeg er enig i - det er jo ofte fordi folk skal innom barnehager eller skoler på vei til eller fra byen at folk tar med seg bilen. SÅ jeg håper ikke det blir et kritierium for å få bruke innfartsparkeringene. Jeg tenker også at hensetting i mer enn et døgn kan koste MYE og dagparkering relativt live - så blir man kvitt problemet med hensetting og vrak og hengere og sånn.


#77

Neket sa for siden:

I Asker er det sånn at de har en rimelig innfartsparkering, tror den koster 30 kr dagen, men den er stappfull lenge før halv åtte. Ved siden av ligger en privat parkering, som koster oppmot 150 kr hvis jeg ikke husker feil. Jeg bruker den bare når jobben betaler. :humre: Det blir jo altfor dyrt å basere seg på den parkeringsplassen til hverdags. Jeg har aldri vært tidlig nok ute til å finne plass på pendlerparkeringen.

I Vollen (båt) satt de nettopp opp prisen fra 50 kr i mnd til 550 i mnd. Ikke avsinding dyrt, men jeg syns det sender helt feil signal. Her har det ikke vært noen issues med fulle parkeringsplasser heller.


#78

Pøblis sa for siden:

Jeg synes det er helt merkelig å gjøre det på den måten. De VIL jo at folk skal parkere der og ta båten inn. :vetikke:


#79

Strå sa for siden:

Ruter er hele 40 % eid av Akershus, de har selvsagt et ansvar for Akershus også, men det er vi som bor her som må presse dem, presse dem, presse dem og presse dem. Oslo har ikke ansvar for Akershus utover å være hovedeier i Ruter. Noe sånt, mulig jeg er upresis igjen, feire i hjernen.


#80

Candy Darling sa for siden:

Eller det kan linkes til billett på Ruter, og at den må fornyes daglig.


#81

Adrienne sa for siden:

Jeg synes det er et spenstig forslag, som neppe er gjennomførbart, verken politisk eller infrastrukturmessig. Men vi har godt av å utfordres på det og kanskje slike drastiske forslag er det vi trenger for å tvinge frem litt mer gjennomførbare tiltak.

Det som er helt klart er at kollektivtrafikken må bli mye bedre om dette skal kunne fungere. Bort man langt nok fra Oslo blir månedsprisen ganske stiv og i tillegg har Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) innført betaling på de fleste innfartsparkeringer i tilknytning til tog. Det er ikke så svimlende dyrt de fleste steder om man skal ha for en måned og kan dokumentere at man har periodebillett (100-250 kroner måneden), men dagsprisene er rimelig stive og såpass høye at flere velger bil i stedet, for togbillett og parkering blir dyrere enn bompengene. Og da har man altså bommet monumentalt.

For å få ned biltrafikken til Oslo må de ulike partene samarbeide for å finne det som fungerer best for totalen, og ikke drive med suboptimalisering som f.eks. BaneNor gjør nå, fordi det ikke er nok innfartsparkeringsplasser.


#82

Tallulah sa for siden:

Ja, det skal De Grønne ha, de er virkelig ikke redd for å gå hardt ut. Jeg syns de har vært flinke til å få folk til å tenke annerledes. Jeg merker at jeg var surere på dem i starten. :humre:

Billetter på tog må subsidieres mer enn det gjøres i dag, over hele linja. Er vi mer enn to voksne som skal noe utenfor Oslo er det uten unntak billigere å kjøre, og skal vi langt er det billigere å fly. Jeg har akkurat kjøpt togbillett til Stockholm og betaler 600 for en voksen og et barn, det er det samme jeg betaler for oss tur/retur Gjøvik.


#83

Neket sa for siden:

For enkeltbiletter (altså hvis man ikke har månedskort) er togbillettene dyrere allerede uten parkering. Tur retur Oslo for meg koster 106 kr med tog. Bompenger koster maks 77 (dieselbil i rushtiden).

Så kommer jo selvsagt parkering i tillegg, men hvis jeg har med flere familiemedlemmer kan jeg jo parkere en god stund for prisen av togbillettene.

Hvis jeg skal være helt ærlig så tar jeg bare tog når jeg skal drikke vin. Neida. Joda.

Det hender vi tar tog hvis vi skal til sentrum i helgene da, men ikke hvis vi skal litt utenfor bykjernen.


#84

veobra sa for siden:

Det same gjelder kollektivtrafikken I Oslo. Hvis jeg skal ha med to barn I butikken en hverdag koster det meg 68,-. Hvis man faktuisk vil at kollektivtrafikken skal være et alternative også for barnefamilier må man gjøre noe med prisen for det.


#85

Input sa for siden:

Akkurat dette med togbillettene er ganske horribelt. Jeg har familien min halvannen times togtur fra Oslo, og når vi reiser to voksne og en 7-åring er det uten tvil billigere for oss å leie el-bil enn å kjøre tog. Hadde vi brukt f.eks. nabobil eller liknende ting og leid fosilbil, hadde det blitt enda billigere.

Jeg skulle til Bergen i høst, en tur som skulle betales av arbeidsgiveren min, og jeg ønsket å reise med nattog, men dette ble vesentlig dyrere enn flyreise, og merkostnaden for å være miljøbevisst er selvfølgelig ikke arbeidsgiveren min villig til å dekke.


#86

Tallulah sa for siden:

Nei, det er noe med det. Jeg tar mer enn gjerne nattog eller vanlig tog, men når kostnaden ikke bare blir tid, men også dobbelt så mye i pris (eller mer), er ikke det noe jeg har samvittiget til å be arbeidsgiver dekke.

Mindre subsidiering av flytrafikken (hvertfall på strekninger det finnes togalternativer), og mer av tog over hele linja.


#87

Anne C sa for siden:

I dag har togprisene fra der jeg bor gått opp fra 190 kr t/r Oslo til 237 kr t/r. Man tar ikke med familien på togtur til Oslo til den prisen.


#88

Guava sa for siden:

Hvor langt er det?

Jeg synes kollektivpriser her til lands er merkelige.

Vi betaler 74 kr med buss en vei til alle holdeplasser ved den lokale flyplassen.
Den bussen får ikke stoppe på stopp ved flyplass så om vi skal av der må vi først betale 74 med buss og hoppe på flybuss som koster 150 ish. Det fordi kun flybuss har konsesjon på å stoppe. Den andre rutebussen går rett forbi.
Unødvendig brysomt og real bussvaksine for dem som reiser ofte.


#89

Polyanna sa for siden:

Det er helt idiotisk at kollektivpriser går opp samtidig som man sliter med disse utfordringene. :mumle:

Jeg forstår godt at det ikke frister å bruke tusenlappen på tog, altså.

Ellers så tenker jeg at buss er undervurdert som transportmiddel. Når det er kollektivfelt og man bare kan dundre på med avganger, så er det utrolig effektivt. Jeg tar en buss deler av veien nå, som går HELE tiden. Svosj! Bare så dumt at jeg må veksle med en buss som går kvartersruter og særdeles ustabilt også. :mumle: Greit på vei til jobb, da begynner jeg med kvartersbussen, men hjem så risikerer jeg å vente 20 minutter, samme hvor godt jeg prøver å planlegge, og det har man jo aldri tid til, sånn i ettermiddagsrushet. :gaah:


#90

Maverick sa for siden:

Jeg har vært fascinert over det puslete kollektivtilbudet i Oslo Vest, ja!

Selv har jeg egentlig et hav med muligheter, selv om jeg bor helt i utkanten, både trikk og t-bane er tilgjengelig hvis jeg gidder å gå i et kvarter, tjue minutter, og hvis jeg ikke gidder det har jeg buss som går like utenfor døren omtrent. Men jeg synes det er dyrt, da, og det er stappfullt i rushtidene, noe som gjør at jeg kvier meg for å både ha med vogn og/eller hund på de tidspunktene. (Jeg mener ikke at Ruter skal tilrettelegge for bikkja altså, men det hadde vært kult om det hadde vært plass til litt flere barnevogner.)


#91

Lavender sa for siden:

Det viser seg vel at økte bompriser ikke gir forventet effekt. Priser på bompasseringer er også urettferdig, men det skal jevnes ut.

Jeg bor langs banen, der er innfartsparkering gratis. Ruter byr på fire barn gratis i hele Oslo og Akershus hver helg, det er godt tilbud. Jeg og barna reiser til OSL for 180,- t/r i helgen, mulig 237,- nå. T/r Nesodden for 100,-Bompasseringer på en mil til sentrum er 75,-. NSB har for ujevne priser, vi kan reise til Trondheim for samme prisen som til en by i Vestfold.

Jeg blir selv rammet neste år. Jobben flytter nord i Groruddalen. Bane og tog tar over en time, det er 22 km hver vei. Å sykle langs de hovedveiene er jeg usikker på. Og Groruddalen skal bli grønn og skjønn, det blir ikke utvidet med parkeringsplasser, og da hjelper det ikke med elbil engang.

Jeg tror politikerene vil anstrenge seg for å gjøre bil til Oslo ubehagelig, men de bør gjøre offentlig transport mer attraktivt. Som i Danmark.


#92

Polyanna sa for siden:

Altså, det er egentlig stort sett et bra tilbud her i vest også, generelt er det jo kjempebra i Oslo. Men når man skal begynne å veksle så blir alt som er kvartersruter veldig tungvint.

Men det går bane til byen hvert 7. minutt, jeg er i byen på 10 minutter, liksom. Trikken går hvert 10., litt nedi bakken, og så bussen. Det er bussen som knekker ting, egentlig.


#93

Nenne sa for siden:

Jeg vet ikke om dere har sett denne artikkelen: Teknisk ukeblad

20-30 % flere biler ved bruk av el-bil. Det betyr lokalt bra luftkvalitet, men hvis man tenker CO2-fotavtrykk kan det vel neppe svare seg. Det stilles jo spørsmål ved 1 til 1-skifte allerede.


#94

løve70 sa for siden:

Det er fascinerende stor forskjell på Oslo og resten av landet når det gjelder kollektivtilbud....Her klages det på buss som går med 15 minuttsintervall, der vi bor går den 2 ganger i timen på dagtid, 1 på kveldstid (og jeg bor sentralt altså, ikke 'på landet'). Bussen er som regel forsinka, så det nytter ikke å planlegge å ta den til jobb for eksempel, da man sjelden rekker neste buss :(


#95

Neket sa for siden:

Ja, vi har timesrute med buss (halvtime i rushen), hadde det vært kvartersrute hadde jeg ikke klagd. :humre: Men jeg skjønner jo at passasjergrunnlaget ikke er stort nok. Spesiellt siden alle kjører bil uansett. Jeg bor en halvtime-ish fra Oslo sentrum.

Men, det skal de ha, busstilbudet har bedret seg betraktelig de siste årene. Den går kanskje ikke oftere, men den går senere på kvelden - og det er jo positivt.


#96

Polyanna sa for siden:

Ja, jeg prøver å huske da jeg vokste opp, og det var pendlerbuss og skolebuss og dett var dett.

Men så har man helt andre muligheter til å bruke bil også. For mange er det ikke et alternativ å ta bil til Oslo sentrum, og ikke bør man det heller. Og med en gang man skal begynne å bytte mellom busser så fyker jo tida.

Når jeg jobber i sentrum så er alt supersmooth, for det er bare svosj med banen, så er jeg der. :hjerter:


#97

Polyanna sa for siden:

Men den t-banetunnelen, den bare MÅ de få fart på, for nå som det spretter opp leilighetshøyhus rundt alle t-banestoppene så KAN de ikke gå så sjelden! Den andre banen vi kan ta går kvartersruter, og der bygges det an masse rundt stoppene, og det er helt sånn japanske tilstander-fullt der. Med den følge at folk tar bilen, selvsagt, de som kan.


#98

Maverick sa for siden:

Jeg husker godt hvordan det var med kollektivt i min barndoms fjellheimsdal, to ganger om dagen, pluss skolebuss, underlige tidspunkt og i det hele tatt. Halvtime å gå til nærmeste butikk, hvor utvalget var melk og kneipp og snus. (Hehehhee. Okei, det var kanskje en gulerot i ny og ne også.)

Forskjellen er at det var, og er, veldig lite problematisk med bil (utenom miljøaspektet), ingen bomringer, parkering overalt, ikke piggdekkavgift. I Oslo er det veldig mange mennesker som man vil skal klare seg helt uten bil i hverdagen, og for at det skal bli interessant er det essensielt å forbedre kollektivtilbudet sånn at til og med hvite menn som pusher femti synes det er greit å ta bussen til jobb, lissom. Selv om de bor på Nordstrand og jobber på Fornebu.


#99

Polyanna sa for siden:

Husker jeg traff en storøyd bekjent (meget bemidlet og komfortsøkende mann som pusher 60) på før nevnte japanske-tilstander-banen, som hadde kastet inn håndkleet da en trafikkomlegging ga timeslange bilkøer om man skulle kjøre. Så han prøvde banen, der vi ble stående og sniffe inn i hverandres armhuler og skumpe. Tror han valgte køene siden, gitt. :knegg:


#100

Lavender sa for siden:

Kapasitet i Oslo tunnellene er årsak til at vi har bare .15 min bane, ståplass fire dager i uken. Fredag er det gjemmekontot eller hytten, så da får jeg sitte til byen.

Vi skal ikke mer enn ti mil nord for Oslo før bussen går to eller tre ganger i døgnet, til toget.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.