Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elbil med piggdekk?

#1

Blånn sa for siden:

Er det bare meg, eller er det noe som skurrer når en elbilsjåfør velger piggdekk? For meg ble det bare nok en "Jeg velger elbil for å slippe bompengeavgift og driter egentlig i miljøet". Er jeg helt på bærtur? Kan noen eventuelt fortelle meg hvorfor en elbil med piggdekk er mye mer miljøvennlig enn en liten bensinbil som er gjerrig på drivstoffet?

Bra med initiativ til å få ned antallet biler som går på fossilt drivstoff, men...


#2

Nabojenta sa for siden:

Høres underlig ut. Har selv piggfrie på min e-golf. Og en av de mindre viktige aspektene er at pigger ville jo også bråket en hel masse.


#3

Guava sa for siden:

Piggdekk funker bedre enn piggfritt på en del områder. Hvordan man bor kan spille inn på valg. Jeg tror ikke mange velger å betale piggdekkavgift og å kjøre med pigg om det ikke har med opplevelsen av sikkerhet å gjøre.

Ikke alle velger elbil av miljøhensyn heller.


#4

Høst sa for siden:

Tesla, minimalt med bompengefordeler etc, piggdekk (uaktuelt med piggfritt slik vi bor), men siden vi kjører 14 mil minst pr dag er jeg sikker på at miljøet tjener på det uansett - vi hadde jo hatt piggdekk på fossilbil også.


#5

Neket sa for siden:

Fordi man for eksempel må opp en glatt, lang og bratt bakke hver dag? :vetikke:

Jeg kjører diesel med piggdekk da. Så bør kanskje være stille. Men jeg har piggdekk fordi jeg bor nederst i en bakke, og fordi jeg kjører på ganske mange usaltede veier. Kjører ytterst sjelden i byen - tror jeg har betalt piggdekkavgift to ganger denne sesongen.


#6

Maverick sa for siden:

Fordi pigg kan ha med trafikksikkerhet å gjøre, i motsetning til el vs fossilt drivstoff.


#7

Polyanna sa for siden:

Jeg hadde vel bare tenkt at de sikkert bor på toppen av bratt, glatt bakke? :vetikke: Og da ville de sikkert hatt pigg uansett, sånn at det ikke er to realistiske alternativer du setter opp.

Og med tanke på alle Teslaene som jeg har sett stå og bli spadd ut av brøytekanter de siste ukene så forstår jeg godt om man velger pigg! Stemmer det at de litt eldre modellene har hysterisk dårlige vinterføreegenskaper?


#8

Blånn sa for siden:

Jeg skjønner at man av og til trenger piggdekk for å komme fram. Jeg var litt interessert i å finne ut av miljøregnskapet. Lokalt vil en elbil med piggdekk forurense mer enn en tilsvarende liten bensinbil uten piggdekk vil jeg tro?

Og så tenker jeg at i Oslo er det mulig å kjøre uten piggdekk og bruke kollektivt de dagene man strever med å komme fram uten.


#9

Maverick sa for siden:

Men hvis man ikke alltid kjører bil i Oslo er det jo ikke særlig miljøvennlig å kjøpe en ekstra bil for når man er utenfor ringen.


#10

Stompa sa for siden:

Jeg er nok kynisk, men jeg tar det egentlig for gitt at de fleste som kjører elbil her i byen gjør det for å slippe bompenger, og ikke fordi de er så veldig miljøbevisste. Så sånn sett ville jeg ikke blitt overrasket over elbil med piggdekk.

Her i byen er det i tillegg mange som bor i boligfelt litt utenfor selve bykjernen der det er mye bakker, og der går det egentlig ikke an å bo uten piggdekk på bilen, el eller ikke. :nemlig:


#11

Neket sa for siden:

Sannsynligheten er vel ganske stor for at man da hadde valgt pigg uansett? De (vi) som kjører med piggdekk gjør det jo fordi vi føler at vi trenger det, ikke for gøy.


#12

Polyanna sa for siden:

Jo, men det er vel ikke alternativene? Trenger du pigg med elbilen så trenger du det sikkert for fossilbilen også?


#13

Polyanna sa for siden:

Nettopp. Det er jo derfor vi har de insentivene.


#14

mkj sa for siden:

Ja, ikke sant. Det er jo bra for miljøet at mange kjører elbil, uansett hva hensikten til den enkelte eier er.


#15

Polyanna sa for siden:

Nja, med visse forbehold, som at det ikke er en bil nummer to man ikke ellers ville kjøpt (en del kjøper en bil til, for å ha som pendlerbil), at den ikke er vesentlig større enn den bilen man ellers ville kjøpt, og at man ikke vesentlig øker kjøremengden, fordi det er gratis.


#16

Teofelia sa for siden:

Jeg syns ikke enkeltpersoner trenger å stå til ansvar for statens mål med insentiver. Jeg syns man har lov til å ta i mot kontantstøtte og bruke den til å betale dagmamma, ta ut felles ferie i pappapermisjonen og jeg syns man kan kjøpe statssubsidiert Tesla og sette piggdekk på den. Det må være opp til den enkelte å benytte seg av de statlige subsidiene som finnes (lovlig), uten å nødvendigvis støtte de politiske føringene som ligger bak subsidiene.

En helt annen sak er at jeg ikke syns folk skal sette piggdekk på noen bil når man bor i by, og piggdekkavgiften kunne godt vært vesentlig høyere, for min del.


#17

Guava sa for siden:

Gjerne høyere piggdekkavgift, men enda bedre om kollektivtilbud blir bedre slik at de som bor utenfor byene slipper å kjøre bilene sine til byen.

Det hadde hjulpet veldig på om folk bosatt sentralt hadde droppet pigg, men der tror jeg også det hadde hjulpet godt på om det ble brøytet skikkelig, og ikke minst hadde det vært glimrende om fortaus/gang og sykkelveisvedlikehold var bedre.
I vinter vet jeg om eldre som ikke har klart å bevege seg fra busstopp og inn på sykehus pga glatte fortau. Da skjønner jeg at det virker bedre å ta bil og bare ta heis opp.


#18

Polyanna sa for siden:

"I by" kan jo bety så mangt, det kan jo godt hende man bor i toppen av en bratt, holkete bakke likevel. :)

Men gjerne høyere avgifter for å kjøre inn til sentrum!


#19

Teofelia sa for siden:

Ja, men da kan man jo for eksempel parkere i bunnen av den bakken, kanskje. Selvsagt finnes det tilfeller der det er genuint vanskelig, men i de fleste tilfeller syns jeg det er mye vikarierende motiver ute og går. Jeg kan for eksempel ikke kjøre helt ned til huset mitt om vinteren, uten piggdekk, så derfor parkerer jeg i gata overfor hele vinteren. I motsetning til naboen, som mener han trenger piggdekk. (Seriøst, det betyr at jeg går 10-15 meter ekstra til og fra bilen. Det er virkelig ikke en ulempe som forsvarer at jeg skal få lov til å forurense ekstra halve året.) Jeg har en bekjent som forsvarer piggdekkbruken med turer til hytta. Vel, vi bruker en hytte i samme område ganske ofte, og jeg har aldri opplevd å ikke komme trygt frem med vanlige vinterdekk.

Jeg sier ikke dette for å fremheve min egen fortreffelighet altså. Jeg har nok av miljøsynder på samvittigheten ellers. Jeg syns bare det er fascinerende hvor lite villige mange er til å akseptere den forsvinnende lille ulempen det vanligvis er å klare seg uten piggdekk, når man bor i tettbebygde strøk. Når man vet hvor fryktelig mye forurensning det skaper. Og derfor syns jeg piggdekkavgiften burde svi skikkelig. (Hvis du først skal være lat og forurense unødvendig, så skal det jammen koste deg også! :snurt: )


#20

Teofelia sa for siden:

Men jeg er selvsagt helt for andre tiltak også, som kan reduserer bilkjøring i sentrum, både med og uten piggdekk. Jeg vil gjerne ha bedre kollektivtrafikk også, både til og fra distriktene og i byen.


#21

Guava sa for siden:

Det er ofte ganske uproblematisk å ha bakke til hus.
Hadde det handlet om bakken hjem hadde jeg kjørt piggfritt selv om den er holkete.
Det å ha milevis med holke, sporete og mye trafikk rundt er verre. Jeg velger pigg der først og fremst av sikkerhetshensyn/bremselengde på veier med mye trafikk.
Jeg opplever ikke det ved bykjøring, men ofte på strekninger utenfor.

Å ha bra PR-steder med lademulighet og tett med busser videre inn til litt ulike deler av byer tror jeg hadde redusert piggdekk inn til sentrum mye.

Et busstilbud hvor busser er fulle og kjører forbi ventende passasjerer ved sykehus og universitet (fordi buss er full tidligere på ruta) er ikke et alternativ for mange.


#22

Katta sa for siden:

Det er jo litt interessant - hvis man gjør en ønsket handling av feil årsaker, blir det da en dårlig handling? :knegg: Jeg tror ganske mange har elbil av helt andre årsaker enn miljøbevissthet. Meg inkludert. Hadde det vært billigere å kjøpe en tilsvarende bensindrevet bil hadde nok komforten der trumfet. Dekk velger jeg faktisk mer av miljøårsaker, men ville puttet piggdekk på elbilen min dersom jeg hadde bodd et sted hvor det var sånt behov.

Det som er trasig i byen her nå synes jeg er at bussen er blitt såpass dyr at jeg heller kjører. At man faktisk sparer på å la bilen stå er helt nødvendig hvis mange skal velge fornuftig der. Man kan ikke forvente veldig mye idealisme av folk hvis det motarbeides i praksis.


#23

Guava sa for siden:

I Tyskland testes det ut gratis bybusser nå.
Interessant å følge.

Det er noe med samfunnsøkonomi i dette. Dyre bybusser er uansett veldig feil vei å gå. Hvor mye tapes det på køer? Kanskje er gratisbusser billig egentlig?


#24

Katta sa for siden:

Ja kanskje. Stenge hele bysentrum og gratis buss... evt en eller annen form for bombrikke på folk. :knegg: Billig. Jeg tror det er veien å gå i fremtiden. Enten det lønner seg eller ikke.


#25

Stompa sa for siden:

Jeg skjønner godt folk som vil ha piggdekk, jeg. Selv byttet jeg fra piggdekk til piggfritt før sist vinter, av miljø- og bekvemmelighetshensyn (jeg kjører mest på flate, bare veier i byen). Det går helt fint i hverdagen, men jeg må innrømme at jeg kvier meg for å kjøre utenfor byen og føler meg utrygg når det en sjelden gang ligger mye snø på veiene; jeg føler at bilen "vandrer" i snøen på en måte jeg aldri følte med piggdekk.

Herremannen og jeg har snakket om å kjøre til Vesterålen i påska, men jeg tør rett og slett ikke å kjøre på piggfrie dekk, så da må vi enten reise alternativt (og det går ikke av økonomiske og praktiske hensyn), la være å dra, eller skifte tilbake til piggdekk. Det blir nok ikke noen tur, og det er ganske kjipt, fordi det kun er pga. de piggfrie dekkene mine. :nemlig:


#26

Nabojenta sa for siden:

Jeg har kommet meg opp bratte bakker, sleipe bakker osv, som piggdekkjørere har måtte gi opp. Nå er Golf generelt gode på glatta, men jeg tror nokmange godt kunne satt av litt tid til å lære seg hvordan man kjører lurest og tryggest på glatta. :bannerikirka:


#27

Teofelia sa for siden:

Kudos for å ha byttet bort piggdekkene. Jeg syns at de sjeldne gangene der man føler seg utrygg, så kan man kjøre saktere. Det er vanligvis ikke verre enn det. Og det er dessuten en vanesak.

Vi har kjørt piggfritt i mer enn ti år nå, og jeg har aldri opplevd annet enn at det går an å kompensere for vanskelige kjøreforhold med tilpassing av farten.


#28

Guava sa for siden:

Jeg har kjørt vw piggfritt årevis på glatta og bakker var aldri problemet. Tett trafikk på dårlige veier og isholke i månedsvis derimot.

Da betyr bremselengde noe.

Hadde jeg bodd der du bor hadde jeg ikke vurdert pigg.


#29

Maverick sa for siden:

Jeg har kjørt masse bil på vinterføre med piggdekk, og masse bil på vinterføre uten piggdekk, og det går stort sett fint med piggfritt så klart, men noen ganger er det pigg som gjør susen. Står man på blank is og spinner så står man på blank is og spinner, liksom.


#30

Teofelia sa for siden:

Virkelig? Inkluderer du da parkering i regnestykket? Jeg spør av genuin interesse altså; for meg har pris aldri vært en faktor i spørsmålet om kollektiv eller bil, så jeg ble rett og slett overrasket. Jeg trodde det var mye billigere å ta bussen, for skal du bare en kort tur, så kan du kjøre tur/retur på samme billett, og skal du være lenge borte, så koster jo parkering en formue.

Men så klart, putter man hele familien inn i bilen, så ser jeg at det trolig blir billigere å kjøre. Og det er jo unektelig dumt.


#31

Stompa sa for siden:

Enig for kortere distanser - jeg har gjort det mellom Bodø og Fauske (vel 5 mil) og fra byen til Saltstraumen (3 mil), men jeg kan ikke kjøre i 50-60 i nesten 30 mil, inkludert over hele Hamarøya. Det er trafikkfarlig (lite forbikjøringsmuligheter, ikke nok muligheter til å kjøre ut og slippe folk forbi), det blir helt umulig å tilpasse avgangstiden til fergetidene fra Bognes - og turen tar altfor lang tid til at den er verdt å ta.


#32

Katta sa for siden:

Buss koster 37 kr hver vei på billigste måte nå. Jeg selekterer nok hvor jeg drar for å handle og sånn ut fra hvor jeg parkerer gratis også. Skal du parkere i parkeringshus i flere timer blir det helt klart dyrt, men du skal ikke være så veldig mange i bilen da heller før det lønner seg.


#33

Lykken sa for siden:

Vi har el-bil som bil nr 2 mest fordi det er mye billigere for mannen å pendle fra Follo til Lysaker, han slipper å være avhengig av togtider og månedskort, betaler ikke 3 stk bompenger, mellomlader gratis på jobb og kjører jo litt køfritt noen strekninger. Vi må ha to biler og hadde liten bensinbil før elbilen. Aberet med elbilen er rekkevidden. Vi kjører ikke med piggdekk, har aldri hatt piggdekk på noen biler, men selv innenfor Oslo kan man bo slik til at det er praktisk/mest sikkert. Det å parkere vekk fra der man bor er jo ikke alltid mulig, vi kunne ikke ha parkert i veien noe sted med de snøforholdene som er nå, da hadde det knapt vært mulig å komme forbi. Og sånn er det vel veldig mange steder. Vi har altså ikke valgt elbil av miljøhensyn først og fremst og har stor dieselbil i tillegg som vi må ha som familiebil.


#34

frukt sa for siden:

Kjettinger. :nemlig:
Kjæresten kjører piggfritt, og bruker kjettinger når han ikke kommer fram. Vi drar ofte på fjelltur og kommer stort alltid fram i den bittelille bilen hans (Mitsubishi colt). :fnise:


#35

Carrera sa for siden:

Vi har kjørt piggfritt i mange, mange år, også på de to teslaene vi har hatt. Aldri opplevd problemer med piggfrie dekk, hverken på snø eller is, by eller fjell.

Vi valgte tesla fordi det var en bil som tiltalte oss, og noe nytt på markedet. Miljøaspektet ved den var et pluss, men ikke årsak til valget. For jo, elbil er et pluss for lokalmiljøet, i og med at utslippene er null, og det vil jo forsatt være et pluss, selv med piggdekk.

Akkurat nå kjører vi en golf stasjonsvogn. Diesel og piggdekk... Var nye piggdekk med bilen da vi kjøpte den, så vi bytter ikke ut de. Men neste gang blir det piggfritt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.