Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvilken type bil har du/dere?

Hvilken/hvilke typ(e) bil(er) har du/dere?

  • 1 bensindrevet
    23 stemmer
  • 2 eller flere bensin
    5 stemmer
  • 1 diesel
    44 stemmer
  • 2 eller flere diesel
    23 stemmer
  • 1 elektrisk
    7 stemmer
  • 2 eller flere elektriske
    2 stemmer
  • 1 hybrid
    6 stemmer
  • 2 eller flere hybrid
    0 stemmer
  • Annen type
    0 stemmer
  • Har ikke bil
    7 stemmer
#1

Pelen sa for siden:

Flervalgspoll


#2

Pelen sa for siden:

Vi har to elektriske og en veteranbil (Mercedes cabriolet, bensin) som stort sett bare brukes på 17. mai og andre pentværdager.


#3

Millen sa for siden:

Vi har 1 en bil og den går på diesel, det ble anbefalt av myndigheter og politikere for noen år tilbake da vi kjøpte den...


#4

Dixie Diner sa for siden:

Vi har en konebil på bensin og en syvseter maxicaddy på diesel. Vi ville egentlig ikke ha diesel men vi måtte ha en syvseter med ekstremt god plass bak (plass til rullestol pluss bagasje, poser osv på én gang) og ingen biler passet vårt behov med handicappet barn osv så til slutt stod valget mellom en bensindrevet caddy til 450.000,- og en dieseldrevet til 220.000,-, og siden vi ikke er rike så måtte det dessverre bli sistnevnte. Vi er utrolig fornøyde med bilen da, den er helt fantastisk.

Vi er dessverre avhengig av to biler da vi bor på et sted uten kollektivtilbud. Og når jeg sier uten, mener jeg virkelig uten. Ingen tog, og det går en buss 2 ganger om dagen eller noe sånt. Årh, som jeg savner å kunne ta bussen når som helst. Stavangerjente


#5

My sa for siden:

Det er bare mannen som har førerkort her, så naturlig nok har vi bare en bil.

Den er elektrisk (ny i høst, fram til da hadde vi diesel).


#6

Niobe sa for siden:

Én dieselbil.


#7

Che sa for siden:

Vi har en elbil og en dieselbil. Begge brukes daglig, men elbilen brukes mest.


#8

ingling sa for siden:

Vi har en bil, bensindrevet og romslig. Vurderer å kjøpe en liten elbil etterhvert til alle de korte turene.


#9

banana sa for siden:

Vi har elektrisk hoved-/familiebil og bensindrevet bil nr. 2.


#10

Spoon sa for siden:

En elbil (Ampera, men snart byttes den i Leaf) og en dieselbil (Sharan 7-seter)


#11

løve70 sa for siden:

Vi har en diesel bil (hovedbil) og en gammel bensin bil. Planen er å skifte ut bensin bilen med en elektrisk.


#12

Susse sa for siden:

2 store dieselbiler. Den ene nær døden, men fungerer som ekstrabil og til øvelseskjøring. Når den tar kvelden blir den erstattet med elbil eller hybrid.


#13

Addison sa for siden:

En stor familiebil, diesel (fra den gangen det var det man skulle satse på :gal:) og en liten elbil. Sistnevnte brukes til og fra jobb for meg, samt mye småkjøring. Den er også klart foretrukket av eldstemann når han kan velge. Med all logistikken vår er dieselbilen også i daglig bruk, samt eneste mulige på lengre turer.


#14

Myria sa for siden:

Vi har én dieselbil.


#15

Bean sa for siden:

En liten elbil og en større stasjonsvogn som er diesel hybrid (uten lademulighet).


#16

Frøydis sa for siden:

Jeg har en dieselbil. Ford S-Max 7-seter.



#18

Ru sa for siden:

En bensin og en diesel. Bensinbilen er fjortis med alt det medfører, og blir forhåpentligvis byttet ut med ladbar hybrid i løpet av våren. :nemlig: Dieselbilen er firmabil.


#19

Tjorven sa for siden:

Vi har 1 stykk dieselbil. Kjøpt inn i 2010 da dieselbil var "det man skulle kjøpe".

Nå skal den byttes ut, og vi tror vi får for kombinasjonen el-bil til hverdags og bilkollektiv på lengre reiser (skjer svært sjelden).


#20

Beckett sa for siden:

Vi har 1 bil, elektrisk.


#21

Sol sa for siden:

Jeg kjører dieselbil. Det er firmabil, og det er problematisk på så mange måter, men ikke bare bare å endre av fler årsaker.


#22

007 sa for siden:

Tre dieselbiler.


#23

Avatar sa for siden:

Vi har en dieselbil (2012 mod.). Kvittet oss akkurat med en hybrid. Grunnen til at vi beholdt dieselbilen er fordi den er gjeldfri og fordi jeg elsker den. Vi bor i byen da og bruker bilen lite. Max. en gang eller to i uka.


#24

Strå sa for siden:

Vi har en bensindrevet bil nordpå, den brukes ikke fryktelig mye for å si det sånn. I tillegg har vi en dieselbil østpå, der vi bor. Den brukes ikke fryktelig mye den heller.


#25

Sissel sa for siden:

Vi har 1 bensinbil og en dieselbil. Vurderer å bytte ut den ene i en elektrisk bil nå når den nye bomringen i Stavangerdistriktet kommer, slik at vi slipper å bli ruinerte. :)


#26

Snippa sa for siden:

2 biler.
En diesel, som først og fremst brukes til langkjøring og når vi er hele familien (5 barn) og en elektrisk som brukes daglig. Vi er helt avhengige av 2 biler her vi bor. Altfor dårlig kollektivtilbud, og store avstander til fritidsaktiviteter osv.


#27

Erica sa for siden:

Vi har en elbil (tesla) og en liten dieselbil (golf).


#28

Mex sa for siden:

Vi har en el-bil (Tesla) som hovedbil, og en liten dieselbil (Peugeot) som jeg bruker til og fra jobb.


#29

Polyanna sa for siden:

Vi har en dieseldrevet bil. Vi kjører heldigvis nesten aldri innenfor Ring 3 med den, og kjører ikke til og fra jobb. Kun barnas aktiviteter når vi må (ikke hver dag) og til hytta. Det er ikke så lett å få annet enn diesel i den størrelsen, dessverre.

Gleder meg til eldste får lappen, da tror jeg vi skal løse bilkabalen annerledes, og ikke ha et så stort drog mer.


#30

Rabbit sa for siden:

Jeg har en eldgammel bensinbil, jeg er den eneste som har førerkort foreløpig, og barna er på vei ut av redet, så jeg klarer meg med den bilen jeg har :)


#31

nolo sa for siden:

En liten bensinbil.


#32

Bergensis sa for siden:

Me har ein ti år gamal dieselbil. Kjøpt på den tida dieselbil vart profilert som det beste miljøvalet.


#33

Divine sa for siden:

Vi har én bil – en bensindrevet Toyota Rav4.


#34

meisje sa for siden:

Vi har 2 dieselbiler. En familiebil og en liten bil. Den lille blir byttet ut til fordel for bensin hybrid bil med god plass. Vi debatterer å bytte inn den andre også i en mindre hybrid bil. Litt usikker etter å ha testet den igår. Ikke plass til 2 bandy bagger og batteriet varte veldig kort. Dvs fra 100 til 40% på 8 km. Riktignok er det veldig kaldt nå


#35

Maverick sa for siden:

2 dieselbiler, faktisk. Den ene står uten skilt og har gjort det i halvannet år da. Den andre har jeg arvet etter fatter'n. I bunn og grunn det mest miljøvennlige alternativet tenker jeg. Den vi bruker til "vanlig" blir byttet ut med en el-bil når den slutter å virke.


#36

Nextlife sa for siden:

1 elbil, og den blir svært lite brukt pga jeg stort sett reiser kollektivt til jobb, og mannen har arbeidsbilen sin til og fra jobb.
Vi hadde bensinbil da vi kjøpte elbilen, men etter en stund måtte den på EU-konroll, som gikk heller dårlig, så da valgte vi å skrote den, og prøve med bare elbil, og det har vi greid oss med i 1/2 år nå.
Vi har også 2 motorsykler, de blir også svært lite brukt. :knegg:


#37

Lykken sa for siden:

Vi har en pendler/lokal elbil Nissan Leaf og en diesel familie/jobbil Volvo xc70. Både jeg og mannen kjører bil til jobb, han bruker elbilen og jeg med kort vei bruker Volvoen.


#38

Polyanna sa for siden:

Av nysgjerrighet: La du det til grunn for valget, eller var det mer at det var et sammenfall i tid?


#39

My sa for siden:

Lurte jeg også på. Vi kjøpte også dieselbil i 2009, men det var fordi vi flyttet da, til et sted med veldig bratt adkomst, og den gamle bilen ville ikke hatt noen sjanse til å komme opp om vinteren. Så vi kjøpte en solid, dieseldrevet Suzuki 4-hjulstrekk.

#40

Lavender sa for siden:

En 17 år gammel liten bensinbil som mannen fikk av sin mor. Jeg og jentene hater den, og drømmer om elbil. Vi får se etter neste EU kontroll. :(.


#41

millact sa for siden:

Har en bensinbil.


#42

Neket sa for siden:

Diesel, en bil. Jeg ønsker meg elektrisk stasjonsvogn med lang rekkevidde som ikke koster en millon. Det finnes ikke tror jeg. Vi kan ikke ha liten bil siden vi bare har en, da holder det ikke til alt pikkpakket. Tesla blir for dyrt.


#43

venla sa for siden:

Har en dieselbil. Men den blir nok ganske snart skiftet ut med en hybridbil.


#44

Linella sa for siden:

Én el-bil som brukes så sant det er mulig mtp rekkevidde, en dieselbil som brukes når vi skal lengre turer, og når det er behov for begge bilene samtidig.


#45

mkj sa for siden:

Dieselbil fra ca 2010, splitter ny elbil. Elbilen kjøres absolutt mest til hverdags, mens den andre er større og blir foretrukket på ferie og når vi har behov for mye bagasje.


#46

Bergensis sa for siden:

Me hadde sett oss ut ein bil, som tilfeldigvis var dieselbil. Men hadde ikkje kjøpt dieselbil i dag, 10 år seinare.



#48

Observatøren sa for siden:

Vi har 2 bensinbiler, en 96-modell og en 06-modell. Ingen blir byttet ut med det første, de går som klokker begge to.

Vi har aldri kjøpt splitternye biler, og for oss er det ikke aktuelt å bytte ut en bil før den avgår med døden.


#49

Nessie sa for siden:

2 stk diesel.


#50

Lyppa sa for siden:

Vi har to bensinbiler og en dieselbil. Den ene bensinbilen er ikke i bruk.


#51

Katinka sa for siden:

Jeg har handveske (Toyota IQ) som går på bensin.
Mannen har traktor (Nissan X-Trail) som går på diesel.


#52

carmenzita sa for siden:

Vi kjører Tesla,Leaf og Twitzy( den siste er lite i bruk på vinterstid :knegg: )


#53

Matilda sa for siden:

Vi har to dieselbiler, en kjøpte vi ny sjøl for fire år siden, den andre er eldre og kjøpt brukt et års tid etter. Det viktigste kriteriet var at de skulle ha plass til tre bakovervendte barneseter, deretter pris og så alt annet. Vi skal bruke opp den vi kjøpte ny, den andre bytter vi nok i en el-bil, bare ungene blir så store at vi får klemt alle trygt inn i en sånn. Vi trenger plass til en bakovervendt og to beltestoler ei stund til.

Vi lukta litt på el-bil før jeg blei gravid med minstemann, men praktiske og sikkerhetsmessige hensyn veide tyngre enn miljøhensyn da bilene blei kjøpt.


#54

Bloppy sa for siden:

Jeg kjører en golf cross som går på diesel til daglig. Småkjøring mest. Jeg har fem km til jobb. Den ble kjøpt fordi man en gang i verden mer eller mindre ble anbefalt å kjøpe diesel. Det skulle være mer miljøvennlig enn bensin, og lavere avgifter og what not.

Mannen har noen fler km til jobb enn meg og kjører Tesla. Det er også den som er foretrukket ved lengre avstander faktisk. Eller om vi skal ha med endel baggasje. Så sant det finnes muligheter for lading underveis så klart.

Vi er avhengige av hver vår bil her vi bor. Kollektivtilbud til våre respektive jobber og podens aktiviteter er relativt fraværende. Vi har heller ingen gangveier i nærheten. Ellers kunne jeg gjerne ha syklet til jobb. Men jeg tør ikke pga trafikken.

Litt usikker på hva jeg gjør når golfen må byttes ut. Heller mot å ønske meg en hybrid.


#55

Inagh sa for siden:

Vi har en bil, og den er bensindrevet. (Den kjører vel rundt 50 km max i uka, sånn i snitt, så det er nesten så vi kunne droppa hele bilen. :grineler: )


#56

amo sa for siden:

Vi er vel en familie som egentlig hadde klart oss uten bil. Jeg har 400 m til jobb, mannen 800 og 900 m til skolen. Mellombror har en Audi og bor hjemme som vi kan låne når vi vil.
Ikke har vi hytte og vi kjører lite. Likevell har vi Volvo XC med 4w4 for sikkerhetsskyld. Forstå det den som kan. :sparke:


#57

Fløyel sa for siden:

3 dieselbiler, 2 av dem så nye at de bruker AdBlue. 1 bensinbil, den poleres mer enn den kjøres.


#58

Carrera sa for siden:

Akkurat nå har vi en dieselbil som hovedbil, og så er mannens "leketøy" bensindrevet.

Har hatt el-bil, og utelukker ikke at det kan komme i hus igjen etterhvert.


#59

GinaK sa for siden:

Har en dieselbil. Mannen bruker den til jobb.
Vi vurderer elbil etterhvert. Kjører lite, ca 12tusen i året.


#60

vixen sa for siden:

Dette.


#61

Magica sa for siden:

To dieselbiler.


#62

Hondacrv sa for siden:

Eg er den einaste vaksne i huset, og har ein bensindrevet.


#63

Synnemor sa for siden:

Jeg har en dieselbil. Brukes lite i det daglige, jeg går til jobb og stort sett på trening også.


#64

Fersken sa for siden:

Har en gammel dieselbil som brukes 3-4 ganger i uken.


#65

IzziCreo sa for siden:

Vi har en dieselbil. 2015-modell. Vi ønsket oss el-bil, men med tre barn og et av de med bakovervendt sete så var det ingen som var store nok og med 3 fullverdige seter bak. Har hørt at Tesla har kommet med det? Men de koster også deretter, og selv om vi gjerne betaler mer for miljøvennlighet så må vi også veie det opp mot bruken vår som er ganske lite. Brukes langt fra daglig. Kun til noe fritidsaktiviteter og storhandling i hverdagen. Det hender vi tar noen langturer, som f.eks. til hytta. Men vi bruker desidert mest kollektivt.


#66

GydaG sa for siden:

Vi har en 12 år gammel dieselbil, kjøpt fordi det var diesel som var «bra» å velge den gangen. Før det hadde vi hatt bensinbiler, så vi har følt iss litt lurt de siste åra.
Nå kjøpte jeg nettopp en hybrid til familiebruk, så dieselbilen får liv til å brukes opp som mannens alternativ til kollektiv, han sparer inn over en time på det som kommer familien og kabalen i hop, så da beholder vi den så lenge den går.
Blir det behov for en bil til kommer vi nok til å gå for en elbil til hans bruk.


#67

Pøblis sa for siden:

Vi har en bitteliten Toyota IQ som er ni år gammel og en hybrid (ikke oppladbar) bensinbil som er ganske ny (2017). Foreløpig beholder vi IQen - selv om den brukes på en måte som vi ser ville vært mye rimeligere hvis den var en liten el-bil. Samtidig har den mye bruk igjen, har bare kjørt 90 000 så vi bruker den så lenge den går. Den er VELDIG gjerrig på bensin.


#68

Drømmedama sa for siden:

Vi har en dieselbil. Ford S-max med 7 seter. Har hatt to biler tidligere, arvet en liten bensinbil av svigermor, men den rustet opp etter noen år. Klarer oss fint med en bil. Hadde vi måttet ha to biler nå, ville bil nummer to helt klart blitt elektrisk. Vi beholder nok dieselbilen i noen år fremover, per i dag er det vel ingen el-bil som kan dekke behovet vi har for plass.
Kanskje en Tesla X, men vi kommer nok aldri til å velge å bruke så mye penger på en bil.


#69

Anne C sa for siden:

Vi har en diesel som er "familiebilen" og en bensin som er min lille bil.


#70

Apple sa for siden:

Én dieselbil. Klarer oss fint med den.


#71

Martis sa for siden:

Vi har to biler, en elektrisk og en plug in hybrid. Hybrid bilen kjøres ca 70% elektrisk i hverdagene, på langturer blir det naturlig nok fylt drivstoff iom at den kun har en rekkevidde på ca 40 km. Vi byttet ut to gamle dieselbiler for to år siden.


#72

Charlie sa for siden:

Dieselbil, som ble kjøpt av miljøårsaker for noen år tilbake. Altså - fordi det var monsteroverskrifter i Oslo om stengt by for diesel i framtida på den tiden, så folk fra provinsen kunne reise til hovedstaden og få dieselbiler slengt etter seg. Så det gjorde vi. Har bare en bil, og tenker ikke det blir noe bytte nå før unga har fått øvelseskjørt ferdig. Så noen år til, altså.


#73

Lavender sa for siden:

Er 12 tusen i året lite? Vi har kjørt 5 tusen de siste årene, måtte anstrenge oss for å få leasingbilen opp til 20 000 km på tre år. Det er også grunnen til at vi ikke ønsker å bruke penger på bil. Jeg mener vi hadde klart oss med 4 seter mini elbil for innkjøp og barnas treninger.


#74

Fersken sa for siden:

Jeg vil si 12 000 i året er normalt. 8 000 og mindre som jeg har vil jeg si er lite. Bilen min har vært brukt av selger før jeg kjøpte den og var registrert på 20 000 i året hos bilforhandler. Det ble betegnet som veldig mye.


#75

frukt sa for siden:

Har ikke bil, men har tilgang på en dieselbil som jeg bruker flere ganger i uken.


#76

Plingo sa for siden:

To dieselbiler og en hobbybensinbil.


#77

Candy Darling sa for siden:

Vi har bare 1 bil, en dieselbil med firehjulstrekk. Stasjonsvogn, ikke SUV. Det var viktig for oss å klare oss med én bil, og da var det det beste valget. Den brukes vanligvis lite i hverdagen, men nå i år - med snøkaos og sibirkulde - har jeg for første gang på lenge brukt mer bil enn sykkel til jobb.

Også er det vel fortsatt sånn at diesel (med adblue) egentlig er et bedre miljøalternativ enn bensin all over, unntaket er lokalforurensing på kalde dager? Hybrid er jo også svært avhengig av at man primært kjører kort og kan klare seg med lading, det er ellers en veldig energikrevende bil. Det samme er store elbiler med mange hestekrefter, som Tesla. For oss som stor sett bruker bilen til langkjøring, står jeg ganske trygt i valget, også miljømessig.


#78

Candy Darling sa for siden:

Altså, det beste hadde selvsagt vært å ikke ha behov for å kjøre bil langt, så klart. :knegg: Det er jo også i hvert fall til dels et valg.


#79

Miss Norway sa for siden:

En diesel og en bensin. Og elsykkel


#80

Lavender sa for siden:

Det er bare å ikke eie eller bruke hytte, og ikke ha mulighet til å kjøre bil til jobb. Men som foreldre føler vi at vi trenger en bil, barna gir klar beskjed. Men så blir det dyrt å holde bil som går 5 000 km i året.


#81

Candy Darling sa for siden:

Eller unnlate å ta en jobb 2,5 mil unna. :nemlig:


#82

apan sa for siden:

Vi har 1 bil, diesel, bevisst at vi forsøker klare oss med 1 bil. Akkurat nå er det ikke optimalt siden kjerra stoppet i forigårs, ble hentet av NAF og etter det har vi ikke sett den :dåne: .


#83

Anita72 sa for siden:

Har 3 dieselbiler, den ene er firmabil. Kunne tenkt meg hybrid med det ble ikke anbefalt av bilselger da jeg har for lang kjørevei (min. 75km en vei) daglig. El-bil med 4x4 og lang nok rekkevidde har jeg ikke råd til


#84

Robyn sa for siden:

En bensin og en diesel. Mannen har firmabil, og firmaet har policy om at det må være diesel. :gal:
Min bensinbil blir forhåpentligvis byttet ut med elektrisk, men jeg må få lademulighet på plass først.


#85

Chablis sa for siden:

For meg er 12 000 lite , vi kjører mye mer enn det.


#86

Chablis sa for siden:

Vi har 2 dieselbiler.


#87

Esme sa for siden:

Vi trengte syvseter med tilhengerkrok så da ble en dieselbil. Og det er jo ikke bra.

Men, vi kjører nesten aldri i hverdagen, bruker den kun på lange turer og hadde kjøpt en prius pluss dersom den hadde tilhengerkrok. Men ren elbil har vi ikke bruk for slik det er nå, det er alt for kort rekkevidde for vårt bruk


#88

Karamell sa for siden:

En diesel stasjonsvogn 2015 med Adblue og en eletrisk 2017.


#89

mkj sa for siden:

Jeg kjørte nesten 20000 i året med e-upen. Nå har jeg bil med lengre rekkevidde, den går nok noe over. Den blir brukt på halvlange turer i helgene.


#90

Nabojenta sa for siden:

Vi har én bensin, én diesel og én elektrisk. Bensinbilen brukes kun på sommeren.


#91

Svanen sa for siden:

En bensinbil (Saab. 99 modell) som vi har hatt i 12 år. Beholder den til den blir for dyr å fikse. Kjøres mest til småkjøring, mathandel og fritidsaktiviteter når ikke 3 åringe er med (ikke barnesete) og øvelseskjøring og når jeg har kveld/nattevakt. Tenker litt på å bytte den ut med noe el eller hybrid av samme størrelse når den takker for seg.
Så har vi en diesel 7 seter (2010 modell) som frakter alle på hytta eller andre steder minsten er med. Også den vi bruker til jobb når vi begge jobber dagen og minsten skal i barnehagen.
Siden jeg jobber turnus og kollektiv trafikk bare "nesten" passer må vi ha to biler en stund.
(Glemte at eldste har tilgang på farens bil, men den bruker jo aldri jeg eller samboer)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.