Ja, hva tenker vi om tilbudet i år? Og de nye tildelingsreglene?
Hiawata er over på bare ungdomsskolekurs nå, og jeg syns at mye av kreativiteten som gjorde barneskolekursene så gode er borte. Det er veldig mye mer rettet mot klassisk forbedring av fag, litt utforsking av fag man kan ta på VGs, og en helt ekstrem overvekt av mattematikk.
Nytt av året, om jeg har forstår det rett, er at man får én plass/venteliste, også må man på restetorget etter resten.
Jeg tenkte noe av det samme som deg, Tallulah. Snuppa kan velge mellom de eldste barnskolekursene og ungdomsskolekursene i år, men hun ble ikke sånn overvettes begeistret. Men jeg har lyst til at hun skal forsøke seg på byggfag, og det var hun egentlig positiv til (hun har jo en bestefar som inntil nylig var byggfagslærer).
Knerten bruker dette som en anledning til å orientere seg i vårt nye nabolag og melder seg på kurs på en skole der. Han syntes ikke det var nok matte/programmering, men går for, nok et, kurs i scratch.
At de begrenser antall plasser har jeg stor forståelse for. Dette er tross alt et gratis tilbud med begrensede ressurser, og de åpner jo for at ungene kan få flere plasser hvis det er ledig.
Ja, jeg har også forståelse for det, Tjorven. Inntil i fjor fikk vi alltid plass på tre kurs, fordi vi var heldig med trekningen. Helt klart bedre at de kjører flere opptaksrunder, slik at flere kan spres utover. Det vil vel også gi en bedre oversikt over hvor det reellt er stort trykk og ikke.
Vi merket det samme som du kommenterer da Poden gikk over på ungdomsskolenivået, Tally. :nikker: Nå når han er på videregående, er det nesten ingenting som er aktuelt for ham. Kanskje to kurs, men ett av dem tok han i fjor, så han har antagelig ikke lyst til å ta det en gang til, og det andre («Nanoskolen») går bare én av de tre ukene.
Tildelingsreglene synes jeg virker fornuftige. Det er helt riktig å prioritere ressursene sånn at alle, hvis mulig, får én uke hver, og så får man fylle opp kursene etterpå hvis det er ledige plasser.
Mye relevant både for sjetteklassingen og niendeklassingen synes jeg. Spørs om vi benytter oss av det i år, men spesielt niendeklassingen hadde hatt stor nytte av noen av tilbudene. Må i tenkeboksen litt.
Den kommende fjerdeklassingen jeg har i hus er begeistret, og øverst på lista ligger tegneseriekurs på engelsk. Det var faktisk tre kurs hun ønsker seg.
Det er mye jeg tror mine kan tenke seg her. Vi går nok for noe på nærskolen for lillesøster, har god erfaring med det. Hun kan gå til og fra alene, kan være på AKS om morgenen og treffer helt sikker noen hun kjenner. Jeg tipper hun styrer unna svømming, men kanskje Forskere i farta eller Regndansen.
Storebror kan jo reise hvor som helst. Men han har søkt Hudøy også, så vi får se litt. Mulig han går for Sommerskolen i samme periode og velger det ene eller andre, om han får plass på begge steder. Han vil gjerne ha litt fri også. Jeg tror Oppdrag Mars eller Friluftstroppen hadde vært kjekt for ham. Noen erfaring med Oppdrag Mars?
Jeg tror de gjenbruker mye av materialet, så jeg tenker det kunne blitt kjedelig å gå samme kurs en gang til. Men hvis han skal opp i 3. klasse etter sommeren så kan han melde seg på matteknappen for 3.-4. klasse, slik at matteoppgavene blir nye.
Det pleier å være en god del unger som melder seg "opp", så han vil trolig ikke føle seg bitteliten allikevel.
Veldig lurt å melde seg opp om man ønsker å gå noe av det samme på nytt. Storebror har meldt seg opp to ganger og har aldri hatt noen problemer med det.
Begge mine har meldt seg opp de gangene de har hatt mulighet til det, og vært veldig fornøyde. Snuppa var veldig klar på at jo eldre medelevene blir jo mer motiverte er de for å faktisk være der, og da blir det morsommere for alle.
Hadde nok vært kjekt det altså. Men jeg ser de også har noe Scratch-programmering her oppe hos oss. Får høre hva han vil, det er jo deilig å unngå så lang reisevei også selv om det gikk helt fint til Geitmyra i fjor.
Det er jo helt sant. Jeg får høre hva han kan tenke seg, har helt fersk erfaring på at jeg ikke bør foreslå noe som helst for ham hvis jeg vil at det skal skje :nemlig: .
Sånn er det med min 7. klassing også. Han er 5. er fremdeles lydhør for gode forslag.
Med hun i 7. så må jeg la det dryppe litt forsiktig over tid, og noen ganger kommer hun til helt samme konklusjon som meg til slutt. Men slett ikke alltid, gitt.
Fordelen er at vinterferien har vist henne hvor mye bedre hun har det når hun har aktiviteter å gå til. Tidligere ferier har hun hatt helt fri, parkert foran tv'en og vært helt pottesur. I vinterferien var hun i Tryvann nesten hver dag, og var blid som en sol. (Og her må jeg bare skyte inn at jeg elsker Frigo (=friluftsliv Gamle Oslo) og kommunen som gir ungdommene i vår bydel muligheten til å være i Tryvann en hel ferie uten at det koster dem noe annet enn ruterbilletten. :hjerter: )
Veldig bra tiltak. Dessverre blir det slutt på sånt når dere flytter til østkantens vestkant :hehehe: .
Ja, her nytter det ikke foreslå noe. Jeg kom til skade å komme med noen kostholdstips etter dårlig mage noen dager (hva bør man begynne å spise, hva bør man unngå når man ikke har spist på en stund), men det burde jeg aldri gjort.
Snuppa har både utstyr og sesongkort, men denne ordningen gjorde at alle kompisene fikk den samme muligheten som henne. Vi kan jo håpe at det er flere venner i samme situasjon som henne når vi flytter til østkantens vestkant (og så mistenker jeg jo at hun kommer til å holde kontakt med gamle venner også ... som fremdeles vil ha dette tilbudet).
Ja, det er jo helt supert. Det er nok rimelig sikkert at Snuppa kommer til å treffe veldig mange med akkurat de samme interessene som henne ift både Tryvann, håndball og fotball. Vi kjenner jo mange der hun skal starte.
Han sliter litt i matte, så tror ikke det hadde vært så dumt egentlig. Han gjorde egentlig ingen av oppgavene de hadde i fjor, bare vimset rundt. Meg tenkte å søke på 3. -4. likevel.
Storebror satser på Oppdrag Mars eller miljøskipet Vega. Noen som vet oppmøtested for skipet?
Lillesøster falt for naturfagkursene, så det blir noe sånt.
Oppdrag Mars var en veldig stor hit i fjor for Hiawata i allefall. Han møtte hyggelige barn med liknende interesser som seg selv, og syns kurset var kult.
Det hadde nok vært bra. Storebror snakker fremdeles om Geitmyra i fjor og naturfagopplevelser i marka året før, begge deler helt topp, så føler det er litt å leve opp til. Men det er jo bra!
Mens poden her nektet å dra tilbake dit etter et par dager. Lærere som ikke tok tak i elever som var skikkelig ugreie mot andre. Det var en gutt som løp derfra fordi han ikke orket mer, og en annen som ikke ville tilbake. Min gutt sa i fra ved flere anledninger, men den unge læreren bare trakk på skuldrene og så en annen vei.
Ødela helt et kurs han hadde gledet seg til lenge. Han hadde absolutt håpet på en opplevelse lik poden din hadde, Tallulah. Eldste hadde det veldig hyggelig på kurset for noen år siden, så han var rett og slett bare veldig uheldig.
Liker godt at de har endret tildelingsreglene slik at flest mulig kan få ta del.
Så kjipt Izzi! Jeg har hørt liknende historier om et av de veldig praktisk rettede ungdomsskolekursene, der en gjeng terroriserte de andre eleve med å true dem med tapetkniver som de brukte i undervisningen. Lærerne hadde ikke kunnskap nok til å ta grep om slik oppførsel. Med unge studenter som lærere er man prisgitt elevsammensetningen.
Når sånt skjer er det veldig viktig at man sier i fra. Selv om man ikke får sitt eget barn til å gå tilbake, kan læreren få hjelp og veiledning. Det stemmer at lærerne er unge studenter, men det er baseledere på hver base som oftest er erfarne lærere og kan være mye tilstede eller gi annen hjelp. Også er det jo også sånn at noen lærere bare er totalt uegnet, en god del av lærerne i sommerskolen er ikke lærerstudenter eller har annen pedagogisk bakgrunn. (Hilsen tidligere sommerskolelærer)
Da har jeg søkt kurs for mine unger. Begge har satt opp matte- og naturfagskurs i en salig blanding. Snuppa har et barneskolekurs som førstevalg og et ungdomsskolekurs på andrevalg.
Den uka skulle jeg gjerne hatt større utvalg. Det er mye den første uka etter skoleslutt også for de yngste. Sulle tro det var bedre om barna var på aks denne uka for de som har det, mange av de minste er jo der. Det må da være bedre utnyttelse av ressurser. Så bør jo tilbudet på aks være så har at man ønsker benytte det.
Fikk nettopp svar: Hiawata har fått plass på Koding - Matematikk og programmering i Python. Så får vi se hva vi kan hente inn på restetorget om to dager.
Sånn, da var restplassene åpnet, og Hiawata kan nå ha full pott med de kursene han ville ha, faktisk. Jeg har meldt ham på, også skal han få velge i kveld. Jeg tenker at max to kurs holder.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.