Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Dugnad for unge korpsmusikanter

#1

Arsvita sa for siden:

Vi skal snart på tur med vårt nyoppstartede korps, og derfor trenger vi inntekt. Barna er fra 10-12 år og vi har tenkt å ha kafe/bod utenfor en butikk med vaffel/kake/sagt/kaffe. Hvordan pleier det å organiseres? Hvor mange timer kan barn ha vakt, for eksempel?

Takk for svar 💕


#2

celebelen sa for siden:

Her har det vært arrangert lotteri på nærbutikkene lørdag formiddag. Husker ikke hvor lenge vaktene har vart, men halvannen-to timer hver er vel passe. To-tre barn og en voksen på hver vakt, og to-tre vakter? Noen må få ansvar for å rigge og rydde, og noen må skaffe gevinster/kaker o.l., gjøre avtale med butikken og sette opp vaktlister på forhånd.


#3

Ru sa for siden:

Korte vakter er greit.
Anbefaler for øvrig lynlotteri fremfor kakesalg (som strengt tatt krever en helt annen tillatelse å drive med), det gir mye bedre inntekt. :nikker:


#4

Tjorven sa for siden:

Kakelotteri gir mer penger enn kakesalg.

Unger i den aldersgruppen klarer økter på ca 2 timer, og så bør det være 3-4 barn og en voksen til hver økt.

Kakene trenger ikke å være veldig store. Hvis man baker en langpannekake, deler den i biter og danderer bitene på en papptallerken og har cellofan rundt, så er det tre gevinster. Folk velger heller det enn de kjempestore kakene.

Huske å spørre butikken om lov til å stå på utsiden først.


#5

Arsvita sa for siden:

Tusen takk for svar! 😁👍♥️ Skal sjekke ut mulighet for lynlotteri, høres lurt ut, så tipper vi gjør det! Og et par timers økter. Supert med så mange og raske svar! 😊


#6

Pøblis sa for siden:

Så bra at dere lar ungene gjøre en innsats! :ja: Når dere vokser og blir store, kan du bruke meg (og noen andre her inne også tror jeg) som loppemarkedkonsulent.

Kakelotteri innbringer gjerne litt penger, ja. Som regel er det ganske hyggelig for unge loddselgere å stå i en sånn bod og selge også - folk pleier å være hyggelige. Det er veldig lurt å lage en Vipps-konto folk kan betale til - veldig mange har ikke kontanter. :ja:


#7

Palmen sa for siden:

Barn elsker å få være med og jobbe på slike dugnader - det supert å la de få ansvar selv! (sammen med en voksen da, så klart)
Støtter forslaget til Pøblis, lag en Vipps-konto så får dere flere kunder også.

Lykke til! Hilsen korpsmamma ;)


#8

Malama sa for siden:

Vipps er bra.

som nyvalgt, motvillig/uvillig leder i korpset har jeg litt å sette meg inn i. Lynlotteri har vi prøvd en gang og skal absolutt gjenta, vi hadde pizzalotteri en torsdagskveld, gavekort på pizza på et lokalt sted. Solgte som bare det. Skal absolutt kjøres flere ganger, myyyyyye mer lettsolgt enn dette hersens do/tørkepapirsalget vi driver med. Om vi bare noen gang blir "stor nok" har jeg egentlig litt lyst til å snuse på loppemarked, som jeg vet er mye jobb men som vel likevel kan gi en grei inntekt?


#9

Palmen sa for siden:

Jeg vil si mer enn en grei inntekt. Vi har loppemarked to ganger i året. LEgger ned vannvittig mye jobb i det, men det er det eneste vi gjør av dugnadsarbeid. Der tjener vi nok til å finansiere et korps med 110 medlemmer. (noe medlemsavgift i tillegg, da)


#10

Malama sa for siden:

Vårt korps har ca 20 medlemmer, og det er noe av problemet. Flere her er søsken, så det er begrenset antall foreldre man har å ta av til å arrangere loppemarked, for det aner meg at man trenger en del folk.


#11

Elise sa for siden:

Det du bør sette deg mest inn i, er tilskuddsordninger. Sjekk med kommunen om du kan melde deg inn i tilskuddsportalen. Der er det samlet oversikt over "alt" man kan søke på. Jeg prøver å dra inn penger til et voksenkorps, og det er mye som kun er for korps med unge utøvere, altså skolekorps. Det er MYE mer penger for arbeidet å få positive svar på 3-5 søknader i året, enn å drive med alskens tøysete salgsdugnader. :jupp:


#12

Alexa sa for siden:

korpsdrift.no (NMF) har det meste av opplysninger også.

Vi drar inn halvparten av driftsmidlene på loppemarked (to ganger i året), og i tillegg er det kommunale tilskudd, momskompensasjon, frifond og vi har fått tilslag på instrumentfondet flere år. Vi har også en avtale med et bingosted som må dele overskuddet med frivillige organisasjoner for å få tillatelse.

Vi har et relativt høyt nivå av individuell undervisning (tror jeg), alle musikanter får en halvtime individuell undervisning hver uke av instruktører som alle har eller er under høyere musikkutdannelse uten at det koster utover kontingenten (som er 2000.- pr år).

Vi har ingen andre dugnader enn loppemarkedet ( bortsett fra verv, for de som er i det, da).


#13

Malama sa for siden:

Vi har vel en relativt grei oversikt over det med tilskudd, dvs, lederen før forrige leder hadde det og hun lovde egentlig å overlevere det fra sitt hode til papir til forrige års styre, men nå er visst endelig arbeidet på gang, så det skal vi få orden på.

Kontingenten vår er vel noe lavere (Jeg har ikke fått første regning enda..) men her er ikke individuell undervising i regi av kropset, det får de gjennom kulturskolen (som vi altså betaler selv)


#14

Che sa for siden:

Her er korpset gode på flaskeinnsamling. Tror de får en del på det og.


#15

celebelen sa for siden:

Det går an å begrense seg til f.eks. bøker eller leker, det blir mindre jobb når man ikke har mange avdelinger.


#16

Pøblis sa for siden:

Loppemarkedet er en utrolig fin måte å få inn penger på. Og man kan jo fint ha en miniloppis, da - og begrense seg til noen få avdelinger så man ikke trenger mye betjening. For eksempel bare bøker, bare sportsutstyr eller klær eller hva man kan komme på - så kan man bygge på etter hvert.

Hos oss jobber 10-12 åringene også på loppis - men innlagte pauser og god veiledning fra voksne. Nå som min er 15, fungerer hun like bra som en voksen og selger vafler, kaker, pølser og drikke to heile dager til ende. :ja:


#17

millact sa for siden:

Vårt korps har konsert to ganger i året (foreldre kommer og familie) med inngangspenger. Alle må bake en kake og så er det gratis kake og kaffe/saft i pausen for alle. Fin inntektskilde.


#18

Malama sa for siden:

Det tror jeg på, men der har visst håndballen ca enerett her, det virker som det er en årsklasse pr mnd som samler flasker på dørene.


#19

Malama sa for siden:

Miniloppis hørtes spennende ut. Fortell meg gjerne masse, masse masse, så skal jeg lagre det i hodet til jeg kommer litt bedre igang. Jeg har jo null erfaring med koppemarked, har egentlig ikke vært på et heller som voksen, og aner ikke hvilke "avdelinger" det pleier å være. Det er vel bare et loppemarked jeg vet om at det pleier å være her i bygda, men kan følge litt med. Det er jo typisk litt sånn "bittelite sted og mange om beinet" når to små bygder som er vokst sammen (og snart får felles skole) har et skolekorps, to fotballklubber, to speidergrupper, et eller to håndballklubber, i tilegg til enda to skoler med skuletur, 17. mai og sånne ting.

Men jeg har en følelse av at loppesalg er noe jeg har lyst til, og det å ha lyst til det tenker jeg er en god start. For det er mye lettere å jobbe med noen en har lyst til, enn å med uvilje pushe dette fordømte dopapiet på slekta to ganger året.


#20

Charlie sa for siden:

Vi har hatt miniloppis - med tema barneklær/utstyr/leker. Helt overkommelig for en liten foreldregruppe. Bør være godt forberedt - hvis et par stykker setter seg ned og forbereder de oppgavene som skal gjøres, helt konkret, og så setter en arbeidsgruppe på hver. Vi satte opp en liste med oppgaver, sa at foreldrene kunne ønske seg innen X dato, og deretter fordelte vi foreldrene på gruppene, og sa de kunne bytte seg i mellom om det ikke passet. Tror vi hadde en på markedsføring, en på kafe, en på loddsalg og en på loppeorganisering. Husk å legge en plan for hva dere gjør med "resten". Vi hadde miniloppis lørdag, og avtale med fullskalaloppis om at vi fikk levere sorterte, gode lopper som påfyll til deres søndag. Viktig å poengtere det, at de ikke får mer søppel de må betale for å bli kvitt.

Ha konserter med gjester (besteforeldre er gull!) . Sett opp spilling i to sett med pause i mellom. I pausen selger dere kaffe, kake, lodd. Etter 2. akt har dere loddtrekning. Husk å si at det er anledning til å kjøpe med seg kake hjem i kafeen. Vil dere skvise sitrona, averter konserten med frivillige utgangspenger. Sett et par småttiser med korpslua i handa til å samle inn utgangspenger når det er slutt.
Vi hadde avtale med et voksenkorps, som kom og spilte sammen med barna ( de fleste gikk når de var ferdige, det var for å få det musikalske). Det ble bedre musikk, og barna fikk sitte sammen med de voksne som hadde samme instrument. Tror det var veldig stas, og det er også fint i et lite korps for et barn som ikke syns de kan ordentlig og er eneste på sitt instrument, og tenker at alle hører at jeg spiller feil. Har en enslig liten kornettist en voksen trompet å seile med, er det mye bedre. Fordelen for voksenkorpset er å knytte kontakt med korpset som de kan ha rekruttering fra. Dette voksenkorpset lot 15-åringer hospitere hos seg på betingelse av at de fremdeles spilte i skolekorpset. Derved konkurrerte ikke korpsene, men hadde gjensidig glede av hverandre.

Se på muligheter for lokalt samarbeid. Her har et korps et samarbeid med en Lionsforening. Lionsforeningen støtter aspirantene med korpsgensere, og får igjen konsert på et møte. Det kan jo være instrumenthefter også, ikke sant. De koster vel 200-250 kr pr barn, så å ha en fast sponsor til det er flott.

Instrumenter er det det er enklest å få støtte til. Ikke kjøp instrumenter uten å ha søkt om midler, først. Mange stiftelser gir ikke støtte til kjøp som allerede er gjort.

Gjensidigestiftelsen har støttet noen prosjekter hvor korps får penger for å ta med instrumentene sine ut på tur og spille i utfartsområder. Mener både Hordaland og et sted i Nord-Norge har hatt en sånn ordning, og tror det da er NMF-regionen som står for å dele ut penger etter noen kriterier. GS støtter som regel helst aktiviteter - de har noen kriterier de vurderer etter. Ta disse kriteriene veldig på alvor om dere søker, og fortell hvorfor dere oppfyller kriteriene. De er opptatt av å utløse mer aktivitet. Dvs lettere å få til instrumenter enn uniformer.

Sparebankstiftelsen har en klar kulturprofil, og er kanskje enklere å søke for et korps, men for å få mest utbytte, søk gjerne f.eks. GS om instrumenter, og så SpS om uniformer, liksom.


#21

celebelen sa for siden:

Mye av jobben ligger i å organisere innsamling av lopper, så det må dere tenke godt gjennom. Dersom dere skal samle inn god tid i forveien trengs det et egnet sted å oppbevare tingene. Også er det viktig å ha en plan for hva man gjør med det som blir igjen.


#22

Malama sa for siden:

Ja, hva GJØR man med det som er igjen, og hvor store kvanta er det gjerne snakk om? Hvor stor plass tl oppbevaring forkant, hvor lenge pleier man samle, er det ikke "loppemarked her nest måned, avlevering, evt avtale om henting av lopper da og da og der og sånn"?

Loppemarked-opplæring hadde vært fint. Også skal jeg sett meg inn i mer av det å søke på etter å ha fått den listen fra forrige-forrige leder sånn at jeg kan se etter hva mer som er aktuelt, og egentlig forsøke å arrangere så mye annet at det papirsalget ikke trenger være like viktig på sikt. Instrumenter er viktig, men det har vi fått en del gjennom instrumentfondet mener jeg, uniformer er den strore utgiften i fjor og i år, og turen da i år.


#23

Charlie sa for siden:

Mye av fortjenesten til et loppemarked står og faller på å sortere lopper og begrense det dere må betale for.

Vårt korps som har fullskalaloppemarked, har en leid låve hvor lopper samles - bevaringsverdige rester fra forrige gang, og to helger med innsamling før hvert marked. Vår og høst. Dette er veldig organisert, med egen loppetelefon, korpset eier hengere (tror det er 3?), og de lagene som har loppehenting kjører gjerne fram og tilbake hele lørdagen aktuell helg fra kl 9-15. Alle familier må ta minst en loppehentingshelg. Selve loppemarkedet må alle stille, både musikanter og foreldre. Det er veldig mange arbeidstimer, men da begrenset til noen helger en kort periode.

Dette må jo bygges opp over tid, et bittelite korps kan ikke leie en låve, kjøpe telefon, betalingsterminal og tre hengere, det skjønner alle. :nikker:
Da vi hadde temaloppis med barneklær og -utstyr (annen organisasjon) var det hver enkelt som hadde tingene hjemme hos seg selv fram til markedet. Da gikk mye av innsamlingen mellom kjente (og at man ryddet etter sine egne barn.. :ja: ).

Ved vårt marked må alt sorteres, fordi restavfallet er det vi betaler for. Noe lopper kjøres tilbake til låven, hvis vi mener det er lopper som fortjener det. Alt av papir/ bøker må noen ta på seg å kjøre på papiravfall. Alt av tekstiler ( klær, gardiner osv) pakkes i sekker og leveres på klesinnsamling. Elektronikk på elektronikkinnsamling. Minst mulig må være restavfall, det spiser fortjeneste.


#24

Pøblis sa for siden:

Jeg starter "Den store loppistråden" - så kan vi ta all loppiskunnskapen vår inn der.


#25

Malama sa for siden:

Sortering av det som er igjen er nok viktig ja. Sorterer man hva man tar mot også?

Dette skal jeg lese og lære om et år eller to før vi gjennomfører tipper jeg. I småskala og hller vokse gradvis ja. Et krops med 20 medlemmer fordelt på ca 15 familier kan ikke leie låve og betalingsterminal (men vi har vipps, det hjelper vel) og denslags nei, ei heller bemanne et så digert loppesalg som jeg leser om at arrangeres på østlandet med mange hundre tusen i omsetning og dette er det som drifter kropsene. Det er jo ikke tradisjon for slikt heller her, så det er ikek den samme kundemassen heller.


#26

Pøblis sa for siden:

Er det greit at jeg ber en modde flytte det som er generelt i denne tråden over i "den store loppistråden"?


#27

Malama sa for siden:

Jeg tenker at det som gjelder loppis her gjerne kan flyttes dit, så denne kan dreie seg mer om det den egentlig gjorde :)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.