Vi kildesorterer kun papir på jobb med unntak om det er noen som tar med seg glass på eget i iniativ. Jeg har lyst at vi skal kildesortere mat også. I kommunen der jobben er (og der jeg bor) er det grønne poser stil mat. De er så små så jeg er ikke helt for meg hvordan det praktisk skal gjennomføres. Hver uke er det 3-4 personer som er ansvarlige for å ta frem og fjerne felles mat?
Har dere noen god løsning på til kildesortering på jobb? Hva med alt det andre som kan kildesorterer? Er man en stor bedrift så er det litt enklere. Vi er ca 40 stk.
Vi har kildesortering i den etasjen 90 personer holder til i. Det sorteres i papir, plastembalasje, matavfall, metall og panteflasker. De andre etasjene har kun samlesøppel og papirsortering. Gårdeier ordnet det.
Vi begynte å sortere for litt siden, og det er ER jo litt mer styr. Vi har renhold en gang i uka, og matsøppelet kan ikke stå så lenge. Så det ender med at noen av oss tar ansvar og tar med søpla ned når vi går for dagen. Renholdsfirmaet stapper alt i sort søppelsekk for å få det ned i søppelrommet og tømmer de ulike posene ut der. De skal gjøre det i allefall. Om de egentlig bare dumper den sorte sekken oppi vet jeg ikke.
Jeg ville tatt kontakt med renovasjonsselskapet for å høre hvilke tilbud de har til bedrifter, både til å sortere storanfall i, og når det gjelder henting.
Vi har også blitt flinkere til å sortere på jobben, etter at jeg tok det opp. I tillegg har vi en renholder som sorterer når hun tømmer søppelbøttene våre.
Ja, sjekk gjerne, de kommer ihvert fall ikke fra samme leverandør som de små posene (kjenner til det anbudet). Om kildesorteringssytemet skal klare å plukke ut posene så må det være eksakt samme farge. Det er også mulig at de tar det på størrelse, men der er jeg mer usikker.
Jeg ringte Oslo kommune nå. Vi har ikke kontor der, men greit å høre hva de sier. De har bare de små grønne posene foreløpig. Det må være ekakt samme grønne farge om det skal fungere med større sekker.