Min elskede Kindle Voyage vil ikke starte. :leppe: Den lader ikke virker det som. Det kommer gult lys når jeg kobler i ledning, men det går aldri over til grønt. Den er knappe to år gammel, så jeg er ganske sur, men garantitiden er utløpt. :mumle:
Jeg fant en video på nett på hvordan bytte batteri, men jeg vet jo ikke om det er problemet. Ville dere jekket den opp selv og prøvd, eller se om dere fant noen som kunne se på den? Finnes det noen som driver reparasjon av slikt i Oslo?
Har prøvd reset. Jeg har prøvd alt. Jeg har vært i kontakt med Amazon, og de er enige med meg i at den er dau. Men siden garantitiden er ute, vil de bare gi meg 15% på kjøp av en ny. Og det gidder jeg ikke, da vil jeg heller prøver fikse selv først.
For å si det sånn: hadde det vært en laptop ville jeg bedt deg fjerne batteriet og sett om den da startet med strøm i. Om det er mulig å gjøre det samme med Kindlen uten for mye mikk, ville jeg testet det. Da ser du om det er batteriet og kan evt kjøpe nytt.
Jeg hadde nok forsøkt å levere den til noen som har peiling på sånt. Jeg ser at Digital Impuls i Møllergata selger Kindle. Kanskje de reparerer, eller vet hvor du kan få utført reparasjon?
Ok, da kan jeg bruke anledningen, for dette har jeg lurt på: er det da miljømessig i pluss, når man produserer et nytt batteri og frakter det fra Nederland? I stedet for å kjøpe en ny?
Vet ikke. For min del er det først og fremst et økonomisk spørsmål. 300 NOK vs. 200 USD. Og en voldsom irritasjon på amerikanske forbrukerrettigheter. :knegg:
Men jeg kjøper ikke alt det som blir produsert i tillegg til batteriet, og et lett brev fra Nederland reiser lettere enn en pakke fra USA. Jeg betaler heller ikke for at alle de ulike komponentene i tillegg til batteriet blir produsert og fraktet fra ulike steder til bygging, derifra til lager og derifra til meg.
Om det stemmer at den største belastningen skjer i produksjonsfasen så er det jo bedre å bytte batteri. I tillegg utsetter jeg at en dings full av miljøgifter havner på ei fylling i Asia.
Jeg tror jeg hadde maks flaks når kindlen min ble ødelagt, han som jobba på kundeservice den dagen var enten i særdeles godt humør, eller så kunne han ikke brydd seg mindre om Amazons fortjeneste. :humre: Min kindle druknet i tømmerrenna, så ikke akkurat produksjonsfeil, og de sendte meg en ny helt gratis, enda den ikke var kjøpt hos Amazon. :what: Det var ikke Voyage da, kanskje de er strengere på de dyre.
Så bra! Jeg har hørt liknende historier, en kindle sikrer jo mersalg til Amazon, men mulig de har fått beskjed om at de dyrere ikke gir like høy fortjeneste. Så vidt jeg kan se selger de dem ikke til Europa i det hele tatt nå.
menmen, om det viser seg at jeg også får et bedre miljøregnskap ved å bytte batteri er jeg fornøyd. :nikker:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.