Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Matte-trøbbel i sjuende...

#1

Hondacrv sa for siden:

I en kasse med plommer var 15% av plommene dårlige og måtte kastes. Det ble kastet 30 plommer. hvor mange plommer var det i kassen?

Pinlig at eg ikkje fikser dette, men kan nokon vera så snill og hjelpe med utrekninga som er sannsynlig at ein sjuendeklassing skal gjere her?


#2

Elise sa for siden:

Del på 15 så finner du en prosent. Så ganger du med 100, så finner du totalantallet.


#3

Hondacrv sa for siden:

Del hva på 15? Eg treng teskei.


#4

Maverick sa for siden:

Tretti plommer dele på femten, og gange resultatet med hundre.



#6

Skilpadda sa for siden:

Hvs det hadde vært 100 plommer i kassen, ville 15 % vært 15 plommer. Siden det var dobbelt så mange som 15 som var dårlige, må det ha vært 200 plommer i kassen.

Eventuelt: 15 % er det samme som 15/100. 15/100 av x er altså lik 30 når x er det totale antall plommer. Så det blir

15/100 * x = 30 (gang med 100 og del på 15 for å få x alene på venstre side)
X = 30 * 100/15
x = 2*100 = 200


#7

veobra sa for siden:

Jeg tror den første måten Skilpadda løser det på er måten for syvende trinn.

Min syvendeklassing har noen ekstra oppgaver. De kan løses ved bruk av x og det virker ikke som om dette er noe de har drevet med. Jeg antar derfor at det ikke er måten ved å gå via x de bruker.


#8

Plingo sa for siden:

30/0,15= 200


#9

Syrinx sa for siden:

Det er, som Elise viser tidlig i tråden, veien om 1 som er den metoden de fleste elevene pleier få dreisen på i syvende.


#10

Hondacrv sa for siden:

Ja, det var Elise sin variant som var likest det som var brukt i boka. Så får me sjå korleis det går på matteprøven i dag.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.