Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvilken bil vil jeg ha?

#1

Drømmedama sa for siden:

Tror vi må ha en bil til. Blir så mye knot og mas og vi får det ikke lenger helt til med bare en bil. Ny arbeidssituasjon til høsten vil gjøre alt enda vanskeligere.
Bilen vi allerede har er en 7 år gammel Ford S-max som vi liker godt. Vi bruker tredje seterad flere ganger i uken, men det holder med en bil som er så stor. Vi beholder denne i ihvertfall ett år til, blir etterhvert byttet ut med en annen stor sak.
Bil nummer to må gjerne være ny. Liten. Og litt kul/fin(jeg er jålete). El-bil kanskje(må ev ha en viss rekkevidde)? Ikke så dyr, men det er ikke det viktigste. Noen tips?


#2

Tjorven sa for siden:

Som bil nr 2 ville jeg helt klart valgt en el-bil. Sannsynligvis en Nissan leaf.


#3

løve70 sa for siden:

Jeg ville også gått for el-bil. BMW i3 er liten og kul synes jeg.


#4

IzziCreo sa for siden:

El-bil helt klart. Nye Leaf har visst veldig god rekkevidde.


#5

Billa sa for siden:

Vi har akkurat bestilt Huyndai Kona, men snuste også på både Zoe og Leaf. Den første gir mest for pengene, tror jeg...


#6

scilla sa for siden:

BMW i3:ja:


#7

scilla sa for siden:

Eller e-Golf


#8

Drømmedama sa for siden:

Har faktisk prøvekjørt egolf og synes den var litt...kjedelig? Ellers har en venninne av meg en elektrisk Kia som er gøyere å kjøre, men som ser litt snodig ut. Trenger ikke så stor plass, 4 seter holder, er BMW-en mye dyrere enn andre tro? Den ser også rar ut, men litt søt også....


#9

mkj sa for siden:

Jeg har en Ioniq. Veldig mye bil for pengene. Kjørte i prinsippet likt med en Opel Ampera tur/retur Oslo -Trondheim. Flere andre med større batteri, men den er såpass "gjerrig" at den kjører minst like langt.

Ellers får man mye rekkevidde for pengene med en Zoe, men den kan ikke hurtiglades og da kan den ikke brukes på ordentlig lange turer.



#11

Blondie sa for siden:

Vi har den snodige Kiaen, veldig fornøyde. Den er grå da, så litt mindre flashy enn mange av modellene. Jeg synes den er pen, men nekter jo å kjøpe den gamle Leafen pga utseende, så skjønner greia. :knegg:

Vi bruker nesten aldri 7-seteren lenger. Om to år bytter vi til den nye Leafen.


#12

vixen sa for siden:

Vi har også kia. Veldig fornøyd! Svart med rødt tak. Litt snodig utseende, men jeg synes den er kul. God å kjøre og ok plass inni. Det er vår hovedbil. Den gamle stasjonsvogna brukes når den el-bilen er opptatt eller vi skal ha med oss mye.


#13

Wix sa for siden:

Blå el-kia med hvitt tak her. Elsker den!


#14

Che sa for siden:

E-up?

Har jeg stått helt fritt, tror jeg at jeg har valgt i3


#15

ingling sa for siden:

Vi har akkurat kjøpt eUp, 2016-modell, og er så fornøyd! Lett og fin å kjøre, lett å parkere og alt vel. Ikke så dyr heller, uten at jeg vet om det er et element.


#16

millact sa for siden:

Jeg satt i den snodige Kia'en forleden, splitterny, og det det var god plass i den og den var fin og behagelig. Ellers hadde jeg sett på den nye Nissan Leaf.


#17

mkj sa for siden:

Jeg hadde e-up før, elsket den, men den har veldig begrenset rekkevidde på vinteren. Derfor byttet jrg til Ioniq, fikk en helt ny hverdag rett og slett.


#18

ingling sa for siden:

Ja, vi har kjøpt den til småkjøring lokalt, så det er selvsagt annerledes hvis en kjører lengre distanser. Vi kjører den ikke til jobb, da tar vi kollektivt, eller på lange turer, da bruker vi S-maxen.


#19

mkj sa for siden:

Ja, det viktige er å finne den riktige bilen til eget bruk, er sikkert en eller annen som kjører rundt med den gamle bilen min nå som den er helt perfekt til.


#20

Fluke sa for siden:

BMW i3 :jupp:


#21

Sonar sa for siden:

Har akkurat kjøpt e-up, gul og med soltak. Ville ha en litt kul bil. Vi trenger egentlig ikke to biler, men var inneheld klar til å gå rett på el bil som hovedbil. Vi har en outlander som nå stortsett blir brukt når vi en sjelden gang er alle fem i bilen.

Jeg digger upen, men det er jo en fryktelig enkel bil og det er godt merkbart at dette er den billigste bilen til Volkswagen. Men fungerer godt til vårt formål nå.


#22

Juste sa for siden:

Prøvekjør nå for all del BMW i3 dersom du vurderer den. Jeg skulle ha en slik helt til jeg prøvekjørte. Den har så tynne hjul at den er veldig "skvetten" på veien - det likte ikke jeg.

Den nye e-Golfen er blitt skikkelig lekker innvendig, jeg har en 2015-modell og er misunnelig på den nye. Ellers så er Hyundai Ioniq vistnok et bra valg. Vi har også hatt en 2012-modell Leaf og den vil jeg ikke anbefale uten å prøvekjøre. Har ikke testet den nye.

Hyundai Kona som det skrives så mye bra om i avisene om dagen (Teslarekkevidde til under halve prisen) vil du ikke få tak i før i slutten av 2019.


#23

Maverick sa for siden:

Jeg liker e-golfen godt, den er liksom ordentlig "bil". Har kjørt i3-en, det var ikke noe særlig, føltes som en golfbil. (Altså, golf-golfbil. Ikke Volkswagen Golf-bil. :knegg: )


#24

Billa sa for siden:

Ikke helt sant at ventetiden på Kona er 1,5 år, men den er selvsagt lenger for de som ikke sto på venteliste før bestillingsportalen ble åpnet 1.juni :)


#25

Isolde sa for siden:

Nye nissan Leaf. Fin, romslig og god rekkevidde. Har godt med utstyr vist man ikke velger billigste modell. Jeg synes den er absolutt fines i svart men er jo mange farger å velge mellom.



#27

Sir Limpalot sa for siden:

Hyundai Ionic er vel den av el-bilene jeg har prøvd jeg likte best.
BMW I3 utmerket seg som den siste jeg ville ha kjøpt, både fordi den har sykkelhjul for å tyne rekkevidden og fordi interiøret/instrumentpanel ser ut som en fremtidsvisjon fra tidlig 70-tall.
Sykkelhjul gjør deg ingen tjenester på vinterføre, forresten.


#28

Daisy sa for siden:

Vi har en fem år gammel Leaf og batteriet er like bra som da den var ny, så jeg anbefaler den.


#29

Appelsin sa for siden:

Hvilken årsmodell? 2013?
Er litt i tenkeboksen på elbil, kvitte meg med yarisen.
De fleste elbiler ville funke Bergen-Førde (160 km) nå, ville de ikke? Innbiller meg at det er det eneste behovet jeg har utover jobb og nærtransport.


#30

Daisy sa for siden:

Den blir 5 år i desember så er vel en 2013 modell da!

Vi kjører til Balestrand med vår, over Voss, men må ha to ladestopp på veien (15 min hver) Du kan vel lade på Oppedal/Lavik i alle fall den veien du vil kjøre tenker jeg. Om du kjøper en ny Leaf nå skal den ha enda bedre rekkevidde.


#31

mkj sa for siden:

Tror ingen 5 år gamle elbiler kjører denne strekningen på vinteren uten lading. (Bortsett fra Tesla) Men man behøver ikke kjøpe bil for de sjeldne behovene, pass på den jevne hverdagsbruken.


#32

Isolde sa for siden:

Jeg hat kjørt den strekningen en del ganger med min Leaf 2016. På grunn av fjellene så trenger den 10min på ferjekaien, men nå bor jeg på feil side av sentrum mens du bor på rettside. Ville nok like vel koblet til 10min for det er lite ladestasjoner etter fergen før du kommer til Førde. Nedover er de mye hyppigere. Når jeg kjørte fra Dale i Sunnfjord sist ladet jeg på Knarvik og hadde kommet meg til Åsane. Nye Leafen klarer det nok uten problemer. Den har 40kw batteri, jeg har 30kw.


#33

Bayone sa for siden:

Om jeg skulle velge meg en el-bil nå og penger ikke spilte veldig stor rolle hadde jeg valgt en Chevrolet Bolt. Mye lenger rekkevidde enn andre el-biler og kommer i mange spreke farger ;)


#34

mkj sa for siden:

Ja, hvis man trenger den rekkevidden. Opel ampera (som den heter i Norge) ble slått av Ioniq oslo/Trondheim/Oslo, men de var vel i praksis helt likt. Ioniq lader raskere og bruker mindre strøm, så på veldig langer yter blir den fordelen eliminert. I følge Teslabjørn så er det ingen andre v de rimelige elbilene som kan måle segner disse to, ikke verken Leaf, Golf, Soul, Zoe eller BMW på såpass lange turer. Han tester alle biler og har dette som levebrød.


#35

Tjorven sa for siden:

Opel har store bestillingsproblemer med Ampera. En kollega bestilte for et år siden. De har fått gjentatte utsettelser på levering. Egentlig har de fått beskjed om leveranse i november 2018, men at det også er usikker. Nå leste jeg i avisa at de ikke tar imot nye bestillinger. Hvor vanskelig kan det egentlig være?

Vi tror egentlig at vi konkluderer med at vi kjøper en el-bil som dekker alle våre reiser i Oslo og omegn. Og så leier vi heller bilkollektivbil de få gangene vi trenger noe med skikkelig rekkevidde. Den eneste ulempen med det er at hytteturene våre da plutselig får en kostnad ... som jo er der i dag også, men da ser vi den bare ikke.


#36

GinaK sa for siden:

Må vel følge med vi også og lese litt mer om El-bil fremover.
Det er mest Oslo og Follo-kjøring på oss og må kanskje også tenke leiebil eller det Tjorven nevner, når vi skal kjøre lengre distanse.


#37

Lizzie sa for siden:

Jeg er blitt veldig glad i e-golfen min, den nyeste, med lengre rekkevidde. Den passer mitt behov veldig godt, som stort sett består av Oslo- og Follo-kjøring.


#38

mkj sa for siden:

Tjorven, om dere kjøper en ny bil nå, så tror jrg det funker fint å kjøre noen lengre turer. En eller to ladestopp på veien er enklere enn bryet med å leie en bil tror jeg.

Det er ikke så stort problem, var flere turer på hytta i Telemark med min gamle e-up. Tok bare litt lenger tid.


#39

Isolde sa for siden:

Bergen - Oslo med ny Leaf gjøres unna fint med to ladestopp med god margin. Kunne fint vært gjort med vår mellom Leaf med 30kw og.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.