Tror vi må ha en bil til. Blir så mye knot og mas og vi får det ikke lenger helt til med bare en bil. Ny arbeidssituasjon til høsten vil gjøre alt enda vanskeligere.
Bilen vi allerede har er en 7 år gammel Ford S-max som vi liker godt. Vi bruker tredje seterad flere ganger i uken, men det holder med en bil som er så stor. Vi beholder denne i ihvertfall ett år til, blir etterhvert byttet ut med en annen stor sak.
Bil nummer to må gjerne være ny. Liten. Og litt kul/fin(jeg er jålete). El-bil kanskje(må ev ha en viss rekkevidde)? Ikke så dyr, men det er ikke det viktigste. Noen tips?
Har faktisk prøvekjørt egolf og synes den var litt...kjedelig? Ellers har en venninne av meg en elektrisk Kia som er gøyere å kjøre, men som ser litt snodig ut. Trenger ikke så stor plass, 4 seter holder, er BMW-en mye dyrere enn andre tro? Den ser også rar ut, men litt søt også....
Jeg har en Ioniq. Veldig mye bil for pengene. Kjørte i prinsippet likt med en Opel Ampera tur/retur Oslo -Trondheim. Flere andre med større batteri, men den er såpass "gjerrig" at den kjører minst like langt.
Ellers får man mye rekkevidde for pengene med en Zoe, men den kan ikke hurtiglades og da kan den ikke brukes på ordentlig lange turer.
Vi har den snodige Kiaen, veldig fornøyde. Den er grå da, så litt mindre flashy enn mange av modellene. Jeg synes den er pen, men nekter jo å kjøpe den gamle Leafen pga utseende, så skjønner greia. :knegg:
Vi bruker nesten aldri 7-seteren lenger. Om to år bytter vi til den nye Leafen.
Vi har også kia. Veldig fornøyd! Svart med rødt tak. Litt snodig utseende, men jeg synes den er kul. God å kjøre og ok plass inni. Det er vår hovedbil. Den gamle stasjonsvogna brukes når den el-bilen er opptatt eller vi skal ha med oss mye.
Vi har akkurat kjøpt eUp, 2016-modell, og er så fornøyd! Lett og fin å kjøre, lett å parkere og alt vel. Ikke så dyr heller, uten at jeg vet om det er et element.
Jeg satt i den snodige Kia'en forleden, splitterny, og det det var god plass i den og den var fin og behagelig. Ellers hadde jeg sett på den nye Nissan Leaf.
Jeg hadde e-up før, elsket den, men den har veldig begrenset rekkevidde på vinteren. Derfor byttet jrg til Ioniq, fikk en helt ny hverdag rett og slett.
Ja, vi har kjøpt den til småkjøring lokalt, så det er selvsagt annerledes hvis en kjører lengre distanser. Vi kjører den ikke til jobb, da tar vi kollektivt, eller på lange turer, da bruker vi S-maxen.
Ja, det viktige er å finne den riktige bilen til eget bruk, er sikkert en eller annen som kjører rundt med den gamle bilen min nå som den er helt perfekt til.
Har akkurat kjøpt e-up, gul og med soltak. Ville ha en litt kul bil. Vi trenger egentlig ikke to biler, men var inneheld klar til å gå rett på el bil som hovedbil. Vi har en outlander som nå stortsett blir brukt når vi en sjelden gang er alle fem i bilen.
Jeg digger upen, men det er jo en fryktelig enkel bil og det er godt merkbart at dette er den billigste bilen til Volkswagen. Men fungerer godt til vårt formål nå.
Prøvekjør nå for all del BMW i3 dersom du vurderer den. Jeg skulle ha en slik helt til jeg prøvekjørte. Den har så tynne hjul at den er veldig "skvetten" på veien - det likte ikke jeg.
Den nye e-Golfen er blitt skikkelig lekker innvendig, jeg har en 2015-modell og er misunnelig på den nye. Ellers så er Hyundai Ioniq vistnok et bra valg. Vi har også hatt en 2012-modell Leaf og den vil jeg ikke anbefale uten å prøvekjøre. Har ikke testet den nye.
Hyundai Kona som det skrives så mye bra om i avisene om dagen (Teslarekkevidde til under halve prisen) vil du ikke få tak i før i slutten av 2019.
Jeg liker e-golfen godt, den er liksom ordentlig "bil". Har kjørt i3-en, det var ikke noe særlig, føltes som en golfbil. (Altså, golf-golfbil. Ikke Volkswagen Golf-bil. :knegg: )
Ikke helt sant at ventetiden på Kona er 1,5 år, men den er selvsagt lenger for de som ikke sto på venteliste før bestillingsportalen ble åpnet 1.juni :)
Nye nissan Leaf. Fin, romslig og god rekkevidde. Har godt med utstyr vist man ikke velger billigste modell. Jeg synes den er absolutt fines i svart men er jo mange farger å velge mellom.
Hyundai Ionic er vel den av el-bilene jeg har prøvd jeg likte best.
BMW I3 utmerket seg som den siste jeg ville ha kjøpt, både fordi den har sykkelhjul for å tyne rekkevidden og fordi interiøret/instrumentpanel ser ut som en fremtidsvisjon fra tidlig 70-tall.
Sykkelhjul gjør deg ingen tjenester på vinterføre, forresten.
Hvilken årsmodell? 2013?
Er litt i tenkeboksen på elbil, kvitte meg med yarisen.
De fleste elbiler ville funke Bergen-Førde (160 km) nå, ville de ikke? Innbiller meg at det er det eneste behovet jeg har utover jobb og nærtransport.
Den blir 5 år i desember så er vel en 2013 modell da!
Vi kjører til Balestrand med vår, over Voss, men må ha to ladestopp på veien (15 min hver) Du kan vel lade på Oppedal/Lavik i alle fall den veien du vil kjøre tenker jeg. Om du kjøper en ny Leaf nå skal den ha enda bedre rekkevidde.
Tror ingen 5 år gamle elbiler kjører denne strekningen på vinteren uten lading. (Bortsett fra Tesla) Men man behøver ikke kjøpe bil for de sjeldne behovene, pass på den jevne hverdagsbruken.
Jeg hat kjørt den strekningen en del ganger med min Leaf 2016. På grunn av fjellene så trenger den 10min på ferjekaien, men nå bor jeg på feil side av sentrum mens du bor på rettside. Ville nok like vel koblet til 10min for det er lite ladestasjoner etter fergen før du kommer til Førde. Nedover er de mye hyppigere. Når jeg kjørte fra Dale i Sunnfjord sist ladet jeg på Knarvik og hadde kommet meg til Åsane. Nye Leafen klarer det nok uten problemer. Den har 40kw batteri, jeg har 30kw.
Om jeg skulle velge meg en el-bil nå og penger ikke spilte veldig stor rolle hadde jeg valgt en Chevrolet Bolt. Mye lenger rekkevidde enn andre el-biler og kommer i mange spreke farger ;)
Ja, hvis man trenger den rekkevidden. Opel ampera (som den heter i Norge) ble slått av Ioniq oslo/Trondheim/Oslo, men de var vel i praksis helt likt. Ioniq lader raskere og bruker mindre strøm, så på veldig langer yter blir den fordelen eliminert. I følge Teslabjørn så er det ingen andre v de rimelige elbilene som kan måle segner disse to, ikke verken Leaf, Golf, Soul, Zoe eller BMW på såpass lange turer. Han tester alle biler og har dette som levebrød.
Opel har store bestillingsproblemer med Ampera. En kollega bestilte for et år siden. De har fått gjentatte utsettelser på levering. Egentlig har de fått beskjed om leveranse i november 2018, men at det også er usikker. Nå leste jeg i avisa at de ikke tar imot nye bestillinger. Hvor vanskelig kan det egentlig være?
Vi tror egentlig at vi konkluderer med at vi kjøper en el-bil som dekker alle våre reiser i Oslo og omegn. Og så leier vi heller bilkollektivbil de få gangene vi trenger noe med skikkelig rekkevidde. Den eneste ulempen med det er at hytteturene våre da plutselig får en kostnad ... som jo er der i dag også, men da ser vi den bare ikke.
Må vel følge med vi også og lese litt mer om El-bil fremover.
Det er mest Oslo og Follo-kjøring på oss og må kanskje også tenke leiebil eller det Tjorven nevner, når vi skal kjøre lengre distanse.
Jeg er blitt veldig glad i e-golfen min, den nyeste, med lengre rekkevidde. Den passer mitt behov veldig godt, som stort sett består av Oslo- og Follo-kjøring.
Tjorven, om dere kjøper en ny bil nå, så tror jrg det funker fint å kjøre noen lengre turer. En eller to ladestopp på veien er enklere enn bryet med å leie en bil tror jeg.
Det er ikke så stort problem, var flere turer på hytta i Telemark med min gamle e-up. Tok bare litt lenger tid.