Ja, det har seg slik at jeg holder på å lære meg dette. Er det noen her som kan og som kan svare meg på et veldig banalt spørsmål?
Jeg er venstrehendt. Det er helt naturlig for meg å bruke venstrehanda mest, men i alle lærebøker og filmene, så er det høyrehånda man bruker mest.
Har det noe å si for barnets evne til å forstå det jeg sier? Er det slik at flink ikke lengre betyr flink om jeg bruker venstrehånda og på venstre side av panna?
Jeg kjenner det er mye mer vanskelig å skulle lære meg det med høyrehånda som den mest aktive.
Skal ikke ha noe å si hvilken hånd du bruker lærte jeg på kurs. Men ulike bøker sier ulikt så det er jammen ikke godt å vite...
Blant annet er det verdt å være obs på at andre som bruker TTT rundt barnet bruker retthendte tegn og det kan være forvirrende. Også hvis du skal håndlede barnet bakfra, en ganske vanlig måte å øve inn TTT på kan det bli ganske klønete for deg å huske hvordan det blir å gjøre det speilvendt!!
Også hvis man skal bruke TTT i andre miljøer, f.eks blant døve, hvor de kan være ganske strikse på at tegnene utføres riktig ifølge boka.
Godt spørsmål. Jeg driver også og lærer meg TTT nå, og tillater meg å stille et sidespørsmål. Finnes det noen gode nettressurser? Jeg har sett den video-ordboken som ligger på nett, men er (merksnodig nok?) mer interessert i et sted hvor tegnene er skriftliggjort og kan skrives ut.
Skal begynne på kurs i høst også, men må si jeg er overasket over hvor greit det går å lære seg TTT. De fleste tegnene er jo så logiske. Jeg bruker det som et middel for språkstimulering, og er helt forelska :hjerter:. Det stimulerer jo språket til normaltfungerende barn også, og på hjemmebane har ztjerna lært seg å uttale ord som er lengre enn en stavelse. Han synes TTT er en morsom lek.
Det programmet som ligger øverst - dagligspråk - gir grafiske symboler for hvert tegn (som altså viser tegnet). Det skal også være en linkliste der et eller annet sted.
Jeg printet ut slike grafiske tegn i svart-hvitt på selvklebende printerpapir, klipte ut, og limte inn i alle bøker som ble lest for lillegutt. Slik var det myyyye lettere å huske hva som var hva.