I forrige uke tok jeg kontakt med et lokalt bakeriutsalg for å høre om fristen for å bestille kake til lillebrors dåp 9. september. Jeg fikk da vite at fristen var fredag 7. september før kl. 12.00.
Onsdag kveld mailet jeg en bestilling på 40 biters marsipankake med dåpspynt og bilde av lillebror til et bakeri her i byen. Torsdag ved lunsjtider ringte jeg for å høre at mailen var kommet frem og ba om bekreftelse samt svar på diverse spørsmål i mailen. Da det på ettermiddagen ikke hadde kommet noen svarmail sendte jeg en for å purre på svar.
Fredag formidag var det fremdeles ikke kommet noe svar, så jeg ringte nok en gang og fikk svar pr. tlf at bestillingen var registrert og sendt videre og jeg fikk også svar på spørsmålene mine.
Alt var såre vel.
I dag formiddag, litt over klokka ni, ringte telefonen. Jeg sov, for lillebror ble ammet i syvtiden og sovnet igjen. Mannen min og storebror var oppe, så det var mannen min som svarte og som så kom inn til meg med mobilen. "Det er fra bakerieutsalget", sa mannen min og jeg tenkte umiddelbart at nå var det noe galt med det vedlagte bildet som skulle printes på marsipanlokket.
Det var ikke et bildeproblem det handlet om. Damen i andre enden fortalte at hun hadde bestilt kaken til neste søndag i stedet for i morgen. Jeg fikk helt hakeslipp med en gang. Jammen, jeg ringte jo to ganger for å få bekreftelse på at alt var i orden. Vi får førti dåpsgjester på søndag... Jeg må ha kake! sa jeg temmelig stresset! Jeg husker ikke hva hun svarte utover at hun kunne tilby oss andre kaker til en god pris. Hun beklaget og beklaget og jeg hørte på stemmen hennes at hun var lei seg for det som hadde skjedd. Hun fortalte at det hadde vært noen hektiske dager, uten at hun anså det som en unnskyldning. Hun la seg i det hele tatt meget flat.
Hun kom med forslag til andre kaker hun kunne tilby oss, men jeg var for trøtt til å tenke, så jeg ga mobilen til mannen min og mumlet vel noe om at vi bare trenger marsipankake, vi har en del annet på kakebordet. Dealen ble at vi skulle få fire 12-biters kaker og betale for tre av dem. Da mannen min kom dit for å hente dem hadde hun fått ordnet det slik at vi i stedet fikk tre 16 biters kaker og betalte for to av dem. Hun hadde stått på og fått til en ekstra kjørerunde.
Det løste seg jo på en akseptabel måte, og jeg synes synd på damen. Hun var ikke videre høy i hatten, stakkars. Siden det var mannen min som hentet kakene, så jeg vet ikke helt hva hun sa da han kom, men hun hadde visst beklaget meget oppriktig ifg han.
Normalt blir jeg noe grinete og irritert og noen ganger også litt lei meg når slikt hender. Irritert fordi jeg ringte to ganger for å få vite at alt var i orden og lei meg fordi jeg ikke fikk det helt som jeg ønsket, men denne damen beglaget så inderlig og la seg så flat at det ikke var mulig å bli spesielt irritert. Den som var av irritasjon forsvant i hvert fall raskt, for det er lett å tilgi at noen gjør en feil når det beklages på en ordentlig måte. Det synes i hvert fall jeg.
Dagen i dag har gått med til å dekke bord og pynte. Heldigvis har vi fått god hjelp av både foreldrene mine og tanten og onkelen min. Likevel brukte vi rundt fire timer på å få alt i orden.
Så nå skal jeg straks legge meg, jeg skal bare skrive ferdig talen jeg skal holde til lillebror først.
Så kjedelig at slikt skjer, at alt ikke går helt etter planen.
Flott at dere fikk en form for erstatning iallefall, og at bakeridamen tok på seg all skyld.
Jeg syns at du taklet det bra jeg.
Lykke til i morgen iallefall. :klemme:
Åååå - så utrolig kjedelig og frustrerende! Men når "ulykken" engang er ute, så er det i allefall bra at de la seg flate, tok all skyld og forsøkte å gjøre det beste ut av det! Da kommer man ut av det uten å bli riv ruskende rasende og sint. Folk som derimot forsøker å fraskrive seg alt ansvar og legge skylda på kunden...
En flott tale, og håper dere får en fin dag i dag.
Synd med kaka, men dere fikk i allefall en god kompensasjon.
Alle kan gjøre en feil og i dette tilfellet gjorde de i allefall sitt ytterste for å rette opp feilen sin. Det er faktisk ikke alle som gjør det.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.