Jeg lurer på om vi må kjøpe ny bil?
Snart treåringen sitter bakovervendt, og planen er at han skal gjøre det så lenge jeg klarer å finne seter som passer vekt og lengde. (Selv om den som sitter foran i pasasjersetet må ha beina oppunder haka...sukk.)
Men vi har en stasjonsvogn med åpent til bagasjerommet, og det bekymrer meg. Når vi reiser på langtur med mye bagasje stappes den alltid omhyggelig med tunge ting inn mot seteryggen osv. Jeg drar så oftest over en myk "greie" som er til dette bruk, men det er bare mykplast. Og så legger jeg kun myke ting over dette, dyner/pute/jakke e.l..
På korte turer legger jeg selvsagt også harde ting som vogna inn mot seteryggen, men det hender jeg glemmer meg og setter feks handleposer og lignende inn bak.
Er det noen andre som har tenkt noe lurt her, eller er fasitsvaret at enten må vi aldri kjøre med noe annet enn jakker/puter/dyner i bagasjen, eller så må vi kjøpe ny bil?
Jeg hadde samme problemet i bilen min og fikk satt opp gitter mellom baksete og bagasjerom. Ikke nett, men skikkelig gitter. Det kosta 1200 kr hos toyotaforhandleren her i byen - varierer nok fra merke til merke, men absolutt verdt investeringa.
Eneste aberet er at gitteret sitter fast og ikke kan tas ut i ei handvending hvis jeg skal frakte noe stort i bilen. Det varierer kanskje også fra merke til merke. For meg var det uansett viktigere med sikkerheta. Jeg synes det er greit å ha det fortsatt, sjøl om ungene er snudd nå. Det er jo farlig uansett hvis ting flyr gjennom bilen.
Gitter er nok mer sikkert, ja. (Det vi har fra før av er nok hakket bedre enn nett - men jeg klarte nok ikke helt å beskrive hva det faktisk var.)
Kanskje jeg bare er på jakt etter en unnskyldning for å kjøpe ny bil? Jeg merker at det sitter litt inne å spandere mer penger på den gamle nå, selv om den sikkert har litt mer mil igjen. Men den har kjørt 190 000 nå, og er 10 år gammel.
Misforstå meg rett, skal jeg ikke kjøpe ny bil så må vi ha gitter, jeg vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det.
Vi har et nett som ligger "inni" setet, og som vi kan dra opp hvis det trengs. Det er nok ikke like sikkert som gitter, men det gir jo en del mer fleksibilitet. Dette selges som ekstrautstyr i til bilen vår (Skoda Fabia stasjonsvogn).
Vi hadde noe roll-over greier før, og vi prøvde alltid å ikke fylle mer enn at vi kunne bruke dette, iallfall for lange turer. Likevel føles det adskillig tryggere med nett som vi har nå.
Har samme problem som deg og vurderer gitter til vår bil neste gang vi skal fylle opp bagasjerommet. Du får tak i lastegitter som du spenner fast mellom gulv og tak for 199 kr på biltema. De har sånne på bilxtra også, men er uskikker på hva de koster der.
Huff, dette har jeg faktisk ikke tenkt på! :sjokk: Vi har også stasjonsvogn og sportsvognen står jo alltid i bagasjerommet, gjerne med andre ting oppi.
Uansett hvilken vei barna sitter, så bør man sikre bagasjen i en stasjonsvogn med gardiner; en som man trekker over bagasjen, og en som henger ned som et skille mellom kupe og bagasjerom. Alle løse gjenstander bak i en bil, vil komme fykende fremover i en kræsj, og selv den letteste ting kan bli farlig i en slik situasjon.
De dukene alene, er ikke nok i en kræsj. Bagasjen vil løfte seg, og duken vil sprette av. Derfor bør man ha den sperren mellom kupe og bagasjerom, enten i form av nett eller gitter.
Vil den virkelig det? Jeg mener ikke å være vanskelig altså, men jeg har hele tiden tenkt at så lenge man pakker lavt nok og under duken, så vil bagasjen i hovedsak bli trykt mot seteveggen (såfremt denne holder). Hm, kanskje vi bør investere i gitter først som sist.
Løse ting som matvarer ol legges under en netting som er festet i bunnen av bagasjerommet.
På langturer ble løsningen for oss skiboks. Der hadde vil de tunge koffertene, reiseseng og paraplytrille. Dermed ble det mye mindre bagasje i bagasjerommet :ja:
Jeg unngår tyngre ting i takboksen når jeg pakker bilen. Mye vekt på taket påvirker kjøreegenskapene i stor grad, noe man typisk merker best ved kritiske manøvre. I tillegg setter tillatt taklast av bilen grenser for hvor mye som kan gå på taket. (Bilen vår kan ta 75 kg elns, og takboksen selv er begrenset til å ta 50 kg. En tung koffert bikker fort 20 kg).
Vår skiboks tar max 50 kg, men alt jeg beskrev tidligere ble rundt 35 kg og det syns jeg ikke er så galt. Vi unngår i alle fall å fylle opp bagasjerommet.
Nå har ikke jeg erfaring med alle biltyper da, men på de vi har hatt ned slik gardin, så er de bare festet i to hakk, uten låsing, så dette kan sprette opp ved en bråstopp, om det er mye bagasje som løfter seg.
(har hatt gardin i Audi S6, BMW 3 serie, BMW X5 og Volvo V50)
Vi kjører derfor konsekvent med den andre gardina oppe, da denne er låst fast i både bunn og tak.
Og det ang tung bagasje mot seteryggene er jo også en ting... Men alt kan man jo ikke ta høyde for. Da må man jo bare holde seg hjemme...