Det er tid for å bytte ut Poloen vår med en større og nyere bil. Mannen vil veldig gjerne at vi kjøper en toyota prius. Jeg synes den er fin og bra, men er i tvil om den er for liten for oss.
I familien er vi mannen, meg og en liten tass på ni måneder. Vi har ingen planer om et nytt barn med det første, men ser ikke bort fra at det kan komme en til om 3-4 år.
Vi har prøvd Prius og den er virkelig god å kjøre.
Vi fikk lett plass til en OTH vogn i bagasjerommet.
I grunnen bør dere bare låne en Prius fra forhandler og se selv hva dere får plass til. Den rommer mer enn man tror, men vi har valgt å ikke gå for Prius denne gang siden vi har to barn med alt utstyr det medfører.
Vi fikk låne en Prius over helgen så det er sikkert mulig å få prøve bilen skikkelig for dere også.
Hvilken størrelse har denne bilen egentlig, er det som en Corolla omtrent? Vi har kjørt Toyota i seks år nå (samt at jeg gjorde det i tre år i mitt tidligere forhold) og er superfornøyd. I sommer kjøpte vi en Avensis Verso 7-seter som egentlig er i største laget, men det er utrolig deilig med god plass. Tidligere hadde vi en eldre Corolla som ble litt trang med vogn etc.
Den er vel omtrent som en Corolla vil jeg tro. Det er en sedan-modell. Plass til rundt 400 (?) liter i bagasjerommet som er trangt pga bilbatteriet. Vi har utstyr som er tilpasset minibagasjerommet i poloen, dvs. Teutonia mistral-vogn, sammenleggbar stol, liten reiseseng. Skal gjøre som dere foreslår - høre om vi kan låne bilen en vanlig helg. Da kan vi se hva den er god for. :ja:
Alternativet for meg er en corolla stasjonsvogn eller en skoda fabia stasjonsvogn. Mannen er ganske mye mer steil. For ham er det prius eller beholde poloen (som verken har sentrallås eller klimaanlegg).
SKjønner mannen din godt, jeg.:)
Priusen er utrolig økonomisk i drift, rimelig å forsikre og har automatgir som standard. En stor fordel også at batteriet lades når du kjører (bremser, kjører nedover ol).
Likte bilen utrolig godt, og vi hadde nok valgt denne om yngstemann var litt eldre eller vi bare hadde ett barn.
Utfra hva jeg har forstått, er ikke Prius'en en veldig sterk bil, i tillegg til at jeg synes den er relativt dyr mtp hva du får. Men man velger kanskje ikke en Prius fordi man vil ha krefter, men heller fordi man ønsker å være miljøvennlig. Og den er jo enormt populær pga nettopp dette.
Anbefaler deg å se på hovedbehovet ditt; Kjører du mye langkjøring, eller er det mest bykjøring? Hvis du kjører mest by, er du ikke så avhengig av å ha en sterk bil. Jeg har selv blitt anbefalt av folk som kan mer bil enn meg, å ikke vurdere eldre Prius-er, men heller en nyere bil fra 2006/2007 hvor de har luket ut alle begynner-problemer og videreutviklet de positive sidene ved bilen. Ta kontakt med en Toyota forhandler, og spør. Si hva du er interessert i og hva du tenker rundt bil, og vekt argumentene mot hverandre.
Etter mye overveielse har jeg kommet fram til at jeg nok selv kommer til å gå for en Corolla når jeg ettervhert får råd til ny bil.
Jeg har kjørt mye Corolla, og er veldig fornøyd med den. Den er passe stor, passe sterk og passe dyr.
Nå har vi bestilt prøvekjøring i helgen, så ser vi hvordan det går. Skal blant annet på IKEA og planlegger flere andre familieaktiviteter som inkluderer bil.
Jeg vil gjerne ha en slik bil om noen år når plassbehovet ikke er så stort som nå.
Vi har en Toyota Corolla Verso i dag og er fornøyde. Men Priusen var på øverste ønskeliste om det hadde vært litt eldre barn i famililen.
Nettavisen har i dag en artikkel med overskriften: "Her er bilene med færrest feil".
Morsomt nok ligger Prius'en på 1ste plass med minst større feil, og Toyota Corollaen som nr 2.
Tror du ikke kan kjøpe feil hvis du går for en Toyota, uansett hvilken modell du velger
PS: Merk at denne testen gjelder nybiler, og gjelder hvor mange av hundre biler som må på verksted ila dets første leveår. Artikkelen finner du her: www.nettavisen.no/bil/article1357892.ece
Prius er overraskende kvikk når man gir på, fordi elektromotoren har fullt dreiemoment helt fra null. Jeg opplevde den som sprek (2007-modell). Automatgiret er det enkleste girsystemet jeg noensinne har prøvd, det var helt fascinerende.
Den kommer som stasjonsvogn i 2010, med forbedret batteriteknologi samt plug-in (man kan lade den over natta, i motsetning til dagen modell). Dermed blir den ennå mer energieffektiv. Min gamle far har allerede bestilt seg en, og bytter ut Corollaen med den.
Hvis det er drivstofføkonomi man tenker på, er ikke Prius nødvendigvis det beste valget. Flere undersøkelser under nordiske forhold viser veldig stort avvik fra oppgitt til reelt drivstoffnivå. Spesielt når bilen er lastet med noen passasjerer og litt bagasje blir økningen større enn det man har på dieselbil i samme størrelse.
Det er ellers ganske lav effektiv lastevekt på Prius. Mener å huske det var 320 kilo, men husker ikke om det var inkl. eller ekskl. fører. F.eks. er vel en Golf 600 kilo. Trenger i teorien ikke være noe problem, men med fem voksne + litt bagasje er man opp mot grensen.
Hadde det ikke vært for at vi må kunne ha henger innimellom hadde vi valg Prius. Den kan visst ikke ha hengerfeste, eller er den ikke sterk nok?:vetikke:
Jeg drømmer også om en mer bensingjerrig bil. Vi lurte lenge på Prius, men kom fram til at den er for liten slik livssituasjonen vår er nå. Endte derfor på en 2004 Saab 9-5 Vector :hjerter: med automatgir, men den sluker virkelig bensin. Saaben er nydelig å kjøre, har sterk motor og glimrende komfort, samt at den overraskende nok var billigere å forsikre enn Prius. Men kommer Prius som stasjonsvogn er det absolutt interessant!
Mannen leste på et bilforum at det ikke var spesielt lurt å kjøpe Prius nå. Det ville komme bedre miljøbilalternativer etterhvert, og da ville de som skaffet seg Prius nå få trøbbel med å kvitte seg med bilene sine. Jeg vet ikke helt om det er en teori som holder vann, da Prius er et bedre alternativ enn brorparten av den norske bilparken.
At Prius er en miljøbil er etter min mening svindel fra Toyotas side. I praksis bruker den ikke noe mindre drivstoff enn en moderne dieselbil i samme segment, og i tillegg har produksjonen av bilen en langt større miljøkostnad enn vanlige biler.
Det markedet bilen har solgt godt i er hovedsakelig i USA. Her har det også blitt pøset ut gratis biler til kjendiser o.l. som markedsføring av bilen (miljøvennlig å gi bort en haug slike biler?). I USA kan de nok ha en miljøeffekt riktignok, når man går fra en stor SUV til noe slikt (det vi kaller SUV normalt sett i Norge er langt mindre enn det som SUV-er normalt sett er i USA). Riktignok er det mindre "miljøkostnad" knyttet til produksjonen av en stor SUV enn en Prius.
Toyota er også svært dobbeltmoralistiske i sin markedsføring av Prius, hvor de snakker om Toyotas "0-utslipp-visjon". Hadde de virkelig gått inn for dette, burde de ha kuttet ut en del av modellene de ellers har rundt i verden som er alt annet enn miljøbiler.
Dette er rykter jeg også har hørt, men jeg lurer fælt på realismen? Jeg lurer på når etterhvert er. Og om myndighetene har tenkt å sette noen flere krav eller incentiver snart. Prius kom på topp på driftsikkerhet og kollisjonssikkerhet for en stund siden, samt veldig bra på barnesikkerhet. Den er også en etterhvert ganske godt utviklet teknologi, siden Toyota turte ta sjansen. Det meste annet er veldig i startgropa, da?
(Jeg har lyst på en Think også, men er bekymret for kollisjonssikkerhet.)
Selv om Prius kommer som stasjonsvogn er det ikke sikkert at egenskaper i henhold til vekt øker spesielt mye. Saken er blant annet at det er en del avveininger som blir gjort for å presse ned vekt. Mulighet for mer lastevekt og evt. mulighet for tilhenger krever andre bremser enn det Prius har i dag, hvilket kan bringe opp vekten. Videre er det egenskaper i henhold til hvordan understell/hjuloppheng o.l. er konstruert som kan bli tyngre om bilen skal kunne laste mer.
Det er en del som kan vise til særdeles imponerende forbrukstall med Prius, gjennom å kjøre på svært spesielle måter, som nødvendigvis ikke alltid er de mest trafikksikre.
:nikker: Vi flyttet akkurat hjem fra USA, og bare i løpet av det siste året vi bodde der så jeg stadig oftere Priuser på veiene. Med tanke på akkurat det du sier, at mange av disse kanskje akkurat har byttet ut sin Excursion e.l., må da det gi en ganske stor miljøgevinst? Men poenget ditt var vel at det hadde vært like greit om de byttet den ut med en hvilken som helst Diesel-bil.
Vi har Toyota Corolla Verso nå og mannen skriker etter Prius. Jeg holder igjen pga. plass med to småbarn. Men lurer på om ikke det blir bytte når den kommer i stasjonsvogn utgave ja.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.