Inspirert av andre trådar her inne bestilte eg, og fekk kjapt, Kamik vintersko frå Sierra Trading Post. Skoa kosta ca 20 dollar, det same kom til i frakt. Likevel eit godt kjøp i forhold til norske prisar.
Men i dag fekk eg ein faktura frå UPS of Norway, som skulle ha kr 178 for utleggsprovisjon og utlegg MVA. Kva i all verden er det eigentleg eg skal betale for? Fortolling? Eg trudde at når vara sin verdi var under kr 200 (frakt utanom), var det tollfritt/mvafritt? Frakt? (Dei ber meg bemerke at alle transportkostnadar er medrekna eit drivstofftillegg...) Eg har då vitterleg allereie betalt frakt til Sierra Trading Post? Det var forresten posten som kom og leverte det på døra her.
Er det andre som har bestilt frå same nettside som har fått det same? Kvar har eg event. kryssa feil i bestillinga, sidan skoa har blitt sendt til UPS? Eg bestilte eit par overgangssko frå rei.com veka før, same pris. Dei kom på døra utan noko meir ekstraavgifter. Eg hadde tenkt å bestille meir frå Sierra Trading Post, men dersom det skal kome til nesten 200 kr til kvar pakke igjen, då er vi nesten kome i norske prisar, så då kan eg like gjerne handle det her.:nemlig:
På fakturaen står det forresten; "Takk for at De benytter UPS." :rolleyes: Jo takk, ikkje dersom eg kan unngå det!
Hvis verdien på Tingen er 200 kr eller lavere skal det ikke betales mva. Hvis verdien på tingen er mer enn 200 kr skal det betales mva på både Tingen og frakten.
Jeg har sett en lengre tråd på NM at UPS tilsynelatende gjennomgående har gjort feil ved mva faktureringer etter leveranser fra Sierra Trading. Så lenge Tingen din koster under 200 kr så holder det å ta en telefon til UPS. Etter hva jeg har skjønt så har de fått en del av dem i det siste.
Du skal ikkje betale noko moms eller toll så lenge varens verdi er under 200 kr. Ring UPS og forklar så slepp du nok betale. Dei skal ikkje legge sammen varens pris og frakt.
Ring UPS og forklar at 20$ av beløpet er frakt. Det gjorde jeg og da var saken ute av verden. Det er forresten Sierra sin feil for de skriver feil verdi på pakken, de skriver inkl. porto ;) Det som skjedde på min i alle fall.
Bare en liten advarsel: Det er ikke sikkert UPS er enig med det når du ringer dem. Jeg opplevde akkurat det samme som deg. De ville ha betalt for utlegg til moms. På pakken stod det tydelig hva som var varens pris og hva som var fraktkostnader. Jeg ringte UPS for å klage. Den personen jeg snakket med, påstod hardnakket at frakt skulle regnes med. Det hjalp ikke at jeg prøvde å forklare henne hvordan det forholder seg. Til slutt ble hun sur og slengte på røret. Jeg ringte opp igjen og ba om å snakke med sjefen. (Det var uansett noen annen som tok telefonen da jeg ringte igjen.) Og jeg klagde, både på regningen og oppførselen til hun jeg snakket med. Jeg husker ikke helt hva som kom ut av denne samtalen, bortsett fra at han beklagde oppførselen jeg ble utsatt for. Ut over det tror jeg at de skulle "se på saken".
Jeg sendte dem uansett et brev, eller epost, (husker ikke) og forklarte dem veldig tyyydelig hvordan man regner på dette. Jeg linket til Tollvesenet hvor de i klartekst sa hvordan det skal regnes, og jeg dro fram en del juridiske begreper slik at de ikke kunne komme med rettslig inkasso mot meg dersom de ikke kom til å gi seg. For det var uaktuelt for meg å betale dem noe som helst.
Det gikk en liten F. i meg i denne saken, derfor gikk jeg så grundig til verks. Jeg fikk selvfølgelig medhold.
At de fortsatt driver på slik er mildt sagt kritikkverdig. Jeg vet ikke hvorfor de driver på slik. Kan de ikke reglene, eller prøver de å lure folk?
Men det fremgår jo ikke av pakkseddelen at noe av beløpet er porto, så hva skal de gjøre?
Jeg synes egentlig de håndterte det veldig greit overfor meg. Jeg har opplevd dette før, med posten, og de forlanger alltid skriftlig bevis på hva portoen er. Her holdt det med en telefonsamtale.
Hvordan vet du det? HI skriver ingenting om det. Det kom i alle fall fram på pakkseddelen min hva som var pris på varen og hva som var porto. Det er klart dersom alt føres sammen, vil det ikke være lett for UPS å vite hva som er hva.
Da var du mye heldigere enn meg. Dama jeg snakket med slengte som sagt på røret til slutt. Hva slags kundebehandling er det da? Hun ville ikke innse at de hadde gjort en feil. Forhåpentligvis fikk hun sparken etter klagen min, sa det var derfor det gikk greit for deg. :knegg:
Jeg har bestilt støvler selv, og regner med at avsender bruker samme rutine for pakksedlene overfor alle kundene.
Jeg er selvfølgelig enig i at du ble behandlet dårlig, og det er utrolig at noen som sitter i en sånn jobb vet så lite om reglene. Men jeg ser ikke noe galt i at jeg, og HI, fikk en regning, så lenge det ikke fremgår av papirene UPS har fått at deler av beløpet er porto, og så lenge det ordner seg så greit som det gjorde for meg.
Då har eg ringt UPS i dag, og det gjekk kjempebra. Dama sukka oppgitt; "Du og!? Du er den 7. i dag!" Men ho la seg paddeflat og skulle stoppe fakturaen hjå økonomiavdelinga med det same. Frakt og vare var spesifisert på pakklista som var klistra opp på utsida av kassa frå Sierra, så det var ikkje tvil om kva som var vareverdi i dette tilfellet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.